siivoustyö ja allergia?

allergikko

Heippa!

Mulla on todettu muutamia vuosia sitten allergia erilaisille pölyille, kuten huonepöly, siitepöly, jauhopöly jne. Jokapäiväisiä oireita ovat lievä tukkoisuus ja äänenkäheys sekä väsymys, mutta oireet eivät ole hirveästi estäneet normaalia elämää, muuten kuin keväisin siitepölyaikaan, tai muuten herkimpinä kausina. Ympärivuotiseen käyttöön on mulle määrätty nenäsuihketta ja allergiatabletteja, mutta koska pärjään oireideni kanssa ilmankin, en käytä niitä säännöllisesti (aiheuttavat mm. pohjatonta väsymystä..)

Nyt kuitenkin mulla on ollut jo kuukauden sisällä kaksi pahempaa flunssaa. Yskittää jatkuvasti, eikä yskä meinaa lähteä pois ollenkaan. Muutamien päivien sisällä olen saanut päivän aikana useita kohtauksia, joissa tuntuu kuin ilma loppuisi kesken. Aivan yhtäkkiä tulee kuristava tunne kurkkuun, eikä meinaa saada henkeä kunnolla vedetyksi sisään. Yskiminen on pakonomaista, eikä sitä kerran aloitettuaan meinaa saada loppumaan. Vedet vain valuu silmistä, kun yrittää hengen saada kulkemaan..

Mietin että voisikohan n.kuukausi sitten aloittamani siivoustyö aiheuttaa näitä oireita? Usein jokin pienikin fyysinen rasitus, (hengästyminen) puhkaisee oireet. Onko kenelläkään samanlaista?

5

1755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Menehän lääkäriin. Saatat tukehtua tuohon kohtaukseen. Kyseessä ovat luultavimmin astmakohtaukset ja saat niihin lääkettä lääkäriltä. Ammatinvaihtoa kannattaisi harkita.

• Allergikko

Siivousala ei ole allergisen ihmisen ala.

• Onko pakko mennä

Minulla oli työkkärissä aika ja siellä sanottiin että voisin joutua töihin kirpputorille. Näytin lääkärintodistusta mutta sanoivat että saattaisin kuitenkin joutua tuohon työhön kun muutakaan ei tarjolla.

Voiko sitä hakea sairaslomaa jos joutuisi kirpparille töihin, en käy kun hyvin harvoin kirpparilla koska alan heti aivasteleen ja silmät alkaa vuotaan ja kurkku tukkeutuu.

• Sitten työ
        Onko pakko mennä kirjoitti:

Minulla oli työkkärissä aika ja siellä sanottiin että voisin joutua töihin kirpputorille. Näytin lääkärintodistusta mutta sanoivat että saattaisin kuitenkin joutua tuohon työhön kun muutakaan ei tarjolla.

Voiko sitä hakea sairaslomaa jos joutuisi kirpparille töihin, en käy kun hyvin harvoin kirpparilla koska alan heti aivasteleen ja silmät alkaa vuotaan ja kurkku tukkeutuu.

No et todellakaan voi mennä sinne kirpparille töihin. Oletko käynyt allergiatesteissä ? Millaisen lääkärintodistuksen olet esittänyt ? Jos muuta työtä ei ole tarjolla, niin ei sinun tarvitse tätä ottaa vastaan, koska olet allerginen ja sinulla on esittää dokumenttia tästä.

• *Annabelle*

Mulla ihan samat oireet.Kaksi päivää yskin niin etten pystynyt edes puhumaan välillä.Vedet valui silmistä ja läksin lääkärin ja hain astmapiipun.Johan rupes ilma kiertämään.Kai se joskus astmaksi todetaan.Mummollani oli sama tauti.Olen tehnyt siivoustyötä.Rakennussiivous oli pakko lopettaa sen rajun mekaanisen pölyn takia, mutta esim toimistoja ja lääkäriasemalla pystyin siivoamaan koska se oli enemmän desinfiointia ja tosi "siistiä" työtä.Puhu työnantajasi kanssa siitä että saisit toimistosiivousta ja hae se piippu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe