poskiontelon tulehdus

tulehdus taas

Sairastan poskiontelon tulehdusta 2 krt vuodessa. Yleensä tauti tulee keväällä ja syksyllä. Syön antibiootteja 2-3 kuuria ennen kuin oireet katoavat. Olisikohan kyseessä krooninen poskiontelontulehdus. Sarvikuonoa käytän myös tehokkaasti ja hieman se helpoittaa tukkoisuuteen mutta parantavaa vaikutusta sillä ei ole. Punktioita minulle ei ole tehty kertaakaan.

Jos tulehdus on otsaonteloissa, onko särky ja painon tunne siellä selkeää, muita oireita? Itselläni tuntuu pientä jomotusta otsaonteloiden kohdalla. Röntgen kuvat on otettu joskus pariinkin kertaan, lääkärin mukaan toinen onteloistani on niin pieni ettei sinne edes mahtuisi mitään.

Olisiko kellään mitään hyviä vinkkejä taudin enneltaehkäsemiseksi tai paranemisen edistämiseksi.

13

15606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

No voisikohan edes toisen ontelon tyhjentää? Olisi kai sekin parempi kuin ei mitään.

• Sattuuko?

Mulla on ekaa kertaa elämässäni poskiontelontulehdus, nyt 3tta päivää antibioottikuurilla ja kipu on vain pahentunut. Pelottaa hirveästi jos antibiootit ei auta, että joudutaan punkteeraamaan. Oon kuullut siitä pelkkiä kauhutarinoita, sattuu ja neuloja tungetaan nenään. Minkälaista se on? Voiko sen tehdä nukutuksessa? Pelottaa ihan älyttömästi.

• sairastelija
        Sattuuko? kirjoitti:

Mulla on ekaa kertaa elämässäni poskiontelontulehdus, nyt 3tta päivää antibioottikuurilla ja kipu on vain pahentunut. Pelottaa hirveästi jos antibiootit ei auta, että joudutaan punkteeraamaan. Oon kuullut siitä pelkkiä kauhutarinoita, sattuu ja neuloja tungetaan nenään. Minkälaista se on? Voiko sen tehdä nukutuksessa? Pelottaa ihan älyttömästi.

sua vielä punkteerataan. Eikä se antibioottikuuri heti auta. Mä joudun usein syömään kuurin loppuun ja sitten vasta alkaa huomaamaan sen vaikutuksen. Mulla on ollu elämässäni vaikka kuinka monta poskiontelotulehdusta, eikä mua oo vielä kertaakaan punkteerattu. Joten tuskin sua nyt heti punkteerataan. Eiköhän ensin kokeilla toistakin antibioottikuuria, jos toi eka ei auta.

• hajallis
        sairastelija kirjoitti:

sua vielä punkteerataan. Eikä se antibioottikuuri heti auta. Mä joudun usein syömään kuurin loppuun ja sitten vasta alkaa huomaamaan sen vaikutuksen. Mulla on ollu elämässäni vaikka kuinka monta poskiontelotulehdusta, eikä mua oo vielä kertaakaan punkteerattu. Joten tuskin sua nyt heti punkteerataan. Eiköhän ensin kokeilla toistakin antibioottikuuria, jos toi eka ei auta.

mulla on ollut poskiontelon tulehdus varmaan syksystä asti kun nenä ihan tukossa koko ajan saakelin huono ja väsynyt olo ja limaa valuu suuhun ihan kokoajan. Kävin sitten tammikuussa yksityisellä lekurilla, röntgrnkuvat otettiin ja ontelot oli aivan varjostuneet. Sain 10 päivän antibiotti kuurin,ei tehonnut ja sain toisen 10 päivän kuurin.. sitten alkoi tuntua vähän paremmalta ja nenäkin pysymään suht auki. Kunnes sitten tuli pieni kevät flunssa huhtikuun alussa ja sen jälkeen nenä on taas ollut kokoajan aivan tukossa ja posket vähän kipeet vielä vkl on särkenyt päätä ja ollut saakelin huono olo (oksettaa) että ei pysty syömään mitään.. Niin siis nenä on vieläkin ihan tukossa ja on ihan sika huono olo joka aamu ja koko päivän että ei paljon töissäkään pysty syömään kun oksettaa kokoajan ja päätä särkee..vihloo silleen ilkesti ja sitten ku ei oikeee särje ni on kuiteski saakelin kipee ku painaa tosta ohimolta tai otsasta.. ja tää pysyy koko päivän iltaan asti ja on aamulla kun nousee sängystä, tosin ei ihan jika aamu.. että voisiko johtua poskiontelon tulehduksesta toi oksettava olo pääkipu???

• riitu---------

pojalleni annettiin 3 eri kertana aina antibioottia ja aina uusi tulehdus. Vaihdettiin penisilliinikuuriin, jopa alkoi tehota.
      Eli toisille auttaa se antibiootti ja toisille taasen penisilliini.

• ......

Itse sairastin ensimmäisen poskiontelotulehdukseni kesäkuussa, joka hoitui yhdellä antibiootilla (taisi olla penisiliinikin vielä). Elokuussa kumminkin sain uudestaan poskiontelotulehduksen, siihen sain samaa lääkettä, mutta oireet vain pahenivat. Sain uutta lääkettä, zithromaxia. Oireet helpottivat, mutta vaiva ei parantunut. Tämän jälkeen menin oikein nenäsairauksiin erikoistuneelle lääkärille, joka antoi viikon ajaksi nenäsumutetta ja niistämistä, valitettavasti sairastuin tässä välissä kauheaan flunssaankin... No, tämän nenäsuihkekuurin jälkeen söin vielä ketek antibiootin, joka sekin helpotti oireita, mutta taitaa se poskiontelotulehdus vieläkin olla... Huomenna lääkäriin ja taidetaan punkteerata. Näin hän ainakin sanoi, jos ei mene enää tuolla viimisellä lääkkeellä ohi, ettei ole enään paljon vaihtoehtoja. Hän myös vakuutti, ettei se puudutus satu. Niinhän ne aina sanoo... No, ei mitään suurempia paineita vielä, vaikka kovaa piikkikammoa podenkin. Meinaan kun on jo päälle kuukauden poskiontelotulehdusta sairastanut, niin haluaa siitä vaivasta jo eroon... Punkteeraus on kumminkin varma tapa ja pääsee ainakin pääkivuista ja paineen tunteesta^^

• tulehdus taas

Olen valitettavasti penisiliinille allerginen :)

• tulehdus taas
        ...... kirjoitti:

Itse sairastin ensimmäisen poskiontelotulehdukseni kesäkuussa, joka hoitui yhdellä antibiootilla (taisi olla penisiliinikin vielä). Elokuussa kumminkin sain uudestaan poskiontelotulehduksen, siihen sain samaa lääkettä, mutta oireet vain pahenivat. Sain uutta lääkettä, zithromaxia. Oireet helpottivat, mutta vaiva ei parantunut. Tämän jälkeen menin oikein nenäsairauksiin erikoistuneelle lääkärille, joka antoi viikon ajaksi nenäsumutetta ja niistämistä, valitettavasti sairastuin tässä välissä kauheaan flunssaankin... No, tämän nenäsuihkekuurin jälkeen söin vielä ketek antibiootin, joka sekin helpotti oireita, mutta taitaa se poskiontelotulehdus vieläkin olla... Huomenna lääkäriin ja taidetaan punkteerata. Näin hän ainakin sanoi, jos ei mene enää tuolla viimisellä lääkkeellä ohi, ettei ole enään paljon vaihtoehtoja. Hän myös vakuutti, ettei se puudutus satu. Niinhän ne aina sanoo... No, ei mitään suurempia paineita vielä, vaikka kovaa piikkikammoa podenkin. Meinaan kun on jo päälle kuukauden poskiontelotulehdusta sairastanut, niin haluaa siitä vaivasta jo eroon... Punkteeraus on kumminkin varma tapa ja pääsee ainakin pääkivuista ja paineen tunteesta^^

Kuukausi poskiontelon tulehduksessa on minullekkin tuttu tunne. Laskeskelin että viimeisenä viitenä vuotena olen sairastanut poskiontelon tulehduksen 2 kertaa vuodessa. Kuitenkin viimeistään kolmannella kuurilla vaiva on parantunut. Sitä kun oireet alkaa, niin voi jo ajatella, että jaahas tässä ollaankin taas seuraava kuukausi kipeänä :)Pientä lämpöä on kokoajan muut ontelo vaivat.

Ensimmäinen kuuri ei ole kertaakaan auttanut. Nyt sain myös Ketek kuurin, jonka lääkäri kehui auttavan ekalla kerralla...saas nähä! Zithromax kuuri on yleensä tehonnut tokalla kerralla, mutta lääkärin mielestä ei ole hyvä syödä samaa lääkettä joka kerta. Ja onhan se kyllä totta.

Kannattaa myös muistaa, että turvotus ja painen tunne eivät katoa heti vaikka bakteeri talttuisikin. Pitkään jatkuneen poskiontelontulehduksen turvotus kestää, että se laskee :)

• lillan123

..että penisilliini on antibiootti? Hassua kun ihmiset puhuu antibiootista JA penisilliinistä, vaik penisilliini on myös antibiootti..

• ccccccccccccxxxxxxxx

Tulin juuri poskionteloiden punkteerauksesta.

Ei sattunut.

Lääkkeiden lisäksi lääkäri kehoitti juomaan vähintään 1,5 litraa vettä päivässä.
      Kuulemma tekee nuhan juoksevaksi ja paksua limaa ei keräänny niin helposti onteloihin.

Ps. Sarvikuono käytössä. Sillä tuli just kotona jumalataton veripaakku/mätää ....ulos. Onneksi.

• .....

Tänään tulin minäkin punkteerauksesta, ja ikävä kyllä, se sattui. Vaikka toimenpide ei kauaa kestänyt.

Puudutuspiikin törkkääminen sattui, punkteerauspiikin törkkääminen syvälle sattui, itse toimenpide sattui. Tosin, tämäkin johtui varmaan siitä, että lääkäri ei puuduttanut kovinkaan kauaa... Mielestäni liian vähän. Vaikka poskiontelotulehdus oli minulla ollut kuukausitolkulla, ei se ollut paha, amorionit, zithromaxit ja ketekit olivat sentään poistaneet tulehduksen toiselta puolelta, muttei kokonaan toiselta poskelta. Räkää ei siis ollut paljoa, onneksi. Antibioottikuuria en saanut, koska sanoi, että sitä on turha enää antaa, kun teho ollaan jo nähty. Käski kumminkin laittaa nenäsumutetta (otrivin menthol) ja niistää paljon. Kamala niistää kun nenään sattuu...

• kokemusta on

minulla sama juttu! poskiontelontulehdus iskee herkästi. Mutta kannatan punkteerausta. Sitä ei tarvitse eikä kannata pelätä. Auttaa paljon paremmin ja nopeemmin kuin lääkkeet. Tietysti yksilöllistä mutta minulla ainakin näin.
      Mielipiteeni on, että esim. kokenut kurkku- ja korvalääkäri osaa tehdä hyvin punkteerauksen, siis erikoislääkäri. Hällä enemmän kokemusta.

Itsekin haluaisin tietää, miten estää näitä tulehduksia. Onko allergioilla oma osuutensa asiassa yms.

• Anonyymi

Hjulvata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      12
      3169
    2. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1801
    3. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      19
      1642
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1555
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1543
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      23
      1511
    7. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1360
    8. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1334
    9. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1274
    10. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      34
      1252
    Aihe