Kynsisieni

tyttö..

Olen aika varma että minulla on kynsisieni, koska molemmat isovarpaat ovat keltaiset ja lisäksi toisessa isovarpaassa on vielä jokin keltainen tummempi laikku sivulla. Ihan kamalan näköiset kynnet että ihan inhottaa kattoa omia kynsiä :(
Olen opiskelija, joten minulla ei ole varaa kalliisiin lääkärin määräämiin kynsisieni lääkkeisiin, joten olisiko mitään muuta keinoa saada kynsisieni pois? Vaikka luontaistuotekaupassa jotain tehokasta ainetta? Onko kenelläkään kokemuksia?
Kaipaisin nyt apua!
Asun poikaystäväni kanssa, joten voiko hänkin saada tartunnan? Miten välttää tartunta?
Minulla ei ole ennen ollut mitään sieniä, mutta nyt valitettavasti on, enkä kyllä ymmärrä että mistä olen sellaisen voinut saada kun en ole uimahallissakaan tms. ollut? =/

20

30374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lainaaja2

      Aiheuttaja

      Kynsien sieni-infektioita aiheuttavat dermatofyytit eli silsasienet, joita ovat Trichophyton-, Microsporum- ja Epidermophyton-sukujen lajit. Joskus infektion voivat aiheuttaa homeet tai hiivat, mutta yli 90 prosenttia kynsien infektioista on dermatofyyteistä aiheutuvia. Sieni-infektion saa helpoiten laiminlyömällä jalkahygienian ja käyttämällä paljon julkisia tiloja, joissa kuljetaan avojaloin.


      Diagnoosi

      Sieni-infektion diagnoosi perustuu kliiniseen kuvaan ja sieninäytteen tutkimiseen. Sieni-infektion diagnoosiin tarvittava näyte otetaan sienen etenemisvyöhykkeestä syvältä terveen ja sairaan kynnen rajalta. Silsaa ei saa olla hoidettu edeltävästi ennen näytteen ottamista, vaan hoidon ja näytteenoton välillä tulee suun kautta otettujen lääkkeiden kohdalla olla vähintään kuusi kuukautta ja paikallishoitovalmisteilla (esim. jauhe, voide) kuusi viikkoa.


      Hoito

      Kynsisilsa ei parane itsekseen. Toisaalta, mikäli kynsisilsan aiheuttama haitta on potilaalle pelkästään kosmeettinen, ei sitä suinkaan aina ole syytä hoitaa - etenkään kun ottaa huomioon lääkehoitojen kalliin hinnan, pitkän keston ja suhteellisen huonon tehon.

      Kynsisilsan paikallishoitona voidaan käyttää amorolfiinilakkaa , joka auttaa vain aivan kynnen kärjessä tai pinnalla sijaitsevaan sieni-infektioon. Hoitoa jatketaan kerran viikossa, kunnes kynsi on täysin parantunut. Hoitoaika saattaa olla jopa 12 kuukautta varpaiden kynsissä ja sormien kynsissä 6 kuukautta. Paksujen ja karstoittuneiden kynsien urealiuotushoito parantaa hoitotulosta. Urealiuotushoidon suorittaa jalkojenhoitaja.

      Tehokkain hoito kynsisilsaan on terbinafiini , jota annostellaan kerran päivässä kolmen kuukauden ajan varpaan kynsisilsassa ja kuuden viikon ajan sormen kynsisilsassa. Atsoli -lääkkeisiin kuuluvat itrakonatsoli ja flukonatsoli ovat myös käytössä jalkasilsan hoidossa. Itrakonatsolipulssihoidossa potilas ottaa viikon jaksoina kuukauden välein lääkettä. Hoito kestää kolme kuukautta. Sieni-infektioiden hoidossa lääkekuurin kestoaika ei vastaa kynnen paranemisnopeutta, vaan kynteen hakeutunut lääkeaine vaikuttaa siellä kuukausien ajan ja lopullinen hoitotulos on nähtävissä vasta tällöin.

      Sieni-infektioiden hoito ei ole täysin ongelmatonta. Suun kautta nautitut lääkkeet saattavat aiheuttaa sivuvaikutuksia ja haitallisia yhteisvaikutuksia joidenkin muiden lääkkeiden kanssa. Lisäksi ne ovat suhteellisen kalliita, hoitotulos ei ole aina täydellinen, eikä kuuri estä taudin uusiutumista.

      • tyttö..

        olenkin lukenut jo tuon jutun netistä.

        Mutta siis luin netistä aikaisempia juttuja kynsisienestä ja monet ovat kehuneet citricidal 100 ainetta luontaistuotekaupasta. Tai se on kuulemma monella tehonnut? No kävin luontaistuotekaupassa kyselemässä ja siellä ei ole tuota tuotetta, mutta vastaanvanlainen oli(Biomed greippiöljytipat), niin ostin sitten sitä. Ja sen lisäks ostin vielä Tea-Tree öljyä, koska luontaistuotekaupan myyjä sanoi että se vois tehota. Eli ajattelin sitten kokeilla noita molempia.

        Onko kenelläkään kokemuksia tosta Biomedin greippiöljytipoista? Toimiiko ne ja miten käytetään? Tuossa pullossa lukee että sisäisesti:10-15 tippaa/0,6dl vettä, 1-3krt/vrk. Ulkoisesti:1-2 tippaa laimentamattomana iholle. Huuhteluun:5 tippaa/2,5dl lämmintä vettä.

        Eli siis tarkoittaako toi sitä, että otan tota sisäisesti, eli laitan 10-15 tippaa o,6 desilitraan vettä ja juon sen? Ja toi 1-3 kertaa päivässä? Tyhmä kysymys joo, mutta halusin vain varmistaa että ymmärsin oikein...

        Entäs voiko tota Tea-Tree öljyä laittaa ihan suoraan laimentamattomana kynnelle? tai yrittää laittaa vähän kynnen allekkin? Vai kannattaisko tehdä niin, että kostuttasin pumpulitukon tolla öljyllä ja teippaisin sen tupon kynteen kiinni ja antaisin vaikuttaa yön? Vai miten?

        Kiitos jos joku viitsii vastata!


      • Anonyymi

    • se oli uute tai aika kun au...

      Minä levitin keltaisille isonvarpaan kynsille luontaistuotekaupasta ostettua greipinsiemen uutetta.
      Tiputin pipetillä reilusti ainetta kynnelle,ja hiukan sen allekkin, mitä nyt sai menemään. Annoin hetken olla ja sitten pyyhin ylimääräisen pois, niin että ainetta kuitenkin jäi kynnelle. Sitten ilmakylpyä varpaille telkkaria kattoessa.
      Keltaisuus alkoi poistua kynnen kasvun mukana. Se tuntui ikuisuudelta. Mutta nyt minulla on ollut pari vuotta "normaalit" varpaan kynnet.

      • tyttö..

        kiitti vastauksesta ja kiva kuulla että aine toimi :) Joitko muuten yhtään sitä ainetta, siis laimennettuna? Vai laitoit vaan kynnen päälle suoraan. Ajattelin että jos laittais tota sisäisesti ja ulkoisesti, eli joisin kerran päivässä laimennetun seoksen tosta aineesta ja sitten vielä levittäisin tota kynnen päälle ja alle pari kertaa päivässä.


      • uute tai aika auttoi
        tyttö.. kirjoitti:

        kiitti vastauksesta ja kiva kuulla että aine toimi :) Joitko muuten yhtään sitä ainetta, siis laimennettuna? Vai laitoit vaan kynnen päälle suoraan. Ajattelin että jos laittais tota sisäisesti ja ulkoisesti, eli joisin kerran päivässä laimennetun seoksen tosta aineesta ja sitten vielä levittäisin tota kynnen päälle ja alle pari kertaa päivässä.

        Join muutaman kerran, mutta oli niin pahaa, että jäi siihen. joten ulkoisesti vain käytin.

        Sitä teepuu-ainetta en ole kokeillut ollenkaan, mutta siskoni on sitä käyttänyt moneen vaivaan ja on ollut tyytyväinen.


    • tyttö..

      tänään join nyt illalla ton laimennuksen tota greippiuutetta vettä ja laitoin jokaisen kynnen päälle sitä ainetta aika reilusti. Yritin pumpulipuikolla tökkiä sitä ainetta sinne kynnen sisäänkin, mutta ei se oikein onnistu :( Tehoaako toi oikeesti? Hirveän sottaista hommaa ja muutenkin tuntuu ettei tehoais =/ Vai miten tämä kannattais sitten tehdä? Tehoaako aine vaikkei sitä saiskaan sinne kynnen alle?

      • aika tai uute auttoi

        Älä vielä hermostu. Ei se haittaa vaikket kunnolla saa sitä ainetta kynnen alle. Laita sitä edes siihen päälle, ainakin iltaisin, ja odota viikko, pari. Mene sitten lääkäriin, jos siltä tuntuu.

        Kerro sitten kun uutta kynttä alkaa kasvaa ja pääset leikkaamaan pieni määrä kerrallaan keltaista pois!

        Onnea ja malttia!


    • tyttö..

      Pakko sitten kai lähteä lääkäriin ja maksaa itteni kipeäksi tän kynsisienen takia :( Eikä edes ole varmaa tehoaako...vituttaa todella paljon! Kun opiskelijabudjetilla pitää maksaa, eli opintotukirahoista!
      Tietääkö kukaan paljon nää lääkkeet ja lääkärikäynnit maksaa??

      • etttä

        näille perintisille vanhoille ja kalliille olisi tullut markkinoille edullisempia rinnekkaisvalmisteita. Minulla sama ongelma, ja olen koettanut varmaan kaikki muut paitsi lääkkeet. Ainoa mikä on yhtään tehonnut minulla on apteekin DAKTARIN voide, jota sivelin kynteen ja tungin kynsien alle. Sillä loppui paksuuntuminen, mutta keltaisuus ja hauraus jäi. Jalkasilsan sain pois omppuviinietikka kylvyillä. Paska vaiva. Ärsyttää käydä uimassakin kun saa hävetä kynsiään.


      • syömään

        Ei nuo luontaistuotteet auta. Joudut syömään Lamisil -kuurin, joka parantaa kyntesi. Yliopiston apteekin sivujen mukaan Lamisilin rinnakkaislääkkeet eivät nykyään paljoa maksa.


      • palkitsee!
        syömään kirjoitti:

        Ei nuo luontaistuotteet auta. Joudut syömään Lamisil -kuurin, joka parantaa kyntesi. Yliopiston apteekin sivujen mukaan Lamisilin rinnakkaislääkkeet eivät nykyään paljoa maksa.

        Luonteistuotteilla.
        Aivan niin just näillä ominaisuuksilla on tärkeä juttu. Eihän tauti parane edes päivässä! Minulla oli 8 vuotta vanhat syylät sormissani, ne kasvoivat isoiksi että rupesivat haittamaan töitäni. Päätin että nyt tapan ne hitonmoiset syylät omin avuin. Osin apteekin ja osin luonteistuotekaupan tuotteen avulla sain ne syylät häipymään. Sain ne häipymään puolen vuoden tappohoitoni jälkeen. Toki ne vaativat jonkin verran mekaanista höyläystä.Kai sama juttu sinullakin. Kynsisieni varmaan vaatii jotain mekaanista höyläystä tai jonkinlaista ohennusta.Tsemppiä!


      • anselmiina
        etttä kirjoitti:

        näille perintisille vanhoille ja kalliille olisi tullut markkinoille edullisempia rinnekkaisvalmisteita. Minulla sama ongelma, ja olen koettanut varmaan kaikki muut paitsi lääkkeet. Ainoa mikä on yhtään tehonnut minulla on apteekin DAKTARIN voide, jota sivelin kynteen ja tungin kynsien alle. Sillä loppui paksuuntuminen, mutta keltaisuus ja hauraus jäi. Jalkasilsan sain pois omppuviinietikka kylvyillä. Paska vaiva. Ärsyttää käydä uimassakin kun saa hävetä kynsiään.

        Mä syön just lääkekuuria, 3kk kuurin hinnaksi tuli noin 50 euroa eli eivät lääkkeet ole enää niin kalliita: on rinnakaislääkkeitä ja hassua kyllä samat lääkkeet maksaa vähemmän pieninä pakkauksina kuin yhtenä isona kolmen kuukauden kuurina.


    • jepjep!

      Ei kynsisieni lähde millään muulla pois kun reseptillä saatavilla sisäisesti nautittavilla lääkkeillä. Ikävä kyllä ovat erittäin tuhtia tavaraa (eli allergiset reaktiot yms. ovat todella yleisiä) ja kuurit ovat todella kalliita ja sittenkin parantumisprosentti on turhan alhainen sieni monesti uusiutuu. Paska homma.

    • kotikonsteja

      Etikkaa tai merisuolaa jalkakylpyihin. Sitten voi kokeilla kotimaista Vocca-sarjan jalkasieniin tarkoitettua ainetta. Itsekin sitä katselin. Ei ole ihan halpa, mutta ilmeisen tehoava. Löytyy ainakin Sokokselta ja luontaistuotekaupoista esitteiden kera.

      Jos lääkäri tarjoaa suun kautta otettavaa sienilääkitystä niin kannattaa todella harkita kahteen kertaan. Ystävälläni ko. lääkitys aiheutti vakavia keskushermosto-oireita.

      • kysymys?

        Oliko tuo keskushermosto-oireilu ystäväsi oma päätelmä vai lääkärin tutkimustulos?

        Minulla on menossa Terbinafin kuuri ja lääke vaikuttaa olevan aika voimakas. Sivuoireita on vaikea kuvata täsmällisesti, mutta lääkkeen oton huomaa. Varsinkin, jos on ottanut sen tyhjään vatsaan.


    • 5kynttäpilalla

      Minulla on aika paha kynsisilsa sienitartunta ja olen käyttänyt jos jonkinlaista poppakonstia luontaistuotetta ja reseptivapaita lääkkeitä olemattomin tuloksin. Aikoja sitten tartunnana alkuvaiheessa söin reseptilääkkeitä jolloinka vioittuneet kynnet irtosivat ja uudet terveet kynnet kasvoivat tilalle. Vuosien takaa sieni uusiutui ja nykyään on sitten tosi karmean näköiset varpaankynnet... Lähden tästä lääkäriin ja pyydän lääkekuurin se on ilmeisesti ainoa joka tehoaa tässätapauksessa... Saapahan vuodeksi terveet kynnet, kunnes silsaa taas uusii itsensä! Paska juttu!

      • nnn..

        Terbinafin Galderma 250mg lääke. Se ei ole kallis, mutta joku toinen lääke on 10 kertaa kalliimpi. Parantaa siis kynsisienen vaikka se viekin aikaa.


    • Hölömöläinen

      Hapan jalkakylpy SAATTAA auttaa eroonpääsyssä , siis yhdessä lääkehoidon kanssa.

      Itse ostin 100g sitruunahappoa (2€) samalla kun hain Terbinafiinia (45€/3kk).
      Laitoin sitruunahappojauhetta vatiin, kuumaa vettä päälle ja liotin tassujani siellä. Happamassa sieni ei pärjää, emäksinen on sille otollinen alusta. Meinaan käyttää ainakin hoidon alkuvaiheessa säännöllisesti.

      Lirautin happoa myös pikkasen pyykkikoneen huuteluainelokeroon, kun pesin sukkiani..

      • Anonyymi

        paras kynsilääke valkosipuli jota hierotaan sairaaseen kynteen noin kaksi minuuttia, myös yritä saada edes vähän kynnen alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe