Olen hommannut juuri n. 250 l akvan, ja yrittänyt nyt saada sitä vaateriin tuonne olkkariin. Mielenkiintoista puuhaa..aina saa joko laskea tai nostaa jompaa kumpaa päätä. Ja siltiki vatupassi näyttää, että ei vieläkään ihan vaateris. Huh, no pienen tauon jälkeen uusi yritys. Tuossa touhatessa tuli mieleeni, että voiko akvaarioon laittaa luonnosta poimittuja kiviä? Meillä olis semmosia louhitulta kalliolta poimittuja (aika tummia, melkein mustia jotka kimaltelee.) ja sitten lapin reissultu pari sellasta ihan litteetä aika isoa, niis kasvo jotain vihertävää sammaleen tapasta, mutta ne on pesty ja hinkattu pois. Toinen kivi on melko vaalee ja toinen tavallisen harmaa. Olisin tehnyt noista jonkinlaisen luolan akvaani, mutta uskallanko, vai liukeeko niistä veteen jotain haitallista? Akvani on ensimmäiseni, enkä haluaisi heti omilla mokillani sitä sössiä. Kiitti, jos joku viitsii asiallisen vastauksen kirjottaa!
luonnon kiviä akvaan..
21
2731
Vastaukset
- Rihma
Tässä mielenkiintoisia ja tärkeitä linkkejä akvaarioharrastajalle.
Tuolla tietoa luonnonkivien tuomisesta altaaseen;
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto13.php?sid=035283064241d1fdd70250ab01ea8c43
Lue otsikon "Akvaarion hoito-ohjeet" alla olevat kohdat tarkasti läpi;
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/index.php
Muista että allas on kypsytettävä, ennen kalojen tuontia. Älä osta kaloja hetken mielijohteesta vaan tutustu mitkä lajit sopivat altaasi vesiarvoihin ja kokoon. Tuolla linkkejä eri lajeista;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218
Kypsytyksestä;
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67551&highlight=kypsytys*- tintti80
En olekaan vielä päättänyt mitä kaloja hankin. Odotan ensin että saan tuon akvan onnellisesti täytettyä ja käyttövalmiiksi. Tuo kypsyttäminen vähän jänskättää, etten vain sitten mokaisi. No aika näyttää. Sellainen asia vielä askarruttaa, että kun pitää suorittaa nämä osittaiset vedenvaihdot, niin imuroidaanko pohja samalla? Tai siis voiko esim. Osan vedestä vaihtaa pohjan imuroinnin yhteydes ja osan sitten vaan imeä pois? Ja kun toto phjaa sitten imuroi, niin miten perusteellisesti se pitää putsata? Pitääkö se putsata ihan pohjalasia myöten ja tonkia ja mullistaa joka kolosta? Olen lukenut ettei saa liian innokkaastikaan putsata, mikä on siis sopiva? Paljonko kannattaa vaihtaa kerralla ja miten usein? Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta minkäs teet..
- fish KING
tintti80 kirjoitti:
En olekaan vielä päättänyt mitä kaloja hankin. Odotan ensin että saan tuon akvan onnellisesti täytettyä ja käyttövalmiiksi. Tuo kypsyttäminen vähän jänskättää, etten vain sitten mokaisi. No aika näyttää. Sellainen asia vielä askarruttaa, että kun pitää suorittaa nämä osittaiset vedenvaihdot, niin imuroidaanko pohja samalla? Tai siis voiko esim. Osan vedestä vaihtaa pohjan imuroinnin yhteydes ja osan sitten vaan imeä pois? Ja kun toto phjaa sitten imuroi, niin miten perusteellisesti se pitää putsata? Pitääkö se putsata ihan pohjalasia myöten ja tonkia ja mullistaa joka kolosta? Olen lukenut ettei saa liian innokkaastikaan putsata, mikä on siis sopiva? Paljonko kannattaa vaihtaa kerralla ja miten usein? Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta minkäs teet..
Kypsyttäminen on helppoa kun sisäistää ne ohjeet ja etenee niiden avustuksella orjallisesti.
Jos sun suodattimes ei ime kaikkea schaissea itteensä niin on syytä kyllä imuroida ! hiekan pinnalta ! noi moochnat pois.
Kerta veden vaihto on n. puolet akvaarion korkeudesta jolloin vaihto määräksi tulee 60% akvan vedestä. - Rihma
tintti80 kirjoitti:
Vastaus löytyy kyllä antamistani linkeistä.
Ainakin täällä on vedenvaihdoista ja putsauksesta jotain;
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto14.php?sid=0a66b99b3fbed7a875b088b4f9f558e8
http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto5.php
- Ms.x
Mulle sanottiin liikkeessä, että kissankultaa sisältäviä kiviä ei saisi laittaa akvaan, että niistä liukenee jotain. Elikkä nuo kiiltelevät olis just vissiin sitä. Samoin kalkkikivi.
Seran opas sanoo kivistä: "Graniitti ja basaltti ovat käyttökelpoisia makeanveden akvaariossa. Öljyn likaamat kivet sekä malmi-ja metallipitoiset kivet eivät sovi akvaarioon, vaikka näyttäisivätkin koristeellisilta. Huuhtele kivet kiehuvalla vedellä, äläkä käytä niitä liikaa sisustuksessa. Kivirakennelmat tulisi liimata yhteen silikonilla(akvaariokäyttöön soveltuva silikoni ! Huom.varmista ! Esim. saniteettisilikonista liukenee veteen myrkkyjä !), jotta kivet ei romahda kalojen päälle."
Itselläni on sellaisia punertavia kiviä. Ei ainakaan kiillä ja sopii sorani väriin. Lisäksi laitan hienohiekkaisen pohjan piikkisilmiä varten (osittaisen, helpompi olis kyllä laittaa koko pohja hiekaksi.) Kaunistonsoraa uskallan mainostaa: rautakaupasta 40 kg säkki jotain 5 euroa. Pitänee kuitenkin pestä hyvin.
Törmännet pian tähän hiekka vastaan sora- ikuisuuskysymykseen :)
Hieno hiekka pohjamönkijöille paras, ja pohjaa möyhimään "kierteisiä", eli pitkänmallisia kotiloita. Akvakaupoista saanee niitä ilmaiseksikin.
Itselläni myös eka allas kypsymässä, ja oon täältä kysellyt yhtä jos toista ja saanut hyviä neuvoja ! :)- tintti80
En sitten taida noita kiviä laittaa. Olis ollu vaan niin kivan näkönen, ku oisin kantoon laittanu nojaamaan, olis tullu hieno luola. No mut täytyypi keksiä jotain muuta. Mitä litkuja muuten kantsii akvassa käyttää? Oon hankkinu seran tuotteita, mut on kai niitä muitakin? Ja sit ne kaikki vesitestit, huh, huh. Kuinka usein teette ne? Oon kuullu että ois olemas jotain pikatestiliuskoja, jossa on siis kaikki tarvittavat testit, onkohan luotettavia? Pitäis huomenna mennä vähä shoppaileen lisää kaikkee sälää akvaa varten..
- fish KING
tintti80 kirjoitti:
En sitten taida noita kiviä laittaa. Olis ollu vaan niin kivan näkönen, ku oisin kantoon laittanu nojaamaan, olis tullu hieno luola. No mut täytyypi keksiä jotain muuta. Mitä litkuja muuten kantsii akvassa käyttää? Oon hankkinu seran tuotteita, mut on kai niitä muitakin? Ja sit ne kaikki vesitestit, huh, huh. Kuinka usein teette ne? Oon kuullu että ois olemas jotain pikatestiliuskoja, jossa on siis kaikki tarvittavat testit, onkohan luotettavia? Pitäis huomenna mennä vähä shoppaileen lisää kaikkee sälää akvaa varten..
Et tartte aqua safea
Et tartte pH -
Et tartte pH
Et tartte yleis lääkkeitä
Et tartte homesieni lääkkeitä
Et tartte reikätaudin hoitoon mitään
Et tartte kidusloisten torjuntaan lääkkeitä
Et tartte kotiloitten torjuntaan litkuja
Et tartte Bactozymiä
Et tartte mitään levän torjunta myrkkyjä
Et tartte Easy Balance mömmöjä
Et tartte mitään bakteeri tiivisteitä
Et tartte liuskatestejä (epätarkka)
Et tartte happitabletteja
Voisit hankkia pilkkutauti putelin (pieni)
Voisit hankkia nestemäistä kasvi ravinnetta PMDD
Voisit hankkia vesi mittatipat; pH, dH kovuudet, NO2, NO3, NH3-4 (kypsytys vaiheessa), Fe (ehkä), CO2 (ehkä), tein silloin kun aloittelin tätä hommaa, nykyään teen kun huomaan akvaariossa olevan jonkin hullusti, yleensä säännöllinen veden vaihto auttaa.
Voisit hankkia ilmantin moottorin ja sihen riittävästi letkua sekä takaisku venttiilin sekä sopivan kokoisen kiven.
Voisit hankkia erikokoisia haaveja
Voisit hankkia ajastin kelloja valoille
Voisit hankkia jatkojohtoja
Kivistä on niin paha sanoa, tarttis nähdä ite.
Vertaa vaikka kiukaan kiveen jos samanlaista kiiltoa níin OK. - Ms.x
tintti80 kirjoitti:
Itse ostin pikkuhiljaa nämä testit:
- Ph-testi, jolla saat tietää Ph arvon, eli onko vesi happamen puolella vaiko emäksisen puolella.
- Nitriitti-testi (NO2): nitriitti nousee akvaariota kypsytellessäsi, ja seuraa se ns "nitriittipiikki". Nitriitti on myrkyllistä kaloille, joten sun pitää kypsyttää(antaa nitriitin tulla ja mennä) akvasi ennen kun tuot sinne kaloja. Lukaise huolella niitä sivuja, joista Rihma laittoi vinkkiä.
- Nitraattitesti (NO3) : Nitraattia alkaa ilmestymään kun akvaarioosi kasvava hyödyllinen bakteerikanta alkaa hajottamaan nitriittiä nitraatiksi (jota taas kasvisi pystyy käyttämään ravinnokseen, mutta vain tiettyyn rajaan asti: eli jos nitraattia on liikaa, se kuormittaa vettä ja kalatkin kärsii, joten siksi pohjasta imetään kakat sunmuut ja vettä vaihdetaan akvasta säännöllisesti(näin nitraattia saadaan akvan vedestä pois.).
- Kokonaiskovuustesti (Gh): sillä saat selville onko vesi kovaa vaiko pehmeää. Jotkin kalat tarvitsee kovaa vettä, toiset pehmeää. Itse aijon ottaa pehmeän veden kaloja, joten veden kovuus tulee olla pehmeää.
- Karbonaattikovuus (Kh) : Tähän mun täytyy sanoa, etten ole oikein selvillä, mitä tää karbonaattikovuus oikeastaan tarkottaa. Se vissiin on liitoksissa jotenkin Ph-arvoon.. Joku vois kertoa.. ?
Nää testit on mulla, ja oletan, että nää on tärkeimmät.
Aluksi tuntuu ehkä vaikeaselkoiselta, kun tulee niinpaljon uutta asiaa, mutta vähitellen ne alkaa aueta sulle. Mullakaan ei ollut ekaksi mitään hajua näistä nitriiteistä sunmuista.. :)
Mutta nyt tiedon kasvaessa nää vesiarvojen seuraamiset tuntuu vaan mielenkiintoisilta !
Mulla on tuolla muutama keskustelun aloitus, jossa pähkäilen näitä kypsytyksen alkumetrejä. Toivottavasti löydät niistäkin pientä vinkkiä. :)
Itselläni on eri merkkisiä testejä. En tiedä suositella, mutta Seran testejä on kehuttu.
Itse olen tämän 1vko 4pvää akvaarion kypsyessä melkein jokapäivä ottanut nuo testit; pidän päiväkirjaa testiarvoista. Nyt olen parina päivänä seurannut vain nitriitti- ja nitraattiarvoja.
KORJATKAA MUUT, JOS ANNOIN HÄLLE VÄÄRÄÄ INFOA... :) - Ms.x
Ms.x kirjoitti:
Itse ostin pikkuhiljaa nämä testit:
- Ph-testi, jolla saat tietää Ph arvon, eli onko vesi happamen puolella vaiko emäksisen puolella.
- Nitriitti-testi (NO2): nitriitti nousee akvaariota kypsytellessäsi, ja seuraa se ns "nitriittipiikki". Nitriitti on myrkyllistä kaloille, joten sun pitää kypsyttää(antaa nitriitin tulla ja mennä) akvasi ennen kun tuot sinne kaloja. Lukaise huolella niitä sivuja, joista Rihma laittoi vinkkiä.
- Nitraattitesti (NO3) : Nitraattia alkaa ilmestymään kun akvaarioosi kasvava hyödyllinen bakteerikanta alkaa hajottamaan nitriittiä nitraatiksi (jota taas kasvisi pystyy käyttämään ravinnokseen, mutta vain tiettyyn rajaan asti: eli jos nitraattia on liikaa, se kuormittaa vettä ja kalatkin kärsii, joten siksi pohjasta imetään kakat sunmuut ja vettä vaihdetaan akvasta säännöllisesti(näin nitraattia saadaan akvan vedestä pois.).
- Kokonaiskovuustesti (Gh): sillä saat selville onko vesi kovaa vaiko pehmeää. Jotkin kalat tarvitsee kovaa vettä, toiset pehmeää. Itse aijon ottaa pehmeän veden kaloja, joten veden kovuus tulee olla pehmeää.
- Karbonaattikovuus (Kh) : Tähän mun täytyy sanoa, etten ole oikein selvillä, mitä tää karbonaattikovuus oikeastaan tarkottaa. Se vissiin on liitoksissa jotenkin Ph-arvoon.. Joku vois kertoa.. ?
Nää testit on mulla, ja oletan, että nää on tärkeimmät.
Aluksi tuntuu ehkä vaikeaselkoiselta, kun tulee niinpaljon uutta asiaa, mutta vähitellen ne alkaa aueta sulle. Mullakaan ei ollut ekaksi mitään hajua näistä nitriiteistä sunmuista.. :)
Mutta nyt tiedon kasvaessa nää vesiarvojen seuraamiset tuntuu vaan mielenkiintoisilta !
Mulla on tuolla muutama keskustelun aloitus, jossa pähkäilen näitä kypsytyksen alkumetrejä. Toivottavasti löydät niistäkin pientä vinkkiä. :)
Itselläni on eri merkkisiä testejä. En tiedä suositella, mutta Seran testejä on kehuttu.
Itse olen tämän 1vko 4pvää akvaarion kypsyessä melkein jokapäivä ottanut nuo testit; pidän päiväkirjaa testiarvoista. Nyt olen parina päivänä seurannut vain nitriitti- ja nitraattiarvoja.
KORJATKAA MUUT, JOS ANNOIN HÄLLE VÄÄRÄÄ INFOA... :)Siis litkuista en vielä tiedä mitään ! :)
Vedenparannusaine kyllä on ainakin tärkeä. - tintti80
Ms.x kirjoitti:
Siis litkuista en vielä tiedä mitään ! :)
Vedenparannusaine kyllä on ainakin tärkeä.Siis, voin unohtaa melkein kaikki mitä olin kuvitellu tarvittavan. Ok, mulla on seran vedenparannus ainetta ja kasviravinnetta. Serkkuni kertoi, että oli käyttäny jotain seran nitriveciä akvan perustamises. Sai kuulemma laittaa fisutki jo 24h jälk. akvaan. Näyttipä sillä akva olevan ihan eloisa, mutta että noin nopeesti veden laiton jälk. kalat altaaseen.. empä taida kuitenkaan kokeilla sitäkää litkua. Onkohan muuten tarpeeksi tehokas suodatin: fluval 304? Mulla on vielä jokin pienenmpi suodatin, varalle jos toi on tehoton. Ostin noi työkamulta, ku oli vaihtanu isompaan akvaan. Se pienempi on luval 3. Kaverilla oli ollu molemmat akvassaan, ku toi isompi ei sen mielestä ollu tarpeeksi tehokas. Kannattaako sijoittaa suodatin vain toiseen päähän vai laitanko molemmat ja toinen sit vastakkaiseen päähän? Joskus olen nähnyt, että suodatin on takalasilla keskellä. Entäs nää kaikki sälä mitä suodattimen joukos tuli, mitä on ne valkoset pyöreet pitkuliaiset joissa on reikä keskellä ja sit se aktiivihiili? Pitääks noi kaikki olla suodattimes, ja tietty se vaahtomuovisysteemi??
- fish KING
tintti80 kirjoitti:
Siis, voin unohtaa melkein kaikki mitä olin kuvitellu tarvittavan. Ok, mulla on seran vedenparannus ainetta ja kasviravinnetta. Serkkuni kertoi, että oli käyttäny jotain seran nitriveciä akvan perustamises. Sai kuulemma laittaa fisutki jo 24h jälk. akvaan. Näyttipä sillä akva olevan ihan eloisa, mutta että noin nopeesti veden laiton jälk. kalat altaaseen.. empä taida kuitenkaan kokeilla sitäkää litkua. Onkohan muuten tarpeeksi tehokas suodatin: fluval 304? Mulla on vielä jokin pienenmpi suodatin, varalle jos toi on tehoton. Ostin noi työkamulta, ku oli vaihtanu isompaan akvaan. Se pienempi on luval 3. Kaverilla oli ollu molemmat akvassaan, ku toi isompi ei sen mielestä ollu tarpeeksi tehokas. Kannattaako sijoittaa suodatin vain toiseen päähän vai laitanko molemmat ja toinen sit vastakkaiseen päähän? Joskus olen nähnyt, että suodatin on takalasilla keskellä. Entäs nää kaikki sälä mitä suodattimen joukos tuli, mitä on ne valkoset pyöreet pitkuliaiset joissa on reikä keskellä ja sit se aktiivihiili? Pitääks noi kaikki olla suodattimes, ja tietty se vaahtomuovisysteemi??
asu paikkakunnalla jonka juomavedessä on poikkeuksellisen suuri määrä klooria tai muita puhdistus aineita. Kannattaa soittaa jos asut esim. hesassa tai turkkusees.
NITRIVEC poistaa nitriittiä tehottomasti akvaariosta, kaupallista hömpötystä, veden vaihto on parempi keino poistaa nitriittiä kuin mikään ihmelitku.
Siihen faktaan ei voi lisätä mitään että raakaan akvaarioon jossa on vain raanavettä EI voi laittaa yhtäkään kalaa, ne kun tarvitsevat elävän alustan jossa voivat käyttää kiduksiaan terveellisesti. Ei kala juomavedessä voi elää kovinkaan kauaa saatika tulematta kipeäksi.
Fluvalit on ihan OK suodattimia, kannattaa laittaa niitä suoran makaronin näköisiä, pienen huuhtelun jälkeen sinne "ämpäreihin" jotka laitetaan suodattimen sisään. kts. manuaalit jos sulla on niitä mukana!
On fiksua käyttää monen laisia suodatus massoja, hienoa vanua päälle ja karkeampia alle.
Aktiivi hiiltä et tarvitse kuin vasta sitten kun sulla on jokin lääke kuuritettu akvaariossa. Se poistaa KAIKKI epäpuhtaidet ja käytön kanssa kannattaakin olla varovainen. Ite on oo käyttänyt moista koskaan. Runsas veden vaihto ajaa saman asian ihan tarpeeksi tehokkaasti.
Suodatimet kannattaa asentaa siten että ainakin toinen virtaa niin että pintavesi "lainehtii" niin tehokkaasti kuin mahdollista. Toisen suodattimen voit laittaa samaan päätyyn puhkumaan vaikka vastakkaiseen kulmaan akvaariota. Vältä asentamasta suodattimia juurikin niin että akvaarion keskelle tulee vastakkais pyörre. Monet kalat ressaantuvat ihmeellisistä virtauksista ja saattavat jopa sairastua turhan stressin johdosta.
EI siis suodattimia molempiin päihin akvaa. vaan niin että vesi kiertäisi akvaarion toisesta päästä takaisin pohjaa pitkin vieden "kaiken" lietteen suodattimen sisään jolloin imu suodatinkin, ainakin toisesta suodattimesta voisi olla pohjan tuntumassa samassa päädyssä missä poistokin on.
Eiks sulla oo manuaalia noihin suodattimiin, kysys viä myyjältä josko se löytäis ne sulle??? - tintti80
fish KING kirjoitti:
asu paikkakunnalla jonka juomavedessä on poikkeuksellisen suuri määrä klooria tai muita puhdistus aineita. Kannattaa soittaa jos asut esim. hesassa tai turkkusees.
NITRIVEC poistaa nitriittiä tehottomasti akvaariosta, kaupallista hömpötystä, veden vaihto on parempi keino poistaa nitriittiä kuin mikään ihmelitku.
Siihen faktaan ei voi lisätä mitään että raakaan akvaarioon jossa on vain raanavettä EI voi laittaa yhtäkään kalaa, ne kun tarvitsevat elävän alustan jossa voivat käyttää kiduksiaan terveellisesti. Ei kala juomavedessä voi elää kovinkaan kauaa saatika tulematta kipeäksi.
Fluvalit on ihan OK suodattimia, kannattaa laittaa niitä suoran makaronin näköisiä, pienen huuhtelun jälkeen sinne "ämpäreihin" jotka laitetaan suodattimen sisään. kts. manuaalit jos sulla on niitä mukana!
On fiksua käyttää monen laisia suodatus massoja, hienoa vanua päälle ja karkeampia alle.
Aktiivi hiiltä et tarvitse kuin vasta sitten kun sulla on jokin lääke kuuritettu akvaariossa. Se poistaa KAIKKI epäpuhtaidet ja käytön kanssa kannattaakin olla varovainen. Ite on oo käyttänyt moista koskaan. Runsas veden vaihto ajaa saman asian ihan tarpeeksi tehokkaasti.
Suodatimet kannattaa asentaa siten että ainakin toinen virtaa niin että pintavesi "lainehtii" niin tehokkaasti kuin mahdollista. Toisen suodattimen voit laittaa samaan päätyyn puhkumaan vaikka vastakkaiseen kulmaan akvaariota. Vältä asentamasta suodattimia juurikin niin että akvaarion keskelle tulee vastakkais pyörre. Monet kalat ressaantuvat ihmeellisistä virtauksista ja saattavat jopa sairastua turhan stressin johdosta.
EI siis suodattimia molempiin päihin akvaa. vaan niin että vesi kiertäisi akvaarion toisesta päästä takaisin pohjaa pitkin vieden "kaiken" lietteen suodattimen sisään jolloin imu suodatinkin, ainakin toisesta suodattimesta voisi olla pohjan tuntumassa samassa päädyssä missä poistokin on.
Eiks sulla oo manuaalia noihin suodattimiin, kysys viä myyjältä josko se löytäis ne sulle???Kiitti vinkeistä! Sit vielä, että voinko käyttää suodattimis noita samoja massoja mitä mukana tuli? Ne kun on ollut käytössä kamulla vielä n. puoltoista vk:a sitte. Vai pitääks mun hommata jostain uudet, kaveri kyllä sano että huuhtelu riittäis, ja että akvani kypsyy nopeemmin ku niis on bakteerikanta jo valmiina..? No, mulla ei oo kyl mitää kiirettä, hiljaa hyvä tulee!
- tintti80
tintti80 kirjoitti:
Kiitti vinkeistä! Sit vielä, että voinko käyttää suodattimis noita samoja massoja mitä mukana tuli? Ne kun on ollut käytössä kamulla vielä n. puoltoista vk:a sitte. Vai pitääks mun hommata jostain uudet, kaveri kyllä sano että huuhtelu riittäis, ja että akvani kypsyy nopeemmin ku niis on bakteerikanta jo valmiina..? No, mulla ei oo kyl mitää kiirettä, hiljaa hyvä tulee!
Saan kaveriltani myös pari pientä kantoa, joita ei enää halunnut uuteen akvaansa. Pitääkö ne kuinka hyvin pestä vai riittääkö tässäkin vain huuhtelu? Ne kun ovat kans olleet samassa akvassa missä noi mun suodattimet ja vielä hiljan käytössä.
- hoitaja
tintti80 kirjoitti:
Saan kaveriltani myös pari pientä kantoa, joita ei enää halunnut uuteen akvaansa. Pitääkö ne kuinka hyvin pestä vai riittääkö tässäkin vain huuhtelu? Ne kun ovat kans olleet samassa akvassa missä noi mun suodattimet ja vielä hiljan käytössä.
Jos ei ole tauteja altaassa ollut, suodatin vanut tms. kannattaa huuhdella haalealla vedellä, ettei hyvät bakteerit karkaa, kai se on kosteana säilytetty.
- tintti80
hoitaja kirjoitti:
Jos ei ole tauteja altaassa ollut, suodatin vanut tms. kannattaa huuhdella haalealla vedellä, ettei hyvät bakteerit karkaa, kai se on kosteana säilytetty.
kosteina on säilytetty, eli huuhtelen ja eiku pelittään. kiitosta taas vain tästäki neuvosta!
- fish KING
tintti80 kirjoitti:
Kiitti vinkeistä! Sit vielä, että voinko käyttää suodattimis noita samoja massoja mitä mukana tuli? Ne kun on ollut käytössä kamulla vielä n. puoltoista vk:a sitte. Vai pitääks mun hommata jostain uudet, kaveri kyllä sano että huuhtelu riittäis, ja että akvani kypsyy nopeemmin ku niis on bakteerikanta jo valmiina..? No, mulla ei oo kyl mitää kiirettä, hiljaa hyvä tulee!
Jos massat on säilytetty jossakin kuivassa paikassa eikä ne ole esim. muovikassissa joka on kostea. No bakut kyllä alkavat sellaisessakin paikassa mädäntyä ja silloin voi kyllä viikon päästä sanoa sille massapussille, MORO.
Parhaiten massat säilyttävät bakunsa elossa pisimpään parisen viikkoa omassa suodattimessaan ja vanhassa vedessä ilman että vesi edes kiertää siellä. - fish KING
tintti80 kirjoitti:
Lämpimässä suihkssa juuriharjalla pesten.
Mitähän mun piti tohon äsköseen lisätä............... dalmatia iskee...........ei muista..................... - fish KING
hoitaja kirjoitti:
Tuolla suodattimen massoissa muuten ei elä kovonkaan suurta prosenttia akvaarion bakteri kannasta juurikin suuren läpivirtaus nopeuden takia, vain 20%.
- fish KING
tintti80 kirjoitti:
kosteina on säilytetty, eli huuhtelen ja eiku pelittään. kiitosta taas vain tästäki neuvosta!
Hyvimmenee.
- tintti80
fish KING kirjoitti:
Jos massat on säilytetty jossakin kuivassa paikassa eikä ne ole esim. muovikassissa joka on kostea. No bakut kyllä alkavat sellaisessakin paikassa mädäntyä ja silloin voi kyllä viikon päästä sanoa sille massapussille, MORO.
Parhaiten massat säilyttävät bakunsa elossa pisimpään parisen viikkoa omassa suodattimessaan ja vanhassa vedessä ilman että vesi edes kiertää siellä.oli suodattimien sisällä omissa litkuissaan, eli kosteina, tai pikemminki märkinä säily. Olinki eilen ahkera. Sain laitettua hiekat altaaseen ja täytettyä sen vedellä. Kaverilta hain vielä ne käyttöohjeet suodattimeen (isompaan), ja sain mukaani muutaman kasvin ja kaverin omasta altaasta n.1,5-2l hiekkaa. Ne lisäsin sit omaani. Laitoin ne molemmat suodattimet, katotaan nyt onko tarpeen olla 2. Nyt sit vissiin vaan odotellaan ja mittaillaan vesiarvoja. Laitoin vain seran vedenparannusainetta ja kasviravinnetta. Olisko nyt sit vie jotain mitä pitäis tehä, tai oon unohtanu? Kiitti paljon kaikille hyvistä neuvoista!
- fish KING
tintti80 kirjoitti:
oli suodattimien sisällä omissa litkuissaan, eli kosteina, tai pikemminki märkinä säily. Olinki eilen ahkera. Sain laitettua hiekat altaaseen ja täytettyä sen vedellä. Kaverilta hain vielä ne käyttöohjeet suodattimeen (isompaan), ja sain mukaani muutaman kasvin ja kaverin omasta altaasta n.1,5-2l hiekkaa. Ne lisäsin sit omaani. Laitoin ne molemmat suodattimet, katotaan nyt onko tarpeen olla 2. Nyt sit vissiin vaan odotellaan ja mittaillaan vesiarvoja. Laitoin vain seran vedenparannusainetta ja kasviravinnetta. Olisko nyt sit vie jotain mitä pitäis tehä, tai oon unohtanu? Kiitti paljon kaikille hyvistä neuvoista!
Juu;
Hyvin alullaan on akvaharrastukses
Ei;
Veden parannus aineella ja kasvilannoitteella ei akvaario kypsy.
Multaymppi kukkaruukusta sukkahousuun ja halvimmalla mahdollisella kalan ruoalla sekä hirvensarvisuolalla akvaariota ruokkimaan .. lukase toi juttusarja .. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001109&posting=22000000019454856 .. kannattaa lueskella muitakin juttuja kuin vain omiansa, niistä oppii, pirulauta. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749