Hoitoalalta pois...

PariP

olen sairaanhoitaja mutta vuosien myötä koen sairaanhoitajana olemisen yhä vaikeammaksi... en tykkää työstä.. kiinnostaisi ihan yleisesti tietää minkälaisia alanvaihdoksia ootte tehneet, hoitoalalta muihin hommiin? ootteko olleet tyytyväisiä ratkaisuunne?

14

3461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta erisyistä

      Olen myös sairaanhoitaja ja kauan jo työskennellyt sairaalamaailmassa...

      Nyt tämän vuoden alussa loukkasin selkäni ja mielessä alanvaihto...syystä että selkä ei taida enää kestää.

      Sosionomiopintoja olen mietiskellyt jos tässä kouluun joutuu nelikymppisenä lähteen.

      Mitä itse olet suunnitellut,mille alalle lähdet?

      Minä en ole kokenut työtäni koskaan rankaksi,harmittelen jos joudun jättämään sairaanhoitajan ammatin ;)))

    • kenties..

      Terveydenhoitajan työ?

    • lepponen

      Minäkin oon sairaanhoitaja ja mulla on vakipaikkakin. Oon tässä kans viime vuodet pohtinut mitä tekisin...raskadet ja lastenhoito kotona on antanut sitä pohtimisaikaa. Mä tietyllä tavalla tykkään työstäni ja oon kyllä ylpeekin ammatistani. Arvostan siis tätä työtä. Mutta mutta tämänhetkinen työpaikka on ilmapiiriltään erittäin vaikee ja työ on niin fyysisesti rasakasta että en jaksa sitä tän kodinhoidon ja pienten lastenhoidon päälle ainakaan täysillä tunneilla. Eli alan vaihtoa olen miettinyt. Ny vaihtoehtoina olisi sosionomi tai terveydenhoitaja. Jälkimmäinen houkuttelee opiskelujen lyhyemmän keston vuoksi mutta töiden saatavuus mietityttää...tykkäisin kyllä semmosesta ohjaus/neuvonta työstä ja sitte vielä päivätyö ois ehotonta plussaa kotiarjen vuoksi...vaikeeta on...

      • ent. terkkari

        Ei ole helppoa ja leppoisaa terkkarin työt. Työ on mitotettu niin ryyä aivan mahdottomasti asiakkaita ja aikaa ei riitä. Itse lopetin ne hommat kun en todellakaan ehdi tekemään niin lyhyessä ajassa niin vastuullista työtä.

        Meidän kunnassa on myöskin terv.hoitajilla päivystysvuoroja sairaanhoitajana joko kotisairaanhoitajana tai terv.keskuksessa.

        Toimin nykyisin lastenohjaajana srk.lla. On leppoisaa touhua ja hitaudestani ei ole haittaa, kun kiirettä ei ole lainkaan. Palkka lähes sama kuin sair.hoit. ilman lisiä.


    • aikova

      Valmistun kohta sairaanhoitajaksi ja viimekesäinen kesätyö avasi kyllä silmät työn arjelle aivan eri tavalla kuin mitkään työharjoittelut aikaisemmin. En tiedä johtuiko kesätyöni mieletön kiire ja henkilöstöpula vuodenajasta, paikkakunnasta vai mistä, mutta kesätyöjakson loppupuolella työn ilo oli jo todella kaukana.

      Aion valmistumiseni jälkeen vaihtaa alaa osittain tai täysin. Itseäni kiinnostavia aloja olisivat toimistotyöt, esim. osastosihteerin työ tai muu sihteerityö (merkonomitutkinto). Pitää vielä etsiä lisää eri vaihtoehtoja esim. tietotekniikan puolelta. Opinnot aion rahoittaa tekemällä keikka/sijaisuustyötä sairaanhoitajana sen verran kuin jaksan (pari kuukautta silloin tällöin tai n. 4 pv/vko).

      En välitä vaikka vaihtaisinkin huonompi palkkaiselle alalle, kyllä se työn mielekkyyskin ja oma jaksaminen jotain merkitsee.

    • mira111

      Hoitotyö on karseaa nykyisin. Potilaat ovat ihania mutta työ on epäinhimillisen raskasta ja työpaikkakiusaamista monessa paikassa. Mun selkä on mennyt kolmessa ja puolessa vuodessa.

    • hmmmmpp

      Oon lähihoitajaopiskelija ja mua on tämän vähäisen työssäoloni aikana jo purtu kahdesti, on nipistelty monta kertaa mustelmille/verille ja raavittu sekä tukasta vedetty. On haukuttu paskaksi työntekijäksi yms. Kyllä tämä hoitoala niin paskaa on. Purraan, haukutaan työtahtia yms. ja silti pitäisi aina jaksaa olla ystävälinen ja hymyillä. Oon siis töissä vammaispuolella, opiskelujen ohessa sinne teen sijaisuuksia. Pakko jostain on rahaa saada.Tänään eräs kersa puri mua selkään, kun avasin kaapin ovea. Lapsiin ja nuoriin valmistun, vielä 6kk koulua. Alkaa oikeasti pelottaa, että jaksanko tätä työtä ja onko tämä mun juttuni. Ehkä päiväkodissa sentään vähän eri, mutta ei kiitos enää vammaisia ja vanhuksia.

    • Näinonn

      Hoitoalalla on yleensä niin että jos potilas lyö tai puree hoitajaa niin ei siitä seuraa mitään. Mutta autapas armias jos erehtyy edes uhkaamaan väkivallalla lääkäriä. Kyllä tulee heti seuraamuksia, eristäminen vähintään. Hoitaja ei siis yleensä ole minkään arvoinen ja se tehdään kyllä selväksi jo opiskeluaikana. En suosittele kenellekään että alkaisi hoitajaksi. On ihan koiranhommaa. Osastonhoitajat ei oikeesti välitä puolustaa hoitajia ja jos itse joku nostaa asiaa esille niin sitä katsotaan pahalla. Kommentit on että on täällä muitakin purtu.

      Itseäni juuri tänään yksi vanhus huitoi, potki ja sylki päin. Yritin vaihtaa herralle vaippaa, mutta ei onnistunut, joten sinnepä jäi paskavaippoineen nukkumaan. Aamulla tulee sanomista kun iho punoittaa eikä potilas itse tietysti muista, miksi vaippa jäi illalla vaihtamatta, koska muisti ei pelaa. Työkaveriani puristeli toinen pappa iltapesuilla intiimeistä paikoista. Jos jättää pesut siihen, niin tulee omaisilta valitusta että pidetään likaisena, mutta nyt jäi. Voi kun arvaisitte, miksi. Tätä tapahtuu lähes päivittäin, useita kertoja viikossa. Ja näitä iljettävästi käyttäytyviä paholaisia meidän pitäisi vielä hymyssä suin ystävällisesti hoitaa? Varsinkin julkisella puolella kuulee usein että potilailla on oikeus tehdä ja vaatia sitä ja tätä, vaikka potkia, sylkeä ja ahdistella seksuaalisesti, koska me hoitajat saamme palkkamme heidän maksamista veroistaan. Olemme siis heidän palvelijoita ja orjiaan.

      Jos haluaa pysyä hoitoalalla ja saada kunnon kohtelua, niin lääkäriksi. Jos ei onnistu lääkäriksi opiskelu niin sitten kokonaan muulle alalle.

      • HuonoHoitaja

        Kirjoituksestasi päätellen olet huono hoitaja, vaihda alaa!

        Potilaat pitää hoitaa eikä jättää yöksi kakkavaippoihin, toivottavasti saat potkut!

        Vaipanvaihtoihin pitää osallistua niin monta hoitajaa, että henkilökunnan turvallisuus on taattu.

        Toi seksuaalinen ahdistelu kuulostaa todella sairaalta-onko sinulla jotain seksuaalisia traumoja omassa elämässäsi?

        Jos joku dementikko kourii, ei kannata kuvitella että hoitaja olisi erityisen seksikäs tai viehättävä. Dementikothan kourii vaikka sängyn tolppaa-joten ei pidä hoitajan luulla itsestään liikoja.

        Hoitotyössä usein on että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Jos potilasta käsittelee kovakouraisesti kiireellä, niin nyrkki voi napsahtaa.

        Pitää pyytää joko lisää henkilökuntaa pomolta tai sitten vaihtaa alaa-ei kaikista ole hoitajaksi vaikka koulun ovat läpäisseetkin.

        Eikä lääkärin työ ole mikään vaihtoehto, jos nupissa viilaa!


      • Kenelläviiraa

        Tottakai, onhan se hoitajan syy jos potilas lyö, puree ja kourii. Huonoja hoitajia riittää. Valittavatkin vielä. Ehkä Aasiasta saadaan kiltimpiä, jotka eivät luule itsestään liikoja, vaan antavat lyödä ja kouria.


      • hmmmmpp

        Oot niin oikeassa Näinonn, meillä ei edes noista purevista asiakkaista lähde edes mitään muita tietoja minnekään kuin henkilön syntymävuosi. Kuitenkin noi purematilanteet yms. käydään palavereissa läpi, mutta eihän ne edes tiedä ketä ne purijat ovat tarkasti olleet. Aina jotain suojelua kaikessa mukana. Joistain henkilöistä on yleistä keskustelua, että he ovat väkivaltaisia, mutta enpä olisi osannut tuon kersan puremista ennakoida. Se oli ihan oma itsensä, ei mitenkään aggressiivinen. Heh, en ole huono hoitaja vaan olen saanut kaikista harjoittelujakson arvosanoista kiitettävät.. Toki varmaan minustakin kohta tulee huono hoitaja, kun en uskalla mennä purevia asiakkaita lähelle. Miksi meidän hoitajien pitäisi sietää väkivallan uhkaa ja väkivaltaa töissä? Kenelläviiraa ei taida itse edes olla hoitoalalla, hän ei tiedä minkälaisia esim. kehitysvammaiset voivat olla. OSa on oikeasti arvaamattomia ja eivät tajua maailman menosta mitään.


      • Kyllästyttää
        HuonoHoitaja kirjoitti:

        Kirjoituksestasi päätellen olet huono hoitaja, vaihda alaa!

        Potilaat pitää hoitaa eikä jättää yöksi kakkavaippoihin, toivottavasti saat potkut!

        Vaipanvaihtoihin pitää osallistua niin monta hoitajaa, että henkilökunnan turvallisuus on taattu.

        Toi seksuaalinen ahdistelu kuulostaa todella sairaalta-onko sinulla jotain seksuaalisia traumoja omassa elämässäsi?

        Jos joku dementikko kourii, ei kannata kuvitella että hoitaja olisi erityisen seksikäs tai viehättävä. Dementikothan kourii vaikka sängyn tolppaa-joten ei pidä hoitajan luulla itsestään liikoja.

        Hoitotyössä usein on että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Jos potilasta käsittelee kovakouraisesti kiireellä, niin nyrkki voi napsahtaa.

        Pitää pyytää joko lisää henkilökuntaa pomolta tai sitten vaihtaa alaa-ei kaikista ole hoitajaksi vaikka koulun ovat läpäisseetkin.

        Eikä lääkärin työ ole mikään vaihtoehto, jos nupissa viilaa!

        Mitenhän seksuaalinen ahdistelu liittyy omiin seksuaalisiin traumoihin? Ainako pitäisi kaikki paska hyväksyä ja ymmärtää? Mä olen ainakin niin täynnä ymmärtämistä.. Onko sinusta oikein, että meitä hoitajia kouritaan rinnoista, puristetaan pakarasta yms. Itse oon kokenut töissä häirintää erään miespuolisen työkaverin puolelta jopa, toi tyyppi kävi mun lantiolle kiinni, kun ohjasin erästä vanhusta. Mulla oli työvaatteet päällä, ei meikkiä ja hiuksetkin kiinni. Toki tiedän olevani näyttävä nainen, ilman meikkiäkin. En mitenkään koskaan osoittanut sille jätkälle, että mua hänen seura kiinnostaisi. Enpä siinä voinut mitään tehdä, kun oli pakko taas kerran esittää hyväntuulista ja kilttiä hoitajaa. Aina pitää olla niin hyväntuulinen, vaikka kuinka vituttaisi.

        Sillä, että jotkin asiakkaat purevat ei ole mitään tekemistä hoitajan huonouden kanssa. Niillä on vaan aivot niin narikassa, etteivät tajua maailman menosta yhtään mitään. Monet kehitysvammaiset purevat oikeasti ilman mitään syytä, ykskin kävi kahteen eri hoitajaan päivän aikana hampailla kiinni, täysin ennakoimattomia tilanteita..


    • lähäriopiskelija

      Melko kamalaa se hoitotyö on koulussakin. Opettajista oikein huokuu väsymys oppilaisiin, jotka saavat iloa siitä kuinka häiritsevät tunneilla. Nytkin eilen pari poikaa oikein kehuskeli kuinka heillä on vaikeimman luokan maine ja aikovat pitää siitä kiinni. Ihan kamalaa. Eilen puoli ryhmää ei osallistunut jalkapalloon, kun joukkuejaot eivät heitä miellyttäneet ja eräs poika kiroili heille. Siellä sitten nojailtiin seinään, tuntui tosi oudolta näin työharjoittelijan näkökulmasta, että opilaiden annetaan vain lorvia ja mäiköttää kuinka ikävää on pelata futista yms. Valehdellaan aikuisille päin näköä, kuinka opettaja on antanut muka luvan istua sisällä pukukopissa, kun on luistelua. Sitten se jatkuva älämölö tunneilla, samoista asioista huomauetaan varmaan tuhanteen kertaan. Mikään ei tehoa ja eivät mitään usko ja kun yksi käyttäytyy huonosti, niin se käytös tarttuu. En ihmettele, että opettajia palaa loppuu. Olen suuntautumassa lapsiin ja nuoriin, josko sitä olisi alalla muutaman vuoden tienaamassa rahaa ja sitten ehkä hakeutuisi toisiin tehtäviin..

    • Anonyymi

      Ymmärrän Suomen hoitoalaakin,tinkiä tekevä henkilöstö usein päihdetaustaista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe