Onko jollain tiedossa, että mitä ihan tarkkaan tutkittiin? Mitkä olivat kysymykset?
Ensin kun kuulin tästä uutisissa niin kuulin lauseen, että "suomalaiset suhtautuvat kriittisemmin alkoholin käyttöön". Kenen alkoholin käyttöön? Omaansa? Vai muiden (huonompien ihmisten) käyttöön.
Samalla julkistettiin että alkoholin kulutus on laskussa ja väki on kriittistä. Tottakai siitä tuli mieleen, että tutkitaan ihmisten suhtautumista OMAAN suhteeseen alkoholiin.
Jälkeenpäin onkin alkanut kuulua vaatimuksia mainonnan kieltämisestä, veroprosentin nostosta, järjestyshäiriöiden poistosta jne. Miten näillä keinoilla voi vaikuttaa siihen, miten ITSE SUHTAUTUU alkoholiin. Nyt oikeasti näyttää siltä, että tässä tutkimuksessa kysyttiin asenneilmastoa alkoholiin, mutta tuloksia katsellaan vain sen valossa, että miten ihmiset haluaisivat MUITA alkoholin käyttäjiä kohdeltavan.
Mitä kysyttiin ja tutkittiin ?
9
415
Vastaukset
- ...............
Sinä arvailet.
Minä olen kriittinen toisten käyttöä kohtaan.- Minä vai muut
En arvaile, vaan kyselen tutkimuksesta kun en tiedä.
Olen myös huomannut asenneilmaston muuttuneen, sekä minun että muiden. Ihmettelen kuitenkin myös, että mihin hävisi uutisoinnista tieto että kokonaiskulutus on samalla vähentynyt, samalla kun julkijuopottelu ja häiriöt ovat lisääntyneen.
Minäkin olen kriittinen katujuopottelun ja mäyräkoirakulttuurin suhteen. Katukuva on todella muuttunut. En kuitenkaan usko, että promillerajan nosto tai veronkorotus (mäyräkoira maksaisi ehkä 1-2 euroa enemmän) auttaisi asiaan. Ehkä asiaan auttaisi vain sen asenneilmaston muuttuminen. Ongelma on vaikea, koska on olemassa ihmisiä, joilla ei ole muuta tekemistä tai halua kuin heilua kaupungilla päissään.
Olen kriittinen myös omaa käytttöäni kohtaan. En pitänyt kasvaneista määristä. Sen takia lopetinkin alkoholin käytön kokonaan toistaiseksi kesäkuun loppupuolella. Kovensin siis asennetta itseäni kohtaan. Asenteen koveneminen vain alkoi itsekseen, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Samaa ajatusta olen huomannut muissakin ihmisissä. Minun alkoholin käyttööni ei vaikuttaisi tippaakaan alkoholiveron nosto tai lasku. Ei siihen vaikuittaisi myöskään promillerajan lasku tai nosto, koska en ajanut kuitenkaan, jos olin juonut kaksi olutta. Ei liioin putkaan tai sairaalaan vieminen, koska en ikinä joutunut kumpaankaan.
On hyvin eri asia suhtautua kriittisesti toisten alkoholin käyttöön, koska silloin voi katsella asiaa tuomiten, halveksuen tai ylemmyyttä tuntien.
Vaikeampi juttu on suhtautua kriittisesti omaan alkoholin käyttöön. Jos sitä haluaa korjata, niin se jo omaa elämänmuutosta. - Kotiviini ari- DI
Ole ylpeä raittiudestasi ja kanna ylpeänä raittiusprenikkaasi hautaan saakka, muista että olet ylimys, kaiken yläpuolella!
Koulutuksesi on oletettavasti vähintään FM, DI, tai molemmat.
Käytä kypärää.
Mitäs niille teet jotka dokaa kotona? Heitä on suurin osa porukasta.
Rafloissa pyörivä porukka ottaa viikonloppuisin.
yleensä nuoria, vanhat (yli 35) ei jaksa niissä juurikaan istua.
Tenuremmit koettavat pysyä ARJALAISEN ylimystön ulottumattomissa! - Minä vai muut
Minä vai muut kirjoitti:
En arvaile, vaan kyselen tutkimuksesta kun en tiedä.
Olen myös huomannut asenneilmaston muuttuneen, sekä minun että muiden. Ihmettelen kuitenkin myös, että mihin hävisi uutisoinnista tieto että kokonaiskulutus on samalla vähentynyt, samalla kun julkijuopottelu ja häiriöt ovat lisääntyneen.
Minäkin olen kriittinen katujuopottelun ja mäyräkoirakulttuurin suhteen. Katukuva on todella muuttunut. En kuitenkaan usko, että promillerajan nosto tai veronkorotus (mäyräkoira maksaisi ehkä 1-2 euroa enemmän) auttaisi asiaan. Ehkä asiaan auttaisi vain sen asenneilmaston muuttuminen. Ongelma on vaikea, koska on olemassa ihmisiä, joilla ei ole muuta tekemistä tai halua kuin heilua kaupungilla päissään.
Olen kriittinen myös omaa käytttöäni kohtaan. En pitänyt kasvaneista määristä. Sen takia lopetinkin alkoholin käytön kokonaan toistaiseksi kesäkuun loppupuolella. Kovensin siis asennetta itseäni kohtaan. Asenteen koveneminen vain alkoi itsekseen, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Samaa ajatusta olen huomannut muissakin ihmisissä. Minun alkoholin käyttööni ei vaikuttaisi tippaakaan alkoholiveron nosto tai lasku. Ei siihen vaikuittaisi myöskään promillerajan lasku tai nosto, koska en ajanut kuitenkaan, jos olin juonut kaksi olutta. Ei liioin putkaan tai sairaalaan vieminen, koska en ikinä joutunut kumpaankaan.
On hyvin eri asia suhtautua kriittisesti toisten alkoholin käyttöön, koska silloin voi katsella asiaa tuomiten, halveksuen tai ylemmyyttä tuntien.
Vaikeampi juttu on suhtautua kriittisesti omaan alkoholin käyttöön. Jos sitä haluaa korjata, niin se jo omaa elämänmuutosta.1) Onko alkoholin nykyinen kulutustaso Suomessa ongelma
arvio: ok
2) Tulisiko yleisen asenteen tiukentua alkoholin juomista ja humalakäyttäytymistä vastaan.
arvio: oikein olisi a) pitäisi tiukentua, b) pitäisi pysyä ennallaan c) pitäsi vähentyä.
analyysi: Kysymyksessä kysyttiin että TULISIKO YLEISEN ASENTEEN TIUKENTUA, ei ONKO ASENNE TIUKENTUNUT, mitä uutisissa on paukutettu. Tämä on iso ero.
3)Onko alkoholin myynnin viranomaisvalvonnan lisääminen tarpeellista alaikäisten alkoholin käytön ehkäisemiseksi.
arvio: ok
4) Tulisiko rattijuopumuksen rajaa laskea 0,2 promilleen kuten Ruotsissa ja Norjassa.
arvio: pitäisi olla Pitäisiko raja olla 0,0 %%,
0,2 %% 0,5%% vai suurempi.
analyysi: Vastaajalle annettiin valmis vastausmalli.
5)Tulisiko alkolukko säätää vähittellen pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin (alkolukko estää ajamisen)
arvio: Pitäisi olla : Tulisiko alkolukko säätää vähitellen pakolliseksi kaikkiin uusin autoihin. Tämä nostaisi kaikkien uusien autojen hintaa noin 2000 eurolla mutta ehkäisisi tehokkaasti rattijuopumusta.
6) Onko Suomen hallitus tehnyt riittävästi alkoholiongelmien vähentämiseksi.
arvio: vaikea ja laaja kysymys, johon monikaan ei omaa riittävää asiantuntemusta.
Analyysi: Tällä haetaan "oikeaa vastausta", sama jos kysyisi, että pitäisikö kantasolututkimus tai ydinvoima kieltää. Ihmisillä ei riitä asiantuntemusta näihin asioihin ja jos riittää, niin harva seuraa hallituksen toimia.
7) Pitäisikö alkoholiveroa nostaa kasvaneiden haittojen vähentämiseksi.
arvio: Pitäisi olla: Pitäisikö alkoholiveroa a) nostaa, b) pitää ennallaan c) laskea
8) Pitäisikö alkoholin mielikuvamainonta kieltää ja sallia ainoastaa tuotetietojen esittely.
arvio: kai ok, mutta kuinka monen asiantuntemus riittää vetämään rajaviivoja.
9) Tulisiko alkoholiteollisuuden sponsorointi ja mainonta urheilutapahtumien yhteydessä kieltää.
arvio: kai ok
Analyysi: vaihtoehdot puuttuvat. Olisi voitu kysyä myös esim "... yhteydessä kieltää, vaikka sillä vähennettäisiin nuorison urheiluharjoitusmahdollisuuksia" Tai "... yhteydessä kieltää, jolloin junioriurheilu olisi vanhemmille kalliimpaa, ja monet urheilupaikat jäisivät rakentamatta"
10) Oletteko koskaan ollut huolestunut jonkun läheisenne alkoholin käytöstä.
Arvio: ok
11) Onko mielestänne sopivaa, että terveydenhuoltohenkilöstö kysyy vastaanotolla rutiininomaisesti asiakkaan alkoholin käytöstä ja antaa tarvittaessa neuvontaa.
12) Oletteko te tai joku läheisenne koskaan joutunut humalaisen henkilön uhkailun tai ahdistelun kohteeksi.
Analyysi: voisi ottaa aikaperspektiivin esim. "...ahdistelun kohteeksi useammin kuin kaksi vuotta sitten"
13) Pitäisikö hyvin juopuneet/sammuneet henkilöt kuljettaa sairaalaan vai putkaan selviämään.
14) Pitäisikö päihdetyön resursseja suunnata nykyistä enemmän ongelmien ennalta ehkäisyyn vai ongelmien hoitoon.
PUUTTUVAT KYSYMYKSET
21) Onko oma alkoholin käyttösi lisääntynyt vai vähentynyt viimeisen kahden vuoden aikana. Kuinka paljon.
22) Onko oma asenteesi alkoholiin muuttunut viimeisen kahden vuoden aikana. Miten.
23) Jos alkoholin veroja lisätään 15% niin kuinka monta prosenttia vähemmän alkoholia todennäköisesti juot. Entä läheisesi. Jos vastaavasti veroja lasketaan 15%, niin kuinka monta prosenttia enemmän juot. Arvioi samaa ongelmaa myös myös erittäin suurta alkoholimäärää nauttivien henkilöiden kannalta.
24) Mitkä ovat alkoholin hyvät puolet. Entä huonot puolet. Kerro muutoksista kahden viime vuoden aikana.
25) Kuinka monta prosenttia vähemmin tai enemmin joisit alkoholia, jos viinipullo, viinapullo tai mäyräkoira maksaisi euron enemmän.
26) Miten vaikuttaisi alkoholin nauttimiseesi se, jos sitä (mietoja viinejä) saisi ruokakaupoista.
27) Kannatatko järjestlemää, jolla vähän alkoholia nauttivat voisivat ostaa tietyn määrän alkoholia edullisesti ja hinta nousisi määrien kasvaessa. Tämä voitaisiin toteutta seurantasirukortilla, jolla alkoholin suurkuluttajat voitaisiin löytää nykyistä nopeammin, ja tuottaa hoitopalvelut tehokkaasti. Samalla se jättäisi kohtuukäyttäjät tehotoimien ulkopuolelle, ja he saisivat edelleen kohtuullisen määrän alkoholia yhteiskunnan siihen millään lailla puuttumatta.
- SS-Jouko
Elä tommosia kysele, Arjalainen adolf -rotu päättää puolestamme! SDP,KEPU,KOK, muilla sitten ei ole niin väliä, niille on pääasia, että joku maksaa paskanjauhamisesta, noille isoillehan se on fakta, niinkuin rosvotun köyhän vapahtaja,,,,,,,kuolema!
Ja sitäpaitsi kaikki ELIITTIARJALAISETKIN ovat kuolleet, paitsi Kekkonen ja Jeesus.
Mutta he olivatkin ihmisiä. Vilkaisepa täältä: http://www.health.fi/index.php
"Tutkimus" oli todellakin asenteellinen. Voisi väittää, että tulos oli ennalta päätetty.- kysymykset?
Löytyykö tuolta sivulta tuon tutkimuksen kysymyksiä?
Voi luoja jos kysely on tehty tuollaisen hihhuliporukan jäsenille ja sen kerrotaan olevan kokokansan mielipide. - Suunniteltua
kysymykset? kirjoitti:
Löytyykö tuolta sivulta tuon tutkimuksen kysymyksiä?
Voi luoja jos kysely on tehty tuollaisen hihhuliporukan jäsenille ja sen kerrotaan olevan kokokansan mielipide.Tämä on osa tuota "viikon esiin nostattamista tiedotusvälineissä"
Terveydenedistämiskeskuksen vuoden 2006 Toimintasuunnitelmasta poimittua:
Lokakuussa toteutetaan Ehkäisevän päihdetyön viikko,
jossa Tekryllä on koordinatiivinen rooli. Terveyden edistämisen keskus kokoaa eri toimijoiden viikon
aikana toteuttamat tapahtumat ja huolehtii viikon esiin nostamisesta tiedotusvälineissä.
Tämä on muuten STM:n rahoittamaa toimintaa (lue: Hyyssälä taas) - Minä vai muut
Suunniteltua kirjoitti:
Tämä on osa tuota "viikon esiin nostattamista tiedotusvälineissä"
Terveydenedistämiskeskuksen vuoden 2006 Toimintasuunnitelmasta poimittua:
Lokakuussa toteutetaan Ehkäisevän päihdetyön viikko,
jossa Tekryllä on koordinatiivinen rooli. Terveyden edistämisen keskus kokoaa eri toimijoiden viikon
aikana toteuttamat tapahtumat ja huolehtii viikon esiin nostamisesta tiedotusvälineissä.
Tämä on muuten STM:n rahoittamaa toimintaa (lue: Hyyssälä taas)Liitin tuohon vähän ylempänä olevaan vastaukseen tässä samassa viestiketjussa esitetyt kysymykset minun kommenteillani varustettuna. Lisäksi keksin pari uutta kysymystä, mitkä mielestäni puuttuivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.327107- 434353
- 243755
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843457- 122507
- 302455
- 442122
- 262044
- 1641993
- 1051412