Miten toimii velkajärjestely?

Saako kysyä

Hei!

Voisiko joku kertoa joka tietää miten velkajärjestely etenee... nyt paperit käräjäoikeudessa ... miten eteenpäin? siis mitä käräjäoikeudessa tehdään jne... koska tietoa päätöksestä...

Kiitos avusta!

9

3494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella tarkkana

Paperit tulevat käräjäoikeudesta sitten kun käsitelty. Riippuu ruuhkasta, jossakin parissa viikossa, joissakin voi ottaa parikin kuukautta.
      Mutta kun saat ne paperit ja olet päässyt järjestelyyn, niin tutki tarkkaan, kenelle, koska ja mitä on maksettava. Sitten noudatat pilkuntarkasti sitä suunnitelmaa.
      Joku voi lähettää jopa maksulappuja, mutta usein pitää itse ottaa selvää tilinumeroista, mihin maksetaan.
      Velkajärjestely voi loppua jopa siihen, että maksat jollekin määrätyn 1€:n maksun etukäteen tammikuussa ja ajattelet, että nyt on koko vuosi hoidettu. Niin ei saa tehdä, velkajärjestely on määrätty siten, että ihminen juuri ja juuri elää ja jos toinen velkoja saa tiedon etukäteen maksetuista, niin voi hakea koko järjestelyn raukeamista, koska sinulla on ollut varaa maksaa toiselle. Muista myös, että velkojilla ei ole velvollisuutta ilmoitella maksujen myöhästymisistä, he voivat heti hakea järjestelyn raukeamista. Max 5v ja ehkä elämä edessä tai pienet lipsumiset ja ei enää mahdollisuutta "normaaliin" elämään. Kannattaa miettiä, jos sinulle mahdollisuus annetaan.

• pelottele

• ei pidä paikkansa
        pelottele kirjoitti:

Laki säätelee velkojienkin toimintaa, onneksi. Raukeamishakemukselle on oltava todella rankat kriteerit, käytännössä koko maksuohjelman laiminlyönti.

Laki muuttuu koko ajan. Ajantasaista tietoa mm. tässä:
        http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6510&id=6510&mode=readdoc

Max 5 vuotta ei todellakaan pidä paikkansa. Varaudu siihen että jos joudut maksaan pankeille niin ainakin eräs nimeltämainitsematon pankki yritti koko ajan kaataa järjestelyohjelmaa milloin milläki verukkeella. Veti aina vesiperän mutta sen takia järjestely kesti meillä yhteensä 12 vuotta. Aina maksettiin ajallaan. Nyt se on ohi meidän kohdalta. Toimita AINA selvitykset kun ne niitä pyytävät ja kopio ne myös itsellesi. Tulet huomaan millaista se on. Mutta muista että velkajärjestelyyn ei päässyt sen takia että huvikseen on tehny velkaa vaan siihen piti olla pätevät syyt joten ole onnellinen että pääsit järjestelyyn. Suorita maksusi ajoissa ja kun järjesetly loppuu, huolehdi lisätilityksistä jos niitä on eli lasketa ne jollekkin asiantuntijalle.

Tsemppiä matkaan! Älä lannistu

• pelkkään elämään
        pelottele kirjoitti:

Laki säätelee velkojienkin toimintaa, onneksi. Raukeamishakemukselle on oltava todella rankat kriteerit, käytännössä koko maksuohjelman laiminlyönti.

Laki muuttuu koko ajan. Ajantasaista tietoa mm. tässä:
        http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6510&id=6510&mode=readdoc

Eräs maksoi tammikuussa TE-keskukselle 1,20€/kk saatavan koko vuodelle, syy oli lähinnä se, että automaatillakin maksaminen on kallista, vakuutusyhtiö sai tiedon tästä ja uhkaus, että hekin haluavat koko summan tammikuussa. Kuluttajaviraston ratkaisut ovat vain suosituksia, kun mennään käräjille, asia on toinen. Maksuohjelman laiminlyöminen ei ole jokaisen maksun maksamatta jättäminen, vaan jopa yhden sellaisen. Ota nyt selvää, miten tämä etenee, siellä ei voi laistaa. Tarkoituksena on saada velkajärjestelyyn päässyt ymmärtämään, että muutaman vuoden kuluttua voi elää täysillä ja sitä ei kannata sössiä huolimattomuuden tai huomautuksien puutteeseen. Viimeistään silloin, kun on päässyt järjestelyyn, täytyy nämä velvoitteet hoitaa tai käy kylmät.
        Monessa laitoksessa on hyvät järjestelmät seurata näitä suorituksia, esim. vakuutusyhtiöt, pankit, verovirasto, luottolaitokset....

• Kiittää...

Kiitos teille kaikkille jotka olette vastaneet ...
      Tosi moni vaiheinen on velkajärjestely ... odotan nyt vastausta käräjäoikeudeltasiellä paperit on jo ollut kuukauden että pääsenkö siihen tai ei toivottavasti!!!!! tai ....
      On tämäkin murheellista jatkaa näin ...

Jään nyt odottelemaan vastausta käräjäoikeudelta mutta otan mielelläni vielä lisää
      tietoa vastaan ...

KIITOS!

• vaan rauhassa

käräjäoikeuden päätöstä. Olen käynyt velkajärjestelyn läpi. Minulle tuli sitten kutsu käräjäoikeuteen menin paikalle, mutta kukaan velkojista ( edustajista) ei tullut paikalle. Oikeudessa oli vain tuomari ja sihteeri. Tuomari kysyi asiaan liittyvää ja sen muistan, että lopussa vielä sanoi, että ettehän sitten enää velkaudu.

Käräjäoikeuden tuomari kysyi onko minulla lakimiestä, joka tekee velkojen maksuohjelman ja neuvottelee velkojien kanssa. Ei ollut, joten hän määräsi siihen lakimiehen ( jota oli käytetty, oli kokemusta)ja kävin sitten useita kertoja lakimiehen luona. Kun viiden vuoden maksuohjelma oli sitten valmis, se meni käräjäoikeuteen vahvistettavaksi ja kun se oli vahvistettu maksuohjelma alkoi.Maksoin säntillisesti ohjelman mukaiset suoritukset. Myös lakimiehelle maksoin osan hänen palkkiostaan. Suurin osa meni valtion varoista.

Kohdallani kävi vielä niin, että maksuohjelman lopun häämöttäessä tuli eräältä velkojalta huomautus, että minun tulee maksaa lisätilitystä, koska tuloni olivat ylittyneet maksuohjelman aikana.Tiesin siitä, että velkojat seuraavat verotietojani, mutta en osannut/arvannut itse laskea. Markatkin olivat vaihtuneet euroiksi. Kyllä se oli säikähdyksen paikka.

Velkaneuvoja laski moneen otteeseen lisätilitystä ja sen määrää laski myös velkoja.
        Viimein löytyi yhteisymmärrys ja lopullinen määrä mikä minun piti suorittaa, ennen kuin maksuohjelma oli osaltani ohi. Sain raavittua lisätilityksen kasaan ja huokasin helpotuksesta. En olisi selviytynyt mitenkään ilman velkajärjestelyä. Kyllä sitä tunsi olevansa b-luokan kansalainen monet kerrat tilanteissa, joissa luottotietoja tarkasteltiin. Nehän olisivat edelleen miinuksella, jos en olisi saanut velkajärjestelyä.

Uskon, että pääset velkajärjestelyyn. Sen aikana pärjää, kun suunnittelee menonsa ja käyttää tarjoukset/kirpparit ym. Olen aina elänyt niukasti, joten eläminen ei ollut sen kituliaampaa. Paras tunne on sitten kun kaikki on ohi ja luottotiedot palautuvat. Mukavaa syksyä ja Onnea!

• Kiitän
        vaan rauhassa kirjoitti:

käräjäoikeuden päätöstä. Olen käynyt velkajärjestelyn läpi. Minulle tuli sitten kutsu käräjäoikeuteen menin paikalle, mutta kukaan velkojista ( edustajista) ei tullut paikalle. Oikeudessa oli vain tuomari ja sihteeri. Tuomari kysyi asiaan liittyvää ja sen muistan, että lopussa vielä sanoi, että ettehän sitten enää velkaudu.

Käräjäoikeuden tuomari kysyi onko minulla lakimiestä, joka tekee velkojen maksuohjelman ja neuvottelee velkojien kanssa. Ei ollut, joten hän määräsi siihen lakimiehen ( jota oli käytetty, oli kokemusta)ja kävin sitten useita kertoja lakimiehen luona. Kun viiden vuoden maksuohjelma oli sitten valmis, se meni käräjäoikeuteen vahvistettavaksi ja kun se oli vahvistettu maksuohjelma alkoi.Maksoin säntillisesti ohjelman mukaiset suoritukset. Myös lakimiehelle maksoin osan hänen palkkiostaan. Suurin osa meni valtion varoista.

Kohdallani kävi vielä niin, että maksuohjelman lopun häämöttäessä tuli eräältä velkojalta huomautus, että minun tulee maksaa lisätilitystä, koska tuloni olivat ylittyneet maksuohjelman aikana.Tiesin siitä, että velkojat seuraavat verotietojani, mutta en osannut/arvannut itse laskea. Markatkin olivat vaihtuneet euroiksi. Kyllä se oli säikähdyksen paikka.

