Nyt se on tullut todistettua (TM,tuulilasi) kitkarenkaat on täsin sopimattomat renkaat märille talvisille teille...märällä kitkat on paljon vaarallisemmat märällä tienpinnalla kuin huonot kesärenkaat..Talvisin päätiet on poikkeuksetta suolalla liotettu märäksi joissa turvallisuuden nimissä olisi käytettävä kesärenkaita ympäri vuoden...Itse ajoin koko viimme talven kesärenkailla ja totesin sen olevan paljon paremmat renkaat kun liikkumista on pelkästään suolateillä..
kitkarenkaat sopimattomat
6
1304
Vastaukset
- ihme juttu
että suuru osa etelän suolatiellä ajavista valitsee juuri kitkarenkaat siitä syystä että talvi on pelkkää vesikeliä.
- tyhjän kanssa
Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.
Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus. - vazman
tyhjän kanssa kirjoitti:
Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.
Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??
Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa... vazman kirjoitti:
Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??
Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...olen itse pyöritellyt autoa kitkoilla, ja varsinkin kulahtaneet (noin 4mm. kulutuspintaa jäljellä) on vesikelillä pidoltaan surkeat, pöperössä niillä pärjää vielä, mutta vesikelillä ajettava hieman tarkemmin, sitten jos ajaa kitkat "loppuun" kesällä, niin sateela pitää olla jo suht varovainenkin. mutta kitkoilla ajan edelleen, ovat aivan yhtä hyvät kuin nastat, jos nyt osaa ajaa yhtään.
- Kitkapelle
vazman kirjoitti:
Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??
Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...Taas tuolla luetaan testituloksia pieleen - tahallaan tai tyhmyyttään.
Kitkakumit on todella kehnot vesiliirron kohdalla kesäkumeihin verrattuna. Isoja uria ei ole juuri lainkaan. Mutta on muistettava, että talvisin ajetaan hiljempaa joten vesiliirron vaara on lähtökohtaisesti pienempi. Ja muutenkin märkä keli ja vesiliirto ovat vähän eri tilanteita.
Talvikelillä taas kitka on ylivoimainen kesäkumiin nähden. Pitoero syntyy lamelloinnilla ja kumilaadun eroilla. Lämpötilatkin kun ovat vallan erilaisia.
Eli karkeasti sanottuna; hyvät vesiliirto-ominaisuudet saavutetaan isoilla, väljillä, oikein muotoilluilla urilla. Talvipito taas oikealla kumilaadulla ja pinnan lamelloinnilla.
- ajan..
nastarenkailla läpi vuoden...Ei pääse liukkaat kelit yllätään..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421865
- 1141457
Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?
Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia881267- 1691262
- 891155
- 1981040
- 97973
- 44924
Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle
Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti201916Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt76838