Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Trexanista pahoinvointia, apuja?

s-reuma

Onko tiedossa mikä auttaa kun Trexan tekee pahoinvointia 2-3 pv pistoksen jälkeen? Foolihappo ei auta.
Mitkä aineet/ruoat ei käy Trexanin kanssa, jos jollain kokemusta on? Olen kuullut väitteitä että kahvi, maitotuotteet yms pois. Onko kellään kokkemuksia niistä?
Tammikuusta käyttänyt Trexania 2kk ajan tablettina, pahoinvoinnin takia lääke muuttui pistokseksi keväällä. Nyt alkusyksystä viimeiset 4 pistosta tehneet saman pahanolon tunteen kuin tabletit, onko tietoa voiko ruokavaliolla tai jollain keinoilla estää sivuvaikutuksia?
Trexan on vienyt kaikki pahat kivut (kärsinyt 15-20 vuotta) pois, joten en ihan helpolla vaihda lääkkettä "pikkuoireiden" vuoksi mutta nyt alkaa olo olla pistoksen jälkeen niin huono että jotain on keksittävä.

T.S-reuma

14

5954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trexan

      Kyllä kahvi,tee ja maitotuotteet pahensivat minunkin oloani,nykyään en käytä niitä edes pistospäivää edeltävänä iltana.
      Sitten aloin ottaa sen foolihapon 5h pistoksen jälkeen kuten lääkäri kertoi,enkä alkuperäisen saamani ohjeen mukaan seuraavana aamuna.
      Hankin kaupasta MÖLLERIN kalanmaksa pillereitä johon on lisätty myös foolihappo,niitä otan joka aamu 2 ja minusta oloni on helpottunut.
      Ehkä se yksi foolihappo pilleri ei ainakaan minulle riittänyt.

      • Beeruska

        Puhutko sinä 5 vai 1 mg:n foolihaposta? Minä olen kokeillut jopa niin, että otin kaksi 5 mg:n tablettia Trexanin ottopäivänä ja Multi-tabs monivitamiinia yhden, jossa on myös foolihappoa, mutta pahoinvointi ei siitä vähentynyt. Foolihappoa ei saa ottaa samana päivänä ennen Trexanin ottamista. Se vähentää lääkkeen tehoa huomattavasti. Ei ole minun kuvitelma, vaan tutkimuksissa todettu.


      • Trexan
        Beeruska kirjoitti:

        Puhutko sinä 5 vai 1 mg:n foolihaposta? Minä olen kokeillut jopa niin, että otin kaksi 5 mg:n tablettia Trexanin ottopäivänä ja Multi-tabs monivitamiinia yhden, jossa on myös foolihappoa, mutta pahoinvointi ei siitä vähentynyt. Foolihappoa ei saa ottaa samana päivänä ennen Trexanin ottamista. Se vähentää lääkkeen tehoa huomattavasti. Ei ole minun kuvitelma, vaan tutkimuksissa todettu.

        Minulla on 5mg foolihappo pillerit käytössä.Siitä en osaa sanoa,miten paljon ruokakaupasta ostetussa Möller pillerissä on haittoja vaikka sen ottaisi pistospäivän aamuna,vaikuttavan aineen määrä on kuitenkin varsin pieni.Onhan kuitenkin foolihappoa myös esim.maksassa,marjoissa ja kasviksissa.Toivottavasti kaikki löydämme jonkin itselleen sopivan ja oloa helpottavan keinon selvitä eteenpäin sairautemme kanssa.


    • Beeruska

      Kofeiini ja tulehduskipulääkkeet lisäävät joillakin Trexanista johtuvaa pahoinvointia. Yhden tutkimuksen mukaan maito heikentää Trexanin tehoa. Tuo on kumottu jo vuosia sitten muissa tutkimuksissa.

      Käyn yliopistollisen sairaalan reumapolilla, joten olen keskustellut asiasta monen lääkärin ja hoitajan kanssa. Muuta konkreettista neuvoa ei ole kuin lääkkeen vaihto toiseen, jos ei jaksa pahoinvointia.

      Itse olen kärsinyt runsaat kolme vuotta. Juuri lääkkeen hyvän tehon vuoksi minäkään en haluaisi siitä luopua. Oletko kokeillu viikkoannoksen pienennystä?

    • Leija''

      Minulle kokeiltiin trexania tässä muutamia kk sitten, en kestänyt pientäkään annosta kun tuli ihan
      järkyttävä olo, joka alkoi päivän/parin päästä ja saattoi kestää melkeinpä taas uuteen trexan päivään.. En voinut syödä mitään, ja tuli kauheat päänsäryt. kultapistoksia kokeiltiin, ei käynyt ja nyt olen syönyt 3 vkoa azamun nimistä lääkettä ja se käynyt (ainakin vielä) hyvin. Tuo trexanin sietokyky on kuulema todella yksilöllinen juttu, eikä siihen välttämättä löydy keinoa. (näin minulle kerrottu). Toivottavasti löytyy hyvä keino!

    • pahoinvointilääkkeitä

      hei, 7- vuotiaalla tyttärelläni tulee trexanista kova pahoinvointi, ensin avuksi määrättiin pahoinvointilääke Metopram. Se auttoikin, mutta on lyhytvaikutteinen joten parin viikon jälkeen pyysimme lisää apua ja saimme pahoinvointilääkettä nimeltä Zofran Zydis. Vaikuttaa tehokkaalta, joskin on hirmuisen kallis (10 tabl. 137 eur ennen kelakorvauksia). Mutta lääkärin mukaan Trexan on niin tärkeä reuman hoidon kannalta että kannattaa panostaa pahoinvointilääkkeisiin. Ihmettelen eikö teille muille ole tarjottu näitä avuksi? Vai onkohan lapsilla vähän eri asia? Me ainakin olemme tyytyväisiä tällä hetkellä; oksenteleva, huonovointinen lapsi kerran viikossa ei tosiaan ole kiva juttu mutta nyt kaikki sujuu ok! Ja onneksi saa vakuutuksesta korvauksen tuosta kalliista lääkkeestä...

      • NR2003

        Minulle reumalääkäri sanoi, ettei ole järkevää käyttää jatkuvasti pahoinvointilääkettä, jotta voisi käyttää Trexania. Reumalääkkeissä on niin paljon vaihtoehtoja. Ilmeisesti lapset ja aikuiset, joille on vaikea löytää tehoavaa lääkettä, ovat eri asia.


      • Sippi
        NR2003 kirjoitti:

        Minulle reumalääkäri sanoi, ettei ole järkevää käyttää jatkuvasti pahoinvointilääkettä, jotta voisi käyttää Trexania. Reumalääkkeissä on niin paljon vaihtoehtoja. Ilmeisesti lapset ja aikuiset, joille on vaikea löytää tehoavaa lääkettä, ovat eri asia.

        Samanlaisen vastauksen sain minä reumalääkäriltäni.


    • summern evk.

      Käytän Trexania myös,mutta tabletteina,alkuun tuli pahoinvointia vuorokauden päästä siitä, kun olin ottanut tabut.Kysyin reumalääkäriltä neuvoa asiaan ja hän sanoi,että ottaa 3tab.aamulla ja 3tab illalla ja seuraavana aamuna ottaa foolihappo. Olen nyt huomannut että ei tule pahoinvointia enää,lisäksi syön monivitamiini tabletteja.
      Oletteko huomanneet,että Trexan vaikuttaisi hiustenlähtöön teillä??
      Minulta lähtee todella paljon hiuksia joka päivä,mutta reumakivut ovat hävinneet,joten jatkan kuitenkin tällä lääkkeellä.
      Lisäksi minulla menee vielä reumaan Reumaconikin 6tab/vrk.

    • -Tyttö-

      Minä itse käytin pari kolme vuotta sitten Trexania ja minulle silloin sanottin että pari tuntia enne ja jälkeen ei saa käyttää lainkaan maitotuotteita.

      • puolestani

        ..että maitotuotteet ovat kiellettyjä koska vaikuttavat trexanin imeytymiseen eli sitä kautta tehoon. Eli lääke ei tepsi niin hyvin jos juo maitoa, mutta paha olo on eri juttu ja se voi tulla vaikka kuinka välttelisi maitotuotteita.


    • s-reuma

      Yritetään vielä ottaa foolihappoa 5 h pistoksen jälkeen ja lisäksi pitää vielä taukoa kahvista, limonaadista, maitotuotteista päivän verran pistoksen jälkeen...Sitten onkin reumalääkärin kanssa pidettävä neuvottelu mitä keksitään...On vaan tehokas aine mulle tuo trexan kun kivut katoaa jo parissa tunnissa...
      Kiitos vastauksistanne!

      t:s-reuma

    • reumatismi

      Minulle tarjotaan nyt biologisia lääkkeitä tai vaihtoehtona Trexan pistosta. Ainakaan Trexan tabletit eivät sopineet. Biologiset lääkkeet ovat hirmu kalliita, eläke ei riitä moiseen ;(
      Kannattaisko kokeilla Trexan pistosta ? Kerro kokemuksistasi, kiitos !

    • Aina kipuja siedettä

      Mabteraus on ilmainen annetaan tiputuslääkkeenä. Itse söin ja join ja pistin kaikki reumallääkkeet mitä suomesta löytyy. Ainut toimiva on mabteera.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe