Takkaluukuista

Kuka haluaa haisevan takan?

Tällä palstalla on useampia viestejä siitä, että takka alkaa haista taloissa, joissa on koneellinen ilmanvaihto. Olisi kiva tietää minkälaisia takkaluukkuja kyseisissä tapauksissa on käytetty. Auttaako esim. se, että luukuissa on ympärikiertävä tiivistenauha?
Ja onko takat olleet takkavalmistajien takkoja vai paikalleenmuurattuja tiilitakkoja.

Viranomaiset ovat kyllä varsin kiinnostuneita siitä, mitä epäpuhtauksia tulee piipusta ulos, mutta se, mitä tulee takan kautta sisään taloon, ei tunnu kiinnostavan. Eriskummallista?

4

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttaa kun eka kerroilla jättää peltiä auki ja antaa kuivaa uunin.Sitten kun on saatu uuni kuivaksi ja kuumaksi niin eipitäisi enään haista.
      Varmasti auttaa jossa on tiivisteet ei fuskaa luukkujen kautta niin paljon.
      Mutta todennäköiswsti hajutulee muutakin kautta.

    • Jts

      Jos ilmastointi on oikein tasapainoitettu. Useimmissa lämmöntalteenottokoneissa on myös mahdollista lisätä ns. takkakytkin, jolla alennetaan poistoilmapuhaltimen tehoa 15-30 minuutiksei, kun takkaa sytytetään. Tällöin huoneistossa on ylipaine, joka estää ilmavirran takasta huoneistoon päin.

      Jos asunossa on pelkästään poistoilma koneellinen, silloin hajuja voi yrittää poistaa takkaimurilla. Se vaan on siitä huono ratkaisu, että sen on oltava päällä aina kun takkaa käytetään.

      • Kuka haluaa haisevan takan?

        Alkuperäinen ajatukseni oli tiedustella sitä, missä tapauksissa takka haisee myös silloin, kun sitä ei käytetä. Takkakytkin esim. auttaa kyllä paloprosessin aikana, mutta sitä ei ole tarkoitus käyttää enää polton jälkeen.
        Eli
        Painovoimaisen ilmanvaihdon kohdalla talo "hengittää" piipun kautta siitä riippumatta onko takkaa käytetty vai ei, koska tämänkaltaisessa talossa ei ole alipainetta. Ilmanvaihto perustuu ymmärtääkseni joko lämpimämpään ilmaan tai esim tuulen aiheuttamaan alipaineeseen piipussa. Sanokaa te jotka ymmärrätte enemmän ilmanvaihtoon liittyvistä lainalaisuuksista.

        Koneellisen ilmavaihdon taloissa on alipaine. Kun pelti ei ole välttämättä kovinkaan tiivis ja jos takkaluukutkaan eivät ole tiiviit, eikö tämä aiheuta juuri sen, että ilmavirta kääntyy väärään suuntaan? (esim silloin kun ei tuule). Ilmavirta ei välttämättä ole kovin suuri, mutta takasta tuleva hajukaan ei ole kovin mielyttävä.

        Toisaalta jos tulipesä on "kuuma" ja pellin laittaa kiinni, kuten varaavan takan kohdalla tulisi tehdä, eikö tulipesän hajut tule väistämättä sisälle alipaineen suuntaan, jos suuluukut eivät ole tiiviit? (eli takka hengittää sekä sisään että ulos)

        Täällä palstalla oli mm. sellainen viesti, että takka ei enää haissut, jos takkaa poltti syys- ja talviaikaan muutaman päivän välein eli niin, että takka pysyi lämpimänä ja ilmavirta oikeaan suuntaan. Eikö tämä johda takan pakkopolttamiseen? Entä jos lähtee esim. matkoille? Hajut odottavat kun palaa kotiin?

        Kerätään yhteenvetoa:
        Te ketkä sanotte, ettei teidän takkansa haise alipaineistetussa talossa, onko teillä tiivistetyt vai tiivistämättömät luukut.
        Ja sama kysymys teille, joilla takka ainakin ajoittain haisee. vaikka sitä ei käyttäisi.

        Olen samaa mieltä Keppen kanssa siitä ettei takan kuulu haista. Enkä sellaista takkaa itselleni halua. Mielestäni asia on ajankohtainen siinä mielessä, että kaikissa tämänpäivän uusissa omakotitaloissa on (tietääkseni) koneellinen ilmanvaihto pakollinen. Yhdistelmä uusi omakotitalo ja haiseva takka ylittää ymmärryskykyni.


      • Lepe
        Kuka haluaa haisevan takan? kirjoitti:

        Alkuperäinen ajatukseni oli tiedustella sitä, missä tapauksissa takka haisee myös silloin, kun sitä ei käytetä. Takkakytkin esim. auttaa kyllä paloprosessin aikana, mutta sitä ei ole tarkoitus käyttää enää polton jälkeen.
        Eli
        Painovoimaisen ilmanvaihdon kohdalla talo "hengittää" piipun kautta siitä riippumatta onko takkaa käytetty vai ei, koska tämänkaltaisessa talossa ei ole alipainetta. Ilmanvaihto perustuu ymmärtääkseni joko lämpimämpään ilmaan tai esim tuulen aiheuttamaan alipaineeseen piipussa. Sanokaa te jotka ymmärrätte enemmän ilmanvaihtoon liittyvistä lainalaisuuksista.

        Koneellisen ilmavaihdon taloissa on alipaine. Kun pelti ei ole välttämättä kovinkaan tiivis ja jos takkaluukutkaan eivät ole tiiviit, eikö tämä aiheuta juuri sen, että ilmavirta kääntyy väärään suuntaan? (esim silloin kun ei tuule). Ilmavirta ei välttämättä ole kovin suuri, mutta takasta tuleva hajukaan ei ole kovin mielyttävä.

        Toisaalta jos tulipesä on "kuuma" ja pellin laittaa kiinni, kuten varaavan takan kohdalla tulisi tehdä, eikö tulipesän hajut tule väistämättä sisälle alipaineen suuntaan, jos suuluukut eivät ole tiiviit? (eli takka hengittää sekä sisään että ulos)

        Täällä palstalla oli mm. sellainen viesti, että takka ei enää haissut, jos takkaa poltti syys- ja talviaikaan muutaman päivän välein eli niin, että takka pysyi lämpimänä ja ilmavirta oikeaan suuntaan. Eikö tämä johda takan pakkopolttamiseen? Entä jos lähtee esim. matkoille? Hajut odottavat kun palaa kotiin?

        Kerätään yhteenvetoa:
        Te ketkä sanotte, ettei teidän takkansa haise alipaineistetussa talossa, onko teillä tiivistetyt vai tiivistämättömät luukut.
        Ja sama kysymys teille, joilla takka ainakin ajoittain haisee. vaikka sitä ei käyttäisi.

        Olen samaa mieltä Keppen kanssa siitä ettei takan kuulu haista. Enkä sellaista takkaa itselleni halua. Mielestäni asia on ajankohtainen siinä mielessä, että kaikissa tämänpäivän uusissa omakotitaloissa on (tietääkseni) koneellinen ilmanvaihto pakollinen. Yhdistelmä uusi omakotitalo ja haiseva takka ylittää ymmärryskykyni.

        Meillä on sama ongelma takan kanssa. Luukku ei ole tiivis. Ollaan sitä kyllä tiivistetty, mutta ei nähtävästi tarpeeksi. Ajateltiin ostaa uusi tiivis luukku, josko se auttaisi. Hermot on tämän takkatouhun kanssa mennyt moneen kertaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      771
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe