Hei,
Minulle tuli keskenmeno 11 6 rv:lla. Sain patologin lausunnon, mutta siinä ei ole selitetty mitään suomeksi. Minua auttaisi surutyössäni eteenpäin tieto, oliko kyseessä tuulimuna vai oliko olemassa myös varsinainen sikiönalku. Lausunto on tällainen:
"G1PO Keskenmeno H12 . Kudoskappale kohdunsuulta näytteeksi.
PAD: Corpus uteri, Residua post abortum
Näytepurkissa on 5 cm läpimittainen kudoskappale, josta otetuissa näytteissä nähdään alkuraskauden istukkakudosta. Villukset ovat vaihtelevan kokoisia ja niiden stroomassa on osittain degeneraatiota ja osittain fibroosia. Tulehdusta ei tule esille. Ei merkkejä malignista. Kyseessä on abortti residua."
Sattuisiko täällä olemaan joku, joka ymmärtäisi tuosta jotain? Ehkä joku, joka on saanut samantyyppisen lausunnon ja selvittänyt sen sisällön suomeksi? Toki voin soittaa sairaalaan ensi viikolla, mutta viikonloppu sitä ennen tuntuu kovin pitkältä... Pakko yrittää etsiä netistä vastausta...
Osaako kukaan latinaa?
7
6178
Vastaukset
- Pikku Myy
Niin, ymmärrän tuon niin, että kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno. EI tuulimuna. Mutta en luottaisi täysin latinankielen taitooni... ;) (en ole koskaan opiskellut latinaa!)
- sanastoa
Nämä löysin yhdestä sanastokirjasta, toivottavasti on jotain apua mutta ehkäpä kannattaa silti kysästä alansa ammattilaisilta vielä varmistus.
villus = nukkalisäke, esim.ohutsuolen limakalvon pieniä ulokkeita
stroma = peruskudos
degenraatio = rappeutuminen
corpus = runko, varsi, keho
uteri = kohtu, kohdun
fibroosi = sidekudostuminen, arpeutuminen
maligni = pahanlaatuinen (kasvain)
residuaali = jäännös - .......................
corpus uteri = kohdun runko
G1PO = G1 tarkoittaa ensimmäistä raskautta (jos olisi G2 kyseessä olisi sinulla toinen raskaus jne)
P0 taas tarkoittaa että 0 synnytystä, eli jos olisi P1 olisit synnyttänyt kerran
H12 = Tästä en ole varma, mutta tarkoittanee keskenmenoa rv 12
fibroosi = sidekudostuminen
residua = jotain jäännökseen viittaavaa... (?)
strooma, stroma = 1) elimen tai soluliman perusrakenneosa; 2) peruskudos
villus = nukkalisäke- että tässä kyse
joko tuulimunasta tai aiemmin abortoituneesta sikiöstä, ts. varmuudella ei voida sanoa koska tutkittu kudos ollut vanhaa.
Itsellä oli tuonlainen lausunto ja se oli joko tuulimuna tai aikasilla viikoilla kesken mennyt mutta ei ole tullu ulos itsestään. Kudoksesta oli vaikea sanoa varmasti enää. silloin oli rv 12 4
Nyt kaksi lasta 2 ja 4vee.
Kyllä elämä voittaa. - lingua latina
että tässä kyse kirjoitti:
joko tuulimunasta tai aiemmin abortoituneesta sikiöstä, ts. varmuudella ei voida sanoa koska tutkittu kudos ollut vanhaa.
Itsellä oli tuonlainen lausunto ja se oli joko tuulimuna tai aikasilla viikoilla kesken mennyt mutta ei ole tullu ulos itsestään. Kudoksesta oli vaikea sanoa varmasti enää. silloin oli rv 12 4
Nyt kaksi lasta 2 ja 4vee.
Kyllä elämä voittaa.Lyhyesti:
12 viikolla kesken mennyt raskaus.
Näyte kohdun suulta.
Näytteessä kohdunsuun soluja ja vanhaa raskauskudosta.
Ei merkkejä pahanlaatuisuudesta tai tulehdusmuutoksista.
Eli: raskaus mennyt kesken niin aikaisin, että mahd. alkio jo 'hävinnyt', eikä tutkittavaa paljon ole.
- ei pelkkää latinaa
Hankkikaa tietoa oikeuksistanne! Kyllä tieto on saatava ymmärrettävällä tavalla ihan sieltä mistä tuo lausunto on saatu.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
5 § Potilaan tiedonsaantioikeus
"Terveydenhuollon ammattihenkilön on annettava selvitys siten, että potilas riittävästi ymmärtää sen sisällön." - Tapiiri
Minä itse otin tulokset mukaan jälkitarkastukseen ja sanoin lekurille että haluan tämän suomeksi kiitos. Itse sain keskenmenon vuosi sitten rv:la 15. Lapsi oli poika ja kaikinpuolin terve, ei löytynyt keskenmenolle syytä. Voimia sinulle ja perheellesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733