kitkarenkaat sopimattomat

talvirenkaiksi..

Nyt se on tullut todistettua (TM,tuulilasi) kitkarenkaat on täsin sopimattomat renkaat märille talvisille teille...märällä kitkat on paljon vaarallisemmat märällä tienpinnalla kuin huonot kesärenkaat..Talvisin päätiet on poikkeuksetta suolalla liotettu märäksi joissa turvallisuuden nimissä olisi käytettävä kesärenkaita ympäri vuoden...Itse ajoin koko viimme talven kesärenkailla ja totesin sen olevan paljon paremmat renkaat kun liikkumista on pelkästään suolateillä..

6

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme juttu

      että suuru osa etelän suolatiellä ajavista valitsee juuri kitkarenkaat siitä syystä että talvi on pelkkää vesikeliä.

      • tyhjän kanssa

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.


      • vazman
        tyhjän kanssa kirjoitti:

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...


      • vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        olen itse pyöritellyt autoa kitkoilla, ja varsinkin kulahtaneet (noin 4mm. kulutuspintaa jäljellä) on vesikelillä pidoltaan surkeat, pöperössä niillä pärjää vielä, mutta vesikelillä ajettava hieman tarkemmin, sitten jos ajaa kitkat "loppuun" kesällä, niin sateela pitää olla jo suht varovainenkin. mutta kitkoilla ajan edelleen, ovat aivan yhtä hyvät kuin nastat, jos nyt osaa ajaa yhtään.


      • Kitkapelle
        vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        Taas tuolla luetaan testituloksia pieleen - tahallaan tai tyhmyyttään.

        Kitkakumit on todella kehnot vesiliirron kohdalla kesäkumeihin verrattuna. Isoja uria ei ole juuri lainkaan. Mutta on muistettava, että talvisin ajetaan hiljempaa joten vesiliirron vaara on lähtökohtaisesti pienempi. Ja muutenkin märkä keli ja vesiliirto ovat vähän eri tilanteita.

        Talvikelillä taas kitka on ylivoimainen kesäkumiin nähden. Pitoero syntyy lamelloinnilla ja kumilaadun eroilla. Lämpötilatkin kun ovat vallan erilaisia.

        Eli karkeasti sanottuna; hyvät vesiliirto-ominaisuudet saavutetaan isoilla, väljillä, oikein muotoilluilla urilla. Talvipito taas oikealla kumilaadulla ja pinnan lamelloinnilla.


    • ajan..

      nastarenkailla läpi vuoden...Ei pääse liukkaat kelit yllätään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2625
    3. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2229
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2171
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1894
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1783
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe