kitkarenkaat sopimattomat

talvirenkaiksi..

Nyt se on tullut todistettua (TM,tuulilasi) kitkarenkaat on täsin sopimattomat renkaat märille talvisille teille...märällä kitkat on paljon vaarallisemmat märällä tienpinnalla kuin huonot kesärenkaat..Talvisin päätiet on poikkeuksetta suolalla liotettu märäksi joissa turvallisuuden nimissä olisi käytettävä kesärenkaita ympäri vuoden...Itse ajoin koko viimme talven kesärenkailla ja totesin sen olevan paljon paremmat renkaat kun liikkumista on pelkästään suolateillä..

6

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme juttu

      että suuru osa etelän suolatiellä ajavista valitsee juuri kitkarenkaat siitä syystä että talvi on pelkkää vesikeliä.

      • tyhjän kanssa

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.


      • vazman
        tyhjän kanssa kirjoitti:

        Renkaan kuin renkaan pito on riittävä kuivalla ja märällä kun ajaa huolella. Tärkeintä on pito ja ajettavuus vaikeissa olosuhteissa, lumipöperössä ja jäällä. Ja tietenkin ajotyyli ettei joudu yllättäviin tilanteisiin.

        Naurettavaa sanoa että kesärenkaatkin on paremmat kuin kitkarenkaat. Kesärenkaat on kylmässä niin kovat ja liukkaat ettei ne pidä mitään. Sen lisäksi kitkarenkaissa on paremmat urat, pärjää vesiliirrossakin paremmin. Ja vielä se mukavuustekijä, eli kaikista renkaista ylivoimainen hiljaisuus.

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...


      • vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        olen itse pyöritellyt autoa kitkoilla, ja varsinkin kulahtaneet (noin 4mm. kulutuspintaa jäljellä) on vesikelillä pidoltaan surkeat, pöperössä niillä pärjää vielä, mutta vesikelillä ajettava hieman tarkemmin, sitten jos ajaa kitkat "loppuun" kesällä, niin sateela pitää olla jo suht varovainenkin. mutta kitkoilla ajan edelleen, ovat aivan yhtä hyvät kuin nastat, jos nyt osaa ajaa yhtään.


      • Kitkapelle
        vazman kirjoitti:

        Jaa pärjää kitkoilla sateella...Vaisni.
        Tuota mites jos ajatellaan näin että mitäköhän varten sitten kesärenkaista ei tehdä yhtä vahvasti lamelloituja kuin mitä kitkat ovat??

        Johtuisikohan kenties siitä että liian tiheä lamellointi ei edesauta veden poistumista renkaan ja tien välistä vaan vesi pakkautuu pieniin uriiin tukkien renkaan.
        Sama ilmiö kuin esim. normikuvioisella renkaalla savessa...

        Taas tuolla luetaan testituloksia pieleen - tahallaan tai tyhmyyttään.

        Kitkakumit on todella kehnot vesiliirron kohdalla kesäkumeihin verrattuna. Isoja uria ei ole juuri lainkaan. Mutta on muistettava, että talvisin ajetaan hiljempaa joten vesiliirron vaara on lähtökohtaisesti pienempi. Ja muutenkin märkä keli ja vesiliirto ovat vähän eri tilanteita.

        Talvikelillä taas kitka on ylivoimainen kesäkumiin nähden. Pitoero syntyy lamelloinnilla ja kumilaadun eroilla. Lämpötilatkin kun ovat vallan erilaisia.

        Eli karkeasti sanottuna; hyvät vesiliirto-ominaisuudet saavutetaan isoilla, väljillä, oikein muotoilluilla urilla. Talvipito taas oikealla kumilaadulla ja pinnan lamelloinnilla.


    • ajan..

      nastarenkailla läpi vuoden...Ei pääse liukkaat kelit yllätään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1960
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1517
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1330
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1235
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1111
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1037
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1017
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1002
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      851
    Aihe