Hei!!
Kertokaas viisaammat ja auttakaa te ihanat ihmiset!! Kävin suihkussa aamulla ja huomasin että minulla on joku nystyrä tai joku sellanen tuossa ihan peräaukon vieressä!! Onko se peräpukama? Ja miten sen saa pois?? Apuva!
Pliis, vastatkaa joilla on kokemuksia tästä nolosta asiasta.. mulla synnytys lähellä ja ompa kiva jos on tuollanen vaiva synnytyksessä!! Ei se tosin kipeä ole.. VIELÄ ainakaan.
Peräpukamako?
7
1286
Vastaukset
- susa
mulla oli kanssa ensimmäisen raskauden lopussa. se oli aivan hirveetä. istuin kylpyhuoneessa ämpärissä jossa oli lämmintä vettä. se nyt auttoi hieman. kannattaa nyt paljon suihkutella lämpimällä vedellä. se ainakin kutistuttaa sitä. mun pukama oli niin kipeä, että jouduin sitä näyttämään lääkärille. eipä sille oikeen mitään voi tehdä... apteekista saa kyllä salvaakin siihen. sinuna koittaisin nyt suihkutella ens hätään sitä monta kertaa päivässä lämpimällä vedellä. jos ei auta kannattaa mennä apteekkiin ja rohkeasti kysyä siihen salvaa.
- ////
Joo, itelläni on sellaset samanlaiset "pampulat" ilmestyny tuonne peräaukon suulle. Ne ei oo varsinaisesti kipeet mutta inhottavat ja vaikeet pitää puhtaana jos käy kakkos asialla.. joten suihkuttelua oon harrastanu. Puhuin asiasta lääkärille kun olin siellä muutenkin raskauden takia käymämssä ja hän sanoi ettei mun tapauksessa nämä ole peräpukamia kun ne ei oo kipeitä... ne on "vaan" sellasia ulokkeita joita joillakin naisilla tulee.
Raskauden edetessä oon vaan huomannut että ne on suurentunu.. tietty kun muutenkin on vähän jo turvotusta tuolla takaslistossa (rv34). Sitä oon miettinyt että voiskohan niille ja kannasttastkohan niille synnytkysen yhteydessä tehdä jotain... ajattelin vaan kun on jo muutenkin siinä tilassa kivunlievitystä saanut ja jos ommellaan niin jos nekin vois jotenkin napsia pois.. vai lähteekö ne sitten itsestään pois kun vauva on syntynyt?! - Mä vain
//// kirjoitti:
Joo, itelläni on sellaset samanlaiset "pampulat" ilmestyny tuonne peräaukon suulle. Ne ei oo varsinaisesti kipeet mutta inhottavat ja vaikeet pitää puhtaana jos käy kakkos asialla.. joten suihkuttelua oon harrastanu. Puhuin asiasta lääkärille kun olin siellä muutenkin raskauden takia käymämssä ja hän sanoi ettei mun tapauksessa nämä ole peräpukamia kun ne ei oo kipeitä... ne on "vaan" sellasia ulokkeita joita joillakin naisilla tulee.
Raskauden edetessä oon vaan huomannut että ne on suurentunu.. tietty kun muutenkin on vähän jo turvotusta tuolla takaslistossa (rv34). Sitä oon miettinyt että voiskohan niille ja kannasttastkohan niille synnytkysen yhteydessä tehdä jotain... ajattelin vaan kun on jo muutenkin siinä tilassa kivunlievitystä saanut ja jos ommellaan niin jos nekin vois jotenkin napsia pois.. vai lähteekö ne sitten itsestään pois kun vauva on syntynyt?!peräpukamat ovat olleet riesana minulla kans ja tuntuu et ohi ne ei mene sit millään... Kakkaaminen on aika työlästä välillä. Kahvi laittaa aamuisin kuitenkin hyvin liikkeelle. :)
Mul kans peräaukon suulla pari nystyrää ja ne välillä arkoja..pukamia ovat siis...mulle neuvottu myös näin että kun pesee alapäätään niin kannattaa painaa niitä sissäänpäin ja laittaa sitä salvaa..niittenkin kanssa oppii elämään...uskokaa pois.
- +voide
Peräpukamaa kannattaa suihkutella usein päivässä ja käyttää lisäksi siihen tarkoitettua voidetta (esim.Scheriproct). Sitä ei voi käyttää raskauden 1.kolmanneksen aikana. Mut jos arveluttaa tuon käyttö niin ainahan kannattaa kysyä lääkäriltä/neuvolasta/apteekista. Noilla hoidoilla peräpukama lähti minulta 1,5 viikossa.
- Bumble-B
Pukamiin saa apteekista Hädensa-voidetta jota saa käyttää raskauden aikana. Scheriproctia ei saa käyttää, muistaakseni ainakaan alkuraskauden aikana.. Hädensa-voidetta pukaman päälle (puhtaaseen peppuun) ohjeiden mukaisesti ja mulla ainakin on viikossa pukamat laskeneet, toisilla voi kestää pitempään tai parantua nopeammin. Ja sen lisäksi vältä kiristäviä housuja ja suihkuttele lämpimällä vedellä ja pidä paikat puhtaana ja pidä suolen toiminta kunnossa. Ummetus aiheuttaa pukamia.
- nolostunut
Kiitos kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan!!! Pitänee mennä apteekkiin sitten =) Ja ottaa monta lämmintä suihkua !
- joujou
Scheriproctia saa käyttää keskiraskaudesta (toisesta kolmanneksesta) eteenpäin. Minulle sitä suositteli neuvolan lääkäri. Scheriproct-peräpuikot ovat tehokkaampia kuin voide siinä vaihessa jos peräpukamat tulehtuvat.
Kannattaa välttää istumasta pitkiä aikoja, sillä se tulehduttaa ne nopeasti, nimim. "kokemusta on".
Ja jos/kun sitten tulehtuvat, ovat aivan ....vetillisen kipeät, nimim. "kokemusta on".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203