Hei!
Kärsin pahasta esiintymiskammosta, ja joudun luultavasti tämän opiskeluvuoden aikana esiintymään useammankin kerran. Olen joskus käyttänyt Propralia kerran esityksessä (taisi olla 10 mg ja kolmisen tablettia...), mutta kyseisessä esityksessä ei tarvinnut puhua joten en ole ihan "tositilanteessa" vielä Propralia testannut.
Haluaisinkin ihan gallupinomaisesti kysellä, millaisia annostuksia ja millaisiin oireisiin ihmiset Propralia käyttävät. Olen nainen, painan n. 60 kg. Minun pahimmat oireeni ovat hillitön vapina, puhumattakaan äänen tärisemisestä, joka lopulta johtaa siihen, ettei ääntä tule ollenkaan. Minun ei tarvitse kuin ajatella asiaa, niin tunnen voimakkaan sydämentykytyksen kurkussani. Pahin paniikki iskeekin juuri siitä, että oireet riistäytyvät käsistä täysin.
propralin annostuksesta
20
10312
Vastaukset
- panique
annokseni Propralissa on 40 mg 1-3 kert/vrk. (tarvittaessa!).
- -vastaus-
Painan noin 55kg, nainen ja annostus on 0,5-1 tablettia 1-3 kertaa päivässä 40mg.
- pahin oire
on myös itselläni tärinä.
- jen-
mulle määrättiin 40mg tykytyksiin ja muihin jännityksen oireisiin, painan n. 50kg. kerran olen jo tositilanteessa ollut. ennen esitystä todella tuntui, ettei nää mitään auta, mutta kyllä ne vaan auttoi. ensimmäistä kertaa moneen moneen vuoteen kykenin pitämään esitelmän ilman äänenvärinää ja muuta takkuilua. olen niin tyytyväinen, että otin itseäni niskasta kiinni ja menin lääkäriin, tuskin enää tarvitse yöuniaan tämän takia menettää :)
- nainen täälläkin
paino samalla kymmenyksellä.
Minulle on määrätty propralia (40 mg) tarvittaessa 1-2 tablettia 1-2 X päivässä. Lisäksi lievästi rauhoittavana opamox (10 mg) 1 tabletti 1-2 kertaa päivässä.
Tosin otan vain silloin tällöin täsmälääkkeenä, esimerkiksi juuri esitelmiä ennen.
Minulla pahin oire on myös vapina ja sitä esiintyy erityisesti ruokaillessa muiden kanssa. Kahvittelutilanteet on niitä pahimpia ja käsien vapinaa esiintyy joskus 2x40 mg propralien jälkeen. Joskus on se kolmaskin propral mennyt kurkusta alas:) - Mattiman
Aloitin yliopisto-opinnot nyt syksyllä ja päivisin on mennyt kahdesta kahdeksaan 40 mg: n Propralia, riippuu vähän päivästä. Tänään selvisin neljällä.
- Ritu
Kuinka teille sopii toi propraali lääkitys? mulle ei kovin hyvin.Tulee tosi huono olo kun sitä otan ja nälkä muka kokoajan. Nehä on verenpaineläkettä? Eiks ne oo vaarallisia?
Mä olen tilannut ajan tampereelle lääkäriin,haluan stressihermo salpaukseen.Onko kellään kokemuksia asiasta??
En tosiaan jaksa enää tätä ainaista punastumista,olen 36v ja niin kauan ku muistan,kärsiny punastumisesta!,
Voimia kaikille!! Punastelemisiin!! :/ - Sannu
Ritu kirjoitti:
Kuinka teille sopii toi propraali lääkitys? mulle ei kovin hyvin.Tulee tosi huono olo kun sitä otan ja nälkä muka kokoajan. Nehä on verenpaineläkettä? Eiks ne oo vaarallisia?
Mä olen tilannut ajan tampereelle lääkäriin,haluan stressihermo salpaukseen.Onko kellään kokemuksia asiasta??
En tosiaan jaksa enää tätä ainaista punastumista,olen 36v ja niin kauan ku muistan,kärsiny punastumisesta!,
Voimia kaikille!! Punastelemisiin!! :/Ikävä heikotus tulee ja hikoiluttaa. Unettomuuttakin on esiintynyt. Kyllä se paras on vain oppia elämään jännityksen kanssa.
- härkä
Ritu kirjoitti:
Voimia kaikille!! Punastelemisiin!! :/Moi!
Tässä tulee ilmi meidän yksilöllisyys. Uskon, kyllä, että joillekin tulee pahoinvointia. En tiedä mitä vahvuutta olet käyttänyt ja jos annos on liian suuri, niin pahoinvointia kenties esiintyy. Propral on vanha verenpainelääke, jota ei nykyisin kyllä siihen määrätä. Myös sitä käytetään rytmihäiriöihin. Ne voivat olla vaarallisia, mutta sitten on otettu raju ylilääkitys. Mutta tavallisilla annoksilla, ei huolta. Verenpaine potilaille annettiin propraalia joskus ihan maksimi annoksia eli 240mg. Totean vain, että sinulle ei lääke sopinut valitettavasti. Hyvää syksyä ja toivottavasti saat avun leikkauksesta. - ritu
härkä kirjoitti:
Moi!
Tässä tulee ilmi meidän yksilöllisyys. Uskon, kyllä, että joillekin tulee pahoinvointia. En tiedä mitä vahvuutta olet käyttänyt ja jos annos on liian suuri, niin pahoinvointia kenties esiintyy. Propral on vanha verenpainelääke, jota ei nykyisin kyllä siihen määrätä. Myös sitä käytetään rytmihäiriöihin. Ne voivat olla vaarallisia, mutta sitten on otettu raju ylilääkitys. Mutta tavallisilla annoksilla, ei huolta. Verenpaine potilaille annettiin propraalia joskus ihan maksimi annoksia eli 240mg. Totean vain, että sinulle ei lääke sopinut valitettavasti. Hyvää syksyä ja toivottavasti saat avun leikkauksesta.Mulle määrättiin sitä propraalia 40mg,mut otin tarvittaessa enintään 20mg.Mulla on hyvä verenpaine,ehkä huono olo johtui siitä,että meni tosiaan liian alas.Mut olen kuullut,et se on vaarallinen lääke,veri"pakenee" päästä,sen takia nää kylmät olot,pääkivut,huonot olot,mitä olen kuullut toisilla olevan. En tiedä,jokainen tekee niinku parhaaks näkee noittenki lääkkeitten kanssa.Minä en enää uskalla niitä syödä.
Toivon,että pääsen siihe leikkaukseen,ja että siitä sit olisi apua!!Hyvää syksyä kaikille!! - härkä
ritu kirjoitti:
Mulle määrättiin sitä propraalia 40mg,mut otin tarvittaessa enintään 20mg.Mulla on hyvä verenpaine,ehkä huono olo johtui siitä,että meni tosiaan liian alas.Mut olen kuullut,et se on vaarallinen lääke,veri"pakenee" päästä,sen takia nää kylmät olot,pääkivut,huonot olot,mitä olen kuullut toisilla olevan. En tiedä,jokainen tekee niinku parhaaks näkee noittenki lääkkeitten kanssa.Minä en enää uskalla niitä syödä.
Toivon,että pääsen siihe leikkaukseen,ja että siitä sit olisi apua!!Hyvää syksyä kaikille!!Moi!
Olet osittain oikeassa. No, en ole lääkäri, mutta sen verran päästä veri ei pakene, vaikka ääreisverenkierto hieman heikkenee eli varmaan beetasalpaajien syöjät valittavat, että varpaita palelee ja sormia kylmää. Tämä on täysin totta, mutta jos syöt jatkuvasti, niin se on beetasalpaajien haittavaikutus. Jos taas ottaa silloin tällöin, niin ei pitäisi olla ongelmia. Lääkkeet ovat kaikki vaarallisia jos haluaa vaikeuksia. Nyt sinulla on mutu tuntumaa. Ei lääkärit määrää sellaisia lääkkeitä, jos olisi suuri pelko, että siitä on haittaa sinulle. - RITU
härkä kirjoitti:
Moi!
Olet osittain oikeassa. No, en ole lääkäri, mutta sen verran päästä veri ei pakene, vaikka ääreisverenkierto hieman heikkenee eli varmaan beetasalpaajien syöjät valittavat, että varpaita palelee ja sormia kylmää. Tämä on täysin totta, mutta jos syöt jatkuvasti, niin se on beetasalpaajien haittavaikutus. Jos taas ottaa silloin tällöin, niin ei pitäisi olla ongelmia. Lääkkeet ovat kaikki vaarallisia jos haluaa vaikeuksia. Nyt sinulla on mutu tuntumaa. Ei lääkärit määrää sellaisia lääkkeitä, jos olisi suuri pelko, että siitä on haittaa sinulle.niinhän sitä tietysti äkkiä luulis,ettei lääkärit määrää mitään ,mikä on vaarallista..mutta..Mulle ne joutu vähän miettimään,että voiko tuota kyseistä lääkettä syödä,kun tosiaan vernpaine on normaalia alempi,ettei enempää alenis..Mutta antoivat kuitenki,kun osasin olla niin vetoova heihin,etten millään pärjää ilman!Ja ihan totta,en olisi pärjänytkään,enkä meinaa nyt pärjätä,kun en halua niitä enää syödä!!
Voi kunpa jonkun päivän vois olla ilman pelkoa!!! :) - härkä
RITU kirjoitti:
niinhän sitä tietysti äkkiä luulis,ettei lääkärit määrää mitään ,mikä on vaarallista..mutta..Mulle ne joutu vähän miettimään,että voiko tuota kyseistä lääkettä syödä,kun tosiaan vernpaine on normaalia alempi,ettei enempää alenis..Mutta antoivat kuitenki,kun osasin olla niin vetoova heihin,etten millään pärjää ilman!Ja ihan totta,en olisi pärjänytkään,enkä meinaa nyt pärjätä,kun en halua niitä enää syödä!!
Voi kunpa jonkun päivän vois olla ilman pelkoa!!! :)Terve!
Eli kyllä sinunkin tapauksessa lääkärit miettivät lääkitystä, mutta katsoivat hyödyn olevan parempi, kuin jättäisi kirjoittamatta. Myös miettivät, jos syke on alhainen. Kukaan lääkäri ei kirjoita reseptiä, ennen kuin ovat varmoja, ettei lääke aiheuta vaara tilannetta. Sillä hekään ei halua olla oikeudessa, jos kyseinen lääke on aiheuttanut potilaalle pysyvän haitan tai jopa kuoleman. Jos toteavat lääkkeen vaarallisuuden, niin vaikka olisi kuinka vetoava, et saa sillä lääkettä. Mutta ihmettelen miksi halusit juuri sitä lääkettä. En tiedä mikä oli pointtisi, kun on lääkkeitä, jotka ei laske sykettä ja verenpainetta. - ritu
härkä kirjoitti:
Terve!
Eli kyllä sinunkin tapauksessa lääkärit miettivät lääkitystä, mutta katsoivat hyödyn olevan parempi, kuin jättäisi kirjoittamatta. Myös miettivät, jos syke on alhainen. Kukaan lääkäri ei kirjoita reseptiä, ennen kuin ovat varmoja, ettei lääke aiheuta vaara tilannetta. Sillä hekään ei halua olla oikeudessa, jos kyseinen lääke on aiheuttanut potilaalle pysyvän haitan tai jopa kuoleman. Jos toteavat lääkkeen vaarallisuuden, niin vaikka olisi kuinka vetoava, et saa sillä lääkettä. Mutta ihmettelen miksi halusit juuri sitä lääkettä. En tiedä mikä oli pointtisi, kun on lääkkeitä, jotka ei laske sykettä ja verenpainetta.Just siks sitä lääkettä,kun ei kukaan mistään muusta mulle puhunu,lääkäri itse sano,että sitä käytetää tällasiin oireisiin,mutta että on vaarallista syödä sitä,kun on alhaine verenpaine.
- härkä
ritu kirjoitti:
Just siks sitä lääkettä,kun ei kukaan mistään muusta mulle puhunu,lääkäri itse sano,että sitä käytetää tällasiin oireisiin,mutta että on vaarallista syödä sitä,kun on alhaine verenpaine.
No, jos on tällainen lääkäri, niin siitä pitää ilmoittaa lääkelaitokselle. Ei voi hoitaa virkaansa, jos puhut totta.
- alkup.
Näyttäisi siis siltä, että aika rohkeasti niitä uskaltaa ottaa useammankin... Siis jos vaikka niitä 10 mg tabletteja ottaisin, niin tuskin joku 5-6 kappaletta ainakaan vielä liialliseksi menisi...
- härkä
Moi!
Jotkut joutuvat syömään paljon suurempia annksia esim. 20mgx3, mutta kun en tiedä sinun fyysistä kuntoa, niin neuvottele lääkärin kanssa. - käyttänyt
Hei
Yli 20 vuotta olen propralia käyttänyt jännittämiseen ja punasteluun ( sen ohessa hieman jotain muuta, nykyään Opamoxia).
En tosin koskaan ole tuollaisia määriä niitä syönyt, jonkalaisista te täällä puhutte, enkä alku-kokeiluissakaan 20mg:aa enempää kerralla ottanut.
Kun kerran 7-10 mg riitti poistamaan jännittämisestä johtuvat oireet ja esim esitelmää pitäessä punastelun, 'hapen loppumisen', äänen värinän, tärinän,niin en nähnyt mitään syytä isompia määriä ottaa.
Se 3/4 tablettia riittää nipinnapin 50-kiloiselle, tai täys 10mg tabletti ainakin toimi täysin, ja toimii yhä vaikka paino 70kg.
Kuvittelisin että isommista määristä ei ole minkäänlaista hyötyä, mutta varmasti haittaa alkaa olla jos alkaa kourallisina vetää...
Eihän tuo sillälailla mikään huumaava aine ole, että siitä mihinkään tokkuraan tulisi, vaikka ottaisi kuinka monta tablettia. Ei tule, eikä vaikutus sillälailla _tunnu_ mitenkään muuten paitsi että jos joutuu esiintymään, niin se menee ongelmitta. Tai ainakin ilman niitä jännityksen fyysisiä oireita.
Onhan ihmiset kyllä erilaisia, ja olen lukenut täältä sellaistakin, että jollekin Propral ei ollut tehonnut punasteluun.
Mutta että viisin ja kuusin kappalein.... huh huh. - PS_jatkoa
käyttänyt kirjoitti:
Hei
Yli 20 vuotta olen propralia käyttänyt jännittämiseen ja punasteluun ( sen ohessa hieman jotain muuta, nykyään Opamoxia).
En tosin koskaan ole tuollaisia määriä niitä syönyt, jonkalaisista te täällä puhutte, enkä alku-kokeiluissakaan 20mg:aa enempää kerralla ottanut.
Kun kerran 7-10 mg riitti poistamaan jännittämisestä johtuvat oireet ja esim esitelmää pitäessä punastelun, 'hapen loppumisen', äänen värinän, tärinän,niin en nähnyt mitään syytä isompia määriä ottaa.
Se 3/4 tablettia riittää nipinnapin 50-kiloiselle, tai täys 10mg tabletti ainakin toimi täysin, ja toimii yhä vaikka paino 70kg.
Kuvittelisin että isommista määristä ei ole minkäänlaista hyötyä, mutta varmasti haittaa alkaa olla jos alkaa kourallisina vetää...
Eihän tuo sillälailla mikään huumaava aine ole, että siitä mihinkään tokkuraan tulisi, vaikka ottaisi kuinka monta tablettia. Ei tule, eikä vaikutus sillälailla _tunnu_ mitenkään muuten paitsi että jos joutuu esiintymään, niin se menee ongelmitta. Tai ainakin ilman niitä jännityksen fyysisiä oireita.
Onhan ihmiset kyllä erilaisia, ja olen lukenut täältä sellaistakin, että jollekin Propral ei ollut tehonnut punasteluun.
Mutta että viisin ja kuusin kappalein.... huh huh.Ai niin, vaikutusaika,
alkaa aikaisintaan 20 minuutin päästä,
ja vaikutus voimistuu siitä niin, että
1 h päästä täysi vaikutus
2 h päästä täysi vaikutus
2-2,5 h päästä heikentynyt vaikutus
3,5 h päästä ei enää vaikutusta
Ehkä niillä sitten kestää kauemmin, jotka 'puoli purkkia' vetää kerralla :)
- Mepe
hei käytän propralia sydämmen tykytykseen vaikutus alkaa vasta noi vajaam tunnin(40-50min) kuluttua yleensä,
minulla on itselläni diamam 5mg 3krt pvässä,se auttaa todella hyvin,nin15-20min niin johan on rohkeampi olen syönyt niita 11vuotta,
suosittelen sinua pyytämään lääkäriltä vaikka 2mg diadamamia aluksi,(miedointa mitä on) se on oikeasati propraalin kanssa hyvä lääke ja auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1514509Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1983959Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi342689Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102472100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es342209Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks61794Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1131568Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491454Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241321- 341315