Velkaneuvoja laski moneen otteeseen lisätilitystä ja sen määrää laski myös velkoja.
        Viimein löytyi yhteisymmärrys ja lopullinen määrä mikä minun piti suorittaa, ennen kuin maksuohjelma oli osaltani ohi. Sain raavittua lisätilityksen kasaan ja huokasin helpotuksesta. En olisi selviytynyt mitenkään ilman velkajärjestelyä. Kyllä sitä tunsi olevansa b-luokan kansalainen monet kerrat tilanteissa, joissa luottotietoja tarkasteltiin. Nehän olisivat edelleen miinuksella, jos en olisi saanut velkajärjestelyä.

Uskon, että pääset velkajärjestelyyn. Sen aikana pärjää, kun suunnittelee menonsa ja käyttää tarjoukset/kirpparit ym. Olen aina elänyt niukasti, joten eläminen ei ollut sen kituliaampaa. Paras tunne on sitten kun kaikki on ohi ja luottotiedot palautuvat. Mukavaa syksyä ja Onnea!

Kiitos sinulle oikein paljon ...

Toivon niin että pääsen koska kyllähän se niin on että kaikki on kyllä tosi kauan miinuksella jos koskaan saa kaikki maksettua (aikaa se ainakin
        vie ...)Ja olen kans tottunut elämään tiukalla budjetilla joten ei se kyllä tuota vaikeuksia kunhan saisi jonkun järjestyksen tähän ...

Kyllä se on paljon mitä pitää ajatella ... KIITOS kaikista neuvoista. Ei kai mun muu auta kun odottaa ... kauankohan tällainen kestää? noin ? Joku kirjoitti että jopa 2 kuukautta ... Kauanko sinulla kesti?

Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa sinulle!

• siinä meni
        Kiitän kirjoitti:

Kiitos sinulle oikein paljon ...

Toivon niin että pääsen koska kyllähän se niin on että kaikki on kyllä tosi kauan miinuksella jos koskaan saa kaikki maksettua (aikaa se ainakin
        vie ...)Ja olen kans tottunut elämään tiukalla budjetilla joten ei se kyllä tuota vaikeuksia kunhan saisi jonkun järjestyksen tähän ...

Kyllä se on paljon mitä pitää ajatella ... KIITOS kaikista neuvoista. Ei kai mun muu auta kun odottaa ... kauankohan tällainen kestää? noin ? Joku kirjoitti että jopa 2 kuukautta ... Kauanko sinulla kesti?

Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa sinulle!

useita kuukausia ennen kuin tuli kutsu käräjäoikeuteen. Ensin muutama kuukausi kävin velkaneuvojan luona, joka valmisteli hakemusta. Ehkä ensimmäisestä velkaneuvojalla käynnistä meni n.4-5kk, kun tuli kutsu käräjäoikeuteen. Voihan olla, että osa päätöksistä annetaan ilman, että velallista ei kutsuta oikeuteen, eli ns kansliapäätöksenä.
        Ikään kuin olisin sellaisesta kuullut. Joka tapauksessa saat tiedon aloitetaanko velkajärjestely. Tsemppiä!

• taas kiitän
        siinä meni kirjoitti:

useita kuukausia ennen kuin tuli kutsu käräjäoikeuteen. Ensin muutama kuukausi kävin velkaneuvojan luona, joka valmisteli hakemusta. Ehkä ensimmäisestä velkaneuvojalla käynnistä meni n.4-5kk, kun tuli kutsu käräjäoikeuteen. Voihan olla, että osa päätöksistä annetaan ilman, että velallista ei kutsuta oikeuteen, eli ns kansliapäätöksenä.
        Ikään kuin olisin sellaisesta kuullut. Joka tapauksessa saat tiedon aloitetaanko velkajärjestely. Tsemppiä!

Ok... KIITOS TAAS neuvoista ...
        Joo olen odottannut ensin pääsyä velkaneuvojalle noin vuosi ja kun pääsin sinne niin paperit hänellä noin 2 vuotta kunnes todettiin että on niin kiire et ei vielä ehtinnyt täyttää hakemusta, joten kaupunkin velkaneuvonasta siirettiin yksityiselle ja se sitten on kestännyt 2 kuukautta ja nyt kuukausi siitä kun "yksityinen velkaneuvoja" toimitti paperit vihdoinkin käräjäoikeuteen ... Huh huh mutta odottelen vaan vielä...
        KIITOS OIKEIN PALJON hyvistä neuvoista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      200
      4746
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      209
      3462
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      121
      2952
    4. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2932
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      44
      2860
    6. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      13
      2317
    7. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      52
      2308
    8. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      74
      2213
    9. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      55
      2035
    10. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      2005
    Aihe