Olen miettiny mäyräkoiran hankkimista ja nyt vain mietityttää onko uroksella ja naaraalla hirveästi eroja. Ovatko urokset jäärempiä? Olisi todella kiva jos vastaisitte. Myös kommettia kasvattajilta kaivattaisiin.
Uros vai narttu
10
4120
Vastaukset
- ukkeli
Onhan uroksella ja nartulla eroa .
Urokset ovat yleisesti jääräpäisempiä,
voimakkaampia mutta toki pehmeitäkin löytyy.
Karvanlaaduissa on jo eroa (eri jalostuspohja
siis eri "rotuisia", hah ).
Mitä rotua (karvanlaatua) olet itsellesi ajatellut ?
entä harrastukset ?- batman69
Ajattelin lyhytkarvaista ja harrastaisin näyttelyjä ja agilityä hieman.
- Pihlajanmarja
myös nartuista. Minulla 9v pitkäkarvainen kääpiömäykky. Ollaan juuri muutettu uuteen kotiin, sitkeesti neiti yrittää vallata uusia nojatuoleja ja muutenkin laajentaa reviiriään. Jämäkkä on ja toisaalta ihanan lempeä sekä hellyyden kipeä. Suosittelen narttu-koiraa.
- mäyriksiä;)
Ehdottomasti mäyriksenä ensimmäinen kora narttu. On varmasti mutenkin totuttelemista tähän koiraan.
Mäyriksestä voisin sanoa ettei ole koira vaan ihminen koiran valepuvussa ;)
Liian älykäs js haluaa puudelin ja menoa piisaa.
Ei ole niitä helpoimpia koiria.
Vaatii samanlaiset oikeudet, ansaituksikin kuin ihminen. Meinaan on se verran jekku ja on inhimillinen.
Tämä on oikeasti perheenjäsen, häntä ei voi kohdella kuin koiraa.
Jos haluaa koiran, ei tämä rotu ole oikein hyvä.
Tämä koira sopii ihmsille jotka ovat valmiit tekemään kaikkensa eläimen eteen ja tottuneet lasten metkuhin.
Tämä koira ei tottele kovin usein ja juuri siinä sen viehätys piilee. Saattaa juosta ohi ja nakella niskojaan. Jos korotat äänesi ei koira tule vuorokauteen lähellesikään, vaikkka kuinka maanittelisit. Mäyris inhoaa huutoa.
Jos se on narttu ja teet hänen elämänsä kuin prinsessa saduksi hän ottaa sen vastaan armolisesti, miettien josko saisit ritarin arvn, mutta sitä hän ei kosaan anna: ) - myös narttua
Itsellä on 2 lk-mäykky narttua ja kyllä niistäkin löytyy luonnetta ja jääräpäisyyttä välillä vähän liikaakin.Mäykyillä on yleisesti aika kova luonne ja ovat kovia pomottamaan, tietysti luonne-erojakin löytyy.Ekaksi koiraksi ehdottomasti suosittelen narttua.Jokatapauksessa maailman paras koirarotu, vie sydämen mennessään, ja olet valmis antamaan anteeksi uudelleen ja uudelleen kaikki koiruudet.............
- Imaranx
sopisiko lk mäyris dalmantialaiselle kaveriksi?
- ei hyväksi
Imaranx kirjoitti:
sopisiko lk mäyris dalmantialaiselle kaveriksi?
EI ,jos haluu välttää vahingoja ison koko eron vuoksi ja ottaen huomioon dalmiksen valtavan
energian.Mäyräkoiran selkää pitää varoa
noilta vauhtihirmuilta , selkä voi riehumisessa
vaurioitua . - Anonyymi
Hyvää asiaa. Luonne on koirilla kova. Näille pitää olla periksiantamaton. Ei ole helpoin koira ekaksi koiraksi
- namitn
nartut ovat rauhallisia ja leikkisiä . Urokset leikkisempiä ja narttujen kiiman aikaan niitä ei voi pitää vapaina . onnea tulevalle mäykylle !
- Anonyymi
Olen kasvattaja. Molemmissa sukupuolissa on hyviä puolia. Kasvatan lykytkarvaisia, jotka ovat karvan laadun takia helppohoitoisia.
Narttu on hyvä jos kestää juoksut. Ja muistaa sen että kohtu on jo keski iän jälkeen terveysriski. Jos ei meinaa teettää pentuja kannattaa leikata. Keski iän jälkeen on paljon kohtutulehduksia ja ei missään nimessä kiimanestopiikkejä. Kohtutulehdukset ovst vaarallisia kun kohtu alkaa märkimään..
Ehdottomasti kannattaa leikata kokonaan pois keski iän jälkeen.
Urokset ovat mahtipontisempia, mutta hyvin kilttejä nekin. Hyvä kasvatus pienenä ja paljon rakkautta ja läheisyyttä, leikkejä, niin tulee upea koira.
Meillä on molempia sukupuolia niin en osaa sanoa kumpi parempi?
Sukupuu kannattaa katsoa, onko minkälinjaisia näyttely vai metsästys, nimittäin jälkeläisistä tulee takuu varmasti jomman kumman linjan jatkajia. Jos kotikoiraa haluaa niin kaupunkiin ehdottomasti näyttelypuolen sukuinen, metsästyslinjsinen taas maalle.
Tämä on tärkeää hankkimisessa katsoa sukupuusta. Metsästyslinjsisilla hyvä hajuaisti tulee esiin. Ja niiden kanssa on mukava kulkea metsässä kun menevät itsekseen. Meillä taas näyttelylinjaiset ovat ns. Liian hyvään tottuvia..ei saa sataa vettä, eikä olla märkää, avometsässäkään eivät oikein liiku.
Erittäin ja tärkein asia on miettiä, ensinnäkin missä asuu ja kasvattajilta kysyä mitä koiralta toivoo? Onko puistokävelyt vai tykkääkkö metsässä mennä.
Näillä meidän molemmilla sukulinjoilla on erityinen piirre syksyllä. Ne löytävät mustikkapaikat metsässä :) jos tykkää marjastaa mustikkaa, niin koira mukaan, vaikkei yhtään mustikkaa näkyisi näiden kanssa sellainen löytyy.
Niin ja leikkaus tekee koirista rauhallisempia.
Mutta muistakaa ettette syötä liikaa, ettei liho. Tahtoo olla sen jälkeen taipumus ruokahalun kasvamiseen.
Kiitos! Toivottavasti tämä antoi vähän tietoa asiaan ja mäykyn hankintaan. Maailman parhaita kotikoiria ja ystäviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569