sydämen sivuääni

cur

onko kellään kokemuksia vauvan sydämen sivuäänestä?

11

2166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuääniä

Yleensä kait niitä sivuääniä on suurimmalla osalla vauvoja eikä ne ole sen kummempia eikä vaadi mitään.

Itse synnyin 5 vkoa keskosena, sivuääniä sydämestä ja viikon makuuttivat selällään, hesasta lennätettiin sydänspesialisti. Epäilivät sydänlihastulehdusta, mutta ei ollut. Eivätkä saaneet selville, mikä oli. Kait, en oikein tiedä. 6-vuotiaaksi asti ravasin tutkimuksissa. Jotain siellä kait on ollut, kun vieläkin sairaalassa täysmiehitys, jos vaikka puudutusainetta saan. Sydänmonitoreissa tuntikausia ja liikkeelle ei päästetä. 17-vuotiaana leikattiin syntymämerkki kahdessa erässä ja eka kerta meni hyvin, pitivät tunnin tarkkailussa ja sittenkään eivät päästäneet liikkeelle vaan hakivat sängyllä huoneeseen (muut käveli 20 min jälkeen itse pois). Toisen operaation jälkeen pitivät 4 tuntia letkuissa, mutta en hoksannu kysyä, mitä monitorit näytti. No, itse en huomannu mitään erikoista voinnissa. Täytyy kerrankin sanoa, että ainakin palvelu pelaa! :o)

• vielä.....

Niin, siis pidettiin molemmilla kerroilla vielä yö sairaalassa, vaikka ei tosiaan syntymämerkkiä kummempi ja paikallispuudutuksella leikattiin. Selvästi ne pelkää jotain komplikaation mahdollisuutta, mutta pakko sanoa, että en tiedä miksi tai mihin se perustuu.

• awa84

vauvalla oli mahassa ollessaan sivuääniä mutta loppuivat ku synty, kuulemma ihan normaaleja juttuja ja häviävät

• harmiton vaiva

Erityisesti tuo ääni korostuu sairaana, kun verenkierto lisääntyy. Kyseessä on harmiton vaiva, tutkivat kyllä sairaalassa, mutta ei se aiheuta mitään toimenpiteitä, eikä vaikuta elämään. Jokainen ennestään tuntematon lääkäri siihen puuttuu ja huomaa, joten aina päivystyksessä se tulee puheeksi.

Sitä hiukan seuraillaan, josko vaikka häviäisi lapsen kasvaessa.

• Nimetön

Joo, meillä on nyt 7 kk ikäinen poika ja synnytyssairaalasta lähtiessämme lääkärintarkastuksessa löytyi lapseltamme ensin sydämen lisälyöntejä. No niitä sitten tutkittiin uudelleen 2 kk ikäisenä ja ne olivatkin hävinneet. Sen sijaan löytyi sydämen sivuääniä. No, ei sekään mitään vakavaa ollut. Pienen pieni reikä sydämessä, jonka pitäisi itsestään umpeutua. Meillä on sairaalaan aika kuukauden päästä ja sen pitäisi olla korjaantunut. Ollaan nyt sitten kaksi kertaa oltu sairaalassa tutkimuksissa asian takia ja ei oo mitään vakavaa ollenkaan meillä ainakaan. Hyvin hienosti lääkäri asian meille ainakin selitti, en ole ollut kovinkaan huolissani.

• eräs mamma

pojalla kuulu sydämen sivuääni, ku oltiin lähössä pois synnäriltä, käytiin EKG:ssä, se oli normaali ja röntgenissä kaikki ok. Sit ultrattiin ja siellä löyty pienen pieni reikä sydämestä. Ei vaatinut kun seurantaa, yleensä menevät umpeen itsestään viim. puoleen vuoteen mennessä. Nyt poika 3,5kk ja tarkastuksessa käytiin pojan ollessa 3kk. Sivuääni oli hävinnyt ja reikä pienentynyt 0,6mm:iin (alussa oli 1,5mm eli tosi pieni). Vielä käydään yhen kerran tarkastuksessa pojan ollessa puol vuotta, ni eiköhän reikä oo ummessa siihen mennessä. Onneks on tarkat laitteet sairaaloissa, ni ne kyllä löytää sivuäänet yms.

• tiitu-iitu

huomattiin sivuääni ja tarkistettiin kuukauden päästä. Sivuääntä ei enää ollut. Liittyy kuulemma kasvukausiin ja on tosi yleistä.

• mirkku-83

meidän pojalla huomattiin sivuääni synnärillä ja joutui teholle kolmeksi päiväksi.kaksi kuukautta synnytyksestä kuulu vielä sivuääni ja reikä vielä auki.seuraavan kerran mennään sydänlääkärille kun poika on puolivuotta.nyt on poika 3kk ja pieniä oireita on vieläkin nähtävissä. toivon että reikä menisi umpeen ajanmittaan eikä tarvitsisi mitään toimenpiteitä tehdä.

• ....

Vauvalla havaittiin sydämen sivuääni synnytyssairaalan kotiinlähtö tarkastuksessa, tarkempien tutkimusten jälkeen lähetettiin HYKSiin lasten kardiologin tutkimuksiin ja viikon ikäisenä tehtiin aorttaläpän pallolaajennus. Mitään vaivaa lapsella ei ole ollut ja kontrolleissa käydään muutaman kuukauden välein.

• cur

kiitos kaikille vastanneille.kuulostaa siltä että kyseessä on suht yleinen vaiva.mekin odotellaan aikaa ultraan.

• mama86...

todettiin synnytssairaalan lääkärintarkastuksessa.seuraava aika oli kuukauden ikäisenä ja nyt poika 11kk ja 4.10 on aika oys:siin jossa katsotaan ovatko reijät umpeutuneet.mutta mitään oireita ei ole ollut.ja lääkäri totesi että todella pienet ovat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe