Miten hoksitte osteoporoosin?

Annimaaria

Moi!

Miten hoksitte hakeutua osteoporoositutkimuksiin vai lähettikö lääkäri nuin vain jonkin perustellun syyn perusteella?
Minulle on puhuttu jo vuosikausia, että minusta pitäisi ottaa osteoporoosikokeet, koska olen kohta viisikymppinen erittäin hoikka nainen. Paino ei nouse vaikka syön todella hyvin enkä katso mitä suuhuni pistän. Tosin kyllä liikunkin varmaankin keskivertoa enemmän. Nyt yhtäkkiä sairastuttuani keliakiaan minut passitettiin luutiheydenmittaukseen osteoporoosin varalta, koska esimerkiksi hb:ni oli keliakian takia laskenut 98:aan.
Tulokset tulevat kuulemma kuukauden päästä ja minua kiinnostaisi kuulla kommenttia sellaisilta henkilöiltä,jotka oikeasti sairastavat osteoporoosia, että miten tauti hoksittiin ja miten se teitä vaivaa. Jos vaivaa. Mitä lääkkeitä mahdollisesti käytätte jne. Kiitos teille, jotka viitsitte vastailla. :-D

12

5732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eevamarita

      Heippa Annimaaria. Olin flunssan takia lääkärissä ja kysyin samalla ylävartalon kovista ja tuskallisista krampeista. Pisti ensin röntgeniin ja sen jälkeen luuntiheysmittaukseen. Niin että ainakin selkärangan osteoporoosin oire voivat olla nuo krampit. Nykyisin minulla ei ollut kramppeja, mutta kipuja kylläkin koko ajan, joskus lievempiä, joskus kovempia. Sillä tavoin selkä vaikuttaa jokapäiväiseen elämään, että en voi nostella mitään vähänkään raskaampaa. En myöskään voi kävellä pidempiä matkoja - joinakin päivinä en lyhyempiäkään. En myöskään voi kumarrella esim. niin, että poimisin esim. marjoja, enkä voi istua yhtäjaksoisesti kovin pitkiä aikoja.

      Olen pistänyt kovasti toivoa lääkitykseen, joka on kestänyt vasta 3 kuukautta. Kalkkia syön myös ja D-vitamiinia. Toivotaan, ettei sinulla ole tätä keljua tautia - keljua, mutta kyllä tämän kanssa voi ainakin nyt vielä elää.

      • Määräsikö

        hän myös magnesiumia, kalsiumia ja D-vitamiinia?


      • eevamarita
        Määräsikö kirjoitti:

        hän myös magnesiumia, kalsiumia ja D-vitamiinia?

        Määräsi osteoporoosilääkkeet ja Ideos kalkkitabletteja, joissa on D-vitamiini. Magnesiumia ja kalsiumia ei määrännyt - olisiko pitänyt ja miksi? Kiinnostavaa!


      • Myös täällä
        eevamarita kirjoitti:

        Määräsi osteoporoosilääkkeet ja Ideos kalkkitabletteja, joissa on D-vitamiini. Magnesiumia ja kalsiumia ei määrännyt - olisiko pitänyt ja miksi? Kiinnostavaa!

        Sain lähetteen kuvaukseen normaalissa gynen tarkistuksessa. Tuloksen sain viikon kuluttua ja minulla oli osteoporoosi reisiluun kohdissa ja lantiolla oli osteopania vai mikä se oli. Lääkitys on kalkki 2x pv ja kerran viikossa optinate. Nyt olen huomannut 4 kk:n käytön jälkeen, että särky esimerkiksi varpaissa on kadonnut. Kolotti luita niin sanoakseni. Joten kai nuo lääkkeet sitten tehoaa. Ensin tuntui että maailma kaatui mutta nyt olen jo tottunut käyttämään noita ja pärjään.Tsemppiä


      • taasen
        Myös täällä kirjoitti:

        Sain lähetteen kuvaukseen normaalissa gynen tarkistuksessa. Tuloksen sain viikon kuluttua ja minulla oli osteoporoosi reisiluun kohdissa ja lantiolla oli osteopania vai mikä se oli. Lääkitys on kalkki 2x pv ja kerran viikossa optinate. Nyt olen huomannut 4 kk:n käytön jälkeen, että särky esimerkiksi varpaissa on kadonnut. Kolotti luita niin sanoakseni. Joten kai nuo lääkkeet sitten tehoaa. Ensin tuntui että maailma kaatui mutta nyt olen jo tottunut käyttämään noita ja pärjään.Tsemppiä

        murtui jo alkukesällä nilkasta veneluu. Lääkäri kehotti käymään luuntiheyden mittauksessa. Kävin yksityisellä samantien, lausunnon sain myös heti. Osteopaniaksi luokiteltiin, eli ei vielä osteoporoosia. Lääkäriin on aika jalan kanssa ensi viikolla, mutta miten tuo gyne tähän liittyy? Minulle yksityislekurin virkailija sanoi, että kannattaa jutella gynekologin kanssa siitä, olisko tarvetta tableteille....en viitsinyt siinä sitten alkaa sepustamaan, että mulla on ihan eri alan lekurille jo aika määrättynä. Siispä, mitä tekemistä osteoporoosilla on gynekologisten juttujen kanssa? Millä perusteella gynekologi suosittelee luuntiheyden mittaamista? Olen paljon lukenut tästä "taudista", mutta tämä on nyt jotain mistä en tiedä.....


      • Myös osteoporoosi
        taasen kirjoitti:

        murtui jo alkukesällä nilkasta veneluu. Lääkäri kehotti käymään luuntiheyden mittauksessa. Kävin yksityisellä samantien, lausunnon sain myös heti. Osteopaniaksi luokiteltiin, eli ei vielä osteoporoosia. Lääkäriin on aika jalan kanssa ensi viikolla, mutta miten tuo gyne tähän liittyy? Minulle yksityislekurin virkailija sanoi, että kannattaa jutella gynekologin kanssa siitä, olisko tarvetta tableteille....en viitsinyt siinä sitten alkaa sepustamaan, että mulla on ihan eri alan lekurille jo aika määrättynä. Siispä, mitä tekemistä osteoporoosilla on gynekologisten juttujen kanssa? Millä perusteella gynekologi suosittelee luuntiheyden mittaamista? Olen paljon lukenut tästä "taudista", mutta tämä on nyt jotain mistä en tiedä.....

        Olen käynyt gynekologin vastaanotolla säännöllisesti 1-2 v:n välein. Ainakin minun lääkärini itse kyselee myös muitakin asioita kuin vain naistentauteihin liittyviä.Koska menkat oli jo jäänyt pois enkä käytä hormonikorvaushoitoja ja vielä olen hentorakenteinen. Hän itse ehdotti jo kolme vuotta sitten että olisi syytä tarkistaa luun tiheys.En vielä silloin mennyt ja nyt kun olin keväällä vuositarkastuksessa, tuli taas tämä asia puheeksi ja hän antoi lähetteen. Muussa lääkärissä tulee käydyksi vain flunssan takia. Siis ihan hyvä,että gynet ottavat tämän asian esille ei sitä itse osaa pyytää kun en muussa lääkärissä säännöllisesti käy. Tietysti on työpaikkalääkäri, mutta he eivät ole siitä koskaan mitään sanoneet.


    • vastauksena

      Liukastuin pari vuotta sitten, ranne murtui, ja kipsaava lääkäri totesi murtuman olevan selvä osteoporoottinen vamma. Kehoitti luuntiheysmittaukseen ja siellä todettiin alaselässä osteoporoosi ja lonkassa osteopenia. olen hoikka, pieniluinen,vaihdevuodet alkaneet 45 v., diabeetikko, eli tyypillinen tapaus. Lääkityksenä oli ensin Fosamax ja kalsium,nyt vaihdoin Bonvivaan. Sen vaikutuksesta en vielä tiedä, olen ottanut vasta yhden. Tuntuu ainakin helpommalta, kun ei tarvitse ottaa kuin kerran kk.Kallista se on!

    • 47 vuotias yllättynyt

      keliakiani tod.20v sitten.tytär kysyi minulta 2kk sitten.olenko ollut ost.mit.kun on tuo keliakiakin.mitään erikoista vaivaa joskus ala-selkä ollut kipee.lääkäri lait.heti luuntiheysmit.ja tulos oli voimakas osteopenia lannerangassa.ja lääkitys boniva 150 kerran kuus.en arvannut sekäkipujani oseop.aiheuttajaksi.eikä lääkäritkään koskaan puhunut ostp.itse on oltava asilla ja kyseltävä josko johonkin kokeisiin pääsisi.

    • tyttö 18v

      siskoni ja äitini pääsi mukaan osteoporoosi tutkimukseen ja kun heillä oli se esiaste niin minutkin sitten pistettiin tutkimuksiin ja sieltähän se paljastu. hiusmurtuma oli jalkapöydässä pari vuotta sitten, eikä mitään tietoa miten se olisi tullut..

    • Mies 41 v

      Kylkiluut murtuivat pienimmästäkin kolahduksesta välittömästi. Sain alkuun kalkkia, sitten kalkkia ja D-vitamiinia kunnes lopulta keliakian toteamisen jälkeen Fosamaxia luukatoon.

      Keliakia oli aiheuttanut vuosikymmenten aikana osteoporoosin. Kannattaa muuten tarkistaa keliakia osteoporoosin toteamisen jälkeen.

    • C*B

      Sain juuri tänään tulokset dxa:sta ja ikäväkseni sain lukea, että lonkassani on osteoporoosi.
      Jouduin itse pyytämään lähetteen tutkimuksiin, lääkäri tuskin olisi sitä muuten ehdottanut, koska minulla oli ollut jo pidempään kipuja alaselässä.
      Lisäksi lähiomiasellani on osteoporoosi sekä yhdellä lähisukulaisella. Samoin joudun syömään jatkuvasti erästä lääkettä, jonka tiedetään aiheuttavan luukatoa.
      Jopa osteoporoosi voi aiheuttaa kipuja selässä, miksei muuallakin. Samoin krampit selässä voivat viitata osteoporoosiin.
      Mietyttää vain, miten tuon liikkumisen kanssa sitten joskus vanhempana, nyt kun olen vielä alle 50:n.

      • Osteopenia 35-v

        Olen keskustellut ihmisten kanssa ja lukenut täällä paljon ihmisten kommentteja osteopeniasta ja -poroosista, ja olen huomannut, miten huonosti lääkärit antavat lähetteitä luuntiheysmittauksiin.

        Eräällä tuttavallani oli pari murtumaa vuoden sisään eri kohdissa vartaloa ja molemmilla kerroilla hän oli pyytänyt päästä mittauksiin, lääkäri ei ollut kirjoittanut lähetettä. Ollessaan työpaikaltaan Kelan kuntoutuksessa hän pääsi mittaukseen, ja hänellä todettiin pitkälle edennyt osteoporoosi 42-vuotiaana!

        Mikä lie syy tähän haluttomuuteen, onko mittaus kallista vai voisiko tulokset olla niin hälyttäviä, ettei niitä tehdä enempää. Noinkohan tulevaisuudessa tämä tauti on myös "nuorten naisten" tauti?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe