Apua puuron keitossa!!!

Uusavuton

Taas meni puuro mönkään! Paloi pohjaan ja koko kämppä haisee aivan kamalalta! Itse puuroa uskalsin syödä kaksi lusikallista mutta eihän sitä voinut syödä... Vessan pöntöstä alas koko moska. Miksi ihmeessä minä en osaa keittää puuroa vaikka se niin minulle maistuisikin. Anopin puuro on aina niin ihanaa ja suussa sulavaa mutta en oikein ilkiä kysyä häneltä apua. Muutenkin hän taitaa pitää minua välillä vähän uusavuttomana. Ja tottahan se on. Kysynkin teiltä äidit, miten te teette puuron ettei se pala pohjaan tai ettei siitä tule niin vahvaa että lusikkakin pysyy pystyssä siinä? Antakaa minulle todella tarkat ohjeet puuron ja veden/maidon suhteissa ja hellan lämpötiloissa. Äsken yritin epätoivoisesti tehdä Nalle neljänviljanpuuroa maidossa yhdelle hengelle. Lapsia minulla ei ole vielä onneksi etteivät he joutuisi kärsimään minun surkeista kokkaustaidoistani. Moni muu kyllä onnistuu mutta se saamarin puuro...

27

6519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempaa kuin pohjaan palanut

      eli hiutaleitä 1 dl ja nestettä reilu 2 dl, mikrossa noin 2,5 min- 3 min

      • äitee +4

        on kaksi tapaa tehdä puuroa; mikrossa tai puurokattilassa jossa erikseen vesikattila ja puuro-osa. Yksi annos tulee mikrossa parhaiten. Jos tahtoo siihen maitoa niin laita nestettä vain ensin puolet ja vetenä. Kun puuro on kypsynyt ohjeen ajan niin kaada loppu neste maitona ja anna hautua muutama minuutti jotta imeytyy.

        Menee mainostamiseksi, mutta tupperin mikrokannu on peto puurohommissa ja juuri hauduttamisessa..


    • Eufrosiina

      onnistuu, kun laitat hiutaleita ja maitoa (maitoon tulee parempi kuin veteen, mutta voit laittaa osaksi vettä) ja keität hyvin hyvin hyvin hitaasti, pienellä lämmöllä, ja hämmennät koko ajan. Maito kiehuu yli juuri sillä sekunnilla kun et vahdi sitä! Kattilan pitää olla kunnollinen paksupohjainen teräskattila, tai teflon mutta siinäkin pitää olla paksu pohja.

      Voithan kokeilla myös uunipuuroa isossa keraamisessa kulhossa, onnistuu muustakin kuin riisistä: ohrasta, rukiista esimerkiksi. Maitoa, suolaa ja voisilmä päälle, ja uuniin kunnes on kypsää. Sitä ei tarvitse vahtia.

    • onnistut

      ostat kaupasta elovenan hetki kaurahiutaleita. ne on valiissa annospussissa ei tarvitse kun keittää 1,5dl vettä ja lisätä hiutaleet joukkoon ja antaa minuutin verran hautua. hiutaleita on eri hedelmillä ja marjoilla maustettuina. löytyy ainakin omenna&luumu, omena&kaneli ja vadelma. tai jos pidät esimerkiksi riisipuurosta, keitä se höyrykattilassa ei tarvitse montaa kertaa parin tunnin aikana sekoitella edes ja ei takuulla pala pohjaan (ainakin risella riisipussin kyljessä on annostelu ohjeet)

      • isä 77

        antaisi elovena hetkeä,siinä on lisättyä sokeria.
        Helpoin tapa/terveellisin mikrossa 2,5-3min maitoon tai veteen,normaaleja hiutaleita.


      • onnistut
        isä 77 kirjoitti:

        antaisi elovena hetkeä,siinä on lisättyä sokeria.
        Helpoin tapa/terveellisin mikrossa 2,5-3min maitoon tai veteen,normaaleja hiutaleita.

        niin kysyjällähän ei ollut vielä lapsia. ihan itselleen ohjeita kysyi.. elovenealla on ainakin helppo aloittaa ja sitten jos mahdollisia lapsia suodaan voi vaihtaa sokerittomaan vaihtoehtoon vai kuinka?


      • Kysyvä

        Miten voi tehdä 20 henkilölle puuroa kattilassa kaurapuuroa saisinko ainekset


      • Vastava
        Kysyvä kirjoitti:

        Miten voi tehdä 20 henkilölle puuroa kattilassa kaurapuuroa saisinko ainekset

        ei ole sovelias lapsensa huoltajaksi, asumaan tai tapaamaan omaa lastaan kun ei puuroakaan ossoo keitellä-


      • Selkävä
        Vastava kirjoitti:

        ei ole sovelias lapsensa huoltajaksi, asumaan tai tapaamaan omaa lastaan kun ei puuroakaan ossoo keitellä-

        Mistä tiedät, että Kysyvällä on lapsia? Voihan hän keittää vaikka talkoopuurot.


      • Raisionkaupungin
        Selkävä kirjoitti:

        Mistä tiedät, että Kysyvällä on lapsia? Voihan hän keittää vaikka talkoopuurot.

        "lastensuojelu" viranomaiset kertoi mulle


    • Vanha-avulias

      Millainen puurokattila sinulla on? Halvimmat market-kattilat ovat niin ohutpohjaisia, että puuron saa herkästi palamaan pohjaan.
      Itse laitan kattilan pohjalle ensin pienen vesitilkan (niin, että pohja juuri ja juuri peittyy). Sitten maito kattilaan (rasvaton maito palaa taas herkästi pohjaan, käytä puuroon ykkösmaitoa tai kevytmaitoa). Katso hiutalepurkin kyljestä maidon ja hiutaleiden määrä (yleensä 4:lle tulee litra nestettä ja n. 5dl hiutaleita, siispä kahdelle laitat 5dl nestettä ja 2.5dl hiutaleita). Itse laitan levyn aluksi 6:selle ja kierrevispilällä (teflonpohjaan muovinen kierrevatkain!) sekoitan pohjasta kunnes maito alkaa kiehua. Sitten nopeaan pois levyltä ja hiutaleet nesteen sekaan, sekoita samalla. hellat on niin erilaisia, että on mahdoton sanoa kuinka paljon pienennät lämpöä ennen kuin laitat kattilan takaisin levylle. Itse laitan levyn kokonaan pois ja silti kiehuu hiljaksiin sen 10min. Aluksi levy on kuume (kestää viiletä) joten ole tarkkana puuron kanssa. Laita kattila vaikka puoliksi levylle ja siirrä pikku hiljaa kokonaan levylle kun levy viilennyt. Kannattaa aluksi sekoitella puuroa vaikka koko kypsymisajan (10min). Myöhemmin opit levysi toiminnan ja puuron valmistumisen, niin että riittää kun sekoitat muutaman kerran kypsymisaikana.
      Maukkaita puurohetkiä! :o)

      • suusuus

        laita kolme desiä vettä kattilaan. Keitä. Levy kiinni. Sitten desi kaura tms ryynejä, sekoita...sitten annat kuplia siinä. Kun on kuplinut ja oleillut 5min rapiat, lorauta maitoa sekaan. Vähän, ettei tuu velliä.
        Mannapuuro onnistuu samallalailla. Kyllä osaat, koska mun lapsikin osas sen tehhä jo alakoulun puolella.


    • teflonkattila

      b: laita nesteitä enemmän kuin paketin ohjeissa, aina n. 1 dl hiutaleita/ 2dl nestettä (tai enemmänkin nestettä
      c: keitä pidempään kuin ohjeessa
      d:hauduta pidempään kannen alla poissa liedeltä
      e:muista suola

      f:myllynparhaan kaurahiutaleet on parhaita!!!

      • asiaa....

        b: tulee vetelää jos lisäilee ohjetta paljon enemmän nestettä. = Velliä.
        c: haudutus parempi, keittäminen "sitkistää".
        d: joo
        e: MIKSI??

        f: Elovena on meidän ehdoton suosikki!


      • koska ku
        asiaa.... kirjoitti:

        b: tulee vetelää jos lisäilee ohjetta paljon enemmän nestettä. = Velliä.
        c: haudutus parempi, keittäminen "sitkistää".
        d: joo
        e: MIKSI??

        f: Elovena on meidän ehdoton suosikki!

        tulee P A R E M P A A !
        -en sanonut velliä, vaan vain enemmän kuin ohjeessa, esim 11dl nestettä kymmenen sijaan (koita, ei tarvii syödä paksua tököttiä vaan herkullista puuroa)

        -suolaa siksi kun tulee parempaa
        -keittäminen ei sitkistä
        -eloveena olkoon sun suosikki, Mp mun. (kuka niiltä lapsilta kysyy eli ei "meidän suosikki")

        Kokeile ennenkuin möliset ;-)

        t. Kokin vaimo


      • ku koska
        koska ku kirjoitti:

        tulee P A R E M P A A !
        -en sanonut velliä, vaan vain enemmän kuin ohjeessa, esim 11dl nestettä kymmenen sijaan (koita, ei tarvii syödä paksua tököttiä vaan herkullista puuroa)

        -suolaa siksi kun tulee parempaa
        -keittäminen ei sitkistä
        -eloveena olkoon sun suosikki, Mp mun. (kuka niiltä lapsilta kysyy eli ei "meidän suosikki")

        Kokeile ennenkuin möliset ;-)

        t. Kokin vaimo

        ei TULE!
        -Olen kyllä koittanut ja jos laitan 11dl 10dl:n sijaan niin tulee velliä.

        -suola on tottumuskysymys. suolattomaan puuroon tottuu helposti ja sen jälkeen ei suolaa osaa kaivatakaan. itse en voi sietää suolaista puuroa!
        - LIIKAkeittäminen sitkistää puuron.
        -M(un)P(erse) olkoon sun suosikki, Elovena on meidän suosikki. (Minä kuka kysyn lapsiltakin).

        Kokeile ennen kuin möliset! ;o) x 1896

        t. Pääkokin mies (ja jos et usko niin mun pääkokki tulee ja vetää sua turpaan)


      • joku vaan
        koska ku kirjoitti:

        tulee P A R E M P A A !
        -en sanonut velliä, vaan vain enemmän kuin ohjeessa, esim 11dl nestettä kymmenen sijaan (koita, ei tarvii syödä paksua tököttiä vaan herkullista puuroa)

        -suolaa siksi kun tulee parempaa
        -keittäminen ei sitkistä
        -eloveena olkoon sun suosikki, Mp mun. (kuka niiltä lapsilta kysyy eli ei "meidän suosikki")

        Kokeile ennenkuin möliset ;-)

        t. Kokin vaimo

        sitten sitä ollaankin hyvällä suunnalla kun lapsilta kysellään"otatko suklaata vai näkkileipää?"


      • hohhoooijjjaa
        joku vaan kirjoitti:

        sitten sitä ollaankin hyvällä suunnalla kun lapsilta kysellään"otatko suklaata vai näkkileipää?"

        Aijjaijai kun on taas mustavalkoista porukkaa liikkeellä!! Itselleni on ihan vitun sama syönkö mp:tä vai Elovenaa, joten en ala ihan vain siksi diktaatturoimaan merkkivalinnassa "ettei lapsi vaan ala määräämään kaikesta"! HALOO! Jos lapsi tykkää Elovenasta, niin jättäisinkö yoiveen toteuttamatta jotta en lipsuisi ja alkaisi kysellä"otatko suklaata vai näkkileipää"?? Vai ovatko MP ja Elovena jotenkin verrattavissa yhtälöön näkkilepä ja suklaa?? Molemmat ovat käsittääkseni kaurahiutaleita, mutta hölmössä vedossasi vertaat viljatuotetta (näkkileipää) ja suklaata!!
        Ikävää jos sinulla lipeää hiutalemerkin vaihtoehtojen antaminen siihen että alat antamaan vaihtoehtoja myös herkkujen ja terveellisen välillä.. Kaikilla ei mene kuitenkaan ihan noin huonosti.


      • joku vaan
        hohhoooijjjaa kirjoitti:

        Aijjaijai kun on taas mustavalkoista porukkaa liikkeellä!! Itselleni on ihan vitun sama syönkö mp:tä vai Elovenaa, joten en ala ihan vain siksi diktaatturoimaan merkkivalinnassa "ettei lapsi vaan ala määräämään kaikesta"! HALOO! Jos lapsi tykkää Elovenasta, niin jättäisinkö yoiveen toteuttamatta jotta en lipsuisi ja alkaisi kysellä"otatko suklaata vai näkkileipää"?? Vai ovatko MP ja Elovena jotenkin verrattavissa yhtälöön näkkilepä ja suklaa?? Molemmat ovat käsittääkseni kaurahiutaleita, mutta hölmössä vedossasi vertaat viljatuotetta (näkkileipää) ja suklaata!!
        Ikävää jos sinulla lipeää hiutalemerkin vaihtoehtojen antaminen siihen että alat antamaan vaihtoehtoja myös herkkujen ja terveellisen välillä.. Kaikilla ei mene kuitenkaan ihan noin huonosti.

        kun noin hermoon otti.Jos et tajunnut niin se oli liioiteltu vertaus.Tosin kielenkäytöstä päätellen oletkin vajaa.


      • kalahtanut
        joku vaan kirjoitti:

        kun noin hermoon otti.Jos et tajunnut niin se oli liioiteltu vertaus.Tosin kielenkäytöstä päätellen oletkin vajaa.

        useampaankin otteeseen.
        "Liioiteltu vertaus"..? Mikä SE on? Kuului asiaan miten..? Todellakin vajaa olet kun tuollaisia vähä-älyisiä vertauksia heittelet.. Ei mitään asiayhteyttä!


    • hanki...

      puurokattila! ei pala pohjaan millään tyylillä! joko semmonen kerroskattila, jossa on se puuro-osa tai sitten semmonen missä on se reikä mistä vesi laitetaan sinne kattilan pohjan "alle". puuro hautuu siellä ainakin anopin puuron veroiseksi, eikä tarvitse vahtia ja hämmennellä niin usein kuin tavallista kattilaa käytettäessä.

    • Pariton Isä

      Mikropuuroa.. yäk..

      Itse olen keittänyt jos jonkinlaisilla kattiloilla, enkä IKINÄ ole onnistunut ainakaan kaurapuuroa polttamaan pohjaan. Pari kertaa on kiehunut yli. Tuo mitä joku aikaisemmin sanoi pitää paikkansa: kiehuu yli sillä sekunnilla kun et katso. Paitsi että senkin oppii, yleensä tiskaan samalla kun keitän puuroa.

      Se perusohje:

      kaljatuoppiin puolet maitoa (kevyttä sellaista käytän minä) ja toinen puoli vettä.
      Levy täysille, kattila siihen ja nesteen kattilaan.
      Nyt on hyvä hetki etsiä kahvimuki, sellanen viidenmarkan huumorimuki vaikka (mitäköhän ne eurohinnoissa nykyään maksaa..). Se melkein täyteen tavallista Eloveenaa (ei mitään perhanan pikakakkahiutaleita). Mukaan vielä ruokalusikallinen leseitä (ehdottomasti, parantaa makua). Ja pual teelusikallista suolaakin on maun vuoksi mukava laittaa.

      Sillä sekunnilla kun neste alkaa kiehumaan, kaadetaan tää mukillinen kuivaa tavaraa kostean joukkoon ja sotketaan vipsilällä ja samalla sammutetaan levy.
      Hetken siinä hämmennellään ja välillä vähän irrotellaan kattilaan levyltä ettei vallan äidy yli kiehumaan. Ei tarttee minuuttiakaan sotkea.
      Sitten siirretään kattila levyltä ja laitetaan kansi päälle. Tosin ennen kannen laittoa kannattaa huiskasta nokare voita puuron päälle killumaan.

      Siinä se saa sit hautua kun käy lasta herättämässä.

      Ei tossa sen kauemmin mee ku pikahiutaleista tehdyssäkään ja tuskin miksopuurokaan kauheesti nopeemmin valmistuu. Makueroa kyllä on valovuosia.

    • taitaakin

      olla ainoa järkevä menettelytapa hommata joku puuronkeiton omaava huoltaja sitä puurokattilaasi hämmentämään.

    • Pasi

      Jos keität periteisen Eloveenapaketin reseptin mukaan niin varmasti tulee tönkköä jos puuro seisoo hetken. Moni on neuvonut tässä asiassa mutta jos haluaa lempää sopivan löysää puuroa se onnistuu näin. Käytä puolet kevyt maitoa ja puolet vettä tai pelkkää rasvatonta maitoa. Laita vain kolmasosa hiutaleita, eli 9 dl nestettä ja 3 dl hiutaleita. Laite neste kiehumaan ja voit laittaa hiutaleet joukkoon jo kun neste höyryää. Anna kiehua pienellä lämmöllä, sähköliedellä 3. tai 4. n 5-7 min. ota puuro liedeltä. Saattaa näyttää velliltä mutta kun annat sen seistä n. 10 min niin se on sopivan kiinteätä ja lempeätä vatsalle.

    • puurokippoon

      En tiedä josjoku ylempänä on ehdottanut jo, mutta näin itse hoidan puuron ja kahvin keiton aamuisin:

      Keitän vettä vesikeittimessä. Kippoon 1 dl kauraryynejä ja vähän suolaa, hämmennän ja laitan lautasen päälle. Saa itekseen kypsyä siinä 5-10 minuuttia.
      Sinä aikana laitan kahvinmurut suodattimeen ja tippumaan termokseen.

      Sitten kypsän puurokipon päälle eri muroja, sokeria (voita tai pakastemustikoita jos haluaa) ja maitoa.

      Ei tartte keitellä ja vahtia, ei kulu paljon sähköä.
      Nopeaa.
      Kahviin laitan usein kardemummaa.

      Siinä se koko homma.

      • kipposossuun

        ei ole sovelias lapsensa huoltajaksi, asumaan tai tapaamaan omaa lastaan kun ei puuroakaan ossoo keitellä..-


    • edellinen

      Unohtui että 2 dl kiehuvaa vettä kauraryynien päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2854
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      531
      2696
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1875
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1857
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1689
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1342
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      61
      1149
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1112
    Aihe