hei,
olen työtön (työmarkkinatuki) ja ollut jo monta vuotta(n. 4v). Nyt mulle aiotaan hakea mielenterveysongelmien vuoksi kuntoutustukea.
Kysyn teiltä jotka tiedätte:
1. Paljonko kuntoutustuki on?psykiatri ei vaivaudu vastaamaan...
2. Saako sitä takautuvasti näin monen vuoden jälkeen?
3. kuinka kauan sitä voi saada?
4. Vaikuttaako se joihinkin etuihin tai maksuihin?
TYÖTÖN JA KUNTOUTUSTUKI?
5
2476
Vastaukset
- vastaus xxx
Luehan tästä linkistä - sieltä löytyy kaikki tarpeellinen. Tukea ei makseta takautuvasti.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160801094743EH?OpenDocument - yhteen
kysymykseesi muihin saat vastauksen ylläoleva linkistä. vaihda psykiatria.
- ä.ä.
on sama kuin sinun tuleva eläkkeesi. Takautuvasti sitä ei saa ja hakeminen kestää oman aikansa - jopa kuukausia. Hakemisen aikana sinun pitää olla työvoimatoimiston kirjoilla että saisit edes tuon päivärahasi odotusajalta. Sitä voi saada pitkäänkin. Riippuu sairaudesta ja sen mahdollisesta parantumisesta. Se vaikuttaa etuisuuksiin siltä osin kun se ylittää sinun tämänhetkiset tulosi.
- Kuntoutusrahaa saanut
Kyllä sitä voidaan maksaa takautuvasti! Minulta loppui oikeus sairauspäivärahaan eli 300 pv tuli täyteen. Jouduin liiton päivärahalle ja minulla oli koko ajan kuntoutustukihakemus vetämässä.
Sain päätöksen, jolla kuntoutustukea alettiinmaksaa takautuvasti puoli vuotta taaksepäin. Siitä se vasta soppa syntyi!
Ammattijärjestö peri siltä ajalta työttömyyspäivärahansa pois, kahta tukea ei tietenkään voi saada päällekkäin.
Liiton päiväraha oli isompi kuin kunt.raha, joten hävisin tässä vaihdossa aika rankasti.Nyt liitto perii omia saataviaan takaisin, eläkevakuutus maksoi kunt.rahan suoraan liitolle, mutta minun on maksettava se erotus!
No, asumistuki nousi vähän, koska kunt.tukea saavan on mahdollista saada eläkkeensaajan asumistukea, joka on isompi kuin yleinen asumistuki.
Kuntoutustukea aletaan maksaa siitä päivästä alkaen, joka on siinä B-lausunnossa. Eli jos hoitava lääkäri katsoo,että potilas on ollut työkyvytön jo vaikka vuosi sitten ja on sitä edelleen, tuki maksetaan takautuvasti sieltä saakka,mikäli päätös on myönteinen. - takautuvasti
Kuntoutusrahaa saanut kirjoitti:
Kyllä sitä voidaan maksaa takautuvasti! Minulta loppui oikeus sairauspäivärahaan eli 300 pv tuli täyteen. Jouduin liiton päivärahalle ja minulla oli koko ajan kuntoutustukihakemus vetämässä.
Sain päätöksen, jolla kuntoutustukea alettiinmaksaa takautuvasti puoli vuotta taaksepäin. Siitä se vasta soppa syntyi!
Ammattijärjestö peri siltä ajalta työttömyyspäivärahansa pois, kahta tukea ei tietenkään voi saada päällekkäin.
Liiton päiväraha oli isompi kuin kunt.raha, joten hävisin tässä vaihdossa aika rankasti.Nyt liitto perii omia saataviaan takaisin, eläkevakuutus maksoi kunt.rahan suoraan liitolle, mutta minun on maksettava se erotus!
No, asumistuki nousi vähän, koska kunt.tukea saavan on mahdollista saada eläkkeensaajan asumistukea, joka on isompi kuin yleinen asumistuki.
Kuntoutustukea aletaan maksaa siitä päivästä alkaen, joka on siinä B-lausunnossa. Eli jos hoitava lääkäri katsoo,että potilas on ollut työkyvytön jo vaikka vuosi sitten ja on sitä edelleen, tuki maksetaan takautuvasti sieltä saakka,mikäli päätös on myönteinen.Kuntoutusrahaa voi saada myös pidemmältä ajalta takautuvasti kuin siitä päivämäärästä alkaen kuin B-lausunto on kirjoitettu.
Oma tapaus: Olin pitkään sairaslomalla, joka päättyi kun päivät tulivat täyteen 31.3.05 Sen jälkeen olin "normaalisti" työttömänä heinäkuun loppupuolelle asti, jolloin vajaa vuosi aikaisemmin leikattu lonkkaproteesi hajosi. Jouduttiin asentamaan uusi proteesi.
Hain sairaslomaa siis heinäkuun lopusta alkaen, sama pvm oli sekä B-todistuksessa että omassa hakemuksessani. Käsittely venyi niin että päätöksen sain vasta joulukuun lopulla. Sain siis tyött.korvausta siihen saakka. Päätöksessä oli myönnetty kuntoutusraha suoraan jatkoksi sen 31.3.05 päättyneen sairasloman jälkeen. Vaikka kuvittelin olleeni työkykyinen huhtikuusta alkaen heinäkuun loppuun.
En tiennyt mitä tuleman pitää. Nyt minulta karhutaan takaisin 10.000 euroa! En ole onnistunut olemaan työelämässä, joten kuntoutusraha on todella pieni, kun taas ansiosidonnainen oli parempi kuin monen palkka, joten siksi noin hirveä summa. Milläs maksat kun olen nyt toimeentulotukiasiakas. Kuntoutusraha on vähemmän kuin kk-vuokra. "Liikaa maksettu" osuus on ulosotossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 18211366
- 575412
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462677- 402355
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131831Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,441775Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta411440Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut271413Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61366Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v371349