Vanhan kissan siirtäminen uuteen kotiin..

Joanne81

Kyselisin nyt teidän mielipiteitä vanhan 17 vuotiaan kissan siirtämisestä uuteen kotiin..

Kyseinen kissa otettiin minulle vuonna 86 kun olin nuori tyttö vielä.. Ja myöhemmin 14 vuotiaana muutin äitini luokse jolla oli koira, joten kissaa ei voitu ottaa sinne..

Nyt kuitenkin olen pitkään halunnut ottaa kissan ja isäni ehdotti minulle jos ottaisin Minnin, kun ovat jo jonkin aikaa toivoneet ettei olisi heillä.
Itse pidän ajatuksesta, että ottaisin Minnin itselleni, mutta mietityttää että onko siirto liian rankka niin vanhalle kissalle? Kannattaako kuitenkin kokeilla? (Siirto takaisin kyllä onnistuu mikäli Minni ei sopeudu)

Minni on ollut ulkokissana, mutta ei aina välitä mennä ulos vaan tekee sillontällöin asioitaan sisälle, joten he hankkivat sille hiekkalaatikon johon paraikaa totuttelee. Itse pitäisin kisun pääosin sisällä (itselläni rivitalo-asunto), mutta ulkoilisin sen kanssa kuitenkin..

Eli mitä olette mieltä.. Kyselen nyt viisaammilta kun en kuitenkaan tahdo tehdä Minnille oloa huonommaksi.

20

6679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joanne81

      Kirjoitusvirheen korjaus.. vuonna 89. :/

    • Kokemusta on

      Ilmeisesti et ole kissalle täysin tuntematon joten luulisin sopeutuvan

      Meille muutti 3 1/2 vuotta sitten 15-vuotias kissaherra.
      Sekä ihmiset, että koti olivat täysin uusia tuttavuuksia.
      Pari viikkoa kolli oli varautunut, mutta kun huomasi ettei mitään kamalaa ole odotettavissa sopeutui tosi nopeasti.

      Nykyisin on kuin olisi ikänsä meillä asunut ja ottanut varsinkin minut komenneltavakseen.

      Onnea yritykselle!

      • Joanne81

        Juu, tuntematon en ole, koko Minnin elinaikana varmaan ainut, joka sitä pitää hyvänä ja silittelee kun käyn kylässä :)

        Luulisin siirron tuovan muutenkin helpotusta Minnin elämään, koska isän luona se ei huomiota pahemmin saa, siellä myös 3 mun pikkusiskoa joista ääntä ja menoa lähtee enemmän kuin pienestä kylästä :D

        Itselläni on 3v poikalapsi joten hänen osaltaan taas hyvä, että Minni on kuitenkin tottunut lapsiin. Vaikkei pikkusiskoni sitä ole koskaan pidelleetkään, kun tuntuvät lähinnä arastelevan. Mielestäni juuri surullisinta Minnin kannalta on, että kaikki muut siellä sitä arastelee paitsi isä, joka taas ei välitä eläimiä silitellä.

        Mutta kokeilemisen arvoinen asia siis :)


    • tunkku

      Minä en alkaisi niin vanhaa kissaa siirtelemään. Kissa kuitenkin kiintyy paikkaan, ja sillä on oma reviirinsä.

      Jos kissa on niin kauan ollut kyseisessä paikassa, niin miksei se voisi siellä olla loppuelämänsä? Siis jos mitään terveydellistä syytä ei poislaittoon ole, niin miksi turhaan stressata vanhusta?

      • Joanne81

        Tämän takia juuri lähdin asiaa kyselemään, kun mielipiteet jakautuu niin moneen.

        Itse lähinnä ajattelen Minnin kannalta sitä, kuinka vähän se saa huomiota, ja sitä, että isäni perheineen on jo jonkin aikaa halunneet Minnin pois (ei välttämättömyys mutta mielellään) ja itse taas olen pitkään halunnut ottaa kissan, täten siis suurinpiiretin kaikki saattaisivat saada haluamansa.

        Voi tietenkin olla, että Minni on alkanut nauttimaan omasta rauhastaan eikä pahemmin silittelyä ja huomiota kaipaisi.. Mutta toisaalta taas epäilen, kun huomaan miten se nauttii kun menen ja rapsuttelen.. :/


      • vielä minkään
        Joanne81 kirjoitti:

        Tämän takia juuri lähdin asiaa kyselemään, kun mielipiteet jakautuu niin moneen.

        Itse lähinnä ajattelen Minnin kannalta sitä, kuinka vähän se saa huomiota, ja sitä, että isäni perheineen on jo jonkin aikaa halunneet Minnin pois (ei välttämättömyys mutta mielellään) ja itse taas olen pitkään halunnut ottaa kissan, täten siis suurinpiiretin kaikki saattaisivat saada haluamansa.

        Voi tietenkin olla, että Minni on alkanut nauttimaan omasta rauhastaan eikä pahemmin silittelyä ja huomiota kaipaisi.. Mutta toisaalta taas epäilen, kun huomaan miten se nauttii kun menen ja rapsuttelen.. :/

        haudan partaalla ole, tuskin muutto sille niin stressaava kokemus olisi. Ja ainahan Minnin voi antaa takaisin vanhempiesi luo jos ei näytä sopeutuvan viikkojen/kuukausien kuluessa, kuten itsekin kirjoitit. Minä kyllä kokeilisin siirtoa,pitäähän kissamussukoiden silityksiä ja rapsutuksia saada! :)


      • minä..
        Joanne81 kirjoitti:

        Tämän takia juuri lähdin asiaa kyselemään, kun mielipiteet jakautuu niin moneen.

        Itse lähinnä ajattelen Minnin kannalta sitä, kuinka vähän se saa huomiota, ja sitä, että isäni perheineen on jo jonkin aikaa halunneet Minnin pois (ei välttämättömyys mutta mielellään) ja itse taas olen pitkään halunnut ottaa kissan, täten siis suurinpiiretin kaikki saattaisivat saada haluamansa.

        Voi tietenkin olla, että Minni on alkanut nauttimaan omasta rauhastaan eikä pahemmin silittelyä ja huomiota kaipaisi.. Mutta toisaalta taas epäilen, kun huomaan miten se nauttii kun menen ja rapsuttelen.. :/

        ottaisin kissan. vanha kissakin yleensä sopeutuu uuteen kotiin hyvin ja sisäkissaksi.

        meille on kahdeksan kissaa tulleet aikuisina, osa hyvinkin vanhoina. hyvin ovat jokainen näistä tottuneet sisäkissan elämään ja sen lisäksi vielä toisiinsa.

        ulos ei kannata kyllä vapaana päästää, voi lähteä vanhaa reviiriään hakemaan ja vanha voi eksyä helpommin.

        vanha kissa tottuu myös valjaisiin tai ehkä vielä parempi vaihtoehto on kissatarha, joita saa ostaa sellaisia siirrettäviäkin versioita, mutta helppo ja halvempi rakentaa itsekin. tällainen siirrettävä sopii hyvin rivitalonkin pihaan, vaikka ei olisi oma asunto.

        kissa kaipaa hellyyttä ja huomiota, uskon, että olisi onnellisempi sinun luonasi.

        avuksi sopeutumiseen kannattaa ottaa feliway haihdutin. se kannattaa asentaa paria päivää ennen kissan tuloa.


      • 17-v.
        vielä minkään kirjoitti:

        haudan partaalla ole, tuskin muutto sille niin stressaava kokemus olisi. Ja ainahan Minnin voi antaa takaisin vanhempiesi luo jos ei näytä sopeutuvan viikkojen/kuukausien kuluessa, kuten itsekin kirjoitit. Minä kyllä kokeilisin siirtoa,pitäähän kissamussukoiden silityksiä ja rapsutuksia saada! :)

        :) luin väärin.


    • postirii

      Sinuna ottaisin kissan! Kissa kyllä sopeutuu kunhan sillä vaan on hyvä olla, eli ruokaa saa, silitellään eikä mitään tarvi pelätä.

      • Joanne81

        Teistä on ollut paljon apua :)

        Juteltiin isän kanssa hetki sitten, ja ajateltiin siirtää siirtoa myöhempään talveen, koska Minni vielä viihtyy hyvin ulkona. Sitten kun kylmät tulevat, siirretään Minni tänne, jolloin se ei enää edes halua mennä ulos, talven aikana ja sen oman halun myötä luulisin sen tottuvan hyvin sisäkissaksi ja täten ehkä seuraava kesäkin menee paremmin sisäkissana :)

        Toivon että siirto onnistuu ja sen myötä Minnistä tulisi astetta onnellisempi kissa :)


      • Joanne81
        Joanne81 kirjoitti:

        Teistä on ollut paljon apua :)

        Juteltiin isän kanssa hetki sitten, ja ajateltiin siirtää siirtoa myöhempään talveen, koska Minni vielä viihtyy hyvin ulkona. Sitten kun kylmät tulevat, siirretään Minni tänne, jolloin se ei enää edes halua mennä ulos, talven aikana ja sen oman halun myötä luulisin sen tottuvan hyvin sisäkissaksi ja täten ehkä seuraava kesäkin menee paremmin sisäkissana :)

        Toivon että siirto onnistuu ja sen myötä Minnistä tulisi astetta onnellisempi kissa :)

        Nyt vielä lisää miettimisen aiheita..

        Kun Minnin siirto nyt lykkääntyy, ja naapurin kissa odottaa pentuja.. Mietin tuossa itsekseni, että jos pentuja tulee paljon, eikä naapuri saa niille uusia omistajia, niin itse olisin kiinnostunut ottamaan niistä siinä tapauksessa yhden.. Eli miten sitten menee sopeuttaminen vanhempaan kissaan/ vanhan kissan sopeuttaminen pieneen pentuun?

        Pentujen syntymisen pitäisi tapahtua ihan näinä aikoina, ja luovutusikä niillä kai on se 8 viikkoa? Eli kumminpäin sopeuttaminen kannattaisi tapahtua, ensin pentu tänne, ja sitten vasta Minni, vai toisinpäin? :/

        Luulisin että Minnin on helpompi hyväksyä pentu, jos pentu jo olisi täällä, kuin että tänne tulisi pentu sen jälkeen kun Minni on ehkä jo asettunut, tai vasta totuttelemassa.. Minni ei ole aikaisemmin ollut tekemisissä toisten kissojen kanssa, siis samassa asunnossa.. Tottuuko vanha kissa ylipäätään pieneen pentukissaan.. toisin sanoen hyväksyykö?

        Haluaisin vain tarjota sekä mahdolliselle pentuehdokkaalle, että Minnille hyvän kodin, mutta onko se ihan mahdoton ajatus? :/


      • hmm.
        Joanne81 kirjoitti:

        Nyt vielä lisää miettimisen aiheita..

        Kun Minnin siirto nyt lykkääntyy, ja naapurin kissa odottaa pentuja.. Mietin tuossa itsekseni, että jos pentuja tulee paljon, eikä naapuri saa niille uusia omistajia, niin itse olisin kiinnostunut ottamaan niistä siinä tapauksessa yhden.. Eli miten sitten menee sopeuttaminen vanhempaan kissaan/ vanhan kissan sopeuttaminen pieneen pentuun?

        Pentujen syntymisen pitäisi tapahtua ihan näinä aikoina, ja luovutusikä niillä kai on se 8 viikkoa? Eli kumminpäin sopeuttaminen kannattaisi tapahtua, ensin pentu tänne, ja sitten vasta Minni, vai toisinpäin? :/

        Luulisin että Minnin on helpompi hyväksyä pentu, jos pentu jo olisi täällä, kuin että tänne tulisi pentu sen jälkeen kun Minni on ehkä jo asettunut, tai vasta totuttelemassa.. Minni ei ole aikaisemmin ollut tekemisissä toisten kissojen kanssa, siis samassa asunnossa.. Tottuuko vanha kissa ylipäätään pieneen pentukissaan.. toisin sanoen hyväksyykö?

        Haluaisin vain tarjota sekä mahdolliselle pentuehdokkaalle, että Minnille hyvän kodin, mutta onko se ihan mahdoton ajatus? :/

        kissanpennun luovutusikä on 12- viikkoa

        http://www.pesu.org/artikkelit/kissanluovutus.htm

        eli alkaa olla varmaankin aika kylmää jo, kun pentukin olisi muuttamassa.

        mielestäni voisit ottaa kissat yhtä aikaakin. tai sitten ehkä pentu ensin hmm..

        feliway auttaa tässäkin asiassa.

        täältä löytyy vanhoja keskusteluja, joissa sama aihe, sopeuttaminen, kannattaa etsiskellä ja lukea.

        varaudu useammankin kuukauden sopeutumisaikaan. yleensä paljon nopeampaa menee, mutta mahdollista tuokin. jos näyttää pahalta tutustuminen, ota käyttöön seuraava ohje tai sovella sitä

        http://www.incat.fi/6easysteps.asp

        tulokkaan sukupuolella ei ole merkitystä.


    • sinne missä hyvänä pidetään

      Olen sitä mieltä, että Minnillä on hyvä siellä, missä siitä pidetään ja huolehditaan. Kunnioitettavan iän saavuttanut Minni tarvitsee hyvää ruokaa, lämmintä, rauhaa, rakkautta ja hiekkalaatikon siellä mihin se tahtoo. Eihän tuon ikäinen enää ulkona juuri viihdykään varsinkaan syksyn ja talven saavuttua. Uskon, että se sopeutuu luoksesi, kun pidät lapsesi siitä etäällä, sillä ei Minni ole leikkikalu, joka viedään lastesi riepoteltavaksi ja jos sitä suunnittelit, olisi ystävällisempää jättää se sinne missä se nyt on.

      • Joanne81

        Sellaiset ihmiset on erikseen ja kuuluvat keskusteluihin "eläinrääkkääjät".

        Todellakaan en ole pojalleni leluksi sitä tuomassa, lapseni olen kasvattanut kunnioittamaan eläimiä, en kiusaamaan, ja näin myös tulevaisuudessa (kaikki lapset ei ole hirviöitä).
        Ikäviä juttuja ne toki on, jolloin eläin on hommattu lasten iloksi (tiedän itsekin myös näitä), mutta minä en kuulu heihin. Minulla on tapana ajatella asioita vahvasti myös eläinten näkökulmasta (muuten kai en olisi täällä siirrosta edes kyselemässä vaan olisin ottanut kissan tänne sen kummempia ajattelematta.)

        Kiitos kuitenkin asian tämänkin puolen esille tuomisesta. Kyseisen tyyppiset asiat tosin voisi esittää ystävällisempäänkin sävyyn, eikä syyllistävään. Etenkin kun aihetta ei ole.

        Mutta sitten iloisempiin asioihin :)

        Soitin eläinsuojelusta neuvoja sekä siirtoon, että toiseen kissaan sopeuttamiseen, he antoivat hyviä neuvoja, olivat positiivisilla mielin ja rohkaisevia. :)

        Kiitos kaikille kuitenkin keskusteluun osallistumisesta ja mielipiteistä. *kiittää ja niiaa*


      • metsämyrmeli
        Joanne81 kirjoitti:

        Sellaiset ihmiset on erikseen ja kuuluvat keskusteluihin "eläinrääkkääjät".

        Todellakaan en ole pojalleni leluksi sitä tuomassa, lapseni olen kasvattanut kunnioittamaan eläimiä, en kiusaamaan, ja näin myös tulevaisuudessa (kaikki lapset ei ole hirviöitä).
        Ikäviä juttuja ne toki on, jolloin eläin on hommattu lasten iloksi (tiedän itsekin myös näitä), mutta minä en kuulu heihin. Minulla on tapana ajatella asioita vahvasti myös eläinten näkökulmasta (muuten kai en olisi täällä siirrosta edes kyselemässä vaan olisin ottanut kissan tänne sen kummempia ajattelematta.)

        Kiitos kuitenkin asian tämänkin puolen esille tuomisesta. Kyseisen tyyppiset asiat tosin voisi esittää ystävällisempäänkin sävyyn, eikä syyllistävään. Etenkin kun aihetta ei ole.

        Mutta sitten iloisempiin asioihin :)

        Soitin eläinsuojelusta neuvoja sekä siirtoon, että toiseen kissaan sopeuttamiseen, he antoivat hyviä neuvoja, olivat positiivisilla mielin ja rohkaisevia. :)

        Kiitos kaikille kuitenkin keskusteluun osallistumisesta ja mielipiteistä. *kiittää ja niiaa*

        Pyydän anteeksi jyrkähköä sanavalintaani, mutta tiedän monia tapauksia, joissa kissa otetaan lasten iloksi ja kun vahinko sattuu eli naarmuja lapseen kissan puolustautuessa tarpeettoman agressiiviselta hellyydeltä (3v lapsi ei kykene arvioimaan halaustensa voimakkuutta ja saattaapa jopa tökkiä ja läpsiä eläintä)eläimestä luovutaan kiireen vilkkaa toteamalla että se olikin luonnevikainen peto, eikä sovi lapsiperheeseen. Oma kissamme puolustautui pontevasti 4v poikani hellyydenosoituksilta ja raapaisujen jäljet komistavat vieläkin 18 v nuoren miehen silmäkulmaa, eli vahinkoja voi sattua. Sekä kissa että pieni lapsi ovat arvaamaton yhdistelmä.


      • Joanne81
        metsämyrmeli kirjoitti:

        Pyydän anteeksi jyrkähköä sanavalintaani, mutta tiedän monia tapauksia, joissa kissa otetaan lasten iloksi ja kun vahinko sattuu eli naarmuja lapseen kissan puolustautuessa tarpeettoman agressiiviselta hellyydeltä (3v lapsi ei kykene arvioimaan halaustensa voimakkuutta ja saattaapa jopa tökkiä ja läpsiä eläintä)eläimestä luovutaan kiireen vilkkaa toteamalla että se olikin luonnevikainen peto, eikä sovi lapsiperheeseen. Oma kissamme puolustautui pontevasti 4v poikani hellyydenosoituksilta ja raapaisujen jäljet komistavat vieläkin 18 v nuoren miehen silmäkulmaa, eli vahinkoja voi sattua. Sekä kissa että pieni lapsi ovat arvaamaton yhdistelmä.

        Ymmärsin, että tarkoituksesi oli hyvä, otti vain koville kun tuntui että minua niputetaan vihaamaani "ihmisryhmään".

        Mutta mutta, olen kuitenkin ottanut asian huomioon, että lapsi kissa yhdistelmä saattaa olla arvaamaton. Kissalla/oilla tulee siis olemaan omaa rauhaa, ja paljon rakkautta :)


    • meilläkin

      Kiitos sinulle mielenkiintoisen keskustelun avauksesta. Meillä on mahdollisesti ensi talvena sama tilanne edessä, koska meillä pienestä asti ollut kissa, joka on nyt jo yli 17-vuotias, asuu yhä isäni luona maalla ja elää ulko sisäkissana tehden kuitenkin tarpeensa aina ulos ja metsästellen hiiriä. Asun itse jo kaupungissa ja olen alkanut kissan vanhetessa ajattelemaan, että sen saattaisi olla parempi viettää eläkepäiviään kaupungissa sisäkissana, mutta olen ollut aika kahden vaiheilla tässä asiassa. Toisaalta pelkään sen käyvän pian liian väsyneeksi metsästämään ja rämpimään talvella hangessa tarpeilleen, mutta toisaalta taas tiedän sen viihtyvän maalla ja rakastavan niitä maisemia, joissa se saanut ikänsä peuhata... Täytyy varmaan vain seurailla kissaa, sen tilannetta, kuinka virkeältä se näyttää. En tiedä, toisaalta täällä luonani kissa saisi aivan varmasti laadukkaampaa ruokaa, turvallisemmat olot, sekä kissakaverin kenelle jutella kissojen juttuja, ja enemmän huomiota, mutta pelkään että se masentuisi maisemanvaihdoksesta ja alkaisi vanheta nopeammin stressaantuneena... Olisiko sen kuitenkin parempi vanheta siellä missä se on elänytkin ja nukkua pois kokematta muuttamisen aiheuttamaa stressiä ja kaupungin hälinää johon se ei ole ikinä tottunut...?

      • Joaane81

        Kuulla, että muilla on samankaltainen tilanne :)

        Onko teidän 17-vuotias kissa talvisin mielellään ulkona? Meidän tilanteeseen eläinsuojelusta neuvottiin, että on hyvä siirtää Minni tänne talvella sitten, kun se ei ulos enää halua mennä, joten se tottuu sisäkissaksi helpommin talven aikana.

        Rakkaus ja huomio on mielestäni kissalle äärettömän tärkeää, etenkin vanhoilla päivillä kissalle mielestäni tulisi tarjota täydelliset "eläkepäivät", huomiota, rakkautta, rauhaa, hyvää ruokaa jne.. Tuolta pohjalta jos tekee päätöksen kummassa kissalla sitten olisi parempi..
        Me päädyimme Minnin kohdalla siihen, että minun luona..

        Jos taas kissa vaikuttaa onnellisemmalta, että se saa olla vapaana ulkona kesällä sekä talvella, on ehkä kissasta epämukavampaa jos sen pitää olla pääasiassa sisällä.

        Suojelusta sanottiin myös, että vanhalle kissalle vanhuudenoireita saattaa stressistä tulla helpommin, mutta että kissa kuitenkin alkuikävän jälkeen tottuu nopeasti muutokseen, etenkin jos "uusi" omistaja on jo ennestään hyvin tuttu, ja jos se saa tarpeeksi kaipaamaansa huolenpitoa ja rakkautta.

        Toivon siis, että löydät parhaan kissaa tyydyttävän ratkaisun :)

        Ja jos sopeuttaminen mietityttää, kannattaa ottaa vaikka yhteyttä paljon siitä kokemusta omaaviin kissakoteihin yms :)


      • Joanne81

        Kuulla, että muilla on samankaltainen tilanne :)

        Onko teidän 17-vuotias kissa talvisin mielellään ulkona? Meidän tilanteeseen eläinsuojelusta neuvottiin, että on hyvä siirtää Minni tänne talvella sitten, kun se ei ulos enää halua mennä, joten se tottuu sisäkissaksi helpommin talven aikana.

        Rakkaus ja huomio on mielestäni kissalle äärettömän tärkeää, etenkin vanhoilla päivillä kissalle mielestäni tulisi tarjota täydelliset "eläkepäivät", huomiota, rakkautta, rauhaa, hyvää ruokaa jne.. Tuolta pohjalta jos tekee päätöksen kummassa kissalla sitten olisi parempi..
        Me päädyimme Minnin kohdalla siihen, että minun luona..

        Jos taas kissa vaikuttaa onnellisemmalta, että se saa olla vapaana ulkona kesällä sekä talvella, on ehkä kissasta epämukavampaa jos sen pitää olla pääasiassa sisällä.

        Suojelusta sanottiin myös, että vanhalle kissalle vanhuudenoireita saattaa stressistä tulla helpommin, mutta että kissa kuitenkin alkuikävän jälkeen tottuu nopeasti muutokseen, etenkin jos "uusi" omistaja on jo ennestään hyvin tuttu, ja jos se saa tarpeeksi kaipaamaansa huolenpitoa ja rakkautta.

        Toivon siis, että löydät parhaan kissaa tyydyttävän ratkaisun :)

        Ja jos sopeuttaminen mietityttää, kannattaa ottaa vaikka yhteyttä paljon siitä kokemusta omaaviin kissakoteihin yms :)


    • Anonyymi

      Antaisin RAKASTAVAN KODIN lahjoituksena saamalleni kisulle. Kotona 8v.Minni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe