Puunpolton pienhiukkaspäästöt

Alkuasukas

On se kumma,että yhtä-äkkiä on alkanut helvetinmoinen höpötys jostain hiukkaspäästöistä,miksi tämä asi ei muutama vuosi sitte häirinnyt ketään.Syy taitaa löytyä siitä,että puulämmitykselle pitäis saada kiireesti joku vero,kateelliset huomanneet,että säästää,äänestäkää lisää missejä ja urheiloita eduskuntaan.

22

2847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lhm

      Kyseinen asia ei liity mitenkään verotukseen.
      Asialla on öljy-yhtiöt, jotka sanovat oman tuotteensa olevan ekologisempaa, luotettavampaa ja kokonaistaloudellisempaa. Puunpolton automatisoitumisen takia ollaan tultu tilanteeseen, jossa öljy-yhtiöiden myrkkylitkut eivät ole useinkaan perusteltuja.

      Tosi asia on kuitenkin, että puunpoltto on huomattavasti ympäristöystävällisempää, kuin öljy.

      Öljy-yhtiöiden selityksissä puuta poltetaan aina huonosti ja öljyä hyvin.

      • alalla oleva

        Suomen kokonais energian tuotannosta öljyn osuus yli 35%, puun osuus alle 20% ja se on vielä tippunut monta vuotta, joten väitteesi on väärin.


      • Anonyymi

        juuri näin . mesenaatit löytyvät öljy-yhtiöiden lisäksi sähköyhtiöistä ja kaukolämmön toimittajista. äänitorveksi ja puhemiehiksi löytyy vihreä puolue joka lisäksi vihaa maaseudulla asuvia ja keski-ikäisiä miehiä jotka puuenergiasta eniten hyötyy kun jaksavat ja viitsivät polttopuuta tehdä itse


    • suomalaisia ei olisi

      Ei täällä pohjoisessa olisi ilman puunpolttoa selvinnyt hengissä. Ja nyt sitten jotkut propellipäät tekevät hienoja teoreettisia laskelmiaan tappajasavusta
      Puun poltto on kuulunut/kuuluu suomalaiseen identiteettiin.

      • jeesjep

        haistamaan tänne meille ,kun naapuri lämmittää puilla vanhas kaksoispesä kattilas kitu valkialla.Öljy lämmitys on siihen verrattuna kyllä aika ymp.ystävällistä.Löytyy onneksi niitäkin jotka osaa puuta polttaa,ei tule piipusta kuin lämpöväreilyä ja mitään hajua ,savua ei käytännössä ollenkaan.


      • puunpolttajat
        jeesjep kirjoitti:

        haistamaan tänne meille ,kun naapuri lämmittää puilla vanhas kaksoispesä kattilas kitu valkialla.Öljy lämmitys on siihen verrattuna kyllä aika ymp.ystävällistä.Löytyy onneksi niitäkin jotka osaa puuta polttaa,ei tule piipusta kuin lämpöväreilyä ja mitään hajua ,savua ei käytännössä ollenkaan.

        Todella hyvä että otit asian esille. Merkittävä osa puun poltosta aiheutuvista pienhiukkaspäästöistä saataisiin hallintaan käyttämällä laadullisesti sopivaa puuta, sekä oikeaoppista polttotekniikkaa. Tähän asiaan kaivattaisiin kipeästi viranomaisohjausta.

        Mitä tulee öljylämmityksen päästöttömyyteen niin merkittävä osa ympäristökuormituksesta tulee aivan muusta kun öljykattilasta. Seuraavassa esimerkkejä ympäristökuormituksista, jotka eivät näy savupiipun päästä.

        a) Öljyn hankintaan ja jalostamiseen liittyvä massiivinen infrastruktuuri
        b) Öljyn pumppaamiseen ja jalostamiseen käytettävä energia
        c) Logistiikkaan liittyvä energiankulutus ja päästöt (valtamerilaivat, rekat ym.)


      • avuton
        puunpolttajat kirjoitti:

        Todella hyvä että otit asian esille. Merkittävä osa puun poltosta aiheutuvista pienhiukkaspäästöistä saataisiin hallintaan käyttämällä laadullisesti sopivaa puuta, sekä oikeaoppista polttotekniikkaa. Tähän asiaan kaivattaisiin kipeästi viranomaisohjausta.

        Mitä tulee öljylämmityksen päästöttömyyteen niin merkittävä osa ympäristökuormituksesta tulee aivan muusta kun öljykattilasta. Seuraavassa esimerkkejä ympäristökuormituksista, jotka eivät näy savupiipun päästä.

        a) Öljyn hankintaan ja jalostamiseen liittyvä massiivinen infrastruktuuri
        b) Öljyn pumppaamiseen ja jalostamiseen käytettävä energia
        c) Logistiikkaan liittyvä energiankulutus ja päästöt (valtamerilaivat, rekat ym.)

        Viranomaisohjauksellahan kaikki korjaantuu. Just joo. Ei muuta kuin joka kuntaan polttopuudirektiivilautakunta ja homma hoituu.


      • puunpolttajat
        avuton kirjoitti:

        Viranomaisohjauksellahan kaikki korjaantuu. Just joo. Ei muuta kuin joka kuntaan polttopuudirektiivilautakunta ja homma hoituu.

        "Viranomaisohjauksellahan kaikki korjaantuu. Just joo. Ei muuta kuin joka kuntaan polttopuudirektiivilautakunta ja homma hoituu."

        Tässä hyvä alku: http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=191452&lan=FI


    • ***

      Kattomaan, kun poltetaan polttoöljyä tynnyrinpuolikkaassa vanhojen rukasten kanssa. Savuttaa aivan hitosti.

      Hmm... Miksi aina oletetaan, että puun poltto tehdään huonosti ja öljyn hyvin?

      • jeesjep

        siis poltetaan takapihalla .sitäkin näkee valitettavan usein.


    • kaupunkialueilla

      Ehdottomasti, puun polttaminen pitäisi kieltää varsinkin kaupunki ja taajamissa. Karsea savu ja kun se sopivasti painuu alas naapurin piipusta...

      Sitä paitsi, puun käyttäminen on vähentynyt jo 70-luvulta asti

      • vuolukiviman

        Eilen pinosin 2m3 kuivaa koivua autotalliin. Ensi talvena ajattelin hieman kokeilla erilaisia polttotekniikoita. Eli jaetaan iso panos useampaan, esim. 5kg, osaan. Viime talvena ladoin vain pesän täyteen ja tulta perään... Puukiukaassakin olen nyttemmin tutkiskellut eri polttotapoja, veto- ja puumääriä.

        EU voi työntää hiukkaspiiperrykset pimeään reikään.


    • voi kysellä

      Vielä 70-luvulla poltettiin tupakkaa kotona, missä lapset konttasivat lattialla jne...Terveyshaittoja ei juuri ollut. 1800-luvulla piti sairaiden ja aneemisten lasten polttaa piippua, kun se kuulemma vahvisti keuhkoja...

      Vähitellen lienee joku keksinyt tuollaisen typerän käytännön, että tupakointia rajoitetaan....????!!!!

      Nyt uhkaa mennä viimeisetkin vapauden rippeet, kun puunpolttoa aletaan rajoittaa. Kyllä suomalainen jumalauta osaa puuta polttaa...

      1600-luvulla paskannettiin pihalle talojen nurkille. Yritäpä nyt....

      Eikös olekin sarvikuonojen maa tämä Suomi?

      • Utelias Savolainen

        tekisikö nyt mieli palata vanhaan ja kakkia talon nurkalle vaan et uskalla????


      • sarvikuonojen maa.

        Aikoinaan noidat tai noidiksi epäillyt hukutettiin, synnytykset hoidettiin saunassa, ei kuoltu kaiken maailman sarsiin ja syöpiin, kuoltiin vaan tautiin, ehkäpä pitkän iän jälkeen nelikymppisinä. Tietenkään ei kuoltu diabeteksen seurauksiin koska oli luonnollista kuolla vanhuuteen iässä, jossa tauteja nykyisin vasta potilaassa havaitaan. Minä toivon kaikkien saavan polttaa tupakkaa juuri niin paljon kuin kukin itse haluaa, ja ehdottomasti juuri sen verran kuin itse haluaa. Ei enempää eikä vähempää. Itse polttavana en haluaisi jonkun muun kieltävän polttamistani mutta en myöskään edellytä kenenkään haistelevan minun (valitettavasti haitallisia) savuja, sen verran opin tupakkalakkoni (2 vuotta) aikana.


      • hoitaa
        sarvikuonojen maa. kirjoitti:

        Aikoinaan noidat tai noidiksi epäillyt hukutettiin, synnytykset hoidettiin saunassa, ei kuoltu kaiken maailman sarsiin ja syöpiin, kuoltiin vaan tautiin, ehkäpä pitkän iän jälkeen nelikymppisinä. Tietenkään ei kuoltu diabeteksen seurauksiin koska oli luonnollista kuolla vanhuuteen iässä, jossa tauteja nykyisin vasta potilaassa havaitaan. Minä toivon kaikkien saavan polttaa tupakkaa juuri niin paljon kuin kukin itse haluaa, ja ehdottomasti juuri sen verran kuin itse haluaa. Ei enempää eikä vähempää. Itse polttavana en haluaisi jonkun muun kieltävän polttamistani mutta en myöskään edellytä kenenkään haistelevan minun (valitettavasti haitallisia) savuja, sen verran opin tupakkalakkoni (2 vuotta) aikana.

        Kyllähän tuo näyttää ihan rehelliseltä näkemykseltä omaan tupakointiin.

        Koska kiistämättä tiedetään sen terveyshaitat, niin onko sitten oikein, että kallit hoitokustannukset lankeavat tupakoimattomien maksettavaksi?

        Sama on tietenkin viinan kanssa.

        Voisihan tuohon tietenkin lisätä vielä liikunnan puutteen ja löytynee muitakin vastaavia elämäntapoihin liittyviä vaivoja, joiden hoito maksaa maltaita.

        Ja maksajina lienevät enimmäkseen terveemmät ja työkykyisimmät!


      • Alkuasukas

        Hyvä,että otitte kantaa,itse poltan pellettiä taajamassa Stokri-kattila yhdistelmällä,eikä naapurit ole valittaneet,sanovat että ei huomaa ollenkaan,samoin poltan kiukaassa puuta riittävällä hapella,ei savuta ku vähän syttyessään asun taajamassa,eiköhön tänäpäivänä ole jokaisessa sähkölämmitys talossakin vähintään takka,puunpoltto ei häiritse ketään jos ei polteta kituuttamalla,liian pienellä hapella.


      • oierjpoijep
        Alkuasukas kirjoitti:

        Hyvä,että otitte kantaa,itse poltan pellettiä taajamassa Stokri-kattila yhdistelmällä,eikä naapurit ole valittaneet,sanovat että ei huomaa ollenkaan,samoin poltan kiukaassa puuta riittävällä hapella,ei savuta ku vähän syttyessään asun taajamassa,eiköhön tänäpäivänä ole jokaisessa sähkölämmitys talossakin vähintään takka,puunpoltto ei häiritse ketään jos ei polteta kituuttamalla,liian pienellä hapella.

        Et selvästi ymmärrä mitä pienhiukkaset edes on. Nimi tulee siitä, että niitä ei paljaalla silmällä näe, et siis voi piipun päästä nähdä tuleeko sieltä pienhiukkaisia ja miten paljon. Kaikesta puun poltosta syntyy runsaasti pienhikkasia, vaikka palaminen olisi miten täydellistä, koska puu sisältää palamatonta ainetta, siis sitä mistä syntyy tuhkaa. Pienhiukkaset menevät syvälle keuhkoihin ja aiheuttavat haittoja, mutta sitä ei itse mitenkään huomaa altistushetkellä, se ei siis "häiritse". Terveysriski se kuitenkin lähistölle on.


      • ei väliä
        oierjpoijep kirjoitti:

        Et selvästi ymmärrä mitä pienhiukkaset edes on. Nimi tulee siitä, että niitä ei paljaalla silmällä näe, et siis voi piipun päästä nähdä tuleeko sieltä pienhiukkaisia ja miten paljon. Kaikesta puun poltosta syntyy runsaasti pienhikkasia, vaikka palaminen olisi miten täydellistä, koska puu sisältää palamatonta ainetta, siis sitä mistä syntyy tuhkaa. Pienhiukkaset menevät syvälle keuhkoihin ja aiheuttavat haittoja, mutta sitä ei itse mitenkään huomaa altistushetkellä, se ei siis "häiritse". Terveysriski se kuitenkin lähistölle on.

        kielletään kasvien siitepöly, pöly, tuuli (pööllyttää likaa nöössiin :-)
        KAIKILLE HAPPINAAMARI PAKOLLISEKSI JA MYÖ PELASTUTAAN

        PS. Elekee kertoko vihreille


    • Sku.

      Taitaa pienhiukkaset olla kuolinisku "vanhan" tekniikan kattilatehtaille. Yksi tehdas laittoi jo ovet kiinni :(

      Eduskunnan missit ajattelevat luontoa...

      Missä tuotekehitys ja insinöörit???

      • insinööreistä

        Insinöörit ovat siirtyneet ILP-leiriin tai Ricalle.


    • ...........

      Kaikki käytettävä energia halutaan monopolin alaiseksi. Puu ei ole monopolipolttoaine joten sitä vastustetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe