kitkarenkaat sopimattomat

talvirenkaiksi..

Nyt se on tullut todistettua (TM,tuulilasi) kitkarenkaat on täsin sopimattomat renkaat märille talvisille teille...märällä kitkat on paljon vaarallisemmat märällä tienpinnalla kuin huonot kesärenkaat..Talvisin päätiet on poikkeuksetta suolalla liotettu märäksi joissa turvallisuuden nimissä olisi käytettävä kesärenkaita ympäri vuoden...Itse ajoin koko viimme talven kesärenkailla ja totesin sen olevan paljon paremmat renkaat kun liikkumista on pelkästään suolateillä..

6

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme juttu

      että suuru osa etelän suolatiellä ajavista valitsee juuri kitkarenkaat siitä syystä että talvi on pelkkää vesikeliä.

      • tyhjän kanssa

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.


      • vazman
        tyhjän kanssa kirjoitti:

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...


      • vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        olen itse pyöritellyt autoa kitkoilla, ja varsinkin kulahtaneet (noin 4mm. kulutuspintaa jäljellä) on vesikelillä pidoltaan surkeat, pöperössä niillä pärjää vielä, mutta vesikelillä ajettava hieman tarkemmin, sitten jos ajaa kitkat "loppuun" kesällä, niin sateela pitää olla jo suht varovainenkin. mutta kitkoilla ajan edelleen, ovat aivan yhtä hyvät kuin nastat, jos nyt osaa ajaa yhtään.


      • Kitkapelle
        vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        Taas tuolla luetaan testituloksia pieleen - tahallaan tai tyhmyyttään.

        Kitkakumit on todella kehnot vesiliirron kohdalla kesäkumeihin verrattuna. Isoja uria ei ole juuri lainkaan. Mutta on muistettava, että talvisin ajetaan hiljempaa joten vesiliirron vaara on lähtökohtaisesti pienempi. Ja muutenkin märkä keli ja vesiliirto ovat vähän eri tilanteita.

        Talvikelillä taas kitka on ylivoimainen kesäkumiin nähden. Pitoero syntyy lamelloinnilla ja kumilaadun eroilla. Lämpötilatkin kun ovat vallan erilaisia.

        Eli karkeasti sanottuna; hyvät vesiliirto-ominaisuudet saavutetaan isoilla, väljillä, oikein muotoilluilla urilla. Talvipito taas oikealla kumilaadulla ja pinnan lamelloinnilla.


    • ajan..

      nastarenkailla läpi vuoden...Ei pääse liukkaat kelit yllätään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe