Humira

Piikkikammoinen

Löytyykö joukosta Humiraa kokeilleita? Minkälaisia kokemuksia? Onko pistäminen vaikeaa?

30

16286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis23

      Minä olen käyttäny humiraa 2vuotta.Vaikka minulla on piikkikammo.se on helppo pistää.Kyl se siitä,kun tottuu.

    • yksiäiti

      Olen laittanut lapselleni Humiraa, ja hän valittaa että se kirvelee. Ei kylläkään niin pahasti kuin Trexan, mutta kuitenkin. Eihän pistämiset mukavia ole, mutta pieni vaiva (näin helppo sanoa, kun ei itselle tarvitse laittaa) niihin kipuihin, mitä reuma tuo.

      • kirvellys

        Olen aiemmin käyttänyt Enbreliä ja nyt Humiraa. Olin tosiaan yllättynyt siitä, miten paljon Humira tosiaan kirvelee, samaa ei ollut Enbrelin kanssa. Se on kyllä pistoksen epämilyttävin asia!


      • tupsuliisa
        kirvellys kirjoitti:

        Olen aiemmin käyttänyt Enbreliä ja nyt Humiraa. Olin tosiaan yllättynyt siitä, miten paljon Humira tosiaan kirvelee, samaa ei ollut Enbrelin kanssa. Se on kyllä pistoksen epämilyttävin asia!

        käytit ennen enbreliä ja nyt humiraa, miksi vaihdettiin, eikö enbel sopinut vai eikö tehonnut? mietin vaan siksi kun itse olen käyttänyt enbreliä yli 2 vuotta, aluksi oli tosi tehokas, olo oli kuin terveellä,mutta nyt teho on hiipunut ja olen tuuminut että josko pitäisi vaihtaa lääkettä. tehosiko tuo humira vaivoihin paremmin?


      • kirvellys
        tupsuliisa kirjoitti:

        käytit ennen enbreliä ja nyt humiraa, miksi vaihdettiin, eikö enbel sopinut vai eikö tehonnut? mietin vaan siksi kun itse olen käyttänyt enbreliä yli 2 vuotta, aluksi oli tosi tehokas, olo oli kuin terveellä,mutta nyt teho on hiipunut ja olen tuuminut että josko pitäisi vaihtaa lääkettä. tehosiko tuo humira vaivoihin paremmin?

        Mulla vaihdettiin Enbrel pois siitä aiheutuvien haittavaiktusten vuoksi. Niin se kai on, että noissa biologisissakin teho tuntuu häviävän joillakin aikaa myöten. Ehdottomasti kannattaa kokeilla jotain muuta Enbrelin jälkeen. Niissä taitaa kyllä olla samat vaikuttavat aineet, joten auttaneeko vaihto?


      • haitoista
        kirvellys kirjoitti:

        Mulla vaihdettiin Enbrel pois siitä aiheutuvien haittavaiktusten vuoksi. Niin se kai on, että noissa biologisissakin teho tuntuu häviävän joillakin aikaa myöten. Ehdottomasti kannattaa kokeilla jotain muuta Enbrelin jälkeen. Niissä taitaa kyllä olla samat vaikuttavat aineet, joten auttaneeko vaihto?

        kerrotko tarkemmin niistä Enbrelin haittavaikutuksista? mitä oireita tuli?

        olen aloittamassa saman aineen piakkoin joten tieto olisi nyt tervetullutta.


      • kirvellys
        haitoista kirjoitti:

        kerrotko tarkemmin niistä Enbrelin haittavaikutuksista? mitä oireita tuli?

        olen aloittamassa saman aineen piakkoin joten tieto olisi nyt tervetullutta.

        Olen aiemmin jonnekin jo kertonut, että minulle tuli pahoja iho-oireita Enbrelin käytöstä. Samaa näyttäisi alkavan tekemään Humirakin, mutta kokeillaan vielä sitä, koska tarvitsen todella tätä lääkettä. Mutta jos sulle ei tullut Humirasta mitään, tuskinpa tulee Enbrelistäkään. Eli ole ihan huoleti!


    • -Tyttö-

      Minulla on juuri tällä hetkellä käytössä Humira lääkitys. Ja se on auttanut tilanteeseeni todella hyvin, nivelet ovat olleet noin vuoden tavallista hyvemmässä kunnossa kuin aikaisemmin.Humira myös auttaa silmiin jos niiden kanssa on jotain ongelmia. Mutta pakko se on sanoa että se kirvelee minusta todella paljon, äitini pistää sen minulle sillä itse en siihen pysty.

      • Olisko apua

        Miten auttoi silmiisi, mulla on nyt Emprel ja Remigade oli ennen.Nyt harkitaan vaihtoa Humiraan kun Iriitti ja silmänpaineet olleet vaivana jo kohta 3vuotta.


      • -Tyttö-
        Olisko apua kirjoitti:

        Miten auttoi silmiisi, mulla on nyt Emprel ja Remigade oli ennen.Nyt harkitaan vaihtoa Humiraan kun Iriitti ja silmänpaineet olleet vaivana jo kohta 3vuotta.

        Humira auttoi myöntävästi silmiini. Minullakin on ollut irittii vaivana jo yli 5- vuotta, mutta kun Enbrel vaihdettiin Humiraan alkoi silmien tilanne näyttää todella hyvältä ja nyt ei ole yhtään solua silmissä ja se tarkoittaa että on todella hyvä tilanne. Joskun mun piti tiputtaa 5 tippaa päiväsää ja mulle se oli vähän niikun ongelma sillä kävin peruskoulua ja se ei ollut helppoa siellä ruveta tiputtamaan silmätipppoja joka välitunti. Kannatan Humiraan vaihtoa sillä lääkäritkin ovat sanoneet sen auttanene todella hyvin silmiin ja ylipäätään iriittiin. :) Toivottvasti tämä auttoi sinua jollain tavalla.


      • myös vaivana
        -Tyttö- kirjoitti:

        Humira auttoi myöntävästi silmiini. Minullakin on ollut irittii vaivana jo yli 5- vuotta, mutta kun Enbrel vaihdettiin Humiraan alkoi silmien tilanne näyttää todella hyvältä ja nyt ei ole yhtään solua silmissä ja se tarkoittaa että on todella hyvä tilanne. Joskun mun piti tiputtaa 5 tippaa päiväsää ja mulle se oli vähän niikun ongelma sillä kävin peruskoulua ja se ei ollut helppoa siellä ruveta tiputtamaan silmätipppoja joka välitunti. Kannatan Humiraan vaihtoa sillä lääkäritkin ovat sanoneet sen auttanene todella hyvin silmiin ja ylipäätään iriittiin. :) Toivottvasti tämä auttoi sinua jollain tavalla.

        Ihanan lohduttavaa kuulla, että biologiset lääkkeet auttavat iriittiin. Mulla on paha iriitti ollut päällä vuoden verran ja näkö alkaa heikentyä vauhdilla. Nyt on lääkärin kanssa ollut puhetta jonkun biologisen lääkkeen aloituksesta, mulla nyt käytössä pelkästään Trexan, ja Arcoxia. Jos vielä jaksat vastata, että miten äkkiä Humira alkoi sulla auttamaan? Eikä ole tullut mitään haittavaikutuksia? Rajoittaako jotenkin muuten elämää? Ja oliko nämä Humira ruiskut juuri niitä, jotka pitää säilyttää kylmässä? Multakaan ei tuo piikittäminen itseltä suju, mutta ilmeisesti piikitysväli voi olla jopa pari viikkoa? Hyviä vointeja sinulle! Ja kiitos jo etukäteen vastauksistasi! -Selkärankareumainen vm.82-


      • -Tyttö-
        myös vaivana kirjoitti:

        Ihanan lohduttavaa kuulla, että biologiset lääkkeet auttavat iriittiin. Mulla on paha iriitti ollut päällä vuoden verran ja näkö alkaa heikentyä vauhdilla. Nyt on lääkärin kanssa ollut puhetta jonkun biologisen lääkkeen aloituksesta, mulla nyt käytössä pelkästään Trexan, ja Arcoxia. Jos vielä jaksat vastata, että miten äkkiä Humira alkoi sulla auttamaan? Eikä ole tullut mitään haittavaikutuksia? Rajoittaako jotenkin muuten elämää? Ja oliko nämä Humira ruiskut juuri niitä, jotka pitää säilyttää kylmässä? Multakaan ei tuo piikittäminen itseltä suju, mutta ilmeisesti piikitysväli voi olla jopa pari viikkoa? Hyviä vointeja sinulle! Ja kiitos jo etukäteen vastauksistasi! -Selkärankareumainen vm.82-

        Minulla ei itselläni irittii vaikuta mitenkään näköön vaan sen näkee vain silmälääkärissä soluista. Humira auttoi minua todella nopeasti jo kolmen kuukauden jälkeen kun menin taas silmälääkäriin sanottiin heti että silmät näyttävät paremmilta ja mitä pidemmän aikaa sitä on pistetty sitä parempaan suuntaan se on mennyt. (Tietenkin Humiran vaikutus näkyy eri ihmisissä eri aikaväleillä.) Ei ole oikeastaa sen jälkeen tullut mitään haittavaikutuksia, pieni paise pistettävään paikkaan jää, mutta se katoaa n. 5 minuutissa. Ei ole rajoittanut mun elämää oikeastaan. Mutta tietenkin kun olen täsää teini-iässä niin tuntuu ettei kerkeä edes 10 minuutiks käymään kotona pistämässä sitä kun on jo kiire, mutta se ei kuulu ikään.Hyvin on silit saatu pistettyä. Juu, kyllä ne säilytettään kylmässä, minulla ne ainakin on vain jääkaapissa.Minulla piikki laitetaan vain jokatoinen viikko tiistaisin, se on ihan kiva piikitys väli :) Mutta kysele vain lisää, kerron kaiken minkä tiedän ja pystyn. Jatkoja taas!


    • myös piikkikammoinen

      Olen itse käyttänyt Humiraa n.puoli vuotta. Ennen sen aloittamista polvet ja ranteet oli aika kurjassa kunnossa. Täysin ei kipuja ole Humira korjannut mut polveen ei ole kortisonia tarvinnut pistää ja jotenkin pärjää.. jonain päivänä on tosi hyvä ja voi tehdä melkein mitä vaan kun taas joskus ei tartte sitten tehdä yhtään mitään, pistäminen vaan on ikävintä.. mitään haittavaikutuksia mulla ei ole ollut.. kuin kuukautiset heittelee ja hiuksistani on tullut luonnonkiharaiset. Mä en koe että pistäminen edes kirveltää, mitään pistosjälkeä ei edes tule vaan itse pistäminen on vain vaikeaa. Rinnalla syön kortisonia ja särkylääkettä. Nyt on vaan ruvennut tuntumaan et näinköhän tää ei kumminkaan ole riittävä lääke minulle, olisi kiinnostavaa kuulla miten muilla.. onko kivut hävinneet vai palanneet ja syöttekö rinnalla muuta lääkettä?

    • HB56

      ÄLKÄÄ PELÄTKÖ.
      MINÄ PISTIN EKAN KERRAN PARI VIIKKOA SITTEN,EIKÄ
      TUNTUNUT JUURI MILTÄÄN.TOISELLA KERRALLA NIPSAS VÄHÄN,KUN PISTIN TOISELLE PUOLEN NAPAA.
      MUTTA KOLMEN PÄIVÄN JÄLKEEN EKASTA PIIKISTÄ,OLI
      KIVUT LÄHES KOKONAAN POISSA.
      EIKÄ VIELÄ MITÄÄN SIVUVAIKUTUKKSIA.
      SELKÄRANKAREUMA VUODESTA 1985.
      OON VIISKYMPPINEN MIES. SIITÄ VAAN ROHKEESTI
      JOS RAHAT RIITTÄÄ. KELAHAN NE LOPUT MAKSAA.

      • -69

        Heips!

        Mukava kuulla lohdun sanoja Humirasta. Eli et se auttaa noin hyvin kipuihin ja et sivuoireita ei juurikaan ole. Minulla aloitettaneen Humira tulevana syksynä selkärankareumaan, joka on nyt todella ärhäkkänä. Luin tuon sivuvaikutusten listan ja tottahan tuo hiusten lähtö ja pahoinvointi pomppas silmiin. Joku kyllä kertoi tuossa saaneensa kiharaiset hiukset. Sepäs olis jotakin! Itselläni on pitkät ja taipuisat jo entuudestaan, joten tuleekohan meitsusta tollanen Anita Hirvos -tyyppinen....Tietääkö kukaan mistä se Humira on valmistettu?


      • hb56
        -69 kirjoitti:

        Heips!

        Mukava kuulla lohdun sanoja Humirasta. Eli et se auttaa noin hyvin kipuihin ja et sivuoireita ei juurikaan ole. Minulla aloitettaneen Humira tulevana syksynä selkärankareumaan, joka on nyt todella ärhäkkänä. Luin tuon sivuvaikutusten listan ja tottahan tuo hiusten lähtö ja pahoinvointi pomppas silmiin. Joku kyllä kertoi tuossa saaneensa kiharaiset hiukset. Sepäs olis jotakin! Itselläni on pitkät ja taipuisat jo entuudestaan, joten tuleekohan meitsusta tollanen Anita Hirvos -tyyppinen....Tietääkö kukaan mistä se Humira on valmistettu?

        Kuulin että se valmistettu Kiinan Hamsterin munasolussa.Ei siis ihme tuo hinta.
        Toivottavasti ei pienet hyväntekijät kärsi meidän kustannuksella.


      • -69
        hb56 kirjoitti:

        Kuulin että se valmistettu Kiinan Hamsterin munasolussa.Ei siis ihme tuo hinta.
        Toivottavasti ei pienet hyväntekijät kärsi meidän kustannuksella.

        Juu en uskalla edes ajatella kuinka monta pientä otusta on joutunut hengestään pääsemään ko.lääkkeen vuoksi. Herättää kyl ristiriitaisia tunteita... Vielä tohon hiusasiaan. Onko kellään käyttäjällä ihan oikeesti lähtenyt hiukset ko.hoidon aikana? Ja mitän ihan oikeesti tarkottaa solunsalpaaja? Kuullostaa syöpälääkkeeltä...


      • crohn

        utelisin, mitä humira todella maksaa, jos sitä joutuu piikittämään? minulla on crohnin tauti, johon sitä annetaan myös!


      • HB 56
        crohn kirjoitti:

        utelisin, mitä humira todella maksaa, jos sitä joutuu piikittämään? minulla on crohnin tauti, johon sitä annetaan myös!

        No se on aika kallista.Mut jos saa kelan päätöksen,niin se maksaa,sen maksukaton
        verran,eli noin 750 egee vuodessa.
        Sitä piikitetään kahden viikon välein.Ilman
        kelan korvausta se maksaa 1400 egee kuussa.
        Tsemppii vaan.Lääke on tosi TEHOKAS,jos vaan
        ei tuu sivuvaikutuksia.


      • crohn
        HB 56 kirjoitti:

        No se on aika kallista.Mut jos saa kelan päätöksen,niin se maksaa,sen maksukaton
        verran,eli noin 750 egee vuodessa.
        Sitä piikitetään kahden viikon välein.Ilman
        kelan korvausta se maksaa 1400 egee kuussa.
        Tsemppii vaan.Lääke on tosi TEHOKAS,jos vaan
        ei tuu sivuvaikutuksia.

        noh, onhan se kallista, mutta jos siitä on apua, niin..


      • Sivuoireita?
        crohn kirjoitti:

        utelisin, mitä humira todella maksaa, jos sitä joutuu piikittämään? minulla on crohnin tauti, johon sitä annetaan myös!

        Minä olen käyttänyt Humiraa crohnin tautiin marraskuusta-07.Olen voinut tosi hyvin,ei minkään laisia vatsakipuja ole ollut lääkkeen aloituksen jälkeen.Nyt olen saanut jotain kutiavaa näppyä ympäri kroppaa,myös nielu on turvonnut ja kurkku kipeä.Otettiin nieluviljely ja jos se ei ole angiinaa ja siittä johtuvaa ihottumaa,niin sitten se on allergiareagtio Humiralle kuului lekurin tuomio.Toivoisin niin,että ensimmäinen vaihtoehto olisi oikea!Onko kukaan saanut Humirasta ihottumaa?


    • hb56

      Viiden piikin jälkeen,alkoi pistoskohtaan tulla
      epämääräinen patti,ja kauhee kutina.Kuudes piikki,
      niin patti oli jo kuin käärmeen purema.Joten soitin lääkäriin ja lääke lopetettiin.Myös omituisia päänsärkyjä alkoi ilmestyä.
      Nyt sitten seuraavaksi kokeillaan endbrelliä.
      Jos jotain hyvää pitää sanoa,niin reumakivut hävis kokonaan,ja veriarvot palas normaaleiks.
      KANNATTAA kokeilla jos vaan saatte tilaisuuden.

      • Räpiköijä

        Olen käyttänyt Humiraa hyvällä menestyksellä pari vuotta. Nyt viimeisinä 3 kk teho on loppunu niin, että pistämisen jälkeen eka viikko on hyvä, mutta jälkimmäisenä olen todella kipeä. Ennenkin on lääkkeet lakannu tehoamasta, muttei oireet ole koskaan palanneet näin äkäisinä. Onko kellään käynyt samalla tavalla? Mulla vaihdettiin nyt Enbreliin, että saan piikittää joka viikko.


      • tytölleni kokeiltiin Humiraa jonkin aikaa, koska enbrelin teho laantui. Lääke kirveli ja siitä tuli paikallinen allerginen reaktio joka paheni kerta kerralta. Tämän vuoksi lääke lopetettiin ja palattiin enbreliin. Onko kellään jäänyt humiran lopettamisen jälkeen pistoskohtien kutinaa ja kipua? tytölleni jäi reiteen todella kipeä kohta joka ärtyy ja kipuilee jo vähäisestäkin rasituksesta ja myös levossa. Tähän kohtaan pistettäessä sattui todella paljon ja luulimme jo että neula oli katkennut ihon alle. Jalka kuvattiinkin mutta mitään ei löytynyt. Nyt kuukausienkin jälkeen kipua on edelleen. Lääkärit ei tiedä mistä kyse. Onko muilla samoja kokemuksia?


    • Lumikki-

      Humiraa oon käyttäny vaikeeseen Crohnin tautiin nyt parisen vuotta. Toiminu uskomattoman hyvin tähän asti, elämä on alkanu uudestaan :)
      Pistän kerran viikossa ja ruiskuja käytän, kynä arvelluttaa, kun tosiaan kirvely on aika voimakasta.
      Sivuvaikutuksina oon huomannu, et haavat ja muut pienet vammat paranee hitaammin ja ihottumaa ( pieniä, vesipäisiä, punaisia näppyjä) oli, mutta on nyt vähenemään päin. Silmätulehduksia on tullut ja allerginen nuha. Lisäks tuntuu, että välillä on käsien tärinää ja ahdistusta, mutta nää ei tod näk johdu humirasta.

    • pull1

      Suurin kynnys pistossa on se kun pitää painaa siitä napista (kynämallissa). Sitten kun se napsahtaa niin siihen loppuu vaikeudet kun lääke rupeaa menemään reiteen/vatsaan ja oottaa että se "keltainenmerkki" tulee esiin ja ottaa pois ja kestää sen jomotuksen/kirvelyn mikä siitä tulee. Itsellä ainaki vähän jalka ns. lamautuu piston jälkee eikä toimi täysillä tehoilla, muilla samaa vaikutusta?

    • Humiravainepätoivoon

      Aivan järkyttävät sivuvaikutukset. Poskiontelotulehdus alkoi 2 syklistä,, silmätulehdus, flunssia, nukkuminen vaikeutui, alaselkä kipeytyi ja pää oli kuin sumussa aamusta iltaa. Veriarvot menivät sekaisin, en kokeile ikinä enää toista tnf-alfa-vasta-ainetta, sairaammaksi tulin kuin metotreks. ja sulfas. kombinaatioista. Pistäminen oli ainoa plus, en tuntenut yhtään kun reiden läskiin pisti.

    • Anonyymi

      En kyllä voi suositella. Minulla määrättiin humira hs-taudin hoitoon, ja 4kk lääke toimi hyvin, mutta sen jälkeen lähti pitkät pyllyyn asti ulottuvat hiukset ja tuli koko kropan täydeltä ensin pieniä näppyjä, sitten laajempia, kutisevia ihottuma-alueita. Humira lopetettiin. Takaisin palasi sekä hs että ihottuma jäi. Joudun nyt rasvaamaan itseni päästä varpaisiin 4-6h välein kun iho on niin kuiva. Kortisonivoiteet auttaa hetkeksi mutta heti kun käytön lopettaa niin palaavat takaisin.

      Tein osa-aika töitä ennen piikkiä jaksamisen mukaan, nyt en voi tehdä töitä ollenkaan ja rahaa palaa. Pahin oli kun menin lääkärille näyttämään ihottumaa, lääkäri sanoi että tämä on kovin yleistä. Kumma kun ei kerrottu ennen pistosten aloittamista, puhuttiin vain että saattaa sairastella useasti.

      • Anonyymi

        Harmi, minulle sopi hyvin monta vuotta,nyt eri merkki. Pistoksen jälkee ainakin seuraavana päivänä outo olo ja väsynyt.
        Ohjeet kannattaa lukea läpi.


    • Anonyymi

      Kaikki solusalpaajat, ovat pahoja myrkkyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe