olisi entisöidä vanha lasikuituliippari. Vanhat veneethän eivät tai ainakaan tämä ei ole sisältä maalattu. Nyt tiedustelisinkin mitä maalia suosittelette A. veneen ulkopintaan (automaali?)
B. Sisälle.
Pitääkö paikkansa että kuitu "vettyy" jos sisällä ei ole väriä ja vesi pääsee lillumaan pohjalla?
Mikä maali
6
14834
Vastaukset
- TTM75
Itse kunnostin vanhan Vatorin ja tutustuin siinä yhteydessä maaleihin ja siihen mitä on tarjolla.
Sisäosan maalasin Temacoat RM40:llä. Se on kaksikomponenttinen puolikiiltävä epoksimaali ja kestää jatkuvan upotusrasituksen. Maali on sekä pohja- että pintamaali eli yhtä maalia käyttämällä saa lopullisen pinnan. Ulkopuolen maalasin kokonaan samalla maalilla mutta eri sävyllä. Jos ulkopuolesta haluaa täyskiiltävän niin pitää vetää päälle kaksikomponenttinen polyuretaanimaali eli Temadur 90. Temacoat RM40 tarvitaan tälle maalille pohjamaaliksi. Itse pääsin helpommalla, kun minulle riitti puolikiiltävä pinta. Temadur on tarkoitettu vedenpinnan yläpuolisiin rakenteisiin ja se kestää hyvin UV säteilyä. Temacoat taas on arempi auringon säteilylle ja tummat sävyt haalistuu nopeammin mutta vaaleissa sävyissä sillä ei ole merkitystä. En ole mikään Tikkurilan mainosmies mutta halvemmaksi tuli niillä maalaaminen kuin Hempelin tai Internationalin väreillä. Nämä Temacoat ja Temadur ovat teollisuusmaaleja. Buster käyttää uusissa veneissään näitä.
Minulla maksoi 10l ja 3l pytyt kovetteineen, sävytyksineen ja ruiskuohenteineen 220eur. Litrahinnaksi tuli siis n.17eur.
Lasikuitu vettyy, jos matto/hartsiseoksen päällä ei ole sulkukerrosta. Sulkukerroksena voi toimia topcoat/gelcoat tai maali. Epoksimaali on kovapintainen ja siksi kestävä. Kovin paljon se ei kestä joustoa.- erittäin
paljon kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Tuolla temacoat RM40:llä mennään sisältä ja ulkoa..
- SpK
erittäin kirjoitti:
paljon kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Tuolla temacoat RM40:llä mennään sisältä ja ulkoa..
Kotimaisissa on vieläpä valinnan varaa: Teknokselta löytyy myös vastaavat teollisuustuotteet. Yleisesti ottaen teollisuusmaalit on huomattavasti edullisempia kuin venebrändit - ja yhtä hyvää ja luotettavaa tavaraa.
Edellisessä suosituksessa tuli ydinkohdat: Epoksimaali vesirajan alle (upotusrasitus) ja 2-k polyuretaanimaali sinne mihin päivä paistaa.
Ja sellainen kommentti vielä, että 2-k polyuretaanimaalilla kunnolla maalattu runko on paljon kiiltävämpi, kestävämpi ja helpompi pitää puhtaana kuin gelcoatpinta. Tämä kommentti siksi, että usein kuulee juttuja, että maalattu olisi jotenkin huonompi. - kapukaks
sitä vihertävää kerrosta? Minulla on myrkkymaali poistunut osittain ja tuo kerros on päässyt likoamaan vedessä. Miten nopeasti tuosta sitten pääsee vesi läpi?
- TTM75
kapukaks kirjoitti:
sitä vihertävää kerrosta? Minulla on myrkkymaali poistunut osittain ja tuo kerros on päässyt likoamaan vedessä. Miten nopeasti tuosta sitten pääsee vesi läpi?
Luulisin, että sinullakin on topcoat myrkkymaalin alla tai sitten epoksimaali. Jos vene on tehdastekoinen, niin niissä on aina topcoat kerros. Siihen päälle on voitu maalata jonku toimesta myös epoksia. Värejä on monia sekä topcoateissa että maaleissa. Ymmärtääkseni myrkkymaalin luonteeseen kuulukin se, että se liukenee ajan kanssa pois, joten ei sen alta pitäisi paljastua vedelle arkaa pintaa. Paljastunut pinta on lähinnä altis kasvillisuudelle. Topcoatit ja epoksimaalit eivät liukene rungosta pois. Ne lähtevät vain mekaanisesti.
- maaleista
Itse käytin myös TEMACOAT RM 40 lasikuitu soutuveneen maalaukseen hintaa maaleille tuli:
temacoat rm 40 *3L.
ohenne *3L.
lakka temadur clear *1L.
yhteensä noin 115ekee.
lakkaa suosittelivat tikkurilalla temacoatin päälle ettei haalistu ja lakalla tuli TODELLA liukas ja kiiltävä pinta.
Maalien levitys hoitui sudilla, ruiskuakin koitettiin mutta kun ei osaa niin ei osaa..
Itse suosittelen tuli nätti ja veden pitävä maali pintaan. maalikerros tuntuu olevan kova pintainen, ja kestävän kulutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1725831
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263644- 802536
- 372069
- 331872
- 431827
- 1051752
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371418