Apulat!!!
Eikö kukaan tiedä vertaistukea tai eikö kenelläkään ole tietoa EDS:tä??
Olisin sydämestäni kiitollinen jos joku tietäisi jotain tästä oireyhtymästä/syndroomasta!
Ehlers-Danlosin oireyhtymä
10
4014
Vastaukset
- täti
Hei, kyselet tosi harvinaisesta sairaudesta ja enpä siitä muuta tiedä kuin et eräs lähisukulaiseni sairastaa kakkos muotoa.menepä reumataudit sivulle ja sieltä löytyy tietoa.Aika kinkkinen juttu, ja kesti vuosia ennen kuin selvisi mikä ihme ihoa vaivaa kun pienikin haava leviää kuin voipaperi.nyt osaa jo varoa mutta pienempänä jatkuvasti teipattavana sairaalassa. ja kun lääkäritkin vaan hölmönä vieressä ihmetteli mikähän tämä tämmönen.
- =o)
Kiitokset viesteistänne! Olen keski-ikäinen nainen ja vuosia kärsinnyt erilaisista kipu ym. oireista. n. 10v. sitten diagnosoitu fibro,on tutkittu mahdollista MS-tautia, ym. sairauksia, mutta tällä hetkellä fysiatrini on sitä mieltä, että sairastan edellä mainittua oireyhtymää. Olen menossa geneetikolle tutkituttamaan ihonäytettä, jotta saadaan 100% varmuus asialle. Syön valtavan määrän kipu-,masennus- ja sydänlääkkeitä jotka pitäisi helpottaa ja auttaa elämänlaadun parantamista. Kipulääkkeistä en ole mainittavaa apua saanut. Sairauteni on pahentunut tämän kesän aikana huomattavasti, kuljen kävelykepin turvin tällä hetkellä, koska tasapainoni on huonoa horjumisesta ja vapinasta johtuen.Minulla on huomattavan yliliikkuvat nivelet, 8kpl. keskenmenoja takanapäin, puudutusaineet eivät tehoa minuun, kovat nivelkivut, iho on kosketus arka, varsinkin raajoissa, silmä säryt ovat varsinkin aamuisin kammottavia,jäykkyys koko kropassa, puheen tuottamisessa on joskus vaikeuksia, unettomuus ja uupumus, väsymys, kipu pienistäkin rasituksista on kamalaa ym. Fysiatrini epäilee, että sairastan EDS-kolmosta. Suvustani löytyy vastaavanlaisia tapauksia, mutta heistä ei ole tehty diagnoosia. Kiitokseni vielä kerran linkeistä, vastauksista ja hyvää syksyä kaikille!
- vielä sanosin
=o) kirjoitti:
Kiitokset viesteistänne! Olen keski-ikäinen nainen ja vuosia kärsinnyt erilaisista kipu ym. oireista. n. 10v. sitten diagnosoitu fibro,on tutkittu mahdollista MS-tautia, ym. sairauksia, mutta tällä hetkellä fysiatrini on sitä mieltä, että sairastan edellä mainittua oireyhtymää. Olen menossa geneetikolle tutkituttamaan ihonäytettä, jotta saadaan 100% varmuus asialle. Syön valtavan määrän kipu-,masennus- ja sydänlääkkeitä jotka pitäisi helpottaa ja auttaa elämänlaadun parantamista. Kipulääkkeistä en ole mainittavaa apua saanut. Sairauteni on pahentunut tämän kesän aikana huomattavasti, kuljen kävelykepin turvin tällä hetkellä, koska tasapainoni on huonoa horjumisesta ja vapinasta johtuen.Minulla on huomattavan yliliikkuvat nivelet, 8kpl. keskenmenoja takanapäin, puudutusaineet eivät tehoa minuun, kovat nivelkivut, iho on kosketus arka, varsinkin raajoissa, silmä säryt ovat varsinkin aamuisin kammottavia,jäykkyys koko kropassa, puheen tuottamisessa on joskus vaikeuksia, unettomuus ja uupumus, väsymys, kipu pienistäkin rasituksista on kamalaa ym. Fysiatrini epäilee, että sairastan EDS-kolmosta. Suvustani löytyy vastaavanlaisia tapauksia, mutta heistä ei ole tehty diagnoosia. Kiitokseni vielä kerran linkeistä, vastauksista ja hyvää syksyä kaikille!
että sukulaiseni sairastaa ykköstä eikä kakkosta kuten edellä väärin mainitsin.Hänellä on myös hassut ja pitkät ja tosi taipusat sormet ja varpaat. iho on kuin pullataikinaa.Kipuja hänellä ei tietääkseni ole, tämä iho ongelma pahin. Esim. hampaita ei oikein voi poistaa verenvuodon ja huonon parantumisen takia.Lisäksi kovin paljon mustelmia.Toivottavasti saat apua, oireesi ovat pahat.mut muista, enempää ei anneta kuin jaksaa kantaa.vaikka ei se aina siltä tunnu.Hyvää jatkoa ja voimia!!
- =o)
vielä sanosin kirjoitti:
että sukulaiseni sairastaa ykköstä eikä kakkosta kuten edellä väärin mainitsin.Hänellä on myös hassut ja pitkät ja tosi taipusat sormet ja varpaat. iho on kuin pullataikinaa.Kipuja hänellä ei tietääkseni ole, tämä iho ongelma pahin. Esim. hampaita ei oikein voi poistaa verenvuodon ja huonon parantumisen takia.Lisäksi kovin paljon mustelmia.Toivottavasti saat apua, oireesi ovat pahat.mut muista, enempää ei anneta kuin jaksaa kantaa.vaikka ei se aina siltä tunnu.Hyvää jatkoa ja voimia!!
... mullakin on, sekä nivelrikkoa ainakin polvissa ja jotain on löytynyt tuolta selästä ja nilkoista.Luomia on kehossa tosi paljon! Mustelmia tulee pienestäkin painalluksesta ja niiden paraminen kestää useita viikkoja. Osa hampaista on vaan irronnut vuosien varrella ja tilalle on laitettu "sillat" ja muovikruunut. Tällä hetkellä ei voida tehdä mitään muuta kuin yrittää parantaa päivittäistä elämänlaatua!
=o) kirjoitti:
Minä sairastan kolmosta.
- =o)
Jenkkapoo kirjoitti:
Minä sairastan kolmosta.
Oletko saanut tarvittavaa tukea ja apua oireisiisi?
Oletko saanut tarvittavaa tietoa EDS:tä?
Toivottavasti en mene liian henkilökohtaisuuksiin, mutta millainen lääkitys sinulla on ja tehoaako ne sinuun?
Millainen hoitosuunnitelma sinulla on ja oletko työelämässä tällä hetkellä?
Koska sinulla todettiin 3:n ja varmistettiinko se geneetikolla?
Ystävällisin terveisin: =o) =o) kirjoitti:
Oletko saanut tarvittavaa tukea ja apua oireisiisi?
Oletko saanut tarvittavaa tietoa EDS:tä?
Toivottavasti en mene liian henkilökohtaisuuksiin, mutta millainen lääkitys sinulla on ja tehoaako ne sinuun?
Millainen hoitosuunnitelma sinulla on ja oletko työelämässä tällä hetkellä?
Koska sinulla todettiin 3:n ja varmistettiinko se geneetikolla?
Ystävällisin terveisin: =o)Tämä todettiin ihan nyt syksyllä 2006. Olikos se nyt elokuussa.
Tarvittavaa tietoa olen kyllä saanut ja sitähän löytyy aina internetistä esim. reumaliiton sivuilta.
Itse käytän lääkkeenä mobiccia ja se on kyllä auttanut.
Käyn viikoittain fysioterapiassa ja parin vuoden välein sydänultraäänessä varmistamassa ettei läppä ole alkanut vuotaa.
Kauheasti mulla ittellä ei oo tietoo mitä mulle on tehty, koska olin 10 vanha kun alettiin tutkia. Nyt siis täyttelen vuoden alussa 15. Joten en ole varma varmistettiinko se geneetikolla. [Täytyy tunnustaa etten edes tiedä mikä se on]
Kaipa tästä minun vastauksestani nyt jotain otti selvää...
- Johanna73
Hei! Käykää näillä nettisivuilla. Siellä on myös keskustelua! http://edssuomi.blogit.fi/
Parasta tietoa mitä olen lukenut on myös samoilla sivuilla. Dos Ilkka Kaitila pitää luennon Reumaliiton kuntoutuskeskuksessa Apilassa. http://edssuomi.blogit.fi/luento/ - epeliini77
Facebookissa ihan uusi vertaistukiryhmä! liittykää, niin jaetaan voimamme ja kokemuksemme:)
https://www.facebook.com/#!/pages/Ehlers-Danlosin-syndrooma/293430250683988
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791