kitkarenkaat sopimattomat

talvirenkaiksi..

Nyt se on tullut todistettua (TM,tuulilasi) kitkarenkaat on täsin sopimattomat renkaat märille talvisille teille...märällä kitkat on paljon vaarallisemmat märällä tienpinnalla kuin huonot kesärenkaat..Talvisin päätiet on poikkeuksetta suolalla liotettu märäksi joissa turvallisuuden nimissä olisi käytettävä kesärenkaita ympäri vuoden...Itse ajoin koko viimme talven kesärenkailla ja totesin sen olevan paljon paremmat renkaat kun liikkumista on pelkästään suolateillä..

6

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme juttu

      että suuru osa etelän suolatiellä ajavista valitsee juuri kitkarenkaat siitä syystä että talvi on pelkkää vesikeliä.

      • tyhjän kanssa

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.


      • vazman
        tyhjän kanssa kirjoitti:

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...


      • vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        olen itse pyöritellyt autoa kitkoilla, ja varsinkin kulahtaneet (noin 4mm. kulutuspintaa jäljellä) on vesikelillä pidoltaan surkeat, pöperössä niillä pärjää vielä, mutta vesikelillä ajettava hieman tarkemmin, sitten jos ajaa kitkat "loppuun" kesällä, niin sateela pitää olla jo suht varovainenkin. mutta kitkoilla ajan edelleen, ovat aivan yhtä hyvät kuin nastat, jos nyt osaa ajaa yhtään.


      • Kitkapelle
        vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        Taas tuolla luetaan testituloksia pieleen - tahallaan tai tyhmyyttään.

        Kitkakumit on todella kehnot vesiliirron kohdalla kesäkumeihin verrattuna. Isoja uria ei ole juuri lainkaan. Mutta on muistettava, että talvisin ajetaan hiljempaa joten vesiliirron vaara on lähtökohtaisesti pienempi. Ja muutenkin märkä keli ja vesiliirto ovat vähän eri tilanteita.

        Talvikelillä taas kitka on ylivoimainen kesäkumiin nähden. Pitoero syntyy lamelloinnilla ja kumilaadun eroilla. Lämpötilatkin kun ovat vallan erilaisia.

        Eli karkeasti sanottuna; hyvät vesiliirto-ominaisuudet saavutetaan isoilla, väljillä, oikein muotoilluilla urilla. Talvipito taas oikealla kumilaadulla ja pinnan lamelloinnilla.


    • ajan..

      nastarenkailla läpi vuoden...Ei pääse liukkaat kelit yllätään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe