Purin lämmittimen ja mielestäni hehkolanka ei toimi. Ei se ainakaan näytä kuumuvan ja sen lanka on poikki vai onko se kaksiosainen ?
Miten testaan onko henku sökö ? Saakohan mistään varaosaa. Lämmitin on vm -88
Ardicin lämmitin
19
8922
Vastaukset
- sepe.teus
näyttää olevan sökö. Osien saanti on nykyisin ylen vaikeaa. Viimeinen edustus oli Wihuri Powerilla. Myös Nallen Venehuolto Helsingissä tai jossain sielläpäin on ollut paljon Ardic:in kanssa tekemisissä. Tämä hehku oli jo aikoinaan paljon kalliimpi kuin muiden lämppäreiden vastaavat. Olen kylläkin omassani korjannut sen kohtalaisella menestyksellä, mutta on vaikea selittää sitä tässä,joten jos annat puhelinnumerosi otan Sinuun yhteyttä.
- käytetään
Ardicia. Onkohan se veneessä oleva lämmitin paljon erilainen kuin autoissa? Eli varaosia pitäisi saada yllin kyllin.
- Juuso
En nyt halua masentaa sinua, mutta itselläni on kokemusta kolmesta Ardicista. Jopa tuo aikaisemmin mainittu Nalle Sarvastossa yritti saada niitä toimimaan kunnolla, mutta ei onnistunut. Rinnastaisin sen samaan kategoriaan vanhan Lahti-Saloranta pikakiväärin kanssa. Se tunnettiin nimellä "erilaisista häiriöistä kokoonpantu lyömäse". Ardic on erilaisista häiriöistä kokoonpantu verkonpaino. Tosin on sanottava, että mulla on Volvossa bensakäyttöinen Ardic, ja se taas toimii kuin se junan vessa. Ongelma tuntuu olevan juuri tuon dieselkäyttöisessä ja siinä perkeleen keksinnössä, hehkussa.
- Katsastusmies-1
17 v ARDIC 41 tomii ihan OK. Ongelmana ovat ääni veneen ulkopuolella sekä On-Off termostaatti. Kerran on puhallinmoottori vaihdettu.
Olen siinä uskossa että VOLVO kuormaautoissa käytettävä lämmitin on sama jota käytetään merellä. Siispä kysy sieltä vara-osia. - AriT
Katsastusmies-1 kirjoitti:
17 v ARDIC 41 tomii ihan OK. Ongelmana ovat ääni veneen ulkopuolella sekä On-Off termostaatti. Kerran on puhallinmoottori vaihdettu.
Olen siinä uskossa että VOLVO kuormaautoissa käytettävä lämmitin on sama jota käytetään merellä. Siispä kysy sieltä vara-osia.Taidat olla ensimmäinen veneilijä, jolta olen kuullut positiivisia kommentteja Ardicin diesellämppäreistä.
Omassakin vm. -88 veneessäni oli alkuperäisasennuksena samainen Ardic, meinasi lentää järveen olikohan v. 2000 kylmänä ja sateisena juhannuksena, kun ei kirveelläkään suostunut toimimaan. Oli keväällä ollut perushuollossa edellisen kesän temppuilujen jälkeen, jolloin puhdistettiin ja vaihdettiin mm. puhaltimen (sikakallis) moottori. Ongelmia sytytyksen kanssa, toimi erittäin epävarmasti vaikka hehkun, akun ja jännitesyötön piti olla kunnossa.
Samana kesänä asensin sitten Webasto 3500 AT:n, sen kanssa ei ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa. Hyttitermostaatti, joka säätää lämmittimen tehoa ja puhallusta portaattomasti on erinomaisen miellyttävä ominaisuus. Samoin keraaminen hehku, joka lienee Ardicin kierrukkaa varmatoimisempi. Ääni myös ulospäin varsinkin näin alkusyksystä tarvittavilla pienemmillä tehoilla erittäin hiljainen. - sepe.teus
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Olen siinä uskossa että VOLVO kuormaautoissa käytettävä lämmitin on sama jota käytetään merellä. Siispä kysy sieltä vara-osia.kyse eri lämppäreistä. Tämä surullisen kuuluisa Ardic MiniMax on se suorakaiteen muotoinen rosterilaatikko, jonka toisessa päässä on neliskanttinen Papst-merkkinen pääpuhallin suojaritilöineen. Samassa päässä on virtapiuhat, polttoaineen syöttö, ohjauskaapeli ja paloilman sisäänotto. Pakoputki lähtee päältä. Pohjassa on ylijäämäpolttoaineen paluuvirtausnippa. Yksi tyypillinen vika (on niitä muitakin) on elektroniikkakortin liittimessä, se on aivan lapsellinen veneolosuhteisiin. Siihenhän piuhat kytketty "rosvoliitin"-periaatteella, mitä ei tulisi käyttää veneessä missään. Lisäksi liittimen kortilla olevat "uros"-puoliset liitostapit tuppaavat renaamaan juotoksistaan, jopa niin ettei sitä päältä katsoen huomaa.
- Katsastusmies-1
AriT kirjoitti:
Taidat olla ensimmäinen veneilijä, jolta olen kuullut positiivisia kommentteja Ardicin diesellämppäreistä.
Omassakin vm. -88 veneessäni oli alkuperäisasennuksena samainen Ardic, meinasi lentää järveen olikohan v. 2000 kylmänä ja sateisena juhannuksena, kun ei kirveelläkään suostunut toimimaan. Oli keväällä ollut perushuollossa edellisen kesän temppuilujen jälkeen, jolloin puhdistettiin ja vaihdettiin mm. puhaltimen (sikakallis) moottori. Ongelmia sytytyksen kanssa, toimi erittäin epävarmasti vaikka hehkun, akun ja jännitesyötön piti olla kunnossa.
Samana kesänä asensin sitten Webasto 3500 AT:n, sen kanssa ei ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa. Hyttitermostaatti, joka säätää lämmittimen tehoa ja puhallusta portaattomasti on erinomaisen miellyttävä ominaisuus. Samoin keraaminen hehku, joka lienee Ardicin kierrukkaa varmatoimisempi. Ääni myös ulospäin varsinkin näin alkusyksystä tarvittavilla pienemmillä tehoilla erittäin hiljainen.Kaikki yhtä lukuunottamatta käyvät liiankin hyvin naapuriveneiden mielestä :o)
Se yksi ongelmatapaus on Omega 36:ssa sitlooran alla olevassa tilassa ja siihen pääsee peräpeilissä olevan pakoputken kautta merivesi slöörillä mikäli on pakoputken hattu on jäänyt laittamatta paikoilleen. Ongelma ei ole lämmitinvalmistajasta kiinni, vaan sijoituspaikasta.
Muutamat ovat tehneet äänenvaimentimen että kehtaavat satamissa käyttää laitetta.
Toisaalta A.Vatasta lainatakseni, "siellä missä on ääntä on voimaakin". ARDIC:in kanssa voisi saunoa jos olisi löyämpäri mukana, turhan tehokas kun termostaatti on vain se kuuluisa On-Off. - Juuso
sepe.teus kirjoitti:
kyse eri lämppäreistä. Tämä surullisen kuuluisa Ardic MiniMax on se suorakaiteen muotoinen rosterilaatikko, jonka toisessa päässä on neliskanttinen Papst-merkkinen pääpuhallin suojaritilöineen. Samassa päässä on virtapiuhat, polttoaineen syöttö, ohjauskaapeli ja paloilman sisäänotto. Pakoputki lähtee päältä. Pohjassa on ylijäämäpolttoaineen paluuvirtausnippa. Yksi tyypillinen vika (on niitä muitakin) on elektroniikkakortin liittimessä, se on aivan lapsellinen veneolosuhteisiin. Siihenhän piuhat kytketty "rosvoliitin"-periaatteella, mitä ei tulisi käyttää veneessä missään. Lisäksi liittimen kortilla olevat "uros"-puoliset liitostapit tuppaavat renaamaan juotoksistaan, jopa niin ettei sitä päältä katsoen huomaa.
En muista, mikä oli mallimerkintä, olisko ollut jotain kuutosella alkavaa. Sellainen peltilaatikko, koko ehkä 10x20x40. Ääni oli kummaa mölinää ja savua tuli kuin savukoneesta. sepe.teus kuvailee aika tarkasti sen joita mulla on ollut ilo kirota.
- sepe.teus
Juuso kirjoitti:
En muista, mikä oli mallimerkintä, olisko ollut jotain kuutosella alkavaa. Sellainen peltilaatikko, koko ehkä 10x20x40. Ääni oli kummaa mölinää ja savua tuli kuin savukoneesta. sepe.teus kuvailee aika tarkasti sen joita mulla on ollut ilo kirota.
MiniMax:ille tyypillinen ominaisuus on se, että on perin harvinaista jos se toimii pienemmillä tehoasetuksilla. Yleensä liekki sammuu ennemmin tai myöhemmin ja alkaa kaamea savuaminen. Pumppu työntää kuumaan polttimeen evästä joka höyrystyy, seurauksena erinomaisen kitkerä vaalea savu, joka herättää suurta riemastusta retkisataman naapuriveneissä. Sankka savu KÄYNNISTETTÄESSÄ viitta usein nokitukkoiseen polttimeen.
- Mini Max
sepe.teus kirjoitti:
MiniMax:ille tyypillinen ominaisuus on se, että on perin harvinaista jos se toimii pienemmillä tehoasetuksilla. Yleensä liekki sammuu ennemmin tai myöhemmin ja alkaa kaamea savuaminen. Pumppu työntää kuumaan polttimeen evästä joka höyrystyy, seurauksena erinomaisen kitkerä vaalea savu, joka herättää suurta riemastusta retkisataman naapuriveneissä. Sankka savu KÄYNNISTETTÄESSÄ viitta usein nokitukkoiseen polttimeen.
Minulla on Ardic MinMax ja se on toiminut jo 7 vuotta kuin tauti. Lämppäri on aika tarkka jännitteestä, eli paksut piuhat suoraan starttiakusta lämppäriin. Joskus sitä saa käynnistellä 3-4 kertaa mutta aina se lopulta lähtee. Äänikään ei ole kova. Syttymisvaiheen jälkeen pitää hetken aikaa kumeaa murinaa, joka lakkaa kun palaminen on täydessä käynnissä.
- Vaihdanko vai korjaanko
sepe.teus kirjoitti:
Omat kokemukset MiniMax:sta ovat melko hämmentäviä. Veneen mukana tullut kapistus toimi pari kertaa keväällä, mutta siihen loppui riemu.
Otin loppukesästä vempaimen autotalliin, puhdistin palopesän ja vaihdoin pohjalla olevan sydämen(lasikuitumattoa). Ei apua.
Hehku on kunnossa, mutta löpöpumppu ei pyöri lämmitintä käynnistettäessä. Pumpun moottorin navoista mitattu jännite on noin 4,5 volttia käynnistystilanteessa. Syöttöakku on ladattu ja kunnossa.
Kun syötin pumpulle suoraan 12v niin pumppu kyllä pyörii.
Elektronikortilla oleva säätöruuvi on jo maksimissaan?
Mistäköhän tätä vikaa kannattaisi etsiä ja millä menetelmillä. Vika saattaa olla ainakin seuraavissa kytkentään sekaantuneissa "komponenteissa":
Elektroninen piirikortti?
Ylikuumenemisrele?
Palotilan tunnistin?
Kondensaattori?
Pumpun moottori/hiilet?
Vielä kysyisin, onko tietoa miten päin hehkun yläpuolella oleva palonrajoitin tulisi olla.
Netissä näin kuvan, missä rajoittimen "ritiläosa" oli yläpuolella, mutta koneessani tuo osa oli toisinpäin kuin kuvassa. Ei varmasti vaikuta käynnistysongelmaan, mutta hyvä olisi tietää...
Lopuksi pitää lisätä, että en ole mikään käytännön enkä teorian guru tällä saralla, vaan haluaisin vain varmistua, etten hanki uutta lämppäriä liian hätäisesti, jospa tämän vaikka saisi kuntoon ;)
- tarttet apu
Hehkulangan voi mitata vastusmittarilla (sähkö), mutta jos silmälä näkee, että se on poikki niin se on sitten entinen.
Mulla on vaihtolaitteita ja osia joten kyllä se kuntoon saadaan, mutta tarttee putsata koko poltin ja vaihtaa pohjakangas laskuitusesta parenpaan ja katsoa että hehku on oikealla etäisyydellä pohjasta.
Jos tarttet apua niin: [email protected]- Terhi 600
Itsellä on kyseinen lämmitin ollut käytössä noin 15 vuotta. Kesällä veneessä ja talvella saunan pukuhuoneen lämmittimenä. Ainoastaan kerran olen vaihtanut puhaltimen, (tietokoneneen puhallin käy).
- Riku3000
Saitko Ardicin toimimaan? minulla vastaavat ongelmat: kun käynnistää niin savuaa hieman mutta pumppu ei pyöri.
Miten se ylilämpösuojaus toimii? katkaiseeko virta jos laukeaa?Melkeinpä veikkaisin kortin liittimissä ja/tai niiden juotoksissa olevan häikkää. Ei ole ollenkaan harvinaista. Kun itselläni oli tämä härveli, poistin liittimen kokonaan ja juotin piuhat suoraan kortille.
Ylilämpösuojakytkin on yksinkertaisesti sarjassa pumpun kanssa, ts. kun kytkin laukeaa, katkeaa pumpulta virta.
- Riku3000
Kiitos tiedosta kokeilen ensiksi ohittaa ylilämpösuojakytkimen jospa ainoastaan se olisi sökö muuten täytyy avata härveli uudestaan...
Tämän tyypin pumppujen kanssa ropatessa on syytä merkitä pumpulle tulevien piuhojen sijainti moottorin päässä. Jos näet sattuu väärinpäin, saattaa moottori vääntää alennusvaihteen rattaat (muovia) hajalle kun epäkeskon nokka toppaa pumpun karaan. Tätä pumpputyyppiä käytettiin aikoinaan myös Wallas ja Thermo lämppäreissä, erot lähinnä iskutilavuudessa.
- Riku3000
Nyt toimii, ongelma oli polttoainepumpun sähkömoottori. Vaikka moottori toimi kotona kun sinne syötti 12 V niin ei toiminut veneessä. Ongema selvisi vasta kun avasin härvelin veneessä (pihat kiinni) irrotin hehkulangan (ei tarvii murehtia syttyykö palamman kun on osiin purettu) kun käynnistin lämmitintä huomasin että pumppu ei pyörinyt, kun sitä pikkasen hakkasi (sormella) niin lähti pyörimään. Jouduin toistaa parisen kertaa. Kun pumppu käynnistyi joka kerta kun pistin lämppäriä päälle kokosin taas ja sen jälkeen on toiminut kuin junan vessa.
Kiitos sepe.teus avusta
RikuEipä kestä, hyvä kun pelaa. Kuitenkin epäilen siellä piileskelevän jotain häikkää muualla kuin moottorissa (sehän pyöri suoralla virralla kotona hyvin). Jos vielä rupeaa kenkkuilemaan, kiinnittäisin sinuna huomiota sinne kortin liittimeen ja siellä johtojen rosvoliitinsysteemiin ja kortin kytkintappien juotoksiin levyllä. Tähän viittaisi se naputtelun parantava vaikutus, johdothan ovat aika jäykkiä ja tärähtely johtuu liittimelle. Palaa asiaan jos tarvitsse, katsotaan sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703