Mitä odottaa kendolta?

haijaahuhuu

Olen aloittamassa kendon peruskurssin. Lähdin mukaan ihan ex tempore, enkä tiedä mitä odottaa kendolta? Millainen laji se on, tiedän kyllä perusidean, mutta kertokaa lisää. Mitä täytyy osata jotta se sujuisi parhaiten? Täytyykö esimerkiksi olla vahva, notkea tms.? Muutaman kuukauden päästä on joku koe, jos sen läpäisee voinko jatkaa jollakin jatkokurssilla? Kertokaa kaikki oleellinen kendosta, kiitos!

3

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      Siinä pitää oppia ne perusliikkeet sillä bokkenilla (bokken=puumiekka). Ei ole pakko olla notkea tai mitään, kunhan oppii ne perusliikkeet.

      Ja kaikissa lajeissa, jos alkeiskurssin läpäisee niin voi jatkaa lajin harrastusta.

      • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

        taisin sekoittaa sen aikidon puumiekkaan. Kendon bambumiekka on nimeltään Shinai, eikä bokken. Sori. :D


    • kendoka

      ... on aika "tall order" näin yhdessä viestissä kerrottavaksi.

      Kendo on yksi japanilainen moderni miekkailulaji, joissa aseena käytetään nimenomaan ja ainoastaan miekkaa. Lisäksi on muita lajeja, joissa hyödynnetään muunlaisia aseita, esim. naginata (pertuska/keihäs-miekka) tai ju-kendo (pistin). Perinteinen japanilainen miekkailu modernissa muodossaan on jakaantunut periaatteessa kahteen lajiin. Lisäksi on edelleen olemassa perinteisiä kobudo-koulukuntia, joiden opit ovat vuosisatojen takaa.

      Moderneista japanilaisista miekkailulajeista iaido tutkiskelee aidon terän käyttöä ja jota tehdään yksin, kuvitteellista vastustajaa vastaan. Kendo tutkii liikettä ja itse lyöntiä ja siinä otetaan oikeasti täyskontaktia vastustajaan. Tästä syystä myös ase, shinai on tehty bambusta ja harrastajat käyttävät ns. "haarniskaa" eli bougua, jolla lyönnit voi ottaa perille asti vastaan.

      Kendossa käytetään myös bokkenia eli puista miekkaa, mutta ainoastaan kata-harjoittelussa (ts. ennalta sovituissa liikesarjoissa, joissa harjoitellaan tekniikoita - kendossa peruskatoja on 10).

      Itse harjoittelu on melko fyysistä, joidenkin mielestä jopa urheilullista. Harjoitteluun kuuluvat lämmittely/lämmittelylyönnit, kata, erilaiset perusharjoitukset (joissa harjoitellaan mm. jalkatyöskentelyä ja eri lyöntejä) sekä vapaaottelu, joka sananmukaisesti on vapaa kaksintaistelu, jossa joko lasketaan tai ei lasketa tehtyjä "pisteitä", ipponeita. Lisäksi kilpailu eli shiai on aika suuri osa modernia kendoa. Shiaita pelataan yksilöissä ja joukkueissa aina MM-tasolla asti ja sille on olemassa oma, kansainvälinen säännöstönsä.

      Jotta voisit menestyä kendossa parhaiten, tarvitset ennen kaikkea pitkäjänteisyyttä. Edistyminen vaatii oikeasti aikaa ja paljon harjoitusta. Liika lihasvoima/-massa on melkeinpä pahasta (hidastaa ihmistä ja tekee lyönneistä liian jäykkiä), kun taas notkeus ja kestävyys ovat vain eduksi.

      Tosiaan, alkeiskurssin päättää 6.kyu:n vyökoe, eli graduointi kaikkialla Suomessa. Siellä katsotaan lähinnä, että kurssilaiset ovat sisäistäneet perusasiat eli jalkatyön ja vartalon sekä kätten liikkeiden periaatteet, salietiketin ja perusharjoitusten rakenteen ja pystyvät siten harjoittelemaan yleisissä harjoituksissa edistyneempien kanssa.

      Varsinaisia tasokursseja ei kendossa alkeiskurssin jälkeen ole. Kaikki harjoittelevat kaikkien kanssa. Tämä on yksi lajin ideaali ja yksi osa sen viehätystä: 70-vuotias setä voi ihan hyvin päihittää 20-vuotiaan klopin.

      Lisätietoja löytyy mm. Suomen Kendoseurojen Keskusliiton sivuilta: www.kendoliitto.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. Mistä kaupungeista tai kunnista olette ?

      Mistä ? ?
      Ikävä
      46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe