Moottori vetouisteluun?

wsfklj

On tullu hankittua tommonen Yamarin 405 vene tonne talliin, ja nyt siihen pitäisi etsiä moottori. Laatassa lukee maksimi tehoksi 22kw, joten meneekö se raja tosiaan siitä, vai miten yleistä on heittää isompaa prutkua perään? Muistelisin ainakin, että noilla suosituksilla saa heittää vesilintua.. Tai sitten muistan väärin.

Moottorilla pitäisi pystyä vetouistelemaan(max 4 viehettä vedessä), mutta myös päästä eteenpäin 4-hengen kuormalla. Onko 4-tahti kone ainoa vaihtoehto vetelyyn? Kuullut, että 2-t koneet ei saa tarpeeksi voitelua tyhjäkäynnillä ajellessa. Tosin veneellä tulee ajeltua varmasti aika harvoin, koska lähin järvi on tuossa 30km päässä, joten sikäli tuo 2-tahtisuus ei haittaa.

Toinen juttu on tuo budjetti, joka ei kyllä taivu kauheesti näiden 4-t koneiden puoleen. Vene ei maksanut meille kuin 250€ sammaleineen päivineen(seissyt ulkona 5-vuotta), joten ei viitsisi moottoriinkaan kauheasti satsata. Vanhojen koneiden huoltaminen ei ole ongelma, koska itse ne kaikki teen.

Suositelkaapas nyt tietämättömälle jotain moottorityyppejä/teholukemia, jota kannattaisi lähteä haeskelemaan.

Eli hintahaarukka siinä 800€ alaspäin. Tankit, ohjauslaitteet yms. olivat veneessä valmiiksi. Ainoastaan siis moottori tarvitaan.

10

5693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaa

löytää alle 800egen hyvää konetta. Menee 80 luvulle, mutta kyllähän niitäkin on hyviä, esim. jammut 30-40 hv on monesti ihan kelpo koneita, mutta kuntohan pitää tsekata tarkkaan ja mieluummin koeajaa se.

• wsfklj

Mitäs tommosista venemoottoreista kannattaa tarkistaa? Ei ole kokemusta kun autoista ja moottoripyöristä. Kenties pakin toiminta? Miten tuo voimansiirto on muuten toteutettu kampiakselilta potkurille, ja miten tämä peruutusvaihde häsmäkkä toimii? Onko siellä jokin yksinkertainen 2-vaihteinen laatikko?

Tulin siihen tulokseen, että ostan jonkun halvan pienitehoisen 2-tahtimoottorin isomman rinnalle, jolla sitten voi vetouistella tarvittaessa. Vai onko kenties järkevämpiä ratkaisuja olemassa?

• Niemi.
        wsfklj kirjoitti:

Mitäs tommosista venemoottoreista kannattaa tarkistaa? Ei ole kokemusta kun autoista ja moottoripyöristä. Kenties pakin toiminta? Miten tuo voimansiirto on muuten toteutettu kampiakselilta potkurille, ja miten tämä peruutusvaihde häsmäkkä toimii? Onko siellä jokin yksinkertainen 2-vaihteinen laatikko?

Tulin siihen tulokseen, että ostan jonkun halvan pienitehoisen 2-tahtimoottorin isomman rinnalle, jolla sitten voi vetouistella tarvittaessa. Vai onko kenties järkevämpiä ratkaisuja olemassa?

Parastahan olisi tietysti käydä koeajolla. Jos se ei onnistu, joutuu ostamaan aika sikaa säkissä. Toisaalta kaikki koneet mitä itse olen myynyt ovat menneet kaupaksi ilman koeajoa. Muutamat käytetyt koneet mitä olen ostanut, olen ostanut myös ilman koeajoa. Hyviä ne ovat olleet, mutta riskinsä siinä aina on.

Harvemmin kaksitahtisessa isoa vikaa on, jos sitä on vaan käytetty oikein ja joskus jopa muistettu huoltaa. Perämoottorien varaosat maksavat kuitenkin maltaita, joten korjaus harvemmin kannattaa vanhemmissa koneissa.

Katso nyt kuitenkin kuinka pahasti koneella on käyty kivillä ja onko potkuri akselissa välystä. Potkurin pitää myös pyöriä suoraan. Vaihteita voi kokeilla kytkeä ja kokeilla pyörittämällä potkuria kytkeytyvätkö ne. Konekopan sisäpuolelta kannatta katsoa onko kansi vaihtanut väriä tai maalit kannessa sulaneet. Tulpat kannattaa katsoa myös missä kunnossa ne on.

Tässä muutama vinkki, viisaammat jatkakoon.

• Niemi.

Suurimman konetehon maksimi suosituksen ylittäminen on täysin omalla vastuulla. Joissain veneissä suosituksen ylitys ei todellakaan ole suositeltavaa ja on jopa hengenvaarallista. Toisissa paateissa ylitys ei ratkaisevasti vaaranna ajo-ominaisuuksia. Nykyään ongelmaksi on muodostunut myös se, että nykyaikaiset koneet painavat huomattavasti enemmän, kuin aiemmin. Ongelma tulee esiin, kun vanhaan veneeseen pultataan, nykyaikainen suosituksen ylärajalla oleva 4-tahti tai 2-tahtinen suorasuihkukone.

Mutta onhan noita ylityksiä tullut nähtyä sekä myynnissä olevia, että ihan livenä...

Sun Buster max 30hv, veneessä 50hv yammu
      Buster RS max 40hv, veneessä 70hv OMC
      Big Buster max 60hv, veneessä 90 yammu
      Terhi Micro Fun max 15hv, veneessä 40 yammu
      Mustang XR3 max 70hv, veneessä 200 Suzuki
      Bella 530Ht max 50hv, veneessä 175 Yammu
      Yamarin 540 HT max 70hv, veneessä 115 Mariner
      Terhi Big Fun 1600S max 85hv, veneessä 115 Mariner
      jne jne.

Omistamaasi Yamariinia olen nähnyt 40 hv yamahalla, mutta en suosittele. Yamarin 405 on kevyt vene lyhyt rikiselle koneelle ja 40 heppasella perä ui aika syvällä. Kolmekymppisellä pitäis päästä ainakin 30kn parin hengen kuormalla.

En paasaa suositusten puolesta, mutta jos niitä lähdetään ylittämään, pitää tietää mitä tekee. Olen ajanut veneitä, joissa maksimisuosituksen mukaista tehoa en olisi ikipäivänä lähtenyt ylittämään. Jossain ajamissani veneissä olisi voinut olla ihan hyvin suosituksen ylittävä kone.

Yleensä ottaen kevyissä avoveneissä ongelmaksi tulee yleensä koneen liian suuri paino.

• 551HT

"Bella 530Ht max 50hv, veneessä 175 Yammu"

Olisi kiva tietää mikä ajatus ko. paketin kasaajalla on ollut.

• Niemi.
        551HT kirjoitti:

"Bella 530Ht max 50hv, veneessä 175 Yammu"

Olisi kiva tietää mikä ajatus ko. paketin kasaajalla on ollut.

Melko koominen ja idiootti yhdistelmä!

• wsfklj

Niin unohtu mainita, että vene on 405 BigFish vm-93 . Eli jotakin eroa on varmasti pelkkään 405 yamariniin.

Tuo nykyaikaisten koneiden paino johtuu varmasti 4-tahtisuudesta ja varmasti tukevammista rakenteista. Onneksi minulla ei siis ole varaa uuteen koneeseen.

Tuli mieleen, että pystyykö veneeseen tekemään semmoset - tyyliin kiihdytysautoissa olevat - keulimisen esto härvelit veneen perään? Eli kummastakin laidasta lähtisi noin 1-2m pitkät tangot/palkit, joidenka päissä olisi pienet ponttoonit. Tämä nyt oli vaan kuvitelma, ja tuskin lähden tekemään, ellei sitten ole hyväkin idea :D

Hitto kun en noista solmuista tiedä.. Ainoa mistä saan jonkinlaisen käsityksen nopeudesta, ovat km/h ja mph, mutta taas kuullemma vedessä nuo pienet maantienopeudet tuntuvat todella kovilta. Eli mikä on semmonen kohtuu nopeus vedessä? Tyyliin 100km/h maantiellä - eli sopiva matkavauhti.

• vauhti
        wsfklj kirjoitti:

Niin unohtu mainita, että vene on 405 BigFish vm-93 . Eli jotakin eroa on varmasti pelkkään 405 yamariniin.

Tuo nykyaikaisten koneiden paino johtuu varmasti 4-tahtisuudesta ja varmasti tukevammista rakenteista. Onneksi minulla ei siis ole varaa uuteen koneeseen.

Tuli mieleen, että pystyykö veneeseen tekemään semmoset - tyyliin kiihdytysautoissa olevat - keulimisen esto härvelit veneen perään? Eli kummastakin laidasta lähtisi noin 1-2m pitkät tangot/palkit, joidenka päissä olisi pienet ponttoonit. Tämä nyt oli vaan kuvitelma, ja tuskin lähden tekemään, ellei sitten ole hyväkin idea :D

Hitto kun en noista solmuista tiedä.. Ainoa mistä saan jonkinlaisen käsityksen nopeudesta, ovat km/h ja mph, mutta taas kuullemma vedessä nuo pienet maantienopeudet tuntuvat todella kovilta. Eli mikä on semmonen kohtuu nopeus vedessä? Tyyliin 100km/h maantiellä - eli sopiva matkavauhti.

Kohtuullinen vauhti vedessä on sama kuin mopon vauhti maantiellä eli noin 40 km/h. Se vastaa karkeasti 22 solmua.

Veneen kuormitus vaikuttaa merkittävästi. Tuon kokoiseen veneeseen kun lastataan 4 isoa miestä, on 30 hv koneella vaikeuksia saada se liukuun ja huippunopeus jää noin 50 km/h. Yksin ajaessa kulkee varmaan lähes 60.

Keulimisen estoponttoonit estävät todella tehokkaasti keulimisen. Jopa niin hyvin, että todennäköisesti ei nouse ollenkaan plaaniin.

• mmmjjj

Itse laittaisin ko. veneeseen 30 heppaisen 2-t koneen. On riittävä siihen, mutta ei vielä vaarallinen missään mielessä. Meillä on siinä 30 hp Yamaha -89 ja erittäin hyvä paketti myös uisteluun. Pystyy kyllä uistelemaan vaikka 5 tuntia, eikä ongelmia koneen kanssa. Sittenhän pitää toki antaa lopuksi kunnolla hanaa että karstat palaa pois tulpista. Mutta yleensähän sitä muutenkin siirrytään uistelupaikoille vauhdikkaasti, joten se hoituu sillä.

• kippari kalle

Joskus voi olla vaikea löytää kompromisseja. Jos haluat veneen kulkevan mukavasti 4:n henkilöä kyydissä, ja toisaalta pitäisi voida uistella. Nelitahtisten puolella tällaista ongelmaa ei ole.

30 heppainen voisi olla hyvä kompromissikone (2T). Toki mielestäni 30 hv on hieman iso vetouistelumoottoriksi.
      Uistelussa voi käyttää myös ns. ajoankkureita, jotka laahaavat veneen perässä (käytännössä vaikka 10 l sanko jonka pohjassa pieni reikä, ja sangosta köysi veneeseen) ajoankkurit hidastavat veneen nopeutta, jolloin konetta voi käyttää periaatteessa isommalla kaasulla. Tuolloin kylläkin polttoaineenkulutus kasvaa merkittävästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53