aloitin vasta osastosihteerin työn. työnkuvaani kuuluu lääkäreiden saneluiden purku. aika haastavalta tuntuu näin aluksi. onko netissä jotain hyviä sivuja, missä olisi tietoa sanastosta ym? kiitos jos osaisit kertoa asiasta
lääkärien saneluiden purku
31
18012
Vastaukset
- Huolestunut lääkärintodistu...
Minun mielestäni sinun ei pitäisi vielä olla tekemisissä asian kanssa ennenkuin osaat. Tulee virheitä ja niistä voi olla haittaa potilaalle esim. vakuutusasioissa. Huom!
- viimekädessä
vastuussa teksteistä, joten ne kuuluisi aina tarkistaa ja virheellisiä tekstejä ei saa päästää läpi. Eli vastuu tekstin oikeellisuudesta on lääkärillä.
- ...
viimekädessä kirjoitti:
vastuussa teksteistä, joten ne kuuluisi aina tarkistaa ja virheellisiä tekstejä ei saa päästää läpi. Eli vastuu tekstin oikeellisuudesta on lääkärillä.
Ja lääkäreillähän on rajattomasti aikaa tarkistaa saneltujen tekstiensä lopullista muotoa?
- ent. sairaalaosastosihteeri
Ilman koulutustako olet saanut saanut duunia osastosihteerinä? Sairaalaosastosihteerikoulutuksessa saneluja ja sanastoa kyllä treenataan aika tavalla.
Onhan sinulla kuitenkin Lääketieteen termit ja Pharmaca Fennica apunasi, mikäli sairaalassa, lääkäriasemalla, tk:ssa tai muussa hoitolaitoksessa työskentelet.- juu juu
olen lähihoitaja
- minä 10-sormijärj.
kaupallisen koulutuksen saanut itseopiskellut peittoan noi ns. sairaalaosastonsihteerikoulutuksen saaneet mennen tullen. Meinaan, kun on sihteerikoulutus kaupalliselta alalta, osastonsihteerin duunia kymmenen vuotta (huom! en suos. lyhytpinnaiselle ihmiselle) ja siihen toivoin rauhallista eläkkeelle pääsyä tekstinkäsittelytyön parissa, vaan aivan muuta tuli. Hirmukasat purettavia saneluja, joukossa aivan käsittämättömiä puhevikaisia ja ulkolaisia sanelijoita. Taidan hipsiä takaisin tonne os.siht. hommiin...
- Anonyymi
minä 10-sormijärj. kirjoitti:
kaupallisen koulutuksen saanut itseopiskellut peittoan noi ns. sairaalaosastonsihteerikoulutuksen saaneet mennen tullen. Meinaan, kun on sihteerikoulutus kaupalliselta alalta, osastonsihteerin duunia kymmenen vuotta (huom! en suos. lyhytpinnaiselle ihmiselle) ja siihen toivoin rauhallista eläkkeelle pääsyä tekstinkäsittelytyön parissa, vaan aivan muuta tuli. Hirmukasat purettavia saneluja, joukossa aivan käsittämättömiä puhevikaisia ja ulkolaisia sanelijoita. Taidan hipsiä takaisin tonne os.siht. hommiin...
Työntekemisen iloa. Aika yksinäinen työ.
- on mutta
jostain syystä esim. Meilahti ei suostu ottamaan. Siis vaikka jatkuvasti hakee tekstinkäsittelijöitä. MIKSI ne hakee.. mulle selkis, ne hakee vain pätkätyöntekijöitä, jotka voi heittää ulos, kun määräaika umpeutuu. Niitten pomokin niin urpo, että ei mitään tietoa alasta, huhuh... Nenonen tässä sulle työsarkaa.
- osastonsihteeri
on ainakin meillä apuvälineitä esim. latinan sanakirjaa ym. kirjallisuutta, ettei yksin tarvitse pähkäillä niin ja täytyy osata kirjoittaa mm. lääkkeetkin oikein ja siihen löytyy pharmaca. Onnea vaan urallesi!
- outo juttu
Olet lähihoitaja koulutukseltasi, mutta et tunne sanastoa. Kuulostaa hyvin erikoiselta. Eikö kouöutason hoitajan koulutuksessa opeteta enään ammattisanastoa. Lääketieteen kieli on yhteinen sekä lääkäreille että hoitajille. Outoa touhua.
Saneluiden purkamisessa ei muuta ongelmaa ole kuin sanelijan ulosanti. Itse tästä syystä kuuden potilaan sanelujen purkuun meni yli kolme tuntia. Epäselvästä muminasta on vaikea saada selkoa.- K.C
Sanaston oppii parhaiten työtä tekemällä! Eihän sitä nyt heti opi samana päivänä. Eri yksiköissä on aina erilaiset sanastot ja niihin sisälle pääsemisessä menee hetki. Google on hyvä apu moneen ongelmaan.
Lähihoitajille ei erityisen paljon opeteta lääketieteellistä sanastoa, sitä on koulutuksessa vain murto-osa. Ei se ole outoa ollenkaan, että halutaan koulussa keskittyä muihin asioihin enempi, koska tuo lääketieteellinen kieli tosiaan tulee työn mukana sitten pikkuhiljaa.
Hmm.. kuuden potilaan sanelun purkamiseen ei voi eikä saa mennä yli kolme tuntia! Ei vaikka olisi miten pitkät sanelut tai huono ulosanti sanelijalla. Tuo ei ainakaan ole ammattitaitoa. Multa lähtis ainakin työ jos oisin noin hidas. - ja kymppisormijärjestelmäkin
K.C kirjoitti:
Sanaston oppii parhaiten työtä tekemällä! Eihän sitä nyt heti opi samana päivänä. Eri yksiköissä on aina erilaiset sanastot ja niihin sisälle pääsemisessä menee hetki. Google on hyvä apu moneen ongelmaan.
Lähihoitajille ei erityisen paljon opeteta lääketieteellistä sanastoa, sitä on koulutuksessa vain murto-osa. Ei se ole outoa ollenkaan, että halutaan koulussa keskittyä muihin asioihin enempi, koska tuo lääketieteellinen kieli tosiaan tulee työn mukana sitten pikkuhiljaa.
Hmm.. kuuden potilaan sanelun purkamiseen ei voi eikä saa mennä yli kolme tuntia! Ei vaikka olisi miten pitkät sanelut tai huono ulosanti sanelijalla. Tuo ei ainakaan ole ammattitaitoa. Multa lähtis ainakin työ jos oisin noin hidas.hallussa. Tänään juuri kirjoitin monisairaan potilaan sanelua lähes kaksi tuntia. Sanelija suht selkeä, mutta lähes 6 sivua tekstiä, siihen päälle lähetteet ja lausunnot. Seuraava työ yli kasetin pituinen, piti pitää kahvitauko, että edes jaksoi ajatella sen aloittamista.
P.S. Tosin sanelija toisteli jo aiemmin kirjattuja tietoja, että voishan ne lääkäritkin opetella tiivistämään sitä tekstiään. - Veronmaksaja
ja kymppisormijärjestelmäkin kirjoitti:
hallussa. Tänään juuri kirjoitin monisairaan potilaan sanelua lähes kaksi tuntia. Sanelija suht selkeä, mutta lähes 6 sivua tekstiä, siihen päälle lähetteet ja lausunnot. Seuraava työ yli kasetin pituinen, piti pitää kahvitauko, että edes jaksoi ajatella sen aloittamista.
P.S. Tosin sanelija toisteli jo aiemmin kirjattuja tietoja, että voishan ne lääkäritkin opetella tiivistämään sitä tekstiään.Odotan päivää, jolloin kunta-alallekin saadaan päteviä johtajia. Tästä ketjusta näkee kuinka hulvattomasti verorahoja tuhlataan.Vaihdetaan henkilökuntaa koko ajan alalle, jossa työ opitaan tekemällä. Meno paranee vain, jos saatte vastuunsa tuntevat ja hyvin koulutetut pomot.
- Veronmaksaja2
Veronmaksaja kirjoitti:
Odotan päivää, jolloin kunta-alallekin saadaan päteviä johtajia. Tästä ketjusta näkee kuinka hulvattomasti verorahoja tuhlataan.Vaihdetaan henkilökuntaa koko ajan alalle, jossa työ opitaan tekemällä. Meno paranee vain, jos saatte vastuunsa tuntevat ja hyvin koulutetut pomot.
Uskomatonta tumpelointia mm. maan I-sairaalassa, koko pikkupomoportaan voisi saman tien laittaa vaikkapa harjoittelemaan sanelunpurkua. Alaiset ovat monasti paremmin koulutettuja ja useat ovat tehneet parikymmentävuotisen uran alalla; ei tarvitse joka asiaa kysyä kollegalta, pomolta sitä vastausta ei todellakaan saa, hyvä kun palkka on tilillä sovittuna päivänä. "Organisaatiokevennys" olisi tarpeen ja nekin rahat voisi lisätä ammattinsa taitavien henkilöiden, tässä tapauksessa tekstinkäsittelijöiden, tilille.
- ammattisanastot
ovat todella laajoja ja vaativia. Tekstinkäsittelyssä vuosikausia työskenneille ammattilaisillekin tulee lähes joka päivä uusia termejä, joten se ei ole työ, joka on valmiiksi opittuna, kun se aloittaa. Saneluissa voi olla juuri sanastojen suhteen paljonkin ongelmia, kun väkeä palkataan pystymetsästä eli ihmisiä, joilla ei ole hoitoalasta mitään aiempaa kokemusta.
- Lh:asti
Olen käynyt täsmäkoulutuksen asiakaspalveluun ja tietohallintoon. Minusta olisi tärkeää, että sairaaloissa työskentelevillä olisi hoitoalan koulutus.Nykyisin vaan halutaan säästää ja näihin töihin valitaan merkonomeja, jotka eivät voi sitten muuta hoitotyötä siinä ohessa tehdä.
Meitä neuvottiin heti alussa hankkimaan "hoitajan sanasto" kirja ja hyviä sanastoja löydät varmasti paikan päältäkin, ellei ole, olisi hyvä hankkia. On tärkeää osata kirjoittaa oikein, pienikin poikkeama sanassa voi jo tarkoittaa aivan muuta. Kokemuksen myötä opit kyllä nopeasti,- EI TÄSMÄKOULUTETTU
Merkonomikin osaa tarvittaessa pyyhkiä perseitä. Ei siihen tarvita "hoitajan sanasto" -kirjaa. Tosin monet merkonomit ovat hankkineet joka alan sairaalasanaston ihan itseoppimalla ja oma-aloitteisuudella.
- täsmäkoulutettu
EI TÄSMÄKOULUTETTU kirjoitti:
Merkonomikin osaa tarvittaessa pyyhkiä perseitä. Ei siihen tarvita "hoitajan sanasto" -kirjaa. Tosin monet merkonomit ovat hankkineet joka alan sairaalasanaston ihan itseoppimalla ja oma-aloitteisuudella.
Ehkä tuo lausahduksesi:"tarvittaessa pyyhkiä toisen persettä", kuvaakin parhaiten sen mitä sinulta puuttuu ammattitaidostasi. Kai jokainen osaa kirjoittaa sanoja peräjälkeen, mutta olisi hyvä tietää myös mitä niillä tarkoitetaan käytännössä, ettei sattuisi onnettomia kömmähdyksiä! varmasti kassoilta löytyy kyllä sopivaa liukuhihna työtä merkonomeille!
- palkataan ihan
täysin pystymetsästä sairaaloihin. Ei tarvitse olla merkonomi EIKÄ tarvitse tietää sairaanhoitoalasta yhtikäs mitään. Ja nämä henkilöt saavat ihan virankin jo muutaman kuukauden päästä, vaikka kirjoittaminen olisi kuinka hidasta ja virheellistä.
- yliopistosairaalassa
niin luultavasti käytössäsi on MOT-ohjelmisto. Tuntuu kyllä omituiselta, ettei työpaikalla opasteta sitä, mistä sanastoja löytyy.
- Tarvitsetko?
Epäilen, että jostain syystä tarvitset lääketieteellsitä sanastoa omaan käyttöösi.
En usko, että kirjoitat saneluja.- **5v
Kenelleköhän tämä vastaus oli tarkoitettu.
Jos mulle, joka vihjasi MOT-sanastosta, saanen kertoa, että olen tehnyt tekstinkäsittelijän töitä 3,5v osastonsihteerinä 1,5 v (joka myös pääasiassa tekstinkäsittelijän työtä). Olen käynyt sosiaali- ja terveysalan tekstinkäsittelijäkoulutuksen että sosiaali- ja terveysalan osastonsihteerikoulutuksen. Tuntuu, että tästä MOT-sanastosta tiedetään vain Helsingin puolella eikä sielläkään kaikkialla, lähinnä olen koulutuksen kautta sen löytänyt ja vihjaissut siitä myös työkavereille. Sanasto ei ole täydellinen, mutta kuitenkin avuksi.
Työssä tulee lähes päivittäin uusia sanoja ja termejä - lisäksi kun sanelijoita löytyy kaikenlaisia. Ulkomaalainen lääkäri saattaa lausua tutunkin sanan aivan toisin kuin suomalainen. Ja aika usealla lääkärilla tuntuu sanellessa olevan kiire/ purkka suussa/ tai muuten vaan huono ilmaisutaito.
Kirjoitan parhaimmillaan lähes 100 potilaan tekstit päivässä - mutta välillä tulee pidempiä juttuja, joidenkin kanssa saattaa mennä tunti - pitkä sanelu, lääkärintodistukset, lähetteet yms.
Olen töissä päivystyksen puolella ja siellä tosiaan ei ole aikaa ihmetellä ja tarvitaan ammattitaitoa. Sählääminen ja virheiden tekeminen ei kuitenkaan tähän työhön sovi, eli tarkka pitää olla. Ja myös järkeä käyttää, lääkärikin saattaa sanella aivan puppua (eka puhutaan esim. vasemmasta nilkasta ja yllättäen diagnoosi vihjaa oikeaan - ja sitten potilas leikkaukseen), tällöin mennään rohkeasti lääkärin luo ja kysytään, kummasta kyse, jos ei muuten selviä mistään. Sama lääkemäärien kanssa- saattaa tulla aivan älyttömiä mikrogramma/ milligramma virheitä.
Tekstinkäsittelijän/ osastonsihteerin työtä ei yleensä osata arvostaa, mutta olemme kuitenkin aikamoisen tärkeä linkki potilaan hoidossa. Ilman kirjoittamiamme tekstejä olisi potilaan hoitokin aika hankalaa. Mainittakoon, että kaikki osastonsihteerit eivät tee tekstinkäsittelijähommia eikä heillä ole hölkäsen pöläystä tietoa koko tekstinkäsittelystä.
Miksi lääkärit ei sitten kirjoita itse. Kaikilla ei ole kymmensormijärjestelmäosaamista - itse asiassa en ole tavannut potilaana yhtäkään lääkäriä, joka ko. taidon omaisi. Jos tekstiä pitää kirjoittaa useamman sivun verran, ei lääkäri montaa potilasta päivässä katsoisi, aika menisi kirjoittamiseen. On kyllä lääkäreitä, jotka osaavat myös koneella kirjoittaa, jopa oikeaoppisesti, mutta monesti olen nähnyt lääkärin itsekirjoittaman tekstin, joka on täynnä virheitä, kiireestä johtuen ilmeisesti.
Mutta jos oppimisen tahtoa löytyy ja kymmensormijärjestelmä hallussa (huom. itse koulutukseen hakeutuessa olin itseopiskellut ko. järjestelmän ja kirjoitin "pääsykokeessa" about 3000 merkkiä/ 30 min), tulee sinusta tekstinkäsittelyn ammattilainen. Itselläni on nopeus tällä hetkellä n. 10000-10500/ 30min ja lähes 30v tekstinkäsittelytöitä tehneet soittelee mulle sanoja kysellen. Olen kuitenkin kirjoitellut monen alan saneluita.
Tervetuloa joukkoon.
- osastosihteeri-
Koulutuksen?Vai oletko hakeutunut työhön pelkällä lähihoitajan tutkinnolla?
Mietin itse osastosihteerin koulutukseen hakeutumista,ja siksi aihe kiinnostaa.
Siksi kysynkin pitääkö heti alussa omata hyvät atk-taidot?
Vai opetetaanko ne tuossa koulutuksessa?
Tokihan lähihoitajan koulutuksesta jonkinlainen hyöty varmasti on,mutta toki siinä pitää omata muitakin taitoja..ja eiköhän juuri sitä varten koulutustakin järjestetä?- Anonyymi
Olin kahdeksan vuotta lääkäreiden sanelujen purkajana kauppakoulupohjalta. Lääketieteen kirjat apuna ja nykyään työkoneella on myös netti, josta voi varmistaa okeinkirjoituksen. Työparina toinen samaa työtä tekevä. Yhdeßä työskennellessä homma hoitui todella hyvin.
- aare-
Aivan toisen alan ihmisenä en voi olla ihmettelemättä, millä kivikaudella terveydenhuollossa eletään.
Edelleenkin on olemassa työpaikka, jossa asiantuntija sanelee sihteerikölle muistiinpanonsa! Jopa suuryritysten johdossa on opeteltu sen verran tietsikkaa käyttämään, että alkeellisten muistiinpanojen naputtelu onnistuu johtajankin nakkisormilla. Miksei siis lääkäriltä?
Tämäkö on resurssien tehokasta käyttöä?- henkilöstöstä!
Olen hämmästellyt samaa. Terveydenhoitoala tarvitsisi kipeästi ammattijohtajia, jotka karsisivat tämän tyyppiset hölmöydet pois.
Resurssipulaa on turha valittaa niin kauan kuin alalla on varaa tehdä hommia vuosikymmeniä vanhojen tapojen mukaan. Eiköhän olisi aika herätä huomaamaan, että kirjoituskone- ja käsiarkistosysteemistä ollaan siirrytty tietokoneiden aikakaudelle. - '''''
henkilöstöstä! kirjoitti:
Olen hämmästellyt samaa. Terveydenhoitoala tarvitsisi kipeästi ammattijohtajia, jotka karsisivat tämän tyyppiset hölmöydet pois.
Resurssipulaa on turha valittaa niin kauan kuin alalla on varaa tehdä hommia vuosikymmeniä vanhojen tapojen mukaan. Eiköhän olisi aika herätä huomaamaan, että kirjoituskone- ja käsiarkistosysteemistä ollaan siirrytty tietokoneiden aikakaudelle.Kyllä tällä alalla on siirrytty aikoja sitten tietokonemaailmaan....
- sitten...
''''' kirjoitti:
Kyllä tällä alalla on siirrytty aikoja sitten tietokonemaailmaan....
Miksi tällä alalla sitten käytetään sanelukoneita vuosikymmenten takaiseen malliin?
Miksi tällä allalla on koulutettuja ammattilaisia purkamassa sanelunauhoja ja naputtelemassa niitä puhtaaksi? Eikö noille ammattilaisille ole muuta tärkeämpää tehtävää? - Iatros
Hei!
Vaikka tämä on vanha keskustelu, on pakko kommentoida tuohon saneluasiaan. Oletteko olleet todistamassa eri tapauksissa, kuinka paljon lääkärin vastaanottoajasta menee asiakkaan/potilaan palveluun eli ensin potilaan kuulemiseen ja vaivoista keskusteluun, sitten tutkimukseen, keskusteluun ja sitten lopuksi tapauksen saneluun tai koneelle kirjaamiseen? Omien kokemusteni mukaan lääkäreillä menee vastaanotolla paljon enemmän aikaa tietotekniikan käyttöön kuin potilaan tutkimiseen. Ja mikä onkaan lääkärin ammattitehtävä?
Ehkä nuorimmat lääkäripolvet, jotka ovat kasvaneet pelikonsoleiden, tietokoneiden ja kännyköiden kanssa, osaavat käyttää nopeasti tietokonetta, niin ettei se vie aikaa potilaan kohtaamiselta, mutta vanhemmat polvet ovat kohdanneet tietokoneet vasta aikuisina. Lääkäritkin ovat tietysti yksilöitä -toinen oppii nopeammin kuin toinen. Tällä hetkellä me ihmiset ylipäätään emme osaa hyödyntää ja käyttää tietokoneita, -järjestelmiä ja erilaisia sovelluksia tarpeeksi hyvin, mahdollisuuksia olisi.
Sanelut voisi mennä purkuohjelman kautta, ohjelma kirjoittaisi ne koneelle ja ihminen tarkistaisi tekstin oikeellisuuden. Mutta en tiedä, paljoako tuo säästäisi. Lisää tulisi työttömiä maahan - ja niitä on jo liikaa "hyvinvoivassa" sivistysvaltiossamme. Lääkärit pystyvät ottamaan vastaan useampia potilaita, jos vain sanelevat tapaukset. Systeemiä voisi kuitenkin kehittää. Jos taas halutaan, että lääkäri kirjoittaa suoraan koneelle asiat, niin lääkäreille pitäisi antaa pitemmät vastaanottoajat ja heille pitää opettaa enemmän potilaan kohtaamista ja muistuttaa, etteivät tuijota tietokonetta puhuessaan potilaan kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279