Hei! Minulla on ollut hamstereita ja rottia, mutta nyt olen hankkimassa pari hiirtä. Tämä ei nyt tänne palstalle kuulu, mutta pistän kuitenkin, koska täälä käydään enemmän kuin hiiret- palstalla. Siis nyt olisi kaikki omaan kokemukseen perustuva hiiritieto tarpeen.
Onko hiirellä älliä, vai ovatko ne aivan tyhmiä, verrattaen esim. rottaan? Voivatko ne oppia tunnistamaan nimensä? Ovatko ne seurallisia ja ihmisrakkaita? Kumpaa sukupuolta suosittelet?
Paljonko ovat valveilla päivisin? Voiko niille syöttää samaa ruokaa kuin rotille? Kesyyntyvätkö helposti? Lisäksi voitte luetella hyviä ja huonoja puolia hiiristä. Ajattelin, että vaikka tämä onkin rottapalsta, niin teillä on voinut olla hiiriäkin. Olisin kovin kiitollinen, jos vaivautuisitte vastaamaan kysymyksiini.
Tietoa kaipaava
2
211
Vastaukset
Mulla on rottien lisäksi ollut jonniin aikaa hiiriä, nyt taloudessa yksi pian 18 kk täyttävä hiirivaari. Toinen hiirupoju oli, nykyisen velipuoli, mutta lopetettiin hippusen vajaan vuoden iässä kasvainten takia.
Hiiri on mielestäni rottaan verrattuna tyhmä. Hiiri on ainakin minulle enemmän katselueläin, jonka touhuja terraariossa (oltava toki virikkeitä!) on ihan kiva seurata, mutta ainakaan Japsi ei hae samalla tavoin huomiota kuin rotta. Hiiri on myös huomattavasti pienempi, mikä ehkä vaikuttaa ainakin omalla kohdallani. En osaa sanoa, tunteeko Japsi nimensä tai tunsiko Kuura.
Uroshiiret asutetaan yksin, koska yleensä eivät siedä muita uroksia - toki poikkeuksia on. Naaraita on oltava vähintään se kaksi. Sanotaan, että urokset ovat naaraita seurallisempia (naaraat tykkäävät kuulemma enemmän hiiriseurasta), mutta tästä minulla ei ole kokemusta. Rottiin verrattuna hiiri ei ole yhtä seurallinen. Kasvattajalta ostetut hiiret ovat kesyjä, eläinkaupoista ei ole niin varmuutta. Tavishiiri on kuulemma melko helppo kesyttää. Ruokavalio aika lailla sama kuin rotilla.
Hiirten huonona puolena mainitaan usein rottia voimakkaampi haju, mutta omieni dunat pysy(i)vät hajuttomina pari viikkoa. Käytän kuivikkeena mörtsää, jolla luultavasti on paljonkin osuutta asiaan. Uroshiirten virtsa kyllä haisee _paljon_, jos sattuu esim. kädelle lirauttamaan. Lisäksi papanoivat syliin.
http://www.hiiret.fi -> Suomen näyttely- ja lemmikkihiiret ry, paljon tietoa. Linkki foorumille löytyy etusivulta.- Mie vain
Osaatko arvata miksi täällä on Hiiret-palsta ja Rotat-palsta? Jotta ihmiset osais hakea kiinnostuksen kohteitaan ja tekstejä helposti oikean otsikon alta... Olisi ollut ajattelevaista pistää hiiri-aiheinen teksti Hiiret-palstalle.
Muistappa ens kerralla laittaa oikean otsikon alle... Ei ollut kiva, kun minä haluaisin lukea täällä rotta-juttuja niin sitten sinä sekotat tänne hiiretkin :P Hiiret-palstalla käyvät ne ihmiset, jotka tietävät vastaukset sun kysymyksiin, ajatteleppa sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881541
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1141420Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras701285- 301161
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1171000Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks422981Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46928- 19892
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66808- 46743