jos osaatte? Kysyin tätä tuolta saunapalstaltakin, mutta laitan vielä tännekin saman kysymyksen.
Ja vielä sellainen kysymys, että miten ne ledit sinne saunaan viritellään? Muuntaja tulee saunan ulkopuolelle, mutta missä ne johdot siellä kulkee jos haluaa esim. selkänojan taakse niitä valoja laittaa? Tuodaanko ne siis vaan seinän läpi jonnekin? (näin hyvä on mun tietämys...)
Ledit vai kuituvalot saunaan?
13
14852
Vastaukset
- kuituvalot
Johdotukset vedetään seinäpaneelien takaa
- kysyt
niin varmaan kärsit kuulla vahvan mielipiteenkin. Mietippä nyt ihan itse, LEDIT vai KUITUVALOT saunaan, siis SAUNAAN, ilmeisesti suomalaisen kodin saunaan. Rompetta ovat ja niihin kyllästyy äkkiä. Sauna on sen verran pyhä paikka, että ei sinne pitäisi jouluvaloja tai vapputunnelmaa viritellä. Muut laitokset on erikseen, punasävyä käytettään maailmalla yleisesti luomaan oikeaa tunnelmaa. Hyvä vaihtoehto voisi olla pysyä "perusvalaistuksessa". Joskus kannattaa pysyä perinteisessä, ylittää itsensä ja laittaa kylpiessä kiukaalle kärisemään saunamakkaraa, ledit ja sähkövalon voi joskus korvata kynttilällä, mammakin voisi tykätä?
- saunana
Peesaan vahvasti.
- sähköm.
Yli kolmekymmentä vuotta olen erilaisia 'villityksiä' omakoti-työmailla katsellut, ja nyt tuntuu pahalta.
Sauna on, kuten sanoit, pyhä paikka meille suomalaisille. Siellä on synnytty, siellä on hoidettu sairaudet, tapettu syöpäläiset. Sinne on viety kuolleet viimeiselle pesulle.
Saunassa ovat uudistilalliset tai torpanraivaajat asuneet ensimmäisen talvensa, ennenkuin itse pirtti valmistui.
Mitä ollaan saunalle nyt tekemässä?
Olen jotenkin niellyt sen, että saunaa ei ulkoisilta ominaisuuksiltaan tunne enään saunaksi. Jotenkin hyväksyn naurettavan näköiset kiuas-ratkaisut tai paneloinnit, silloin kun pitää saada olla 'erilainen'.
Mutta kun saunan perinteistä valaistusta on alettu muuttaa yhä enemmän sirkusteltan suuntaan, se sattuu.
Olen joskus tuhahtanut rakentajalle, että jospa laitettais sininen ja vihreä valokaapeli kiertämään lauteiden reunoja ja ääriviivoja.
Olis oikein 'jouluisa' tunnelma.
Asennan joka kerta pyytämättä myös perinteisen johdon varalle lauteiden alle (kylmällä puolen eristystä), sillä luulenpa ettei näistä itsekohotus-valoista tule pitkäaikaista villitystä.
Jumalan pilkasta heti seuraavaa pyhäinhäväistystä tuollainen. - veli hyvä
Niin, ja voishan sitä olla vielä pinkopahvitkin seinissä... Aika menee eteenpäin, oletteko huomanneet ja tarpeet ja tavat muuttuvat. Eihän astioitakaan enään tiskata käsin, eikä kylmäsäilytystä vaativia tuotteita säilytetä keittiön lattian alla olevassa kellarissa.
Pihallakin on jotain muuta kuin perunamaa ja hyötyeläimet.
Elikkä laita ne valot mihin haluat ja nauti niistä...
- ........................
Ledit ei tykkää kuumuudesta
- tietenkin
Maksaa toki enemmän, mutta paljon huoltovapaampi. Ledit joutuu olemaan kovassa rasituksessa kuumuuden ja kosteuden takia, eivät kestä montaa vuotta. Ledien johdot hapettuu samalla, eivätkä ole vaihdettavissa useimmissa saunoissa.
- ap kyselijä
heille on tullut myymistään ledeistä vain kolme reklamaatiota, joista kahdessa oli asennusvirhe... Niissä on kuulemma käytetty kuumuuden kestävää johtoa, ja niille liitoskohdille on tehty jotain. Lieneekö sitten vain mainospuhetta?!?! Ja hänelle joka kehotti normaaleja valoja, niin silti toivoisin sinne jompaa kumpaa tunnelmavaloksi. Ei ole tarkoitus laittaa koko kattoa täyteen, vaan esim. penkkien taakse tai jonnekin. Ei siis mitään tähtitaivasta kuitenkaan ja valojen sekamelskaa olla tekemässä.
- Valopää
Ainakaan kattoon ei kannata ledejä laittaa, koska ledit eivät pidä kuumuudesta.
- voi laittaa
Valopää kirjoitti:
Ainakaan kattoon ei kannata ledejä laittaa, koska ledit eivät pidä kuumuudesta.
kattoon ja kestää silti vuosia hyvin.
- katossa
Saunamme (ollut vajaan vuoden käytössä) on ilmeisesti puritaanien mielestä hirvitävä häväistys ja sirkusteltta, koska meillä on kahdeksan ledivaloa katossa antamassa saunalle tarvittavan valaistuksen.
Ledit ovat "kellertäviä" valoltaan ja säädettävissä sopivan himmeämmeiksi. Yksi ledeistä vaihtaa hiukan väriään ja valaisee ainavalmista kiuasta (josta kohoava höyry näyttää mukavalta hämyisessä saunassa... ai niin - ja saunan lauteet ja seinät on käsitelty tummiksi (tervanvärisiksi)...
Mielestäni sauna näyttää (ja tuntuu tunnelmaltaan) paljon paljon mukavammalta kuin edellisen asuntomme vaalea paneloitu (päivänpolttama) sauna jossa valaistuksena oli alalauteen yläpuolella oleva perinteinen lamppu..
(Ja lauteiden alla on perinteisen valaisimen paikka joskin nyt tuon lautaritilän alla on ledien muuntaja piilossa)
-tyytyväinen tähtitaivaan alla saunoja ;)- M.D.
Kerroppa tarkemmin, miten tuo muuntajan asennus on tehty saunaan? Olen ymmärtänyt, että saunatilaan ei muuntajaa voi laittaa kosteuden ja kuumuuden vuoksi. Onko siinä joku tiivis kotelo ympärillä? Tämä olisi meilläkin saunaremontin alla huomattavasti helpompi vaihtoehto kuin vetää johdotukset saunasta pesuhuoneen kautta takaisin takkahuoneeseen ja asentaa muuntaja sinne. Kuituvaloihinhan kyllä saa pariakin eri saunaan tarkoitettu projektoria mutta LED-muuntajista en ole kuullut.
- 1 sähköasentaja
M.D. kirjoitti:
Kerroppa tarkemmin, miten tuo muuntajan asennus on tehty saunaan? Olen ymmärtänyt, että saunatilaan ei muuntajaa voi laittaa kosteuden ja kuumuuden vuoksi. Onko siinä joku tiivis kotelo ympärillä? Tämä olisi meilläkin saunaremontin alla huomattavasti helpompi vaihtoehto kuin vetää johdotukset saunasta pesuhuoneen kautta takaisin takkahuoneeseen ja asentaa muuntaja sinne. Kuituvaloihinhan kyllä saa pariakin eri saunaan tarkoitettu projektoria mutta LED-muuntajista en ole kuullut.
Jees, saunan puolelle on mahdollista asentaa muuntaja. Yhdellä valmistajalla se oli IP 44 luokitellussa jakorasiassa (ASENNUSKORKEUS ALLE METRIIN LATTIASTA). Siinä samaisessa rasiassa taisi olla myös sääto-potikka, Led:ien himmeys-tason säätöön. Kattoon en suosittelisi Ledejä saunassa, erään valmistajan edustajan mukaan käyttöikä noissa lämpö-asteissa lyhenee radikaalisti (olen jossain pari-vuotta vanhassa saunassa jo sammuneitakin Ledejä nähny...). Parempi asennustapa on sijoitella ledit selkänojiin tai portaisiin niin että valo heijastuu epäsuorasti jostain pinnasta. Ongelma Ledeissä on yhä myöskin tuo väri-sävy. Se on joko julmetun kylmä tai keltainen.
Kuituvalo on hinnasta huolimatta paras ratkaisu.
Perinteinen saunavalo kannattaa jättää siivous-valoksi lauteiden alle.
Kuituvaloprojektorin saa myöskin jälkiasennus sarjana vanhan lauteiden alla olevan valaisimen paikalle ja siitä kuidut lauteisiin/nojiin...
Tässä ajatuksia, jos joku lukee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486258Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki694165- 393366
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t213186- 1982949
- 402612
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132489törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202462- 1501499
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3251488