Missä olit silloin

Missä olit päivän 28.09.1994 aikana kun Estonia upposi. Tarkka kellon aika oli kait 01.40.

Olin päivystyksessä työssä, yht´äkkiä aamuyön tunteina kuului radiosta mayday, mayday.....Säpsähdimme koko tiimi, olimme kuin paikalleen naulitut hetken aikaa. Sitten nopeasti kartoittamaan tilannetta missä, missä, mitä on tapahtunut. Otin nopeasti esille ohjekirjan Toimintasuunnitelma suuronnettomuuden sattuessa. Soitin Hälytyskeskukseen josta hetken kuluttua ilmoitettiin autolautta uponnut Utön luona. Länsirannikon pelastajat olivat myrskyn silmässä.

Kylmän rauhallisina jatkoimme töitämme, välillä kuulostelimme radiosta tulevia uutisia tapahtumista. Kyllä sitä kurkussa kaiversi vähän jokaisella pahanolontunne, kyyneleet eivät olleet kaukana. Työ oli sellaista vaikeissakin tilanteissa oli hallittava tunteensa - itsensä,naamasta ei saanut näkyä mikä tunnemyrsky sisällä myllersi, täydellä teholla oli toimittava. Päivystys yövuoron loputtua en saanut unta vaan kuuntelin tapahtumien kulkua tiedotusvälineistä. Yritin ladata akkujani uuteen päivään.

16

1086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työvuorossa ja sellaisessa työssä että jouduin tekemään hälytyksiä.

Muistan kun eräs pu.sanoi tekeekö joku näin raakaa pilaa,tottahan se oli.

samoin olin yö-vuorossa kun prinsessa Diana menehtyi
      Katselimme ranskan tv-suoraa lähetystä.

Kyllä nuo asiat varmaan pysyy aina tuolla takaraivossa.

• andelmina

Oli tietoliikenneseminaarissa hotelli Rosendahlissa Tampereella. Tapahtumahetkellä olin kyllä unten mailla. Kuulin uutisen aamu uinnilla, ihmettelin ensin kuinka ne tällaista ohjelmaa lähettävät heti aamusta. Mieli kieltäytyi hyväksymästä, että lähivesillä voi hukkua yli 800 ihmistä. Kyllä se seminaaripäivä meni niin sanotusti ketuille, sen verran järkyttyneitä olimme kaikki.

• merellä kun se oli menossa viimeistä kertaa Tallinnaan.
      Olin hakenut vanhempani Suomesta ja istuimme hytissä kun Estonia ohitti Viking Linen laivan kapeassa lahdessa.
      Äiti säpsähti kun isot kirjaimet E-S-T-O-N-I-A lipuivat ikkunan ohi ja hän ihmettelikin kuinka valtava laiva oli. Tokaisin siihen, että se on vanhoja Viking Linen laivoja, uiva ruumisarkku, ei sitä eestiläiset paljoa kunnosta!
      Tuo tokaisu olikin sitten enemmän kuin totta.

Seuraavana päivänä kun olin lähikaupassa, näin lehtien lööpit ulkona, mutta en reagoinut mitenkään, luin vaan ohimennen: yli 800 ihmistä hukkui laivan upotessa... Oli kiire kotiin vieraitten luo.
      Kohtasin naapurin rouvan rappusissa ja hän alkoi päivitellä, että ihanaa kun olet kotona kun tuo kauhea onnettomuus sattui, olemme ajatelleet sinua! Minä aloin ihmetellä että mistä hän oikein puhui ja hän kertoi Estonian uponneen.
      En uskonut sitä todeksi, juuri edellispäivänähän se kynsi merta niinkuin ennenkin.
      Äiti muisti kuitenkin heti tuon tokaisuni "uivasta ruumisarkusta" kun sitten istuimme TV:n ääressä melkein koko heidän vierailunsa ajan.

Paluumatkalle varasin auto- ja hyttipaikat päiväsaikaan, ettei heitä pelottaisi niin kovasti kotimatkalla.
      Olen kulkenut tuon merimatkan yli 200 kertaa enkä koskaan ole pelännyt mitään sattuvan. Monta kertaa olen varannut hyttipaikan niin pohjalta kuin mahdollista ja talvella on voinut kuulla kuinka jäät ovat rahisseet laivan kyljissä tai sulan veden aikaan on kuullut veden liplatusta jostakin katonrajasta.

Estonian uppoaminen pisti ajattelemaan miten valtavat luonnonvoimat voivat olla.
      Olin kiitollinen että säästyimme siitä myrsky-yöstä niin pienellä marginaalilla.

Seuraava katastrofi, mistä selvisin vuorokauden marginaalilla, oli tsunami.

• ii-li

Aamulla haastattelin työssä erästä henkilöä. Tauon aikana näimme molemmat uutisen TV:stä. Haastattelu meni osittain pieleen, koska haastateltava oli niin järkyttynyt ja ihan syystäkin.

Parin viikon kuluttua erään suomalaisen matkustajalaivayhtiön kapteeni kertoi minulle, että senaikaiset virolaiset kapteenit ja perämiehet olivat etupäässä entisiä rahtilaivojen kapteeneita ja perämiehiä, kuten Estoniallakin oli laita. - Rahtilaivat kuulemma ajavat suurten aaltojen läpi, koska ne on rakennettu siten, että se on mahdollista. Matkustajalaivoja ei ole rakennettu samalla tavalla, eikä niitä voi myöskään ajaa kuten rahtilaivaa. - En sitten tiedä, oliko hän oikeassa. Hän oli itse sitä mieltä, että Estonia ajoi liian kovaa vauhtia. Hän oli ollut joskus aikoinaan samassa laivassa förstinä ja tottunut ajamaan sitä avomerellä.

Siihen aikaan firmamme tiloissa oli pieni vuokralaisfirma. Sen työntekijä oli mukana Estonian onnettomuudessa. Hän pelastui, mutta hänen saksalainen esimiehensä hukkui. Hän ei enää uskaltanut matkustaa laivalla, vaikka laivayhtiöt olivat hänen asiakkaitaan. Järkytys oli hänelle liian suuri. Hän irtisanoutui työstään parin kuukauden kuluttua.

Laivayhtiöiden ihmiset ovat kertoneet minulle, että kaikkein pahinta on se, että 60% matkustajista ei reagoi yhtään millään tavalla onnettomuustilanteessa. Se on myös tutkimustulos. Suurin ongelma ei suinkaan ole hätääntyvät matkustajat, vaan ne, jotka ovat täysin passiivisia.

• Vaimon kanssa.
      Espanjalaisten Eurooppa loppuu yleensä Kielin kanavaan mutta silloin emme alkuun edes tajunneet haaverin vakavuutta.

11.09.2001 Olimme Luxorissa. Sama tilanne kun laivalla olevan muutaman suomalaisen kännyköihin alkoi tulemaan torniuutisia.
      Basaarissa kävellessämme paikalliset katselivat toistuvia uutiskuvia ja hihkuivat innoissaan: USA, USA down, down!!!
      Meiltä tiukattiin useampaan otteeseen olemmeko amerikkalaisia!
      Ryhdyin todella pelkäämään että puukkoa tulee selkään.
      Sen jälkeen vaimo neuloi reppuni läppään pienen suomen lipun.
      Eivät ne ähmänät sitä tunne mutta erottavat ainakin jenkkilipusta.

Kennedyn kuoleman aikaan olin koksuna Kouvolassa.
      Samanlainen epätodellinen tunne kun tuli uutiskuvaa tapahtumasta.

Tälläiset muitaa hyvin mutta Dianan kuolinvuottakaan en muista.

• uzma-m

keita ne ovat?

• uzma-m kirjoitti:

keita ne ovat?

hihkuivat riemuissaan!!!!!

• Missä olit ja mitä ajattelit:
      -World Trade Centerin onnettomuuspäivänä
      11.09.2001.
      -Tsunami 26.12.2004 vedenalainen maanjäristys

WTC:n tapahtuma aamuna menin tietokoneen ajokorttikurssille. Kaverit alkoivat näytellä tiedostoistaan sortuvia torneja oli jopa yhden koneen törmäyskin tallennettu. Koko päivää väritti keskustelu terroriteosta, jatkuvasti surffailimme milloin missäkin saadaksemme tietoja onnettomuudesta. Miehet olivat ehdottomasti nokkelampia löytämään uutiskohteita. Se kurssipäivä meni surffaillessa.

Tsunamin riehuessa olin Italiassa joulua viettämässä, katselimme TV:stä ja netistä uutisia maanjäristyksestä. Kävimme iltamessussa roon.kat.Neitsyt Marian kirkossa, ahdistuneita, epätietoisia omaisia oli monia,joita onnettomuus läheltä kosketti. Siihen se joulurauha sitten päättyikin.

Uskon näin suurien onnettomuuksien järisyttävän koko maailmaa, eipä ne taida jättää kylmäksi ketään tunteilta.

• uzma-m

olimme juomassa tavanomaista ilta teeta ja katsoimme bbc suorana lahetyksena, kauhuissamme katselimme kun ensimmainen kone lahestyi tornia ja ja jonkin ajan kuluttua seurasi toinen,siis seurasimme sita livena, kas kun bbc oli osuvasti paikalla.Ensin luulimme sita onnettomuudeksi mutta toisen koneen tormattya selkis etta sen taytyi olla terroristi isku,kuinka karmea se oli, se sitten selken kun katselimme noita muitten koneitten tormayksia,muistan sanoneeni miehelleni,maailma ei tule koskaan enaa olemaan sama taman terroristi iskun jalkeen.

• Espanjan uutisista tsunamia katsoessa emme kyenneet hahmottamaan sen mittasuhteita ja seuraamuksia vaikka siellä oli livekuvaa ja graafisesti kuvasivat ajassa ennakoiden sen etenemisen.

• *jemina

11.9. olin kotona sairauslomalla kovassa flunssassa. Olin nukkunut hetken, nousin ja keitin meille iltapäiväkahvit ja napsautin TV:n päälle. Ensimmäisenä ajatuksena kyllä oli, että taas tulee joku katastrofielokuva, ennen kuin tajusin ett tämä on täyttä totta. Loppu ilta meni sitten kanavilla surfatessa.
        Tsunami uutiset kuulin myös kotona. Suomessahan ensimmäiset uutiset eivät mitenkään kertoneet miten laajasta katastrofista oli kyse. En edes käynyt CNN:n tai BBC:n kanavilla katsomassa niin kuin tavallisesti teen jos on kyse jostain mullistavasta tapahtumasta. Myös kaikkien suomalaisten oletettiin olevan turvassa koska heistä ei ollut kuulunut mitään. Mieleen tuli työkaverini jolla oli tapana viettää joulun aika Thaimassa, onneksi hän ei sinä vuonna ollut siellä. Tapahtuman mittakaava selvisi vasta myöhemmin niin kuin varmaan useammille meistä kotona olleista suomalaisista.

• Olin pyykkituvalla purkamassa matkalaukkujani
        kun poikani huusi yläkerrasta että siellä missä olit on sattunut kauheita, kaikki menee virran mukana!
        Huutelin takaisin, että joo joo, siellä on sellaisia monsuunisateita että voi tulla tulvia.
        - Ei tämä ole mikään monsuuni, vaan hyökyaalto joka on vienyt kaiken mennessään, tule kattoon!!

Juoksin yläkertaan ja TV:ssä näytettiin juuri niitä alueita, missä olin ollut ja jotka olivat suurimman tuhon kohteita.
        Linja-autot, junat, kaikki meni kuin lelut virran mukana.
        Kaikki vaikutti niin epätodelliselta; hotelli, missä asuin oli poissa, henkilökunta, jäljelle jääneet vieraat (jos eivät sattuneet olemaan sisämaassa retkellä), kaikki tuhoutunut.

Shokkireaktiot tulivat sitten muutaman päivän päästä. Samoin ajatukset merkillisestä tinnituksesta jonka sain perillä ollessani kun kuulin koko ajan sävelmän virteen: "Oi luojani kun katson maailmaasi..." Selittämätöntä.

• MdK-MdK kirjoitti:

Olin pyykkituvalla purkamassa matkalaukkujani
        kun poikani huusi yläkerrasta että siellä missä olit on sattunut kauheita, kaikki menee virran mukana!
        Huutelin takaisin, että joo joo, siellä on sellaisia monsuunisateita että voi tulla tulvia.
        - Ei tämä ole mikään monsuuni, vaan hyökyaalto joka on vienyt kaiken mennessään, tule kattoon!!

Juoksin yläkertaan ja TV:ssä näytettiin juuri niitä alueita, missä olin ollut ja jotka olivat suurimman tuhon kohteita.
        Linja-autot, junat, kaikki meni kuin lelut virran mukana.
        Kaikki vaikutti niin epätodelliselta; hotelli, missä asuin oli poissa, henkilökunta, jäljelle jääneet vieraat (jos eivät sattuneet olemaan sisämaassa retkellä), kaikki tuhoutunut.

Shokkireaktiot tulivat sitten muutaman päivän päästä. Samoin ajatukset merkillisestä tinnituksesta jonka sain perillä ollessani kun kuulin koko ajan sävelmän virteen: "Oi luojani kun katson maailmaasi..." Selittämätöntä.

~
        Saaren länsipuolella ei tuho ollut yhtä voimakasta, sillä tsunami tuli Bengalinlahden puolelta. Seudut, joilla lomailimme, ovat todennäköisesti siis säilyneet; olen siitä helpottunut, sillä sikäläiset ihmiset iloisine, hymyilevine kasvoineen ovat jääneet 'silmieni muistiin', vaikka kameraa ei meillä ollut mukanakaan. Pääkaupunki Colombo, siitä etelään aina lounaisrannikon Calleen saakka oli alueenamme. Matkasimme välillä junallakin sitä länsirantaa pitkin. Junat tuntuivat todella vanhanaikaisilta, samoin ne pikkubussit, joilla myös ajoimme, sekä threewhiilerit, kolmipyöräiset taksit, hauskin matka ajettiinkin juuri sillä.
        Olimme marras-joulukuussa siellä, monsuunisateiden aika oli jo ohitse, mutta silti saattoi illalla noin kuuden aikaan tulla kaatosade, jolloin jouduimme kävelemään päivälliselle mennessämme paljain jaloin, srilankalaiseen tyyliin. Hotellin ravintolassa tarjoilijat olivat nuoria miehiä, joilla oli kauniit sarit leveine vöineen ja paljaat jalat.

• Annukka**

Meillä sattui olemaan Suomesta vieraita ja olimme maaseudulla ajelemassa ja paikkoja katselemassa kun kuulimme autonradiosta uutisissa että matkustajalaiva on hukkunut ja yli 800 henkilöä mukanaan. Ensimmäinen ajatukseni oli että eihän ne voi hukkua. Olimmehan seilanneet Ruotsin laivoilla toistakymmentä vuotta, kesä ja talvilomilla.

Ei ennen tullut mieleenkään että niin iso laiva voisi hukkua. Pidin tosiaankin niitä hukkumattomina. Samoin tämä tsunami Indonesiassa. Kyllähän se järkytti aikalailla, ainut haitta oli länsi Australiassa, nousuvesi oli pari metriä korkeampi

Muuten näin mielenkiintoisen ohjelman viime sunnuntain T.V:n 60-minutes ohjelmassa. Eräs geologi-tulivuorten tutkija ennusteli valtavaa tulivuoren purkausta Indonesiassa. Australian manner-laatta siirtyy nimittäin pohjoiseen päin n.7cm. vuodessa. Eihän se paljon ole mutta se vaikuttaa kuitenkin jollain tavalla näihin luonnon mullistuksiin. Enkä usko että meikäläinen näitä näkee. Saattaa nämä purkaukset sattua vasta tuhannen vuoden kuluttua.
      Parasta kun eletään vain päivä kerrallaan ilman suurempia huolia tulevaisuudesta.

• olavi...

Aivan poikkeuksellisesti kello 6.30 Ja näin
      Lauri Karhuvaaran järkyttyneenä selostavan tapahtunutta. Olen miettinyt oliko ilmassa niin paljon hätää, että se vei minut television ääreen
      niin aikaisin aamulla.

• Catleija

Minulla oli vapaa päivä ja nukuin normaalia pitempään. Heräsin helikopterin ääneen. Nousin katsomaan oliko se Mediheli. Se ei ollut Mediheli vaan isompi kopteri, joka suunnisti Tyksiin päin. Ajattelin, että jotain saaristolaista viedään ensiapuun.

Mutta se kopteri ei jäänyt ainoaksi, vaan niitä alkoi lentää yli useampia. Heräsi epäilys, että jotain on täytynyt tapahtua. Oli avaamassa radiota kun poikani soitti ja kysyi, että tiedänkö jo että Estonia matkustajalaiva on uponnut. Avasin radion ja television ja aloin seurata järkyttyneenä pelastustoimia, jotka jo olivat jatkuneet jo tunteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      136
      6228
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4396
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2888
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      59
      2871
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1885
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1544
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1456
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      37
      1447
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      31
      1261
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1161
    Aihe