Naapurin puunoksat

Ketuttaa2

Saako naapurin puolelta kasvavat puunoksat katkoa kun ne tulevat aidan yli omalle puolelleni?

26

6902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ne ovat

sun tontilla, mutta hyvän naapurisovun vuoksi suosittelen keskustelemaan ensin naapurisi kanssa, hän ehkä tietää paremmin omat puunsa (katkaisu paikan) jotta puut eivät kärsi.

• Skyttä

Naapurin puolelle tulevat oksat saa katkaista. Tiedän tapauksen, jossa tontin väärällä puolella oleva pensasaita poistettiin naapurin yksipuolisella päätöksellä kokonaan.

• -metsuri

Jos siitä tulee varjoa omalle pihalle.

• eikä saa

...

• Ode

Jestas näitä asiantuntijoina esiintyviä ääliöitä jotka esittävät omaa mutu-tietoaan varmana tietona.

Älä vain sano, "Metsuri", että toimit taloyhtiösi halituksessa!!! Jos toimit, eroa äkkiä tai opiskele asioita. Varoituksen sana: hallituksen jäsenet, varsinkin pj. ovat juridisesti vastuussa tekemistään päätöksistä ja voivat joutua maksumieheksi, jos tekevät jatkuvasti laittomia päätöksiä.

Faktaa:

Puun kaatamisen perusteeksi ei ylipäänsä kelpaa että se varjostaa, kertoi minulle kaupungin puutarhuri. Muutenhan kaikki puut saisi kaataa, koska kaikilla puilla on varjo.

Oman pihan puolelle tulevat naapuritontilla kasvavat oksat saa katkoa.

• tuomari 1

"metsuri" tuntuu tietävän. Laissa sanotaan että " Jos puu tahi pensas varjostaa tonttiasi huomattavasti tahi melko huomattavasti, sen saa kaataa vaikka se olisi naapurin tontilla, ja vaikka puun omistaja ei antaisikaan lupaa kaataa".

• tuomari 2
        tuomari 1 kirjoitti:

"metsuri" tuntuu tietävän. Laissa sanotaan että " Jos puu tahi pensas varjostaa tonttiasi huomattavasti tahi melko huomattavasti, sen saa kaataa vaikka se olisi naapurin tontilla, ja vaikka puun omistaja ei antaisikaan lupaa kaataa".

Nyt on kyseessä rivitalo ja tontti on sama. Ymmärrätkö?
        Eli vilkaisepa tarkemmin termistöä ja lakikirjaa.

• tuomari 1
        tuomari 2 kirjoitti:

Ko. lainaus on nimenomaan as oy:n yhtiöjärjestyksestä! PUUN SAA KAATAA!!!!!!!!
        Mutta sitä ei saa kaataa puuta himoiten.
        "Älä himoitse lähimmäisesi omaisuutta, äläkä mitään mikä on hänen omaansa". Em. lainaus on joka kodin lakikirjasta.

• tuomari1
        tuomari 2 kirjoitti:

"Mikäli kyseessä on as oy muotoinen kiinteistö, puuta ei saa kaataa, vaan se tulee myrkyttää kolmesti tahi neljästi päivässä kunnes puu kaatuu. Puun tahi pensaan tulee kuitenkin olla tuottanut merkittävää tahi melko merkittävää eripuraa"

• tuomaritar
        tuomari1 kirjoitti:

"Mikäli kyseessä on as oy muotoinen kiinteistö, puuta ei saa kaataa, vaan se tulee myrkyttää kolmesti tahi neljästi päivässä kunnes puu kaatuu. Puun tahi pensaan tulee kuitenkin olla tuottanut merkittävää tahi melko merkittävää eripuraa"

Lisäksi: " Naapurin puun saa TIETYSTI kaataa jos kerta itse haluu tai jos muuten vaan on huono päivä. Saa kaataa vaikka koko talon jos siltä tuntuu."

Sekä:

" Vittuilevan naapurin saa kaataa kirveellä tai myrkyttää. Varsinkin jos se asuu isommassa asunnossa kun minä. "

Sekä:

" Jos oiken ottaa päähän, naapurin seinät on lupa tuhria valitsemallaan maalilla ja valitsemllaan kuvalla, esim. naisen intiimiä elimen esittävällä piiroksella. On kuitenkin toivottavaa ettei maalina käytetä ulostetta."

Sekä:

" Naapurin tervehdykseen voi vastata näyttämällä sille keskisormea. "

Kaikki yhtiöjärjestyksestä, yhtä varmasti kuin tuomari ykkösen ensimmäisessä viestissään esittämä lakipykälä puun kaatamisesta.

• tuomari1
        tuomaritar kirjoitti:

Lisäksi: " Naapurin puun saa TIETYSTI kaataa jos kerta itse haluu tai jos muuten vaan on huono päivä. Saa kaataa vaikka koko talon jos siltä tuntuu."

Sekä:

" Vittuilevan naapurin saa kaataa kirveellä tai myrkyttää. Varsinkin jos se asuu isommassa asunnossa kun minä. "

Sekä:

" Jos oiken ottaa päähän, naapurin seinät on lupa tuhria valitsemallaan maalilla ja valitsemllaan kuvalla, esim. naisen intiimiä elimen esittävällä piiroksella. On kuitenkin toivottavaa ettei maalina käytetä ulostetta."

Sekä:

" Naapurin tervehdykseen voi vastata näyttämällä sille keskisormea. "

Kaikki yhtiöjärjestyksestä, yhtä varmasti kuin tuomari ykkösen ensimmäisessä viestissään esittämä lakipykälä puun kaatamisesta.

Edelliset pykälät ovat totisinta totta tahi kohtalaisen totta. On se hyvä että me oikeusoppineet autamme niitä jotka kärsivät niinkin suuresta ongelmasta kun naapurin liian suuresta puusta!

• tuomari 2
        tuomari1 kirjoitti:

Edelliset pykälät ovat totisinta totta tahi kohtalaisen totta. On se hyvä että me oikeusoppineet autamme niitä jotka kärsivät niinkin suuresta ongelmasta kun naapurin liian suuresta puusta!

sinä et pysty edes leikkimään tuomaria nettikirjoittelussasi.
        Yrityksesi kumoutuu välittömästi :)

• tuomari1
        tuomari 2 kirjoitti:

sinä et pysty edes leikkimään tuomaria nettikirjoittelussasi.
        Yrityksesi kumoutuu välittömästi :)

Et voi olla noin tyhmä!!!!!!!!!!

• Nelli83

oksat saa katkoa, mutta asiasta pitää ensin ilmoittaa naapurille ja pyytää lupa. Jos naapuri ei anna lupaa, saa häiritsevät oksat silti katkoa. Näin asia menee lain mukaan. Tiedän, sillä olen ollut samassa tilanteessa. Tuosta vaan ei siis kannata tarttua saksiin, häviät jutun, jos et ilmoita asiasta ensin.

• eri juttu!

Jos asut rivitalossa, et saa katkoa.

• istuttanut

sen/ne haittaavat puut. Mikäli yhtiö niin silloin ei saa katkoa mutta jos istuttaja on naapuri niin silloin pätee sama kuin omakotialueilla: ensin ilmoitus naapurille että haluat ylipursuavat
        oksat poistettavaksi. Mikäli tämän jälkeen ei naapuri poista niin sitten voit poistaa ao oksat itse.

• Ketuttaa2
        istuttanut kirjoitti:

sen/ne haittaavat puut. Mikäli yhtiö niin silloin ei saa katkoa mutta jos istuttaja on naapuri niin silloin pätee sama kuin omakotialueilla: ensin ilmoitus naapurille että haluat ylipursuavat
        oksat poistettavaksi. Mikäli tämän jälkeen ei naapuri poista niin sitten voit poistaa ao oksat itse.

Siis, rivitalo on kyseessä ja naapuri on ihan itse päättänyt istuttaa puuna aivan aidan viereen josta hetken päästä tulee sekä varjoa että oksia meidän puolellemme. Sovusta ei ole niin väliä, puhevälit ovat menneet muutenkin (eikä todellakaan minusta johtuen)

Mutta hyvä, ilmoitan jonain kauniina päivänä, että rupean metsuriksi :)

• Ode
        Ketuttaa2 kirjoitti:

Siis, rivitalo on kyseessä ja naapuri on ihan itse päättänyt istuttaa puuna aivan aidan viereen josta hetken päästä tulee sekä varjoa että oksia meidän puolellemme. Sovusta ei ole niin väliä, puhevälit ovat menneet muutenkin (eikä todellakaan minusta johtuen)

"Hetken päästä". Naapuri on siis vasta istuttamassa sitä puuta! Asia ei siis ole moneen vuoteen ajankohtainen. Unohda siihen asti koko juttu ja elä omaa elämääsi, älä naapurin elämää.

Osta saha sitten kun ne oksat todella etsiytyvät sinun pihallesi, ja siihen asti käytä rahasi johonkin muuhun. Ala vaikka harrastaa jotain kivaa, koruompelua tai sienestystä tai kielten opiskelua työväenopistossa tms. Tai osta itsellesi uusi syystakki.

Nimim. Metsurin puheita älä usko.

• hyvä ihminen,
        Ketuttaa2 kirjoitti:

että et saa rivitalossa omatoimisesti katkoa naapurisi oksia, vaikka naapurisi olisi puunsa itse (ei siis taloyhtiö) istuttanut.
        Sinulla ei ole siihen laillista oikeutta, kun yhtiömuoto on asunto oy.

Jos oksat tulisivat vieraan kiinteistön alueelta, silloin pääsisit metsurihommiin.
        Tosin silloinkin tiettyä, säädettyä toimintamallia edeten.

En ryhdy asiasta kinaamaan tämän enempää tässä ilmaispalvelussa, jos ei ole esittää luotettavaa faktatietoa.

• Ketuttaa2
        Ode kirjoitti:

"Hetken päästä". Naapuri on siis vasta istuttamassa sitä puuta! Asia ei siis ole moneen vuoteen ajankohtainen. Unohda siihen asti koko juttu ja elä omaa elämääsi, älä naapurin elämää.

Osta saha sitten kun ne oksat todella etsiytyvät sinun pihallesi, ja siihen asti käytä rahasi johonkin muuhun. Ala vaikka harrastaa jotain kivaa, koruompelua tai sienestystä tai kielten opiskelua työväenopistossa tms. Tai osta itsellesi uusi syystakki.

Nimim. Metsurin puheita älä usko.

Niin, tämä puu on siis jo istutettu ja latva on noin metrin verran aidan yläpuolella. Hetken päästä oksat tulevat meidän puolellemma. Sahoja löytyy kyllä, ei niitä tarvitse enää ostaa. Omaa elämäähän tässä nimenomaan yritetäänkin elää, mutta idiootit valtaavat alaa.

Entäpä jos itse käyttäisit aikaasi johonkin muuhun kuin muiden neuvomiseen? En ole pyytänyt ehdotuksia harrastuksiin, ja vaikka olisinkin niin nuo mainitsemasi ovat todella typeriä. Lukuunottamatta sienestystä jota toki harrastan, omassa metsässäni jopa, tänä vuonna tosin huonolla menestyksellä.

• ... esteettinen haitta!
        Ketuttaa2 kirjoitti:

Niin, tämä puu on siis jo istutettu ja latva on noin metrin verran aidan yläpuolella. Hetken päästä oksat tulevat meidän puolellemma. Sahoja löytyy kyllä, ei niitä tarvitse enää ostaa. Omaa elämäähän tässä nimenomaan yritetäänkin elää, mutta idiootit valtaavat alaa.

Entäpä jos itse käyttäisit aikaasi johonkin muuhun kuin muiden neuvomiseen? En ole pyytänyt ehdotuksia harrastuksiin, ja vaikka olisinkin niin nuo mainitsemasi ovat todella typeriä. Lukuunottamatta sienestystä jota toki harrastan, omassa metsässäni jopa, tänä vuonna tosin huonolla menestyksellä.

Ajattele positiivisesti. Ole iloinen: naapuri istuttaa näkösuojan eikä sinun tarvitse katsella enää hänen naamaansa. Mieluummin sitä katselee aidan yli varjostavaa puuta, vaikka lahonnutta ja kitukasvuista, kuin naapurin latvasta lahoa olemusta. Naapurin ruma naama on sen suuruusluokan esteettinen ongelma ettei niin rumaa ja varjostavaa puuta olekaan etteikö sitä katselisi mieluummin kuin neighbourien pärstää.

• laikkax

Saako tällaisessa tapauksessa katkoa naapurin kädet, jos se huitelee niitä aidan yli?

• Kysyjän käynnistämään keskusteluaiheeseen sovelletaan vuodelta 1920 peräisin olevaa eräistä naapuruussuhteista annetun lain 8 §. Lakia sovelletaan kysyjän asuinpaikasta riippumatta. Yhtiöjärjestyksen määräykset eivät voine mennä lain yli?

Kyseinen laki antaa oikeuden tietyin edellytyksin mm. oksien katkomiseen, mutta vain lakiin perustuviin haittoihin vedoten. Pelkästään oksien ulottuminen naapurin puolelle ei ole tällainen haitta, ei myöskään lehtien putoaminen naapurin puolelle. Pahimmassa tapauksessa ratkaisu siitä, onko oksista lain tarkoittamaa haittaa, saadaan käräjäoikeudessa jonka ratkaisu tämänkin vastauksen taustalla on.

• Sohvatiikeri

Naapuruussuhdelaki koskee naapurikiinteistöjen välisiä asioita. Se ei koske kiinteistön sisäisiä asioita. Lakia voidaan soveltaa, jos rivitaloyhtiö alkaa kinastelemaan naapuriyhtiön kanssa.

• rivari-asukas

Asemakaava-alueella pitää jopa oksien katkomiseen saada ensinnäkin lupa. Kannattaa kysyä asiasta rakennusvalvontavirastosta. Kyseessä on samanlainen lupa kuin itse puiden kaatamiseenkin vaadittava lupa. Rivitalossa ei saa ilman ko. asukkaan lupaa mennä häärimään ainakaan sinne yksityispihalle, se on kotirauha-aluetta. Puunoksien katkomisessa kannattaa ottaa yhteyttä naapuriin, jonka pihalla puu kasvaa. jos ei sopua synny, niin sitten taloyhtiö voi hakea pätevin perustein sitä harvennuslupaa kunnalta. Vahingonkorvausvastuuhan siitä tulee, jos ei-laillisin menetelmin menee häärimään. En tiedä riittääkö "varjostaminen lupaan, tuskinpa jos naapuri ei anna lupaa.

Olen joutunut ottamaan asiasta selvää, koska minun naapurini yrittivät saattaa taloyhtiön päätettäväksi puiden kaatamisen minun piha-alueeltani : )) No, sanoihan siinä tietysti jo järkikin, että ei taida onnistua heiltä moinen, mutta jouduin ottamaan selvää, miten toimia. kalliita motteja tulee, jos ilman lupaa päsmäillään, heh.

• Ketuttaa2

Järkevän oloinen vastaus. Meillä ainakin yhitöjärjestyksen mukaan pihan hallinta on yhtiöllä (en muista tarkkaa sanamuotoa), mutta tämä tarkoittanee ettei siellä suinpäin tehdä oikein mitään ilman yhtiön (=hallituksen) lupaa. Ei istuteta, eikä kaadeta eikä varmaan rakenneta mitään virityksiäkään...

Katkon ne oksat joka tapauksessa. Ei se idiootti varmaan tajua edes miten tuota puuta pitäisi leikata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1567
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26