Miksi uudehkoja vuoden pari vanhoja nelitahtiperämoottoreita on niin paljon myynnissä? Onko niissä jotain vikaa, vai miksei kaksitahtisia ole myynnissä vähän käytettynä?
nelitahtiperämoottorit
17
4368
Vastaukset
- tuntematon
Olisko siinä, ettei kaksitahtimoottoreita ole myyty kovin paljon enää viime vuosina eli kaikki ovat jo vanhoja.
- 2-t
Totta, perinteisiä 2-t koneita ei myydä enää niin paljoa. Mutta joka ostaa 2-t koneen, hän tietää mitä ostaa eikä myy sitä parin vuoden päästä. Koska kuitenkin kysyntää on uudehkoille 2-t koneille, ei niitä juuri myydä, ne viedään käsistä jos joku suostuu omastaan luopumaan.
Sen sijaan uudehkoja 4-t koneita on myynnissä. Osa myydään pettymisen vuoksi, sillä hankinta ei ole täyttänytkään osin perusteettomia toiveita. Osalla taas on uisteltu paljon ja kone on jo kertaalleen peruskorjattu ja kone on päätetty päivittää. Näistä koneista pyydetään aivan poskettomia hintoja ja niinpä niitä joutuukin myymällä myymään. - tuntematon
2-t kirjoitti:
Totta, perinteisiä 2-t koneita ei myydä enää niin paljoa. Mutta joka ostaa 2-t koneen, hän tietää mitä ostaa eikä myy sitä parin vuoden päästä. Koska kuitenkin kysyntää on uudehkoille 2-t koneille, ei niitä juuri myydä, ne viedään käsistä jos joku suostuu omastaan luopumaan.
Sen sijaan uudehkoja 4-t koneita on myynnissä. Osa myydään pettymisen vuoksi, sillä hankinta ei ole täyttänytkään osin perusteettomia toiveita. Osalla taas on uisteltu paljon ja kone on jo kertaalleen peruskorjattu ja kone on päätetty päivittää. Näistä koneista pyydetään aivan poskettomia hintoja ja niinpä niitä joutuukin myymällä myymään.Eli syitä on monia.
Itsellä on nelari Yamaha F50 vuodelta 96. Vuosittaista ajoa tulee noin 100 tuntia. Tuli aikanaan ostettua vajaan vuoden käytettynä josta ajasta ei ole historiatietoja. Oikein mukava vehje nimenomaan uistelussa ja toiminta on edelleen uuden veroista.
Kaverilla on 20 heppainen Evikka vuodelta 84 vissiin. Vene vaihtui juuri sen alta kun alkuperäinen alusta tuli tiensä päähän mutta koneessa ei ole mitään vanhenemisen merkkejä (paitsi koppa on auringon polttama). Varsinainen käyttöpeli. Uistelu ei ole kylläkään niin mukavaa kuin Jammulla mutta ei mahdotontakaan.
Suomalainen tyyli on muissakin asioissa samanlainen eli äärimmäisyydestä toiseen mennään helposti. Nyt nelarit ovat muotia eikä kukaan halua (tai osaa) laskea todellisia kuluja.
Olen ymmärtänyt, että käytettyjä kaksitahtisia saa nykyään lähes romuraudan hinnoilla. Jos käyttökonetta tarvitsee niin halvalla saa. - kjk
tuntematon kirjoitti:
Eli syitä on monia.
Itsellä on nelari Yamaha F50 vuodelta 96. Vuosittaista ajoa tulee noin 100 tuntia. Tuli aikanaan ostettua vajaan vuoden käytettynä josta ajasta ei ole historiatietoja. Oikein mukava vehje nimenomaan uistelussa ja toiminta on edelleen uuden veroista.
Kaverilla on 20 heppainen Evikka vuodelta 84 vissiin. Vene vaihtui juuri sen alta kun alkuperäinen alusta tuli tiensä päähän mutta koneessa ei ole mitään vanhenemisen merkkejä (paitsi koppa on auringon polttama). Varsinainen käyttöpeli. Uistelu ei ole kylläkään niin mukavaa kuin Jammulla mutta ei mahdotontakaan.
Suomalainen tyyli on muissakin asioissa samanlainen eli äärimmäisyydestä toiseen mennään helposti. Nyt nelarit ovat muotia eikä kukaan halua (tai osaa) laskea todellisia kuluja.
Olen ymmärtänyt, että käytettyjä kaksitahtisia saa nykyään lähes romuraudan hinnoilla. Jos käyttökonetta tarvitsee niin halvalla saa.Onko sulla ollut käynnistys vaikeuksia f50:sen kanssa nimenomaan kylmänä->itsellä ko. kone sahauttaa aikalailla verrattuna edelliseen 2 tahtiseen.Vai onkohan mun käynnistys taktiikassa vikaa? :) Pitäsi olla kuitenkin aika sippeli homma prime startilla.
- tuntematon
kjk kirjoitti:
Onko sulla ollut käynnistys vaikeuksia f50:sen kanssa nimenomaan kylmänä->itsellä ko. kone sahauttaa aikalailla verrattuna edelliseen 2 tahtiseen.Vai onkohan mun käynnistys taktiikassa vikaa? :) Pitäsi olla kuitenkin aika sippeli homma prime startilla.
Ei ole ollut ongelmia.
Koska veneeni seisoo välillä pitkiäkin aikoja, on hyvän käynnistymisen edellytys käsipumpulla tapahtuva kaasuttimien täyttäminen ennen avaimen kääntöä. Päivittäisessä ajossa, jos konetta ei ole kipattu, ei käsipumppua välttämättä tarvita.
Viime kesänä suoritutin kaasuttimien säädön, jonka jälkeen tyhjäkäynti parani oleellisesti ja käynnistyvyyskin vielä hieman. - kjk
tuntematon kirjoitti:
Ei ole ollut ongelmia.
Koska veneeni seisoo välillä pitkiäkin aikoja, on hyvän käynnistymisen edellytys käsipumpulla tapahtuva kaasuttimien täyttäminen ennen avaimen kääntöä. Päivittäisessä ajossa, jos konetta ei ole kipattu, ei käsipumppua välttämättä tarvita.
Viime kesänä suoritutin kaasuttimien säädön, jonka jälkeen tyhjäkäynti parani oleellisesti ja käynnistyvyyskin vielä hieman.Koska tuntui olevan niin monellaista tietoa käynnistyksistä niin käytyin konetta pihalla tynnyrissä ja tein seuraavia havaintoja->Prime-startin ohjaamana kela joka kääntää imuläppä vivustoja menee päälle kun avain käännetään startti asentoon.Mutta jos laitaa käsikaasua päälle niin kaasuvivustot ja samalla imuläppiä liikkuttavat vivustot kääntyvät siten että periaatteessa imu ei ole päällä ollenkaan enään siinä vaiheessa kun kaasu on päällä.Tämä sellittäisi varmaan senkin kun ohjekirjassa käsketään laitaa kaasua päälle kun kone käynnistettään lämpimänä(eliminoidaan se ettei moottori saa liikkaa bensaa kun ryyppy ei ole päällä).Siitä ei ole tietoa onko moottorissa niin paljon "järkeä" ettei mene ryyppy päälle kuin kylmänä.Epäilen kyllä että menee aina kun kääntää starttauksen päälle.Bensa letkun "tissin" olen pumpannut aina kovaksi.Paljonko muuten kaasuttimien säätö maksoi?
- 2t
kjk kirjoitti:
Onko sulla ollut käynnistys vaikeuksia f50:sen kanssa nimenomaan kylmänä->itsellä ko. kone sahauttaa aikalailla verrattuna edelliseen 2 tahtiseen.Vai onkohan mun käynnistys taktiikassa vikaa? :) Pitäsi olla kuitenkin aika sippeli homma prime startilla.
Kalamiesten keskuudessa (jotka syksykylmillä käyttää perämoottoreita) on tullut esiin yleinen huomio: 2-tahti toimii paremmin kylmissä olosuhteissa kuin 4-tahti joka ei välttämättä lähde edes pakkasella käyntiin.
- tuntematon
kjk kirjoitti:
Koska tuntui olevan niin monellaista tietoa käynnistyksistä niin käytyin konetta pihalla tynnyrissä ja tein seuraavia havaintoja->Prime-startin ohjaamana kela joka kääntää imuläppä vivustoja menee päälle kun avain käännetään startti asentoon.Mutta jos laitaa käsikaasua päälle niin kaasuvivustot ja samalla imuläppiä liikkuttavat vivustot kääntyvät siten että periaatteessa imu ei ole päällä ollenkaan enään siinä vaiheessa kun kaasu on päällä.Tämä sellittäisi varmaan senkin kun ohjekirjassa käsketään laitaa kaasua päälle kun kone käynnistettään lämpimänä(eliminoidaan se ettei moottori saa liikkaa bensaa kun ryyppy ei ole päällä).Siitä ei ole tietoa onko moottorissa niin paljon "järkeä" ettei mene ryyppy päälle kuin kylmänä.Epäilen kyllä että menee aina kun kääntää starttauksen päälle.Bensa letkun "tissin" olen pumpannut aina kovaksi.Paljonko muuten kaasuttimien säätö maksoi?
Ei siinä koneessa mitään älyä ole mutta toimielimien aikavakiot on valittu ilmeisesti melko hyvin. 96-mallisessa koneessa (uudet ovat erilaisia) Prime-Startti näyttää menevän pois päältä sähkölämmitteisen elementin (ilmeisesti vahapatruuna) avulla. Aluksi omassa koneessani ei ollut sen elementin päällä lämpöeristettä, ja pyrki pitämään ryyppyä kylmillä ilmoilla koko ajan päällä ja se aiheutti kakistelua ja sammumista siirryttäessä tyhjäkäynnistä (uistelusta) matkakierroksiin. Villatakin lisäys helpotti tuohon ongelmaan.
En ole koskaan joutunut koskemaan kaasuvipuun käynnistettäessä. Ilmeisesti on aina ehtinyt jäähtymään riittävästi ennen uutta yritystä. Tapanani on käynnistää kone lähtiessä ja sammuttaa 5 tunnin jälkeen palatessa. No, ohjelmasta riippuen joskus kahvitauolla sammutetaan.
Kaasuttimien säätö maksoi 50€ ja oli mielestäni erinomainen sijoitus. Kone käy nyt erittäin kauniisti verrattuna siihen ryskimiseen mitä se piti ennen säätöjä. Kävi ilmeisesti ainakin ajoittain kolmella. - tuntematon
2t kirjoitti:
Kalamiesten keskuudessa (jotka syksykylmillä käyttää perämoottoreita) on tullut esiin yleinen huomio: 2-tahti toimii paremmin kylmissä olosuhteissa kuin 4-tahti joka ei välttämättä lähde edes pakkasella käyntiin.
Eri lehtien testaajien mielestä uusimmat suihkutusmoottorit pelaavat hyvin sekä kylmässä, että lämpimässä.
Osataanhan auton moottoritkin tehdä pakkasessa käynnistyviksi. Samoin tietenkin perämoottorit. Jos nelarissa käytetään SAE30 mineraaliöljyä, joka on kesällä täysin toimivaa, voi käynnistyminen tuottaa tuskaa jo pienelläkin pakkasella. 2-tahtisessahan ei tunnetusti tällaista virhemahdollisuutta ole.
- Yamarin
Itselläni pieni 15hv 1999 Yamahan nelari. Käynnistyksessä kuumana/ kylmänä ei mitään ongelmaa. Talven jälkeen lähtee startilla hienosti. Muutaman vuoden kokemuksella en vaihtaisi kaksitahtikoneeseen. Pieni kulutus, pieni ääni ja hyvä käynnistyvyys. Ainoa miinus on paino.
- miksiköhän
Kaksitahtisista ainoastaan evinrude on kyenny/vaivautunutt kehittämään direktiivit täyttävän 2-tahtimoottorimalliston, eli sen jälkeen kun vuoden 2006 jolloin pakokaasun vähennys-hullutusdirektiivi astui voimaan ja "normaaleja" kaasutinmallisia 2-tahtisia ei saanut enää myydä.
Nelitahtisten painon nousu hakee järkyttävyydessää vertaistaan ilmiötä teknisellä saralla. Esim. yamahan 2 hv painoi kaksitahtisena 10 kiloa, niin nyt nelitahtinen 2,5 painaa 17 kiloa!
evinruden 2-tahtinen 15 hv painaoi 31 kiloa, kun tämän päivän nelitahtinen vaikkapa tohatsu, 52 kiloa!!!
nelitahtien synkkyys ei suinkaan jää tähän, vaan se jatkuu korkeampina hintoina, huonompina huipputehoina, kalliimpina korjautuksina, vaikeampina korjata enää itse, ja mm siihen ettei pieniin tasaperäisiin tai kumiveneisiin kerta kaikkiaan huvita asentaa "emännän painoista rautamalmikasaa" koska plaaniinpääsy voi joissain malleissa jopa olla vain unelma.
ainoat kaksi hyötyä, joita itse näkisin nelitahtisista puhuttaessa, on hiljainen ääni ja pienempi polttoaineenkulutus. Nuo eivät omalta kohdalta kuitenkaan missään tapauksessa riitä, ja monen muiden tavoin, pitäydyn 2-tahtisissa niin kauan kun niitä käytettyjen markkinoilla edes korjattavissa kunnoissa liikkuu.
Vanhoista kaksitahtimoottoreista ei liene ole siten ihme, että ne viedään käsistä, jos kone vain on ehjä ja valmistenumerot löytyy (varstetuissa ei ole).
toinen, mikä lienee ihmetyttää monia, on miksi kiinalaisia perämoottoreita saa a. halvalla ja B tosi vähän käytettynä. jälleenmyyntiarvo romahtaa ostohetkellä, koska kiinalaisten tuotteiden laatu on niin yleisesti tiedossa ja sitten nämä yleiset huonot puolet joita 4-tahtisissa riippakivenään on.- Maailmassa monta...
"Kaksitahtisista ainoastaan evinrude on kyenny/vaivautunutt kehittämään direktiivit täyttävän 2-tahtimoottorimalliston, eli sen jälkeen kun vuoden 2006 jolloin pakokaasun vähennys-hullutusdirektiivi astui voimaan ja "normaaleja" kaasutinmallisia 2-tahtisia ei saanut enää myydä."... Et sitten ole kuullut esim. Mercuryn Optimaxista, tai Tohatsun suorasuihkumalleista ;-)
- dkfjlj
Maailmassa monta... kirjoitti:
"Kaksitahtisista ainoastaan evinrude on kyenny/vaivautunutt kehittämään direktiivit täyttävän 2-tahtimoottorimalliston, eli sen jälkeen kun vuoden 2006 jolloin pakokaasun vähennys-hullutusdirektiivi astui voimaan ja "normaaleja" kaasutinmallisia 2-tahtisia ei saanut enää myydä."... Et sitten ole kuullut esim. Mercuryn Optimaxista, tai Tohatsun suorasuihkumalleista ;-)
niin no, ei mercury on sama kun tohatsu, ja tohatsun moottorit eivät ole niitä laadukkaimmasta päästä. Joten saman tekevää. Itse en ostaisi, kuten en ostaisi mm. Parsun moottoriakaan ;))
Perusargumentit nelitahtisista on ja pitävät, edelleen. - Näsä viisas
dkfjlj kirjoitti:
niin no, ei mercury on sama kun tohatsu, ja tohatsun moottorit eivät ole niitä laadukkaimmasta päästä. Joten saman tekevää. Itse en ostaisi, kuten en ostaisi mm. Parsun moottoriakaan ;))
Perusargumentit nelitahtisista on ja pitävät, edelleen.Täsmennystä vähän, että Toyota ja Nissani ei mene sekaisin.
Tohatsu ja Mercury/Mariner käytää sovellettua Orbital tekniikkaa.
Eli Tohatsulla ei ole Mercuryn kanssa mitään muuta yhteistä, kuin polttoaineen ruiskutustekniikka. :) - ON niillä
Näsä viisas kirjoitti:
Täsmennystä vähän, että Toyota ja Nissani ei mene sekaisin.
Tohatsu ja Mercury/Mariner käytää sovellettua Orbital tekniikkaa.
Eli Tohatsulla ei ole Mercuryn kanssa mitään muuta yhteistä, kuin polttoaineen ruiskutustekniikka. :)Muutakin. Tohatsuhan teki kymmeniä vuosia, saattaapa tehä vieläkin pikkukoneita Mercurylle, jotka luultavasti sitten mercuryn toimesta maalattiin, ja teipattiin .
- herra tarratietäjä
ON niillä kirjoitti:
Muutakin. Tohatsuhan teki kymmeniä vuosia, saattaapa tehä vieläkin pikkukoneita Mercurylle, jotka luultavasti sitten mercuryn toimesta maalattiin, ja teipattiin .
Mercuryn käyttämä 2-tahtisuorasuihkutus on saatavissa vain yli 75 hv moottoreissa. Minua ei juurikaan kiinnosta sen teholuokka.
Evinrude puolestaan tekee meille suomalaisille vähävaraisille olennaisemmissa teholuokissa ainoita 2-tahtisia vrt. evinrude alkaen 25 hv.
Voi olla sinulle uutinen, että mariner/mercury on painattanut tarroja tohatsun pieniin moottoreihin 10-15 vuotta, mutta minulle se ei ole uutinen ollenkaan.
Kerottakoon myös mm. että evinrude on painattanut omia tarrojaan 10-15 vuotta suzukin tekemiin pieniin moottoreihin. Ja että selva on saanut tehdä yamahan piirrustuksilla moottoreita, ja että yamaha saa lohkovaluteknistä osaamista selvalta.
lisäksi, tohatsun viimeisimpien (v. 2007 asti ja EU n ulkopuolella edelleenkin myynnissä) pienten 2-tahtisten moottoreiden arveltiin pohjautuvan ikivanhoihin nissan perämoottoreihin.
mutta puhe oli alunperun 2-tahtisista ja 4-tahtisista, eli nyt mennään jo kauuuas aiheesta. - Anonyymi
ON niillä kirjoitti:
Muutakin. Tohatsuhan teki kymmeniä vuosia, saattaapa tehä vieläkin pikkukoneita Mercurylle, jotka luultavasti sitten mercuryn toimesta maalattiin, ja teipattiin .
Luulin, että Freddy on kuollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176