Lasikuituveneen korjaus

Jos1

Ostin kesällä n. 15 v vanhan pulpettiveneen ja kesän aikana huomasin, että jostain tulee kerroksien väliin vähän vettä, mutta luulin sen tulevan peräpropusta ja tihkuminen oli niin vähäistä, ettei se käyttöä haitannut.Nyt ylösnoston yhteydessä löysin pohjasta kaksi peukalonpään kokoista "pehmeää" kohtaa, joista tihkuu vettä sisälle. Ne olisi nyt tarkoitus korjata, mutta miten? Olen vasta veneilyn aloittanut ja kokemusperäinen tieto on vielä vähäistä. Tarvitaanko "ammattimiehiä" vai selviäisinkö tästä omatoimisesti?

7

13987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hempelin epoksia??

Jos ei ole kovin pahoja jälkiä niin tekisin itse seuraavasti:

Vene ylös syksyllä ja avaisin "pehmeät kohdat" puukolla tms. Keväällä ennen vesillelaittoa paikkaus esim hempelin 2 komponentti epoksilla ja hionta. Kun kitti kuiva niin päälle pari kerrosta hempelin 2k primeria ja siihen myrkky vielä päälle.

Ehkä joku viisaampi voi vielä auttaa.

• .. selviät..

..tuollaisesta rempasta. terpol.fi ja pakcem.fi löytyy ohjeita ja tuotteita.

• Jos1

eivät minun silmiini näytä kovin pahoilta eikä laajoilta. Tosin en tiedä mitä tulee esille hionnan jälkeen. Pitäisikö kohdat jokatapauksessa avata hiomalla täysin auki kuten terpol.fi neuvoo. Siinä neuvotaan myös tekemään paikka mielellään sisäpuolelta, mutta veneessä on kaksikerrosrakenne, joten se ei taida onnistua. Pitäisikö se avata kokonaan myös sen takia, että märkä lasikuitu saadaan kokonaan pois? Alunperin ajattelin hioa vain pinnan pois ja laittaa alle pehmeän kohdan päälle ensin pienen paikan ja päälle sitten reilun kokoisen toisen kerroksen (terpolissa neuvotaan kuitenkin laittamaan alle iso kangas ja päälle pienempiä). Jos hoitaan ihan läpi asti, kuinka monta lasikuitukerrosta tulisi laittaa tällaiseen kohtaan?

• ..avattava..
        Jos1 kirjoitti:

eivät minun silmiini näytä kovin pahoilta eikä laajoilta. Tosin en tiedä mitä tulee esille hionnan jälkeen. Pitäisikö kohdat jokatapauksessa avata hiomalla täysin auki kuten terpol.fi neuvoo. Siinä neuvotaan myös tekemään paikka mielellään sisäpuolelta, mutta veneessä on kaksikerrosrakenne, joten se ei taida onnistua. Pitäisikö se avata kokonaan myös sen takia, että märkä lasikuitu saadaan kokonaan pois? Alunperin ajattelin hioa vain pinnan pois ja laittaa alle pehmeän kohdan päälle ensin pienen paikan ja päälle sitten reilun kokoisen toisen kerroksen (terpolissa neuvotaan kuitenkin laittamaan alle iso kangas ja päälle pienempiä). Jos hoitaan ihan läpi asti, kuinka monta lasikuitukerrosta tulisi laittaa tällaiseen kohtaan?

.. korjattavat kohteet ja poistettava pehmennyt kuitu pois, voi vauriokohta laajeta mutta ei kannata säikähtää. Hio myös vaurikohdan ympärys puhtaaksi maalista, kuidulle asti. Paljonko mattoa riippuu aika paljon reikien koosta ja maton vahvuudesta mutta aika lailla tasan vanhan pinnan kanssa, itselläni on selvät pahkurat reikien kohdalla, koska ei ollut niin nuukaa ulkonäön kanssa

• TTM75

Kyllä tuollainen reikä täytyy korjata lasikuitumattoa käyttäen sillä pelkkä kova kitti tms ei omaa jousto-ominaisuuksia ja paikka irtoaa, kun se osuu johonkin. Kaikki pehmennyt kudos pois ja aukon reunat viistoat niin, että uuden maton saa kiinnitettyä mahdollisimman laajalta alalta. Jos reiässä on pystyreunat niin miten siinä kuitu pysyy, kun ei pääse kääntöpuolelle mitään laittamaan. Kun ensimmäiseksi laittaa isoimman maton kappaleen, niin sen kuidut kiinnittyvät laajasti aukon reunoihin. Jos ensin laittaa pienimmän kappaleen, niin kaikkien kerrosten matot tulevat vain vähän reunoista kiinni ja paikka on löyhemmin kiinni. Ero ei välttämättä ole suuri mutta tätä sillä ohjeella on tarkoitettu. Mattokerrokset pitää saada tiiviisti toisiinsa kiinni, eli ne pitää ilmata rullalla hyvin. paikka saa olla pullistuneena sisällepäin, jolloin ulkopuolen voi hioa pohjan tasalle ilma, että materiaalipaksuus tulee liian ohueksi. Lopuksi pintaan pitää vielä laittaa joko topcoat tai gelcoat estämään veden imeytymistä kuituun. Siinä miten tyhjän päälle voi laminoida, joutuu käyttämään mielikuvitusta. Aukosta saa ujutettua sisään esimerkiksi itse lasikuidusta tekemän pienen levyn (kerros kuitua ja hartsia alustalle levyksi tehtynä ja kovetettuna ja karheaksi hiottuna). Kiinnittää levyn sitten aukon reunojen taakse esim epoksiliimalla. Levy voi olla aukkoa suurempi jossakin suunnassa niin, että sen saa liimattua kääntöpuolelle kiinni kahdesta reunasta. Laittaa vaikka ruuvin siihen, jotta siitä voi pitää kiinni. Antaa paikan kuivua ja poistaa ruuvin ja tekee varsinaisen paikan. Sisäpuolen vahvike jää kiinni uuteen paikkaan, eikä irtoa kolisemaan.

Lasikuitu on helppoa käsitellä varsinkin pieninä määrinä, eikä sen kummempia ammattimiehiä tarvita. Kannattaa kuitenkin käyttää suojaimia ja huolehtia tuuletuksesta. Homma ei voi mennä pieleen oikastaan muuten kuin jättämällä ilmaamisen tekemättä.

• Jos1

hyvistä ohjeista. Uskoisin pystyväni sen tekemään, tosin taidan aloittaa sen vasta keväällä. Hion kuitenkin reilusti pehmeät paikat pois pelkäämättä tulevia reikiä. Mikä on muuten hyvä hiontalaikka tähän hommaan? Vaikka laminointi jäisi vähän ulospäinkin pullevaksi, ei sillä mielestäni ole suurta käytännön merkitystä. Ja tuleehan siihen sitten vielä myrkkymaalikin päälle.

• TTM75
        Jos1 kirjoitti:

hyvistä ohjeista. Uskoisin pystyväni sen tekemään, tosin taidan aloittaa sen vasta keväällä. Hion kuitenkin reilusti pehmeät paikat pois pelkäämättä tulevia reikiä. Mikä on muuten hyvä hiontalaikka tähän hommaan? Vaikka laminointi jäisi vähän ulospäinkin pullevaksi, ei sillä mielestäni ole suurta käytännön merkitystä. Ja tuleehan siihen sitten vielä myrkkymaalikin päälle.

lamellilaikkaa. Se on sellainen kulmahiomakoneeseen kiinnitettävä laikka, jossa on hiomapaperin palasia kehällä limittäin kuten seuraavasta pdf:stä näkee. www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/28-32.pdf/$FILE/28-32.pdf
        Tuollaista olen itse käyttänyt. Silloin, kun olen leikkonut isompia alueita tai reunoja, olen käyttänyt timanttilaikkaa mutta se ei ole niin hyvä hiontaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      50
      2202
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      197
      2029
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      47
      868
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe