hyväksytty kypärä

uusi kuski

Ei tunnu mistään löytyvän millaisella kypärällä saa ajaa moottoripyörää ja siksi pakko kysyä täältä. kertokaa tietävämmät ihmiset ettei tule turhaan otettua sakkoja..

11

10036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ece 22.05

      Ei hyväksymättömän kypärän käytöstä mitään sakkoja saa. Tai jos saakin niin hyvin harvoin. Vakuutusyhtiö ennemminkin voi kitistä korvauksista jos päässä on brain cap ja sattuu joku onnettomuus. Hyväksytyissä kypärissä on sisällä merkintä kiinni ommellussa lapussa. Siinä taisi olla E13 ja se taitaa tarkoittaa eurooppalaisen normin mukaista hyväksyntää. Joissain kypärissä on joku snell- tai dot-hyväksyntä, mutta ne eivät koske eurooppalaisia markkinoita. Vain ECE 22.05-normi koskee Euroopan yhteisöjen alueella myytäviä kypäriä. Normi on niin hyvä että kokonaista 50 valtiota noudattaa sitä vaikka se on pakollinen vain Euroopan Unionin alueella.

    • tulee olla

      Tavallisesti numero on E 13, mutta voi niissä muukin olla. Tärkeintä on että potta on E-hyväksytty, siis ´E´ ja joku numero. Hyvän kypärän kyllä tunnistaa. On jämäkät sisuskalut, hyvin ilmastoitu ja visiiri paksua 3 mm pleksiä. Halvemmissa se voi olla vain 1,5 mm vahvuinen.

    • ee hyva

      E-hyvksynta lappu kyparassa osoittaa, etta valmistaja on testauttanut kyparan ja on saanut luvsn so mssn viranomaisilta luvan laittaa E-labellsin kyparaan. Nayttaa silta, etta E-13 on yleisin taitaa olla Espanjan hyvaksynta eli Ao maassa taitaa menna testit helpoiten lapi. E2 on jokin muu maa jne.
      Mutta kuka tietaa onko kiinalaisia kyparoita edes hyvaksytty on vaan laitettu lappunen ja kuka tietaa onko kyparat samoja, kuin hyvaksytty???

      • pää maksaa?

        Ehkä kiinalaista kypärää ei kannata päähänsä laittaa. Muistettakoon vain, että kiinalaisen Landwing-auton myynti tyssääntyi, kun Eurooppalaisessa törmäystestissä tuli pyöreät 0 tähteä.

        Kypärään kannattaa mielestäni sijoittaa ainakin 10% pään arvosta ;-)


      • E-sian tuntia

      • Halpa ja hyvä
        pää maksaa? kirjoitti:

        Ehkä kiinalaista kypärää ei kannata päähänsä laittaa. Muistettakoon vain, että kiinalaisen Landwing-auton myynti tyssääntyi, kun Eurooppalaisessa törmäystestissä tuli pyöreät 0 tähteä.

        Kypärään kannattaa mielestäni sijoittaa ainakin 10% pään arvosta ;-)

        Landwindiä (ei Landwing) myydään kyllä Hollannissa. Maasturia ei edes tarvitse testata henkilöautojen törmäystestillä kun ko. autolle ei sitä vaadita.



      • Hyväksyjämaa
        Laaksonenster kirjoitti:

        tarkoittaa valmistusmaata.

        Mulla on Osbessa E13 ja kypärän valmistusmaa on Italia.


      • Hyväksyjämaa kirjoitti:

        Mulla on Osbessa E13 ja kypärän valmistusmaa on Italia.

        Vemar-kypärän kotisivuilla oli maininta E3=Made in Italy, mutta se tarkoittaa tosiaankin, että testaus on tehty siellä.


    • Kovasti ihmettelen

      Näitä juttuja lukiessa saa kuvan, että tärkein mittari kypärän laadulle on se hintalappu, jonka kauppias lyö sihen kiinni.
      Testauslaitoksilla ei ole mitään merkitystä. Ei ainakaan, jos se on Espanjassa tai Italiassa.

      Itse lähtisin siitä, että kaikki ECE 22.05 testin kunnialla läpäisseet kypärät soveltuvat moottoripyörällä ajamiseen.
      Tietysti kypärissäkin on Ladansa ja Mersunsa. Hintaa lisäämällä saa kevyemmän, paremmin kestävän ja sopivan kypärän. Alkaa löytymään irroitettavaa sisusta, parempaa visiiriä yms. Joskus pääsee maksamaan myös merkistä ja maalauksesta hieman lisää.

      Itse en lähtisi mainostamaan toista kypärää turvallisemmaksi kuin toinen. Yksinkertaisesti siitä syystä, että en usko, että itse säilyn hengissä kolarissa, jossa halvempi kypärä murtuu, mutta kallis vielä juuri ja juuri kestää. Minä olen se heikoin lenkki, joka pettää ensin.

      Ajellaanhan tämä muistaen.

      • Kypärän ostoa miettivä

        Alan lehdistä (esim Bike), voi joka vuosi lukea muistutukset hyvän kypärän perusmerkeistä. E tai ECE 22.05 merkintä ei tätä takaa koska testeinä ne ovat suhtkoht suppeita, ajatellen sitä mihin iskut kohdistuu. Esimerkiksi Arai niminen valmistaja testaa kypäränsä monta kertaa tiukemmalla standardilla kuin ECE 22.05, englantilaisten S.H.A.R.P. testi on tiukempi kuin ECE 22.05. E hyväksynnöistä suosittelisin syynäämään E-4 (Hollanti) ja E-1 (Saksa), joissa tarkastaminen on tiettävästi ja todistettavasi tiukinta. Lukekaa niitä lehtiä, testejä JA sovittakaa kypäriä päähän. Kallis kypärä ei välttämättä sovi päähäsi, eikä ole näin turvallisin MUTTA halpa kypärä, joka on juuri pääsi mallinen ei ole sen parempi. Bike-lehdessä on useampaan otteseen ollut esimerkkejä ECE 22.05 normin täyttävistä kypäristä, joissa päälaen sivussa on pelkät verkot suojana. Näistähän maalaisjärjelläkin ajateltuna menee esimerkiksi jalkatappi melko sutjakkaasti läpi aina sinne keltuaiseen asti.

        En yritä olla "asiantunteva", kerroin vain vähän vinkkejä siihen että mitä katsoa ja mitä lukea. Niinkuin Iltalehden kypärätestissä sanottiin; Osta kypärä, ja katso sitten paljonko jäi pyörään rahaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe