osteoporoosin oireko??

katriina1976

Kysyn myös täältä kun lääkärit vaan sanovat että ei ole mitään vikaa..

Minulla on osteopenia johtuen eräästä perinnöllisestä luustosairaudestani. Muutama kuukausi sitten satutin selkäni, alaselkänikamaan tuli murtuma. Tämä on jo parantunut mutta sen jälkeen olen huomannut, että kovalla alustalla maatessani selällään tuosta keskiselästä (lanneselkä?) tulee 4 selkärangan nikamaa esiin paljon enemmän kuin ennen (kun siis pyöristän selkää).

En esim pysty ollenkaan nostamaan jalkoja kohti kattoa ja lantiota ylös koska nuo "muhkurat"tulevat esiin, painuvat kovaa alustaa vasten ja silloin sattuu. Muuten eivät ole kipeät. Olen huomannut että tulevat "ulos" myös kun istun selkä pyöreänä vaikka tuolissa jossa kova selkänoja takana, silloin nuo muhkurat tuntuvat häiritsevältä.. ne siis sattuvat ainoastaan sillon kun niitä painetaan jotain kovaa vasten..niinkun hiertyvät..mitään särkyä tai sellasta ei ole.

Lääkärit vaan sanoo että siinä ne on aina olleet, et ole vaan huomannut....joopa joo..tiedän, että ovat tulleet vasta äskettäin!!

Mulla myös lievää skolioosia mutta onko sillä joku merkitys...? koskaan sille ei ole mitään tehty kun ei ole vaivannut.

Tämä "muhkura" vaiva on selkeästi tullut tuon nikamamurtuman jälkeen..Apua, onko mun selkä hajoamassa? onko selkäranka jotenkin "kasaan painunut"? Minulla on puoli vuotias lapsi joka painaa 10kg joten rasitusta selälle on tullut...

kiitos jos joku osaa auttaa..

3

1095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • men samma här

Itselläni on ihan samalla viissiin alimmat nikamat pullistuneet ulos. Olen kopeloinut kaikki perheenjäsenet ja sellaiset sukulaiset,joihin kärsii "käydä käsiksi" :-)) , mutta enpä ole muilta samanlaisia ulokkeita löytänyt.
      Esim. kuntosalilla kyseiset ulospäin työntyneet nikamat hankaavat vatsaliikkeitä tehdessäni selkänojaan ja muutaman kerran olen saanut hierrettyä ihoni rikki ko kohdilta. Ja todellakin, lääkärit eivät kommentoi mitään eikä selitystä tule. Itse en ole loukannut selkääni, mutta notkoselkä minulla on ollut aina ja nyt selkäni on kääntynyt oikealle vinoon 15 astetta.
      Samassa veneessä ollaan, mutta enpä ole erityisemmin huolissani, ihmeen paljonhan tuo selkä kuitenkin kestää. Olen tosi ollut nyt vuoden saikulla issiasvaivojen ja neuropaattisen kivun takia.

• katriina1976

kiitti vastauksesta! myös mulla hankala tehdä joitakin kuntosaliliikkeitä kun nikamat painuvat vasten kovaa alustaa/selkänojaa..
        kai me ollaan ainoat jolla on tällainen selkä kun ei muita ole ilmoittautunut..
        onko sulla siis osteoporoosi vai muuten vain selkävaivaa?
        mä olen vähän ollut kyllä huolissani koska tuo nikamien painuminen on musta todella häiritsevää..en tiedä sitten mikä siihen auttaisi, vai auttaako mikään...

• samma här
        katriina1976 kirjoitti:

kiitti vastauksesta! myös mulla hankala tehdä joitakin kuntosaliliikkeitä kun nikamat painuvat vasten kovaa alustaa/selkänojaa..
        kai me ollaan ainoat jolla on tällainen selkä kun ei muita ole ilmoittautunut..
        onko sulla siis osteoporoosi vai muuten vain selkävaivaa?
        mä olen vähän ollut kyllä huolissani koska tuo nikamien painuminen on musta todella häiritsevää..en tiedä sitten mikä siihen auttaisi, vai auttaako mikään...

Olen ollut paikallisen keskussairaalan kontrolleissa jo monta vuotta selkävaivojen takia, ja nyt kesällä paljastui muissa yhteyksissä että sairastan keliakiaa. Kun fysiatri kuuli tämän, passitti hän minut luutiheysmittaukseen ja odottelen nyt "vapauttavaa päätöstä osteoporoosista" sillä sitä vaivaa en enää itselleni halua. Joten toivottavasti minulla ei ole edes sitä osteoporoosin alkuvaihetta "osteopeniaa" vai mikä se nyt olikaan.
        Olen muuten aikoinani harrastanut telinevoimistelua, joten olen ollut kohtuullisen notkea vielä pitkälle aikuisikään saakka. Eli nuo pari pullistelevaa selkänikamaa eivät ole haitanneet sitäkään, mutta selinmakuu kovalla alustalla on piinaa samoin kuin juuri nuo kuntosalilaitteen, joissa voi tulla hiertymiä hankauksen seurauksena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      96
      2636
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      198
      1011
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      57
      816
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      769
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      58
      660
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      18
      571
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      51
      545
    8. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      40
      534
    9. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      504
    10. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      495
    Aihe