Hei!
Omistan kauniin kissaneidin, jolla haluaisin teettää pentuja. Kissani ei ole rotukissa, mutta on osittain pitkäkarvainen, isänsä lienee ollut norjalainen metsäkissa.
Pennuista haluaisin emon kaltaisia pörröturkkeja, ja siksi kaipaan isäksi pitkäkarvaista kollia. Onko kellään tiedossa Oulun seudulta leikkaamatonta pitkäkarvaista (tai puolipitkäkarvaista) hyväluonteista kollikissaa?
Kissaladyni on kerran aiemmin saanut pennut, isänä oli tuolloin tavallinen lyhytkarvainen kolli, ja kaikista pennuista tuli lyhytkarvaisia.
Kiitos vastauksistanne
nimim. monet kaverit odottavat minulta kissavauvaa
haussa kolli astutukseen
9
1673
Vastaukset
- nipsu
Uskotko tosiaan että jokaisen pitkäkarvakissan taustalla on Norski!!?? hah hah. Sorry, että sanon, mutta suomen maaseutu on jo vuosikymmeniä ollut täynnä puolipitkäkarvaisia kissoja, joilla ei ole todellakaan mitään tekemistä minkään rotukissan kanssa!!
Jos kissasi "kasvattaja" on selittänyt jotakin tarinaa norjalaisesta metsäkissasta niin jätä ihmeessä se juttu omaan arvoonsa. Suomessakin syntyy ihan sattumalta pitkäkarvaisia kissoja siinä kuin lyhytkarvaisiakin. Rotukissoja niistä ei saa tekemälläkään.
Mene kerran elämässäsi kissanäyttelyyn, niin tiedät mitä eroa on rekisterikirjan omaavalla, jalsotetulla metsäkissalla tai sinun pikku "Mirrilläsi". Rotumääritelmässä on mainittu muutakin kuin karvan pituus!- auts
Pitkäkarvaisen kissan takana voi olla norski... sillä norjalaiset älysivät vaan aiemmin rekisteröidä pitkäkarvaisen maatiaisensa.
- Tuija
sinänsä tuottaa kissanpentuja, mutta voi voi, kun tietäisit miten paljon syntyy vahinkopentueita ja kissoja jää valtava määrä kodittomaksi, tätäkö sinä haluat tukea? Jos olet halukas näkemään pentujen kehityksen ja kasvun, osta rotukissa sijoitukseen ja teetä sillä pennut, tietysti sinun täytyy käydä kissaliiton sivuilla ja anoa kasvattajanimi ym.. mutta kotikissoilla ei ole tarvetta teettää pentuja, koska niistä ei tule koskaan pulaa olemaan, surullista on, että kaikille ei todellakaan löydy hyvää kotia. Rotukissa maailmassa on jokaisen silmää miellyttävä kissa. Kotikissasi isä ei ole rotukissa, norjalainen metsäkissa, ellei sillä ole rekisterikirjaa. Ja pitkäkarvaisia kissoja syntyy yhtä lailla kotikissapentueisiinkin ja niitä ei voi kyllä nimittää norskeiksi.
- mamma39
Tuijalle pienenä vinkkinä, ettei sijoituskissan ottaja voi teettää omaan "laskuunsa" pentuja ellei tietysti kasvattajan (joka on sijoituskissan virallinen omistaja) kanssa ole toisin sovittu ja sittenkin yleensä vasta kun kasvattajan omat tarpeet on täyttyneet. Joten sijoituskissan ottaneella ei tarvitse olla kasvattajanimeä vaan pennut menevät virallisen omistajan kasvattajanimelle;). Jos sopimus on sellainen, että sijotuskoti voi myöhemmin teettää omiin nimiinsä pentuja, on anottava kasvattajanimi.
Useinhan sopimukset ovat sellaisia, että kissa siirtyy ottajan nimiin vasta kun se on leikattu eli sillä ei voi teettää enää pentuja. Mutta jokainen kasvattaja tekee omanlaiset sopimukset sijoituskissasta. - Tuija
mamma39 kirjoitti:
Tuijalle pienenä vinkkinä, ettei sijoituskissan ottaja voi teettää omaan "laskuunsa" pentuja ellei tietysti kasvattajan (joka on sijoituskissan virallinen omistaja) kanssa ole toisin sovittu ja sittenkin yleensä vasta kun kasvattajan omat tarpeet on täyttyneet. Joten sijoituskissan ottaneella ei tarvitse olla kasvattajanimeä vaan pennut menevät virallisen omistajan kasvattajanimelle;). Jos sopimus on sellainen, että sijotuskoti voi myöhemmin teettää omiin nimiinsä pentuja, on anottava kasvattajanimi.
Useinhan sopimukset ovat sellaisia, että kissa siirtyy ottajan nimiin vasta kun se on leikattu eli sillä ei voi teettää enää pentuja. Mutta jokainen kasvattaja tekee omanlaiset sopimukset sijoituskissasta.No tämä sijoitusasia olikin minulle vähän epäselvä. Mutta sittenhän se on yksinkertaisempi vaihtoehto ottaa kissa sijoitukseen. itse ainakin haluaisin joskus tehdä niin.
- Jaana
Anteeksipyyntöni, että viattomaksi kysymykseksi tarkoitettu viestini on herättänyt näin paljon agressioita, en tarkoittanut...
Yritetääs korjailla jos jotain korjailtavissa on
Nipsulle: en toki usko, että jokaisen pitkäkarvaisen kissan taustalla on Norski. En sitä viestissäni sanonutkaan, vaan puhuin vain ja ainoastaan yhdestä omasta kissastani. Senkään isän en lujasti usko olleen aito rotukissa, mutta uskon että sillä on ollut pitkäkarvaisuuden aiheuttava geeni. Kirjoittaessani norjalaisesta, laitoin väärin "isänsä lienee ollut", koska se näköjään sinua noin kovasti ärsytti. Korjaan: kissani muistuttaa enemmän norjalaista metsäkissaa kuin muita pitkäkarvaisia rotuja. Ei siis ole kyse persialaisen näköisestä kissasta, enkä isäkolliksi haluaisi sellaista, vaan nimenomaan tuollaisen norskia muistuttavan kissan.
Nainen, jolta kissani aikanaan sain, ei kuulu asiaan millään tavalla, hän ei ole minulle uskotellut kissani rodusta yhtään mitään.
Kissanäyttelyyn menen varmasti kerran jos toisenkin, usein olen niissä jo ollutkin. Siellä kissaihmiset ovat vaikuttaneet mukavilta ja suvaitsevaisilta. Siksi vähän ihmettelenkin hyökkäystäsi väärän sanavalintani johdosta. :(
Tuijalle myös kiitos kommentistasi. Kirjoitit vahinkopentujen ja kodittomien kissojen tukemisesta, sitä en suinkaan aio enkä halua. Kissanpentuni eivät olisi kumpaakaan! Ne olisivat toivottuja ja hyvän kodin saavia.
Rotukissanjalostukseen minulla ei ole taitoa eikä halua, vaan haluan teettää pentuja omalla kissallani. Myös ystäväni, jotka ovat minulta pennun tilanneet, eivät halua rotukissaa, vaan nimenomaan minun kissani pennun. Syinä narttuni erittäin hyvä luonne, kaunis ulkonäko, lähes ilmainen hinta verrattuna rotukissoihin, halu saada "tavallinen" kissa eikä rotukissaa, halu saada kissa ihmiseltä jonka kissanhoitotavan tuntee, ja emon ovat nähneet monesti ennakkoon.
Näiden oikaisujen jälkeen yritän vielä palauttaa keskustelua alkuperäisiin tarkoitusperiinsä, eli siihen kollin etsintään. :)
t. Jaana- kiskis
Itse olen sitä mieltä ettei maailma kaipaa yhtään lisää pentuja, mutta jos välttämättä haluat teettää pentuja, niin voit ottaa yhteyttä vaikka joihinkin Norski kasvattajiin. Sieltä löytyy myös sellaista väkeä jotka varmasti antavat kollinsa sinun nartullesi pientä korvausta vastaan.
Itse joskus aikoinaan, kun en asioista paremmin tiennyt, teetätin kotikissallani pennut. Uroksena oli Persialainen. Ennestään en uroksen omistajaa tuntenut, otin vaan yhteyttä ja kysyin suoraan: "Haluaisin teettää kotikissallani puolipersialais pentuja, löytyisikö sinulta sopivaa urosta?" ja löytyihän sieltä.
Kokeile laittaa ilmoitus Keltaiseen Pörssiin ja mainitse vaikka että halutaan pitkäkarvainen kolli astutukseen pientä korvausta vastaan, niin uskoisin kollin löytyvän.
Jos aiot pitää pienistä hyvää huolta, rokottaa, madottaa ne ja etsiä hyvät kodit, niin onnea vaan yritykselle. - jaana
kiskis kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä ettei maailma kaipaa yhtään lisää pentuja, mutta jos välttämättä haluat teettää pentuja, niin voit ottaa yhteyttä vaikka joihinkin Norski kasvattajiin. Sieltä löytyy myös sellaista väkeä jotka varmasti antavat kollinsa sinun nartullesi pientä korvausta vastaan.
Itse joskus aikoinaan, kun en asioista paremmin tiennyt, teetätin kotikissallani pennut. Uroksena oli Persialainen. Ennestään en uroksen omistajaa tuntenut, otin vaan yhteyttä ja kysyin suoraan: "Haluaisin teettää kotikissallani puolipersialais pentuja, löytyisikö sinulta sopivaa urosta?" ja löytyihän sieltä.
Kokeile laittaa ilmoitus Keltaiseen Pörssiin ja mainitse vaikka että halutaan pitkäkarvainen kolli astutukseen pientä korvausta vastaan, niin uskoisin kollin löytyvän.
Jos aiot pitää pienistä hyvää huolta, rokottaa, madottaa ne ja etsiä hyvät kodit, niin onnea vaan yritykselle.Kiitos vinkistä.
- Daisy
kiskis kirjoitti:
Jos aiot pitää pienistä hyvää huolta, rokottaa, madottaa ne ja etsiä hyvät kodit, niin onnea vaan yritykselle.Siitosuroksen omistajan sopimuksessa kollin omistaja nimenomaan vannoo kieltäytyvänsä uroksen antamisesta erirotuisille tai roduttomille naaraille. Joten jos joku norski-ihminen kolliansa lainaa, on hän rikkonut ko. sopimusta. En kyllä tiedä, minkälaisia sanktioita voisi olla odotettavissa, mutta tuskinpa kukaan vastuuntuntoinen kollin omistaja edes haluaa sopimustaan rikkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain767636Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1293049- 1531894
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha711718Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1291557Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1721492- 1321212
- 79887
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko50834- 53784