Pakko nieleskellä flunssassa?

Kurkunpää

Mulla on sellainen kummallinen oire, yleensä flunssan alussa ja aina nukkumaan mennessä, että mun on pakko nieleskellä kokoajan. Ilmeisesti nielu/kurkunpää/tms. jotenkin turvonnut mikä aiheuttaa pakonomaisen nielemisen tarpeen. Eilen illalla alkoi taas ja tossa nieleskelyssä on se ikävä puoli että se vie unet, ja täyttää mahan ilmalla. Onkohan kellään muulla tällaisia oireita, mistä ihmeestä tuo voi johtua ja kaikkein tärkein, miten ihmeessä siitä pääsee eroon?

Viime yönäkin nieleskely loppui vasta aamuneljältä mikä ei ole yhtään hyvä juttu koska flunssaisena pitäisi juurikin saada nukuttua.

Olen kokeillut niellä jäitä, ruokaöljyä, juoda kylmää ja kuumaa, ottanut yskänlääkettä jne. Mikään ei tunnu auttavan ja nieleskelyä ei vaan voi pidätellä kun se tulee muutaman sekunnin välein refleksinomaisesti ja pakolla.

7

5723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

mulla ihan sama vaiva..luultavasti just tuo turpoaminen ja liman eritys asaavat nielemisrefleksin aktivoitumaan..raivostuttava vaiva! onneksi tosiaankin kestää vaan vähän aikaa..siis flunssan alkuaikoina!

• alkup.

Huh, ihanaa kuulla etten ole ainoa, vaikken toki tätä vaivaa kenellekään toiselle toivokaan. On kyllä todella raivostuttavaa, nieleskelyn vielä kestää päivällä kun puuhailee muuta eikä sitä niin huomaa mutta nukkumaan mennessä se häiritsee täydellisesti. Sitä vaan makaa sängyssä ja nieleskelee ja miettii että eikö tämä koskaan lopu!!

Varmasti siihen joku parannuskeino on, pitää vaan kokeilla kaikenlaista. Eilen kaveri neuvoi koittamaan Duact-nimistä lääkettä, kuulemma alentaa (limakalvojen ym.) turvotusta tehokkaasti, tiedä vaikka auttaisi tuohon nieleskelyynkin?!

• duactia..
        alkup. kirjoitti:

Huh, ihanaa kuulla etten ole ainoa, vaikken toki tätä vaivaa kenellekään toiselle toivokaan. On kyllä todella raivostuttavaa, nieleskelyn vielä kestää päivällä kun puuhailee muuta eikä sitä niin huomaa mutta nukkumaan mennessä se häiritsee täydellisesti. Sitä vaan makaa sängyssä ja nieleskelee ja miettii että eikö tämä koskaan lopu!!

Varmasti siihen joku parannuskeino on, pitää vaan kokeilla kaikenlaista. Eilen kaveri neuvoi koittamaan Duact-nimistä lääkettä, kuulemma alentaa (limakalvojen ym.) turvotusta tehokkaasti, tiedä vaikka auttaisi tuohon nieleskelyynkin?!

Mulle duact tekee täysin vetämättömän olon: jos ottaa valveilla ollessaan tulee hirmu heikotus (ihan kuin verensokeri olis tipahtunut hirmu alas) ja jos nukkumaan mennessä niin kohta huomaa olevansa täysissä tajuissaan muttei pysty/jaksa liikahtamaan. Joillekin kyllä käy, mutta aika monet tutut on valittanut sivuvaikutuksista. Lääke kyllä auttaa tukkoiseen oloon minullakin, mutta haittavaikutuksien vuoksi välttelen sitä.

• nieleskelijä

Sain ilmeisesti flunssan elokuun puolessavälissä ja samalla myös silmä tulehduksen lapsenlapsiltani.
      Kerta se on ensimmäinenkin, mutta nyt jäi omituinen kurkkukipu. Siis ei niinkään kurkku, kuin ympärillä olevat "elimet". Nielaisu pakko on, mutta kamala kipu. Labrakokeet ei näytä erikoista, hieman CRP koholla, eikä mitään bakteeriin viittaavaa. Keuhko röntgen on puhdas, mutta vaivat jatkuvat. Jotenkin saan oltua, kun otan Disperiiniä yliannostuksen, mutta jos unohtuu helpotuksen tunteessa, niin heti alkaa tämä vaiva. Siis nielaistaessa, mutta ilma lääkitystä tuntuu, kuin tukehtuisin.
      Onko kukaan kokenut vastaavaa ja mikä voi olla syynä????
      Terv.keskuksen kokeiden jälkeen minulla on passitus korvaklinikalle, ilmeisesti ensi maanantaina. Tämä liiallinen särkylääkkeiden käyttö ei ole terveellistä, vaikka vatsani kestääkin melkein rautanauloja.

• Avuton04

Minulla on tuo sama oire en tiedä miten pääsisin siitä eroon jos joku tietää Voisitko kertoa sillä olen hyvin avuton tämän oireen kanssa

• pikaistaparanemista

Oire liittyy kurkun turvotukseen ja limaneritykseen.
      Limaneritystä voi helpottaa höyryhengityksellä.
      Särkylääke, erityisesti tulehduslääkkeet, kuten ibuprofeiini voi vähentää turvotusta.
      Nuhaisena limakalvot pysyvät paremmin auki, kun laittaa yöpöydälle halkaistun sipulin. Tepsii varmaan nieluunkin.

• Vaivaton

Mullakin sama oire, oon nyt vähän flunssassa ja kello 1.37 yöllä kun ei vaan millään tule uni nieleskelyn takia, ajattelin tuosta vaivasta kysäistä lääkäriltä, että mikä avuksi. Toivotaan että löytyy joku keino helpottamaan tätä inhottavaa oiretta ja että saisin unta nyt edes vähän, onneksi viikonloppu niin ei niitä töitäkään ole:).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe