kivunlievityksestä kyselisin?

apua

Olen kaks krt synnyttäny epiduraalin voimin ja nyt kolmannella kerralla en sitä kyllä haluais kun on jääny kammo siihen laittoon.. Nyt synnytys sitte pelottaaki mua aivan mielettömästi. enemmän kuin koskaan. Miten te muut olette selvinny ja millä tropeilla ootte jaksanu koko homman läpi..

30

3418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • awa84

mulle laitettiin se spinaalipuudutus. latto ei tuntunu ollenkaan. todella hyvä, suosittelen...

• tyyyyyt

kolme synnytystä takana ja kahdessa ekassa oli vain ilokaasua. Kolmannessa ilokaasu ja spinaalipuudutus , joka oli todella hyvä , eikä laittaminen sattunut lainkaan.

• sopi

avautumisvaiheessa ilokaasu sekä ammeessa lilluminen. Suosittelen, että mene ihmeessä (tai ainakin kokeile jos mahdollista) ammeeseen ja hengittele hitaasti ja rauhallisesti, että pysyt rentona. Tällöinhän avautuminen on mahdollisimman nopeaa ja synnytys etenee mukavaa vauhtia. Ainakin itsellä kävi niin (2h ammeessa ja ponnistamaan!) Onnea matkaan!

• kolme synnytystä

Sain ekassa epiduraalin, toisessa kohdunkaulan puudutuksen joka ei auttanut yhtikäs mitään ja kolmannessa minispinaalin joka oli tosi hyvä. Vei kaikki kivut täysin pois ja sain ponnistaa kivutta. En ymmärrä miksi sanotaan että jotain puudutetta ei voida laittaa jos synnytys on liian pitkällä. Itsellä ainakin kävi tässä kolmannessa niin että vihdoinkin pystyin ponnistamaan ihan täysillä ja lujaa koska kipua ei tuntunut. Tuo minispinaalihan laitetaan myös sinne selkään, mutten minä kokenut sitä minään, kivut oli muutenkin niin rajut.

• yhen-äiti-80

Mä oon te "suuri epiduraali fani" ni halusin vaan kysyä että mikä sulla siinä puudutteen laitossa on sitten menny vikaan? Mulla se ei ainakaan tuntunu miltään ja nyt tähän toiseenkin synnytykseen toivon epiduraalia.

• Jihuuu

Pelkohan tutkitusti lisää kipua. Eli pitkälle pääset, jos pystyisit psyykkaamaan itseäsi tulevaan kipuun ja kivun hallintaan. Synnytys saattaa mennä paremminkin ilman epiduraalia. Minä ajattelin synnyttämistä odotellessa, että ihmiset synnyttävät päivittäin, Suomessakin syntyy vuosittain jotain reilu 50000 vauvaa, puhumattakaan siitä minkä verran koko maailmassa. Ihmisen kropallekin se synnyttäminen on luonnollinen asia. Mulla oli kivunlievityksenä amme, rentoutti tosin hyvin, siinä lilluin sen aikaa että supistukset kovenivat ja oli pakko päästä taas liikkumaan. Lämmin kaurapussikin helpotti oloa, etenkin supistusten välillä tuntui ihanalta. Ilokaasua vedin ihan lopussa, tosin sen itse opin ensikertalaisena sen kanssa ettei sitäkään kannata liikaa kiskoa, minulla sen teho heikkeni pian ja tavallaan otin sitä sitten turhaan ihan viimeisinä hetkinä kun siitä ei ollut apua. Ilman ilokaasuakin oli ihmeellinen "pöhnä" päällä, jonka uskon johtuvan oman elimistön kivunlievitysjärjestelmästä (vai millä nimellä sitä nyt kutsuisikaan). Elimistöhän osaa itsekin puolustautua kipua vastaan.

Mullakin oli epiduraalikammo ja olen ihan varma, että se epiduraalin laitto olis ollut tuskaisinta synnytyksessäni, en olisi pystynyt olemaan paikoillani sen aikaa ja jo se olis tehnyt kipeää! Ja sitten kun se epiduraali voi olla haitaksikin, niin en tod halunnut sitä.

• mielestäni

Minulle epiduraalin laitto oli ihan kivuton, ei sitä tuntenut mitenkään. Enemmän tuntuu verikokeen otto kyynärtaipeesta ja papa-kokeen otto.

• Jihuuu
        mielestäni kirjoitti:

Minulle epiduraalin laitto oli ihan kivuton, ei sitä tuntenut mitenkään. Enemmän tuntuu verikokeen otto kyynärtaipeesta ja papa-kokeen otto.

Tarkoitin omassa kokemuksessani sitä, että se paikallaan oleminen sen takia olisi ollut tuskallista.

• alkuperäinen kirjoittaja

Kyllä se epiduraali on mulla auttanut tosi hyvin molemmissa synnytyksissä. Mutta sen laittaminen on mielestäni tuntunut tosi inhottavalta. Jotenkin se tuntuu ilkeältä kun sinne selkänikamien väliin pistetään. Nyt sitten olen päättänyt et jos vaan pystyn niin ilman sitä vedetään. Ainut mikä mua pelottaa siinä synnytyksessä on se ponnistusvaihe ja siinä mulla on ollutkin ne suurimmat tuskat. Mutta ehkä se sit taas menee omalla painollaan kun sinne saliin joutuu.. Minkälainen se spinaalipuudutus on ja mihin se laitetaan?

• kolmesti synnyttänyt

En nyt osaa sitä lääketieteellisesti selostaa, mutta spinaalipuudutus laitetaan ihan samalla tavalla kuin epiduraalipuudutus. Sen laittaa anestesialääkäri sinne "selkään". Nuohan on latinankielestä peräisin, joten spinaali tulee sinne jonnekin "spinaali-tilaan" ja epiduraali "epiduraali-tilaan" näin maallikon sanomana. Joku alan ihminen osaisi kai hienommin selittää. Minulle ei sen laittaminen tuntunut yhtään miltään, sanottiin vain että vaikutus alkaa välittömästi ja reisissä voi alkaa tuntua puutuneelta ja lämpimältä. Hienointa tuossa oli minusta se että todellakin ponnistusvaihe oli TÄYSIN kivuton. Kolmatta mennessä tekemään nimenomaan eniten pelkäsin juuri sitä ponnistusvaihetta, se ei kahdessa aiemmassa ollut mitenkään helppoa, mutta tästä viimeisestä (ja viimeiseksi jäävästä) synnytyksestä jäi hyvät muistot sen helppouden ja kivuttomuuden takia. Kätilö sanoi että pää on jo ulkona, ja itse olin ihan hölmönä että "häh... ai nyt jo".

• Jihuuu
        kolmesti synnyttänyt kirjoitti:

En nyt osaa sitä lääketieteellisesti selostaa, mutta spinaalipuudutus laitetaan ihan samalla tavalla kuin epiduraalipuudutus. Sen laittaa anestesialääkäri sinne "selkään". Nuohan on latinankielestä peräisin, joten spinaali tulee sinne jonnekin "spinaali-tilaan" ja epiduraali "epiduraali-tilaan" näin maallikon sanomana. Joku alan ihminen osaisi kai hienommin selittää. Minulle ei sen laittaminen tuntunut yhtään miltään, sanottiin vain että vaikutus alkaa välittömästi ja reisissä voi alkaa tuntua puutuneelta ja lämpimältä. Hienointa tuossa oli minusta se että todellakin ponnistusvaihe oli TÄYSIN kivuton. Kolmatta mennessä tekemään nimenomaan eniten pelkäsin juuri sitä ponnistusvaihetta, se ei kahdessa aiemmassa ollut mitenkään helppoa, mutta tästä viimeisestä (ja viimeiseksi jäävästä) synnytyksestä jäi hyvät muistot sen helppouden ja kivuttomuuden takia. Kätilö sanoi että pää on jo ulkona, ja itse olin ihan hölmönä että "häh... ai nyt jo".

Mulle kätilö sanoi, että ponnistusvaiheen kipuun ei puudutukset auta. Eli jos sitä vaihetta pelkää, niin se epiduraali ei siinä edes auttaisikaan.

• yhen-äiti-80
        Jihuuu kirjoitti:

Mulle kätilö sanoi, että ponnistusvaiheen kipuun ei puudutukset auta. Eli jos sitä vaihetta pelkää, niin se epiduraali ei siinä edes auttaisikaan.

Mulla epiduraali vei aivan kaiken kivun. Ponnistusvaihe oli täysin kivuton. On tainnu kätilö huijata sua...

• Jihuuu
        yhen-äiti-80 kirjoitti:

Mulla epiduraali vei aivan kaiken kivun. Ponnistusvaihe oli täysin kivuton. On tainnu kätilö huijata sua...

Tuskin on huijauksesta kyse, kun toisella palstalla oli just tuosta ponnistusvaiheen kivunlievityksestä puhetta niin siellä tuli liuta muitakin vastauksia, että siihen ei kuulemma ole kivunlievitystä olemassa.

Voihan se olla, että sulla se ponnistusvaihe olis ollut kivuton ilman epiduraaliakin? Tiedä häntä.

• yhen-äiti-80
        Jihuuu kirjoitti:

Tuskin on huijauksesta kyse, kun toisella palstalla oli just tuosta ponnistusvaiheen kivunlievityksestä puhetta niin siellä tuli liuta muitakin vastauksia, että siihen ei kuulemma ole kivunlievitystä olemassa.

Voihan se olla, että sulla se ponnistusvaihe olis ollut kivuton ilman epiduraaliakin? Tiedä häntä.

Joillainhan epiduraalin laitto epäonnistuu ja esim. vain toinen puoli puutuu tai ei vaikuta paljoa muutenkaan mutta silloin kun epiduraali on onnistunut (niinkuin minulla) sehän vetää koko alavartalon tunnottomaksi niin miten olis mahollistakaan että ei auttais ponnistusvaiheessa!?
        Sinuna vastailisin vain kysymyksiin luomusynnytyksistä, ei kannata kauheesti puhua puudutuksista jos ei niistä ole kokemusta. En minäkään puutu keskusteluihin jossa kysytään luomusynnytyksistä koska en siitä mitään tiedä....paitsi sen tuskan mitä koin ennen epiduraalia.

• Jihuuu
        yhen-äiti-80 kirjoitti:

Joillainhan epiduraalin laitto epäonnistuu ja esim. vain toinen puoli puutuu tai ei vaikuta paljoa muutenkaan mutta silloin kun epiduraali on onnistunut (niinkuin minulla) sehän vetää koko alavartalon tunnottomaksi niin miten olis mahollistakaan että ei auttais ponnistusvaiheessa!?
        Sinuna vastailisin vain kysymyksiin luomusynnytyksistä, ei kannata kauheesti puhua puudutuksista jos ei niistä ole kokemusta. En minäkään puutu keskusteluihin jossa kysytään luomusynnytyksistä koska en siitä mitään tiedä....paitsi sen tuskan mitä koin ennen epiduraalia.

Kuule, sinuna en puhuisi yleisenä totuutena omasta kokemuksestas - veikkaanpa että KÄTILÖT tietävät puudutuksista enemmän kuin sinä.

• mml
        Jihuuu kirjoitti:

laitettiin myös epiduraali, joka onnistui
        täydellisesti eli en tuntenut kipua myöskään ponnistusvaiheessa.

• ERÄS...
        Jihuuu kirjoitti:

Mulla ainakin ponnistusvaihe oli synnytyken "mukavin" vaihe. Ei tuntunut supparitkaan enää niin kamalilta kuin avautumisvaiheessa. En saanut epiduraalia tai muuta puudutusta. Toisen asteen repeämistäkään en tuntetut. Ehkäpä ammeessa lilluminen pehmensi kudoksia...tiedä häntä...

• .....
        yhen-äiti-80 kirjoitti:

sulla ollu spinaali? Epiduraalipuudutus ei "oppien mukaan" auta ponnistusvaiheessa, koska ei ulotu niin alas. Epiduraali ei myöskään tee koko alavartaloa tunnottomaksi vaan vain tietyn välin.

• .....
        Jihuuu kirjoitti:

kipuun ole olemassa pudendus- eli häpyhermon puudutus.

• .....
        ..... kirjoitti:

kipuun ole olemassa pudendus- eli häpyhermon puudutus.

on olemassa

• mötleycrue
        Jihuuu kirjoitti:

minulla esnimmäisessä synnytyksessä kivunlievityksenä oli pelkkä epiduraali,jonka sain 2h ennenkuin poika syntyi. Kivut lähti kokonaan,eikä sen laittaminenkaan sattunut lainkaan. Ponnistusvaihe oli täysin kivuton,ainut tuntemus oli,että tuntui epämiellyttävältä. Mä en lähde ihan tohon mukaan,että ponnistusvaihe olisi täysin kivuton jos luomuna synnyttää.. kyllä kai se olis vähän luonnotonta jos ei yhtään sattuis kun sellanen pötkylä sieltä suht pienestä reiästä pulpahtaa ulos:)
        Toisessa synntyksessä pyysin epiduraalin,mutta en sitä saanut :( Sain kohdunkaulanpuudutuksen mikä ei ehtinyt vaikuttaa kun neiti tuli ulos niin rytinällä :)

• Jihuuu
        mötleycrue kirjoitti:

minulla esnimmäisessä synnytyksessä kivunlievityksenä oli pelkkä epiduraali,jonka sain 2h ennenkuin poika syntyi. Kivut lähti kokonaan,eikä sen laittaminenkaan sattunut lainkaan. Ponnistusvaihe oli täysin kivuton,ainut tuntemus oli,että tuntui epämiellyttävältä. Mä en lähde ihan tohon mukaan,että ponnistusvaihe olisi täysin kivuton jos luomuna synnyttää.. kyllä kai se olis vähän luonnotonta jos ei yhtään sattuis kun sellanen pötkylä sieltä suht pienestä reiästä pulpahtaa ulos:)
        Toisessa synntyksessä pyysin epiduraalin,mutta en sitä saanut :( Sain kohdunkaulanpuudutuksen mikä ei ehtinyt vaikuttaa kun neiti tuli ulos niin rytinällä :)

Kuten joku kirjoittikin tossa jossain, että epiduraalin vaikutuksen ei kuuluiskaan tuntua ponnistusvaiheessa. Mutta mistäs sitä tietää jos se joillakin vaikuttaa.

Mutta tuosta luomuna synnyttämisestä täytyy sanoa, että muistelisin jonkun tai jopa useammankin luomusynnyttäjän sanoneen sen ponnistusvaiheen olleen kivuton. Eihän se nyt mitenkään mahdotonta ole, että ilman puudutuksiakin se voi olla kivuton. Vaikka itselläni kipeää tekikin :D

Onhan ne ponnistusvaiheet joka tapauksessakin erilaisia, minä en esim. tuntenut mitään pään tulemista tms. vaan sellasen kokonaisvaltaisen kivun.

• äiskä86
        mötleycrue kirjoitti:

ei mullakaan ponnistus vaihe ollut kovin kivulias kyllä ne supparit sattui kaikista eniten ja huom. en saanut mitään puudutteita!

• mötleycrue
        äiskä86 kirjoitti:

ei mullakaan ponnistus vaihe ollut kovin kivulias kyllä ne supparit sattui kaikista eniten ja huom. en saanut mitään puudutteita!

mutta mä puhuinkin täysin kivuttomasta ponnistusvaiheesta...

• syysmami

Molemmat puudutukset laitetaan selkään. Spinaalipuudutuksessa aine voidaan laittaa vaikuttamaan suuremmalle alueelle kerrallaan. Esimerkiksi tyrä ja polvileikkaukset ( myös sektio) tehdään yleensä spinaalissa. Spinaalipuudutus laitetaan selkäydinkanavan alaosaan ja riippuen esim. vaikuttavan aineen tiheydestä sitä saadaan ohjattua painovoiman avulla kanavassa laajalle tai pienelle alueelle vaihtamalla potilaan asentoa. Esim. mieheni kivestyräleikkauksessa hänet pidettiin puudutuksen jälkeen enemmän toisella kyljellä, jolloinn puudutuksen teho oli alemmalle jalalle suurempi. Itselläni spinaalipuudutus tehtiin polven leikkauksessa ja oli täysin tunnoton/halvaantuntu t pallean yläosasta asti varpaisiin saakka. Yskiminenkään ei onnistunut. Spinaalipuudutus teknisesti suoritetaan tietääkseni aina samalla lailla ( ohut pitkä neula ja kertapisto ) mutta riippuen puudutuksen tarpeesta valitaan tietty aine ja haluttu vaikutusalue. Luota anestesialääkäriin.

Epiduraalipuudutuksessa pistetään kanyyli ns. epidurum tilaan, joka on eri kuin spinaalitila. Potilas ei eroa tunne, kyse on mikrometreistä.Ensin puudutetaan ihon pinta, koska kanyyli on paksumpi ja voisi tuntua pistettäessä enemmän. Spinaalineula on ohuin käytetty pistoneula. ( Selvitin nämä kaikki asiat tarkkaan ennen polvileikkaustani, koska pelkäsin puudutusta kuollakseni, Se ei sattunut yhtään, mmutta pelko jäi.)

Epiduraalipuudutuksen avulla potilaasta voidaan puuduttaa ns. segmenttejä. Ajattele jakautuvasi vaakatasossa tietyn kokoisiin koko ruumiin levyisiin alueisiin ns. segmentteihin. Riippuen nikamavälistä johon pistetään, saadaan puudutettua tietty segmentti. Näin esim kohdun alue, muttei jalkoja ( eikä ulkosynnyttimiä, joten ponnistus voi tuntua ).

Sitten on olemassa varmaan sen sata eri variaatiota spinaalin ja epiduraalin yhteispuudutuksista yms.

Epiduraalissa kanavaan voidaan jättää samantyyppinen kanyyli, kuin tippa on kädessä. Siitä voidaan sitten lisätä ainetta tarpeen tullen.

Molemmissa puudutuksissa on kyllä myös omat haittansa, jos etuna pidetään pelkkää kivunlievitystä.

Ehkä on parempi, kun et selvitä tästä asiasta tämän enempää, vaan luotat sairaalan ammattihenkilökuntaan. Anestesialääkäri on ainoa henkilö, joka voi pistää ko. puudutukset sinulle. Keskustele hänen kanssaan, jos haluat tietää enemmän.

Itsellä on laskettu aika 18.9 eli ihan viimeisiä vedellään. Jännittää kyllä. Yritän kestää ja koetan kaikkia mahdollisia keinoja ennekuin otan puudutuksia. Puudutukset sitovat potilaan myös sänkyyn eikä silloin haahuilla suihkussa tai kylvyissä. Olen seurannut Jihuun keskustelua aiheesta, ja olen todella iloinen heidän perheensä puolesta ja siitä, että hän rohkeasti lähti kokeilemaan synnytyksen kipua ilman ennakkosuunnitelmia pakollisesta puuduttamisesta. Kyse on kuitenkin eri asiasta, kuin juurihoidosta, jossa aiheutetaan suurtakin kudostuhoa hermoalueella. Samalla lailla kuin jihuu, koen pistämisen vuoksi paikallaan pysymisen vaikeuden suuremmaksi kynnykseksi, kuin synnytyskivut. No hän tietää jo mistä on kysymys, minulla on vasta edessä.

Voin kertoa sinulle sitten, mitä keinoja minä käytin kipujen vastaanottamisessa, vai selviänkö hengissä koko perheenteosta...

• hengissä selviää

Lainaus sinulta: "Puudutukset sitovat potilaan myös sänkyyn eikä silloin haahuilla suihkussa tai kylvyissä." Itse olen ollut niin kivulias etten olisi voinut edes kuvitella haahuilevani pystyssä kun supistukset oli voimakkaimmillaan. Minäkin ajattelin että no sitten vain tepastelen niin pitkään kuin mahdollista... niin kävi että tuskissani makasin sängyllä ja puudutus toi kyllä mahtavan avun! Eikä sitä kannata etukäteen pelätä ja miettiä, kyllä siitä selviää! Synnytyksestä siis, on sitten puututetta tai ei.

• äiti kahdelle

Itse otin ekalla kerralla epiduraalin mutta jo silloin päätin että enää IKINÄ en sitä ota. Toisella kerralla kyselin vaihtoehtoja ja ehdotettiin suoraan kohdunsuulle laitettavaa puudutusta. Laitetaan kivuttomasti ja mielestäni vaikutti paremmin kuin epiduraali.

• äippä06

itse menin tuon 7h20min. homman läpi ilman lievitteitä...aion tehdä niin myös seuraavassa synnytyksessä.mulla kanssa kamala epi pelko olen kuullut paljon positiivista ammeesta ja kohdunkaulasta niitä meinaan itse nyt yrittää:)

• mommy s

Niin, mulla takana kaksi synnytystä ja molemmilla kerroilla laitettiin epiduraalipuudutus. Eka kerralla vei supistuskivut lähes täysin, enkä myöskään tuntenut kipua ponnistusvaiheessa. Tosin silloin tehtiin myös episiotomia. Toisella kertaa supistuskivut hävisivät kokonaan epiduraalin ansiosta, mutta lopulta vauva syntyi niin vauhdilla, että ponnistusvaihe (joka kesti n. 5min) teki todella kipeää hetken aikaa. Tällä kertaa ei tarvinnut välilihaa leikata eikä tullut muutenkaan repeämiä ollenkaan. Tällaiset kokemukset siis minulla epiduraalista.

• Miuku75

Minä olen synnyttänyt 3 kertaa ja joka kerralla olen ottanut epiduraalipuudutuksen. Koska kivut ovat olleet sitä luokkaa ristiselässä että paikallaan ei ole voinut pysyä ja ilokaasu, aguarakkulat( tai mitä ne nyt sit onkaan) ym ei ole auttanut. Ja jos lapsivedet ovat menneet niin sillon ei enään lähdetä liikelle, vaan ollaan siinä synnytyspöydällä.

Tässä viimisessä 3 pvä sitten synnytyksessä ei epiduraalipuudutus onnistunut ekalla kerralla, pistettiin liian ylös ja kivut jatkuivat, kunnes sain sen uudelleen. Kipua en ole tuntenut missään synnytyksessä ponnistus vaihessa.

Itse pelkään neuloja ja rokotuksia ym kauheasti, mutta ei ole kertaakaan sattunut sen epiduraalin laitto. Kivut muutenkin niin kauheet. Mielummin otan sen puudutteen, kuin kärsin sitä kauheeta kipua.
        Pitää myös muistaa että jokaisella meistä on erilainen kipukynnys. Joku pystyy synnyttää luomuna, joku ei. :o)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1093
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      464
    Aihe