lapsi vierailee vankilassa

utelias

Mietityttää...Kuinka lapsenne on kokenut vankilassa käynnin (siis lapsi joka jo ymmärtää)? Vai ettekö ole edes kertoneet totuutta? Onko todellakin parempi katkaista isä-lapsi tai äiti-lapsi suhde kuin olla viemättä lasta vankilaan? Kertokaa kokemuksianne sekä tuntemuksianne...

80

28844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mela-Mikko

      Ei kannata tehdä pentuja sellaisten kanssa joilla on taipumusta rikollisuuteen ja siten suuri vaara joutua vankilaan. Ensin mietitään kenen kanssa sitä kannattaa sänkynsä jakaa.

      • aik.mies

        niin ihminen ei itse tiedä milloinka elämä suistuu raiteeltaan et joutuu lusimaan .ei voi noilla kriteereillä .elää elämää.esim.tapauksia on monta jämsä syksy 2006.etkö lue lehtiä. toivottavasti et itse joudu ikinä vaikeisiin elämän tilanteisiin


      • kunnon kansalainen
        aik.mies kirjoitti:

        niin ihminen ei itse tiedä milloinka elämä suistuu raiteeltaan et joutuu lusimaan .ei voi noilla kriteereillä .elää elämää.esim.tapauksia on monta jämsä syksy 2006.etkö lue lehtiä. toivottavasti et itse joudu ikinä vaikeisiin elämän tilanteisiin

        Nappi ottaan rikollisille ettei tarvitse lasten hävetä ja katsella surkeita vanhempiansa joista ei ole muuhun kuin vankilaan.

        ...paitsi tietysti poikkeuksiakin on, joskus voi kunnon kansalainenkin joutua lusimaan jos vaikka perhettään suojellakseen ampuu kotiinsa tunkeutuvan huumeita täyteen pakatun väkivaltaisen murtovarkaan.


      • vai niin
        aik.mies kirjoitti:

        niin ihminen ei itse tiedä milloinka elämä suistuu raiteeltaan et joutuu lusimaan .ei voi noilla kriteereillä .elää elämää.esim.tapauksia on monta jämsä syksy 2006.etkö lue lehtiä. toivottavasti et itse joudu ikinä vaikeisiin elämän tilanteisiin

        Vankilaan joutuu kun on tehnyt rikoksen.

        Suurin osa ihmisistä joutuu joskus vaikeaan elämäntilanteeseen, mutta suurin osa ihmisistä ei tällöin tee rikosta eikä näin ollen joudu myöskään vankilaan. Lusimaan ei "jouduta", kyllä jokainen on ihan itse itsensä sinne järjestänyt. Kannattaa miettiä ennenkuin räveltää.

        Se on sillä tavalla että niin makaa, kuin petaa.


      • ..........

        Se joka on synnitön, niin heittäkööt ensimmäisen kiven.


      • kuule nyt
        aik.mies kirjoitti:

        niin ihminen ei itse tiedä milloinka elämä suistuu raiteeltaan et joutuu lusimaan .ei voi noilla kriteereillä .elää elämää.esim.tapauksia on monta jämsä syksy 2006.etkö lue lehtiä. toivottavasti et itse joudu ikinä vaikeisiin elämän tilanteisiin

        puhua paskaa.Itte ne on sinne tekosillaan hankkiutuneet.Taidat itsekkin olla rikollinen.


      • Kriminaali 12v

        Lapsi sopii vankilavierailuun koska on hyvä oppia jo nuorena mitä on olla kiven sisällä.


      • hullu sonni

        järkyttävää jos on lapsi luulisi ihmisten käyttäytyvän siihe mallii ettei joutuisi vankilaa... mutta jos on näin käynyt niin lapsissakin toden näkösesti virtaa rikollinen veri eli sama käydä näyttämässä lapselle tulevaa kotiaan....
        kuoleman tuomio suomeenki ni loppuu rikollisten määrä....


      • TUMMA NAINEN
        .......... kirjoitti:

        Se joka on synnitön, niin heittäkööt ensimmäisen kiven.

        SYNNITÖN HEITTÄKÖÖN ENSIMMÄSEN KIVEN ! joo joskus voi olla joillakin ihmisillä "huono tuuri " elämässä.. ja voi esim kertyä vanhoja laskuja joita ei kertakaikkiaan pysty maksaan .. niin voipi joutua "velkavankeuteen" ja en näe sitä pahaksi "rikolliseksi" esim jos iso perhe ja autos jää leimaamatta ja vero erääntyy... ja poliisi sakottaa, laskuja tulee postilaatikosta jo muutenkin ... niin sillon voi käydä niin että voit joutua käymään visiitillä aidan toisella puolen , joten en pidä sillon huonona että lapset käy siellä ...


      • kokemusta on

        Ei sinne lusimaan kukaan vahingossa mene ja Suomen typerän oikeusistuimen takia saa tehdä aika monta rikosta ennenkuin häkki heilahtaa. Jokaisen tietoinen valinta. Suurin osa vangeista on narkomaaneja, jotka rahoittaa käyttönsä rikoksilla. Tähän asiaan pitäisi varmaan puuttua.


      • Yhteiskuntakelpoinen
        aik.mies kirjoitti:

        niin ihminen ei itse tiedä milloinka elämä suistuu raiteeltaan et joutuu lusimaan .ei voi noilla kriteereillä .elää elämää.esim.tapauksia on monta jämsä syksy 2006.etkö lue lehtiä. toivottavasti et itse joudu ikinä vaikeisiin elämän tilanteisiin

        Ei niin vaikeaa tilannetta voi tulla, että pitäisi pakosta tehdä kymmeniä, jopa satoja petoksia pärjätäkseen. "Ekakertalaisen" on aika vaikea saada ehdotonta. Tuttuni sai n. sadan petoksen jälkeen vielä neljännelläkin kerralla ehdonalaista.

        Toisaalta jos tilanne on vaikea, vielä vaikeammaksi se sitten takuuvarmasti muuttuu, jos hommaat kaiken lisäksi itsesi lusimaan!
        Vai oletko sitä mieltä, että rikoksia saa tehdä päästäkseen helpommalla, jos ei jää kiinni?


      • klcnkvbkse
        vai niin kirjoitti:

        Vankilaan joutuu kun on tehnyt rikoksen.

        Suurin osa ihmisistä joutuu joskus vaikeaan elämäntilanteeseen, mutta suurin osa ihmisistä ei tällöin tee rikosta eikä näin ollen joudu myöskään vankilaan. Lusimaan ei "jouduta", kyllä jokainen on ihan itse itsensä sinne järjestänyt. Kannattaa miettiä ennenkuin räveltää.

        Se on sillä tavalla että niin makaa, kuin petaa.

        Vankilassa on myös totaalikieltäytyjiä ja sakkovankeja.. Vankilassa on ihmisiä joiden kimppuun on hyökätty, ja kun ovat puolustautuneet henkensä menettämisen uhalla, ja aiheuttanut hyökkääjälle ruumiinvamman..


      • vai niin 2
        vai niin kirjoitti:

        Vankilaan joutuu kun on tehnyt rikoksen.

        Suurin osa ihmisistä joutuu joskus vaikeaan elämäntilanteeseen, mutta suurin osa ihmisistä ei tällöin tee rikosta eikä näin ollen joudu myöskään vankilaan. Lusimaan ei "jouduta", kyllä jokainen on ihan itse itsensä sinne järjestänyt. Kannattaa miettiä ennenkuin räveltää.

        Se on sillä tavalla että niin makaa, kuin petaa.

        "lusimaan ei jouduta" "itse itsensä sinne järjestänyt". Lusimaan nimenomaan joudutaan, harvempi sinne itsensä "järjestää".


      • Kyllä.
        vai niin 2 kirjoitti:

        "lusimaan ei jouduta" "itse itsensä sinne järjestänyt". Lusimaan nimenomaan joudutaan, harvempi sinne itsensä "järjestää".

        Niitäkin on, jotka ihan tarkoituksella järjestävät.


    • katkaisko

      Se suhde kestää enemmän kuin muut suhteet.

      • ksksksks

        ei ihmistä voi tuomita sen perusteella onko hän vankilassa vai ei jos on joutunut vankilaan niin kärsii teostaa rangaistusta oikeuden mukaisesta ä
        idiootit


    • KOSKAAN

      KANNATTAA KUITENKIN MIETTIÄ TARKKAAN VIEKÖ LAPSEN VANKILAAN VIERAILULLE. AIKUISET OVAT MONTA KERTAA HYVIN ITSEKKÄITÄ,VAATIEN ETTÄ LAPSEN PITÄÄ TULLA KATSOMAAN HEITÄ VANKILAAN MIETTIMÄTTÄ SENKUMMEMMIN MILTÄ LAPSESTA TUNTUU JA MILLAISIA VAIKUTTEITA LAPSI SAA VIERAILUSTAAN. MINUSTA LAPSEN EI TARVITSE MENNÄ VANKILAAN EDES VIERAILULLE,HÄN ON SYYTÖN!!!VANKIHAN PÄÄSEE LOMILLE ISTUTTUAAN NOIN PUOLET,ELI JOS ON KYSE VAIKKA LYHYEMMÄSTÄ TUOMIOSTA NIIN ISÄ TAI ÄITI VARMAAN JAKSAA ODOTTAA MUUTAMAN KUUKAUDEN ETTÄ TAPAA TAAS LAPSENSA "OIKEANLAISESSA" YMPÄRISTÖSSÄ!! MUTTA JOKAISEN KANNATTAA ITSE MIETTIÄ HALUAAKO AIHEUTTAA LISÄÄ MIELIPAHAA TAI VAIKKA ELINIKÄISIÄ TRAUMOJA JA HÄPEÄNTUNNEETTA LAPSELLEEN...LAPSI EI OSAA KÄSITELLÄ ASIOITA SAMALLA TAVOIN KUIN AIKUINEN.JA SE ON POTASKAA ETTÄ LAPSI UNOHTAA TAI SITEET KATKEAA SEN TAKIA JOS EI KÄYDÄ VANKILASSA TAPAAMASSA VANHEMPAA.HYVÄ TAPA OLLA YHTEYDESSÄ ON OLLA VAIKKAPA KIRJEENVAIHDOSSA KY.AJAN.

      • vastuusta vapaa

        Ei tarvittu vankilaa suhteen katkaisemiseen - ehkä se isä vankilasta käsin olisi vähän välittänytkin tyttärestään kun ei olisi päässyt vastuusta pakoon niin helposti? Lapseni inhoaa isäänsä enkä voi sanoa etteikö olisi syytä.


      • päxy

        Hei ajatteleppa uudestaan.. kuinka lapsi ymmärtää sen että äiti/ isi nyt ei halua sua kattomaan..ei lapsi ymmärrä vankilan "vaikutteista"

        ja sitä paitsi siellä istuu aivan tavallisia ihmisiä.
        vaikka he ovat ehkä tehnyt virheitä ja tekevät niitä myös jatkossakin, niin ei se silti tarkoita että niistä joku tauti näkemisellä tarttuis..

        ja jos oikein ruvetaan katsomaan, niin jokainen ihminen on tehnyt jotain pahaa...toiset jäävät kiinni ja toiset ei.
        kuka on toistaan parempi??


      • ...
        päxy kirjoitti:

        Hei ajatteleppa uudestaan.. kuinka lapsi ymmärtää sen että äiti/ isi nyt ei halua sua kattomaan..ei lapsi ymmärrä vankilan "vaikutteista"

        ja sitä paitsi siellä istuu aivan tavallisia ihmisiä.
        vaikka he ovat ehkä tehnyt virheitä ja tekevät niitä myös jatkossakin, niin ei se silti tarkoita että niistä joku tauti näkemisellä tarttuis..

        ja jos oikein ruvetaan katsomaan, niin jokainen ihminen on tehnyt jotain pahaa...toiset jäävät kiinni ja toiset ei.
        kuka on toistaan parempi??

        Siis niinpä! Jokainen ihminen on tehnyt jotain pahaa!


    • terkoin

      Lasteni isä on vankilassa. Olemme kylläkin eronneet. Lapsia en missään nimessä vienyt ns. kivitaloon. Siellä tapaamisessa ei saa edes lasta koskea ym. Mutta nyt avotaloa sanomme kurssikeskukseksi. Niissä on paremmat puitteet tavata lasta, ei ole vankiasuja, kaltereita ym. Eli, isi käy opiskelemassa. Lapsille olen paljon opettanut mikä on väärin ja mikä on oikein ym. Tuntuisi liian pahalta vaan kertoa että heidän oma isä on rikollinen. Koska se ei ole lasten syy eikä minun. Hetkeksihän lapsi-isä suhde katkesi mutta mielestäni ehdottomasti parempi niin. Ympäristö ei todellakaan ole lapsille sopiva

      • vankileski

        Minun mieheni on vankilassa , monennettahan kertaa en jaksa enään laskea. Lapsemme ovat jo sen verra isoja , että olen antanut heille itselleen päätäntä vallan , haluavatko he lähteä isäänsä katsomaan, minä käyn ja silloin kun he haluavat niin pyytävät itse voivatko lähteä. Lapsen mieli on sellainen että ei hän voi ymmärtää että hänen isä/äiti voisi tehdä jotain niin pahaa että joutuisi vankilaan, varsinkin jos hän on saanut elää rakkauden ympäröimänä. Riitaisessa ja väkivaltaisessa perheessä kasvanut saattaa kokea toisen vankilassa olon helpottavaksi. Mutta kaikkien tulisi muistaa ,että meillä ei ole kuin yksi äiti ja yksi isä ja jos lapsi haluaa mennä katsomaan vanhempaansa,jos se on turvallista, niin ei sitä saisi kukaan estää vaikka olisikin kyse jo ex-puolisosta. Minä ainakin toivon rikoksentekijät muistaisivat sen että eivät he omilla teoillaan satuta pelkästää itseään vaan koko lähipiiriä, etenkin lapsia.


    • Sargendahlen

      Ystäväni mies joutui aikoinaan vankilaan, jolla oli edellisestä avioliitostaan 2 poikaa. Hän päätti joutuessaan vankilaan, ettei kerro pojille joutuneensa sinne, että isä on töissä muualla ja sen takia ei pääse tapaamaan poikia. Vasta kun hän alkoi päästä viikonloppu vapaille (nyt jo pois vankilasta), hän tapasi poikiaan. Hän ei kuitenkaan milloinkaan katkaissut suhdettaan heihin ja he lähettelivät postia kuitenkin vaikka hän oli vankilassa. Eivät pojat sitä tienneet että posti tuli sieltä koska kirjeessä ei ollut mitään vankilanosoitetta ja äiti aina postitti isälle menevät kirjeet itse. Pojilta siis pidettiin pimennossa totuus, joka oli minunkin mielestäni hyvä, koska he ovat saaneet pitää sen oman mielikuvansa isästään ja nyt viettävät onnellisesti aikaa isänsä kanssa. Tämän isän kohdalla nyt muutenkin oli sellainen tilanne, että hän oli joutunut väärään porukkaan ja tavallaan "sivullisena", pikkurikollisena joutui istumaan päärikollisen tuomiota, joka valehteli ettei ollut ollenkaan ollut tekemisissä kyseisissä jutuissa. No, mutta onnellinen loppu lasten kannalta.

      Olen kuitenkin sitä mieltä että jos lapset ovat jo yläaste ikäisiä tai ainakin yli 10v., voi heille kertoa totuuden ja samalla sen, kuinka kovasti tekojaan katuu ja miksi niihin tekoihin ajautui. Kertoa siis totuus kaikin puolin.

      • Kasvatustieteilijä

        Kyllä se totuus kuule ilmi tulee. Psykologien mukaan lapsilta ei pitäisi salata mitään, koska luurangot kolisevat kyllä aikanaan kaapista. On miljoona kertaa pahempi juttu, jos lapsi saa sitten joskus aikuisena tietää, että om isä on ollutkin vankilassa monta vuotta. Siitä tulee todellisia traumoja: minua on petetty ja minulla on valehdeltu koko lapsuuteni, ja pettäjät olivat elämäni rakkaimmat ihmiset, vanhempani.

        Nykyisten psykologien ohjeiden mukaan lapsille täytyy kertoa jo pienenä totuus. Tietysti siten, että lapsi kykenee sen tajuamaan: "Isi teki väärin, ja sen vuoksi hän joutui vankilaan. Hän pääsee sieltä kyllä pois." Lapsi hyväksyy tämän asian lapsen lailla, ja hän käsittelee sitä omalla tavallaan. Iän myötä hän alkaa ymmärtää sitä paremmin.

        Lapselle ei saa valehdella! Se kostautuu myöhemmin!


      • mielipide asoista
        Kasvatustieteilijä kirjoitti:

        Kyllä se totuus kuule ilmi tulee. Psykologien mukaan lapsilta ei pitäisi salata mitään, koska luurangot kolisevat kyllä aikanaan kaapista. On miljoona kertaa pahempi juttu, jos lapsi saa sitten joskus aikuisena tietää, että om isä on ollutkin vankilassa monta vuotta. Siitä tulee todellisia traumoja: minua on petetty ja minulla on valehdeltu koko lapsuuteni, ja pettäjät olivat elämäni rakkaimmat ihmiset, vanhempani.

        Nykyisten psykologien ohjeiden mukaan lapsille täytyy kertoa jo pienenä totuus. Tietysti siten, että lapsi kykenee sen tajuamaan: "Isi teki väärin, ja sen vuoksi hän joutui vankilaan. Hän pääsee sieltä kyllä pois." Lapsi hyväksyy tämän asian lapsen lailla, ja hän käsittelee sitä omalla tavallaan. Iän myötä hän alkaa ymmärtää sitä paremmin.

        Lapselle ei saa valehdella! Se kostautuu myöhemmin!

        Eihän tuossa ole mitään järkeä! Tilanteen mukaan täytyy katsoa voiko totuuden kertoa. Totuuden kertominen voi myös olla pahasta, se voi aiheuttaa koulukiusaamista yms... Järki käteen, pienemmille lapsille voi sanoa toisin, esim että isi on kauempana töissä/tai äiti. Mitä siiheen totuuteen tulee, onko edes pakko kertoa asiaa, jos lapselle on muuta aikoinaan sanonut?


    • mietikää rikolliset

      On todella ikävää, etä ne vanhemmat, joilla on lapsia, eivät ajattele seurauksia ryhtyessään rikkollisen toimintaan. Mitä sellaisen rikollisen päässä liikkuu, joka käyttää lasta hyväksen saadakseen vankilaan huumaavia aineita. Aineita kätketään vaippoihin, jopa peräaukkoon. Rikollinen on tosi häikäilemätön, toki niitäkin vankeja on jotka käyttäytyvät asiallisesti, mutta mistä sen tietää.

      • Kiki88

        Mies joutuu vankilaan ihan siitä että haluaa elää vapaasti, niikuin nainen, ja suomen lain mukaan se on rikso, jos mies haluaa elää vapaasti


      • olet asian ytimessä
        Kiki88 kirjoitti:

        Mies joutuu vankilaan ihan siitä että haluaa elää vapaasti, niikuin nainen, ja suomen lain mukaan se on rikso, jos mies haluaa elää vapaasti

        mies on törkeä rikollinen mikäli hänellä on hame ja peruukki. ransu on rosvo ja sillä saletti.


    • Nimetön

      MOI! itse istuin vankilassa 9v8kuukautta,eikä se ollu helppoa aikaa,muksut kävi kattomassa, ja oli välillä perhe tapaamisessa,elikä olivat yön siellä,se oli vähän vaikeempaa aikaa kun istuin ruotsissa,silloin muksut kaipas paljon.Olen huomannu että ei minun lapset ole muuttunu yhtään,koulut on menny hyvin, ei tee rötöksiä,hyvät harrastukset,hyviä kavereita.Enluule että se muuttaa mitenkään ,ainoastaan ne kaipaa vanhempia.

    • enkelin silmin

      Itse kävin lapsena tapaamassa isääni vankilassa. Olin noin 4 vuotias silloin. En muista/ muistele kokemaani mitenkään ahdistavana tai ihmeellisenä. Minusta oli vaan ihanaa nähdä isi. Tämä oli 80 lukua, nykyään taitaa tapaamiset olla hieman erilailla toteutettu. Sillon sai jopa koskea vankiin (ainakin lapsi). Minulle puhuttiin aina suoraan missä isäni oli. Tekosista ei koskaan mainittu. Minulla itselläni on positiivinen muisto mielessäni.

    • ei valmista vastausta?

      minun poika (13v) ei halunnut mitään yhteyttä kun kuuli mihin isäsä oli joutunu.oltiin erottu useampi vuosi aikasemin. nyt suostu puhelimeen sen kanssa usean yrityksen jälkeen. nyt se vähän harkitsee jos menis kattomaan sitä. mutta on aika sekasin ajatuksesta ja siitä kun on nyt saanu myös kortteja isältään. aiemmin ei pitänyt paljon yhteyttä meihin. annan silti sen itse päättää mitä teke, vaik kuin minuu koskis.

    • mielummin näin

      Eihän se vankilassa käynti ole sen ihmeellisempää kuin että käy sairaalassa katsomassa potilasta.

      Mielummin minä vien lapsen vankilaan kuin syöpä tai dementiaosastolle katsomaan jotain sukulaista tai tuttua.

      • et voi olla

        TOSISSASI...oletko miettinyt niitä joita sairaus vie laitoksiin, eivät ole pahaa tehneet...siis haloo..kiukuttaa..mutta ymmärrän kyllä...


      • juuhan...
        et voi olla kirjoitti:

        TOSISSASI...oletko miettinyt niitä joita sairaus vie laitoksiin, eivät ole pahaa tehneet...siis haloo..kiukuttaa..mutta ymmärrän kyllä...

        Niin, mutta jos tyyppi on joutunut linnaan vaikkapa varkauksista tai kavalluksista tai petoksesta, niin ei tämä henkilö silti välttämäti ole mitenkään agressiivinen tai väkivaltainen, jonka tapaaminen olisi jotenkin traumaattista sen sijaan kuin että jos lapsi näkee kuolemaa tekevän ja tuskissaan kipristelevän syöpäpotilaan.


      • kille

        Vankilaan mennään metallinpaljastimien läpi, pieni lapsi saa mukaansa vain avaamattomat ruoka- ja juoma pakkaukset, lelut tarkastetaan, kaikkia ei saa mukaan ollenkaan, kuljetaan vartijan kanssa jne.. On se nyt vähän erilaista mennä vankilaan kuin sairaalaan.


      • heyya

        ...mun muistot lapsena vankilavierailusta on paljon positiivisemmat ku syöpäosastolla kuolevaa sukulaista katsomassa... siis samaa mieltä...


    • pikkuvintiöt

      Kyllä nykyajan lapset tykkää kun isi ja äiti tulee lastaan aina joskus vankilaan helssaamaan.

      • .........

        Näinhän se menee.. tää oli hyvä :D


    • Kokenut

      Ei tapaamiset asiaa pahenna tai tule pahempia traumoja. Jos lapselle on kerrottu tilanteesta. Parempi on pitää yhteyttä, riippuen tietenkin onko ollut hyvä suhde aiemminkin.

      • jos suhde

        on jo entuudestaan kunnossa, mutta entäpä jos vaikkapa isukku onkin vasta vähän aikaa tapaillut lastansa, sekin tapaaminen tapahtuu valvotussa tilassa pari tuntia kerrallaan.Ja entäpä jos isukki ei ole välittänyt lapsestaan tuontaivaallista vuosiin,vuosiin ja nyt sitten on saanut päähänsä että kyllä lapsen täytyy häntä vankilaan tulla tapaamaan ja tuojana sitten joku muu sukulainen tai tuttava...Herätkää nyt hyvät ihmiset!!!


    • Kokemusta...

      Itse olen ollut vankilassa, ja muista kyllä miten vaikea tilanne se oli koska kuitenkin kysymys oli omalla kohdallani monesta vuodesta. Ensin tietysti kykeni valehtelemaan, että isi on vain "töissä" täällä, mutta sitten alkoi lapsi mietimään, että "eikö isi enään rakasta häntä, kun kotiin ei tule laisinkaan".... Sitten kerroin asian lapselleni, että isi on tehnyt tyhmyyksiä ja siksi nyt joutuu olemaan täällä, niin eihän lapsi tietenkään sitä ymmärrä täysin, mutta ainakin hänelle tuli helpottuneempi olo, koska tiesi, että ei ainakaan siksi ole poissa kotoa mitä epäili itse. Ja joka kerta oli odottanut tapaamista kuin kuuta nousevaa, kunhan vain sai nähdä edes sen hetken kerralla. Tietysti jos kysymys on vain muutaman kuukauden tuomiosta, niin isäthän/äiditkin tekevät "pitkiä työmatkoja" ainakin välillä... Mielestäni ei missään tapauksessa kannata edes herkita suhteiden katkaisemista, isä on aina isä ja äiti äiti, vaikka mikä olisi.

      • päxy

        Hienoa
        olen samaa mieltä
        lapsi on rakas vaikka oli kuinka tyhmyyksiä tehnyt "aikuistenmaailmassa"

        jokainen hetki on lapselle ja vanhemmalle tärkeä

        nostan hattua että pystyit kertomaan lapsellesi ja uskon että lapsesi osaa sitä vielä arvostaa.


    • herrajjestas

      Heti poikki lapsen suhde rikolliseen. Tapojen on ikävä kyllä tapana periytyä. Vahinko on jo tapahtunut, mutta suurempia onnettomuuksia voi vielä ehkäistä.

      • Gaheli

        Ukko on linnassa ja odotetaan lasta toiselle kriminaalille.Hoivavietistä saa ihan kunniallisenkin ammatin.


    • mr.ms.lovalova

      lapseni isä kun oli vankilassa en vienyt lasta sinne kun tämä alkoi ymmärtää.ja lapsi kun kysyi isäänsä sanoin tämän olleen töissä.en tiedä onko se salaaminenkaa mutta näin tein minä.vanhenpien pitäs rikoksia tehdessään tajuta entä lapset ja elää sen mukaisesti etteivät lapset joudu siittä kärsimään

    • nelli285

      itsellämme oli tuolloin 5v. ja 3v. ja 1/2v. lapset ,kun niiden isä meni lusimaan tuomiota. Kerroimme isommille rehellisesti ,miksi hän on siellä ja kuinka kauan.Oli kylläkin avolaitoksessa.Kävimme ,joka viikonloppu,siis lauantaina ja sunnuntaina katsomassa.Olimme sen ajan ,kun vieraat saivat olla.Lapsille ei jäänyt minkäänlaista kammoa asiaa kohtaan.Vanhempana silloin lapsia oli jo yhteensä viisi.ensimmäisen kerran käyneet 9v ja 7v ja 5v,sekä silloin ensikertalaiset 3v ja 1v.Isommat ,jotka oli olleet ennenkin ilmeisesti muisti jutun ,kuinka sinne mennään ja kuinka ollaan ja miksi iskä siellä taasen on,koska kertoivat 5v ja 3v j 1v. sisaruksilleen ,että ei siellä ole pelättävää ei ne meitä sinne ota paitsi yökylään isin kanssa.silloin oli jo tullut ,että sai jäädä perheetkin yöksi sinne,silloin tällöin.Olimme kyllä kertoneet myös pienimmille uusille kävijöille asiat rehellisesti,ennen sinne lähtöä,mutta ilmeisesti heitä hiukan jännitti uusi tilanne. Nyt muistelemme tapahtumia ja iloitsemme perheyön nautinnon hedelmistä pienistä kaksospojista. Eikä lapsille ole tullut mitään kammoa tai pelkoa vankilaa kohtaan.

      • vierailu varmasti jos tosiaan asiasta ei tee isoa numeroa vanhemman puolelta. Vaan kertoo faktat ja lasta mietityttävät asiat. Eikä pakota jos pelottaa.
        Lapsissa kuitenkin tempperamenttieroja paljon. Olen lapsena itse vieraillut työsiirtolassa, tärkeintä oli ihminen jota menin katsomaan. Paikalla ei ollut merkitystä. Taitaisin nyt aikuisena jännittää enemmän kuin silloin.


    • linnanmamma

      Ei mun lapset oo pitäny sitä minään, vaikka nää kakarat on kahessa sarjassa ja kummatki isät on just lusimassa. No, ne on kai sit tottunu...ei nuorimmat häpeä sitä edes tarhassa vaan se on vaan näin, että isä on vankilassa. Mitä sitten?

      • Rommaani Porista

        Olen sammaa mieltä. Rikkaampi se on lapsuus, kun näytetään linnoja ja putkakoppeja sieltä sun täältä. Ja kerrotaan "roisia" juttuja.

        Kun olin viisivuotias, isoisä kertoi 1918 aikain vankileireistä. Meinasi muuten hänellekin tulla kuolemantuomio, kun oli antanut punakaartilaisille hevosen lainaksi. Onneksi lahtarit pitivät hevosta syyllisempänä ja pistivät sen lihoiksi.


      • Just...
        Rommaani Porista kirjoitti:

        Olen sammaa mieltä. Rikkaampi se on lapsuus, kun näytetään linnoja ja putkakoppeja sieltä sun täältä. Ja kerrotaan "roisia" juttuja.

        Kun olin viisivuotias, isoisä kertoi 1918 aikain vankileireistä. Meinasi muuten hänellekin tulla kuolemantuomio, kun oli antanut punakaartilaisille hevosen lainaksi. Onneksi lahtarit pitivät hevosta syyllisempänä ja pistivät sen lihoiksi.

        ..joo, niin ne aina viatonta vielä tänäänkin.
        Ei oo tyyli muuttunut sadassa vuodessa, ihme. ;)


    • 640/06

      itselläni on 8 ja 4 vuotiaat lapset jotka ovat käyneet vankilassa useamman kerran vierailulla. Lapset ovat ottaneet asian erittäin hyvin eikä vierailuista ole aiheutunut negatiivisia kokemuksia perheellemme. Lapsille on kerrottu avoimmesti että nyt isi on tehnyt väärin ja on vankilassa sovittamassa tekojaan niin ja niin kauan. Lapset ovat itse haluneet käydä tapaamassa isäänsä vankilassa. Lasten kannalta parhaimpia ovat olleet ns.perhetapaamiset jossa lapset ovat päässeet syliin ja olemaan vapaasti isänsä kanssa. tapaamiset ns. normaalitapaamistiloissa ovat olleet lapsille vaikeampia kun he eivät ole ymmärtäneet miksi eivät saa koskea isää eikä kiivetä pöydän yli isin syliin yms. vierailujen jälkeen lapset ovat olleet iloisempia ja avoimempia tunteistaan ja tuntemuksistaan kyseisestä asiasta. Vierailut ovat toimineet meillä hyvin ja ne ovat antaneet isälle myös paljon toivoa huomisesta sekä odotuksen iloa vankilan arkeen. Kokemuksemme ovat Vantaan vankilasta.

      • onnellinen äiti

        Edellisen kanssa olen samoilla linjoilla,kokemus voi olla positiivinenkin. Olimme siis eronneet lapsen isän kanssa jo vuotta ennen vankilaan menoa. Lapsi oli siihen asti tavannut isäänsä melkein joka viikko. Miksi olisin katkaissut pieneltä lapselta kaipaamansa isäsuhteen. Lapselle kerroin että iskän pitää olla siellä niin kauan että hän saa työnsä suoritettua. Tapaamiset olivat rauhallisia, lapseen ei saanut koskea, se oli ainut ei-niin-mukava juttu. Kaksi kertaa kävimme ja mitään traumoja/pahaa mieltä ei aiheutunut. Ehkä lapsen vähäisestä iästäkin johtuen tärkeintä oli isän tapaaminen, ympäristöllä ei ollut merkitystä. Ja mitäs siitä että siellä oli vartijoita, niitähän on ostoskeskuksissakin. Luulen,että jokainen perhe ja tapaus on erilainen, kaikki tekevät päätöksensä omaan tilanteeseensa ja omia lapsiansa ajatellen. Meille tämä oli hyvä ratkaisu. Kyseessä oli muuten kakola, "iso talo missä iskä on niin kauan että saa hänelle annetun työn tehtyä loppuun".


    • aikoinaan

      niin, että en vienyt lapsia suljettuun laitokseen, jossa isä oli joku 8kk.Mutta avotaloon sensijaan kyllä vien.Tietenkin riippuu lapsen iästä, meillä 4v ja 1v. ja en ole sanonut isän olevan vankilassa, vaan töissä.perhetapaamisiin ja normaaleihin tapaamisiin voi mielestäni lapset viedä,varsinkin avoon.toki ymmärrän heitä, joilla miehen ei ole mahdollisuutta avolaitokseen päästä, että vievät lapset suljettuunkin,ja varsinkin jos tuomio on pitkä..

    • päxy

      ET VOI OLLA TOSISSASI!!!

      Lapsi rakastaa äitiään/isäänsä vaikka hän olisi tehnyt mitä.
      Ja niin sen täytyy ollakkin..rakastathan sinäkin lastasi vaikka hän on tehnyt pahaa? rakastathan?

      on hyvä että lapsi samalla oppii myös sen että teolla on myös seuraus..

      ymmärrätkö ollenkaan mistä puhut?
      tuo oli kauhein väite mitä olen koskaan kuullutkaan.

    • viisaampi nyt

      En ole koskaan käyttänyt lapsia vankilassa käydessäni tapaamassa ex-miestäni. Se ei ole oikea paikka lapsille.Lapsen maailmankuva vääristyy jos hän saa tietää isänsä olevan rikollinen. Kerro mielummin lapselle, että isä on töissä ulkomailla.Tai vielä parempi vaihtoehto on se jätät taaksesi luuseri kriminaalit joista ei ole mitään muuta kuin harmia. Ei se raha ole onnellisuuden tae,nimimerkillä: kokemusta on!

      • 4 lapsen äiti

        mietipä tilanne niin päin että itse joutuisit vankilaan ja sinulta riistettäisiin oikeus lapsiisi? Mille se tuntuisi? Kuolisit varmaan. Oma Ex-mieheni on lusinut ja saanut tavata lapsiamme. Ei käynyt mielessänikään,että olisin riistänyt häneltä isän oikeudet. Lapsille selitin rehellisesti,että isi on nyt tehnyt väärin ja kun aikuiset tekevät oikein pahasti väärin joutuvat aikuiset tämmöiseen paikkaan arestiin miettimään tekojaan. Lapset hyväksyivät selityksen, kävimme koko tuomion lauantaisin ja sunnuntaisin tapaamassa isää lasten pyynnöstä. Näin tärkeä isä heille oli ja on vieläkin vaikkei jokapäiväiseen elämäämme kuulukkaan.


      • Häpeällistä

        Nimenomaan näin.
        Vankila ei ole lasten paikka ja heitä on sujeltava rikollislta vanhemmiltaan.

        Itse en koskaan vienyt lapsiani vankilaan ja vuosien jälkeen he ymmärtävät miksi ja hyvksyvät silloisen päätökseni.

        Jokainen voi valita, miten elämäänsä elää, joutuuko vankilaan vai ei.


    • itsekin vieraillut

      itse olen pienenä käynyt vankilassa katsomassa isääni eikä siitä mulle ole ainakaan mitään traumoja tullut. minusta ainakin on parempi kertoa totuus heti lapselle kuin esim. valehdella 10 vuotta että "isi/äiti on nyt pitkään ulkomailla töissä". miltä lapsesta tuntuu kun hän tajuaa että vanhempi on valehdellut monta vuotta?! siinä vaiheessa voi lapsi käydä miettimään että mikä omassa elämässä on totta ja mikä ei, keneen voi luottaa? ja sillä voi olla pahemmat seuraukset kuin sillä että olisi kertonut heti totuuden.

      • ei murhaaja

        Suomessa annetaan todella harvoin noin pitkiä ehdottomia tuomioita. En kyllä veis enää siinä vaiheessa tapamaan jos taposta tuomittu vanhempi....


    • vankilaan!!!

      Kyllä rikollisuuskin on periytyvää!!! Miettikääs nyt vähä ennenku raahaatte lapsia vankilaan - jotakuta katsotaan!

      • ootteko te kaikki tosiaan v...

        ....ainakin noiden negatiivisten kommenttien mukaan olemme kulkemassa kovaa vauhtia kohti...natsi-aikoja..huh,huh!!!

        Tärkeintä varmaankin on miettiä...kenen etua tapaamisilla ajetaan ja sit vasta miettiä,kannattaako siihen ryhtyä.Isä tai äiti ovat kuitenkin isiä ja äitejä myös vankilassa ollessaan...
        Vapauden menetys on niin raskasta jo itsessään,saatika häpeä omien vanhempiensa.puolison tai lasten silmissä.Eri asia on,jos on saanut tuomionsa omien lasten vahingoittamisesta.
        Luulempa ,että enempi myös lasten ikä vaikuttaa siihen kannattaako lasta tapaamisiin viedä..ns.kivitaloihin vai odottaako siihen saakka että pääse..avopuolelle..leireille ym.
        Itse aikoinani vein lapset vasta leirille.jossa kävimme lasten kanssa isää "töissä" katsomassa.Lapset olivat silloin alle kouluikäisiä.
        Tällä hetkellä lapsten isä on edelleen toimiva osa perhettämme...enkä voi sanoa,että hän olisi isänä epäonnistunut missään...päinvastoin.

        Teille osalle,jotka eivät osanneet asiallisesti vastata...toivon ,että suljette tv:n amerikkalaisten saippuavankilasarjojen ajaksi,lopetatte alibin tilaamisen ja palaatte nykyaikaan...Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin puhuu asioista joista luulee tietävänsä,mutta ei kuitenkaan tiedä mitään!


      • aikuisilla
        ootteko te kaikki tosiaan v... kirjoitti:

        ....ainakin noiden negatiivisten kommenttien mukaan olemme kulkemassa kovaa vauhtia kohti...natsi-aikoja..huh,huh!!!

        Tärkeintä varmaankin on miettiä...kenen etua tapaamisilla ajetaan ja sit vasta miettiä,kannattaako siihen ryhtyä.Isä tai äiti ovat kuitenkin isiä ja äitejä myös vankilassa ollessaan...
        Vapauden menetys on niin raskasta jo itsessään,saatika häpeä omien vanhempiensa.puolison tai lasten silmissä.Eri asia on,jos on saanut tuomionsa omien lasten vahingoittamisesta.
        Luulempa ,että enempi myös lasten ikä vaikuttaa siihen kannattaako lasta tapaamisiin viedä..ns.kivitaloihin vai odottaako siihen saakka että pääse..avopuolelle..leireille ym.
        Itse aikoinani vein lapset vasta leirille.jossa kävimme lasten kanssa isää "töissä" katsomassa.Lapset olivat silloin alle kouluikäisiä.
        Tällä hetkellä lapsten isä on edelleen toimiva osa perhettämme...enkä voi sanoa,että hän olisi isänä epäonnistunut missään...päinvastoin.

        Teille osalle,jotka eivät osanneet asiallisesti vastata...toivon ,että suljette tv:n amerikkalaisten saippuavankilasarjojen ajaksi,lopetatte alibin tilaamisen ja palaatte nykyaikaan...Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin puhuu asioista joista luulee tietävänsä,mutta ei kuitenkaan tiedä mitään!

        Onnellisia ne lapset jotka saavat varttua
        normaalissa perheessa eikä murehtia vanhempien
        rikollisuutta ..tai oppivatko heidän lapset että on ihan luonnollista istua kakkua ja rikkoa lakia ??
        Jokainen AIKUINEN TIETÄÄ mitä rikoksesta seuraa !? vai voiko joku sanoa ettei TIEDÄ ??
        eli itse jokainen tekee valintansa /rikoksensa !
        Tosi surullista lapsille .


    • lapsen kanssa

      Olen vieraillut lapsen kanssa vankilassa, isänsä oli sakkovankeudessa, ja paikka oli avovankila. Siellä meni ihan ok, kun ei ollut kolkkoa vaan ihan ok ympäristö.Totuus kuitenkin se että ennen avovankilaan siirtoa, en lasta vienyt tapaamaan isäänsä. On se sen verran kauheeta sen pleksilasin läpi kommunikointi:)

    • hyvin

      hyvin.

      • puna :)

        Alaikäisen Pojan ÄITINÄ KYLLÄ menisin POIKAlastani katsomaan vaikka KYLMÄKOSKEN VANKILAAN. Huom:Alaikäisen Pojan ÄITINÄ...!!!
        IHAN vaan siittä syystä. Jäiköhän, Jotain, Opettamatta,JA kyselemässä.ONKO SULLA RUOKAA,LÄMMINTÄ ja jos en muuta keksis kysellä KYSELISIN sit vaikka ookko täällä sit nyt Turvassa Siihen asti kun tulet TÄYSIIKÄISEKSI
        Åitinä Ainakin .USKOISIN TOIVOISIN RAKASTAISIN
        Toiv, vast,ÄITI MUN on sua IKÄVÄ ja äitinä vastaisin MUNKIN SUA RAKAS lapsi.VAPAUD,OPETT,UUDES,T. MUTSI.


      • viedä
        puna :) kirjoitti:

        Alaikäisen Pojan ÄITINÄ KYLLÄ menisin POIKAlastani katsomaan vaikka KYLMÄKOSKEN VANKILAAN. Huom:Alaikäisen Pojan ÄITINÄ...!!!
        IHAN vaan siittä syystä. Jäiköhän, Jotain, Opettamatta,JA kyselemässä.ONKO SULLA RUOKAA,LÄMMINTÄ ja jos en muuta keksis kysellä KYSELISIN sit vaikka ookko täällä sit nyt Turvassa Siihen asti kun tulet TÄYSIIKÄISEKSI
        Åitinä Ainakin .USKOISIN TOIVOISIN RAKASTAISIN
        Toiv, vast,ÄITI MUN on sua IKÄVÄ ja äitinä vastaisin MUNKIN SUA RAKAS lapsi.VAPAUD,OPETT,UUDES,T. MUTSI.

        viaton lapsi vankilaan. Joutuu sinne rikollisten ja perverssien tuijotettavaksi. Ja joutuu sitten vierestä katselemaan perhetapaamishuoneessa kun isi jyystää äitiä.


      • kaaaakku
        viedä kirjoitti:

        viaton lapsi vankilaan. Joutuu sinne rikollisten ja perverssien tuijotettavaksi. Ja joutuu sitten vierestä katselemaan perhetapaamishuoneessa kun isi jyystää äitiä.

        kyllä lapsen pitää päästä vankilaan osaa sitte ajatella kumpi on parempi koti vai vankila.
        Ehdottomasti lapsi vankilaan tutustumaan.


    • memmulikka

      Missään nimessä ei ole oikein katkaista lapsen ja vanhemman suhdetta kokonaan.Nyky päivänä on vankilassakin mahd. järjestää puitteet joissa lapsen on helppo tavata vanhempaansa. MInä olin tietysti hämmentynyt aluksi ja kun jo ymmärsin hävetti aluksi mennä mutta en ole koskaan katunut että pidin isäni. jokaisella meistä on vain ja ainoastaan ne yhdet vanhemmat!ja nyt minulla ja isälläni ihan ok. välit vaikka tapauksesta kun hän istui aikansa on jo aikaa. olen nähnyt monta lasta sekä pieniä ja suurempia mutta tietysti on myös harkittava tapaus koht. jos väkivaltaaa tai muuta pohjalla mut jos vastassa terve ja luotettava rakastava vanhempi niin kyllä veisin se auttaa molempia osa puolia pidemmän päälle

    • Ala-arvoista

      En jaksanut lukea Mela-Mikon kommentteja pidemmäs. Minä tein lapseni ihmisen kanssa, jolla ei ollut minkäänlaista rikostaustaa. Nyt istuu pitkää tuomiota. En usko, että sinäkään, kultaseni, tiedät mitä elämä tuo tullessaan. Toivon koko sydämestäni, että saat vaimon (miehen?) joka vielä joskus tekee vääriä valintoja.

    • ----

      Ne perhetapaamishuoneet on tehty suhtkoht viihtyisiksi pienille lapsille (ainakin Turussa). Mutta se pleksitapaaminen on paskamainen tilanne musta.

    • minunisäntytär

      Minä olen käynyt pienestä tytöstä asti tapaamassa isääni eri vankiloissa ja ihan hyvä tyttö musta on tullut.
      Mä muistan tapaamiset lapsuudestani niinä hyvinä muistoina. Kun isä oli istumassa, niin sitä näki ja yhteydenpito oli helpompaa.
      Isän ollessa vapaalla, yhteydenpito oli hankalaa, ja välillä katkesi kokonaan, isän elämäntyylin takia.
      Äiti on aina onnistunut pitämään perheen kasassa, ja ollut aina sitä mieltä, että jos isä ei pääse tapaamaan meitä, me menemme tapaamaan isää.(Perhetapaamiset olivat jees, vaikka huone olikin ankea. Pleksi tapaamiseen äiti ei koskaan suostunut, enkä itsekkään sitä kannattanut) Olen kiitollinen äidilleni, että vaikka isäni istui vankilassa suurimman osan lapsuudestani, minulla on muistoja hänestä niiltä ajoilta.
      Myöhemmin (joskus teinikapinallisuuden iskiessä) päätin itse etten mene enään tapaamisiin, ja nyt kaduttaa. Tuli menetettyä pari arvokasta vuotta. Isä edelleen vankila kierteessä ja käyn taas tapaamassa häntä, ja olemme yhteydessä kirjeiden kautta.
      Ps. Suututtaa että tietämättömät ihmiset tulevat tänne tuomitsemaan, kun itse ei ole kokenut miltä tuntuu jättää nalle vartijoiden hoivaan ja kävellä tapaamishuoneeseen perhosia vatsassa. Voit lukea aiheesta kuinka paljon tahansa, mutta et tiedä mitään, ennenkuin olet kokenut sen itse.

    • Näin...
    • rakas vankilassa

      te jotka olette sitä mieltä että vangeilla ole ihmisarvoa tai että heidät pitäisit tappaa, oletteko koskaan miettineen että joku teille tärkeä/rakas ihmenen voi joutua vankilaan ette varmaan hänelle haluasi sellaista kohtelua tai lukea tollasta paskaa mitä kirjoitatte..tai jos vaikka itse joutuisitte vankilaan. vangitkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin eikä kukaan ole täydellinen. Moni tuttuni on ollut (tai on) vankilassa, eikä se muuta sitä että he ovat hyviä tyyppejä,auttavat jos apua tarvii,heille on helppo puhua asioista,he näyttäv'ät tunteensa ja ovat AITOJA..joo tyhmiä he ovat kun on hölmöilleet mutta se ei tarkota sitä etteikö heistä voisi pitää.

      • _...

        Vihdoinkin fiksu kommentti :)


    • vitun kiero maa

      nyt pitää puuttua..
      lapsemme käy tyhmää isää kattomassa vankilassa aina silloin tällöin.
      valitettavasti lapsella on oikeus suomessa nähdä isää. näin lastensuojelu sanoo.

      toinen vanhempi voi vetää oikeuteen jos ei viedä lasta sinne kun halutaan. siitä tulee huoltaja vanhemmalle pahemmat tuomiot. näin sanoi lastensuojelu kun minä soitin sinne isän jouduttua vankilaan, että onko pakko.

    • Been there-done that

      Nimimerkille virun kiero maa. Sinun mielestäsi lapsella ei ole oikeutta isäänsä, jos isä on joutunut vankilaan. Tuo ajatus kumpuaa omista tunteistasi ja ajatuksista ja ovat omiasi. Et todellakaan pysty ajattelemaan asiaa lapsen näkövinkkelistä, niinkuin ei useimmat. Onneksi ne, koulutetut ihmiset, jotka lakeja säätävät, ovat tämän ihan yksinkertaisen asia sinne kirjanneet - lapsella on oikeus isäänsä.

      Muuttava faktaakin tänne, on eri asia käydä lapsen kanssa avotalosta, kuin suljetussa talossa tapaamisissa. Se, jos on kurja käydä suljetussa talossa, ei ole vangin, vangin lapsen tahi puolison vika. Tämäkin on hoksattu risessä, eli rikosseuraamuslaitoksessa, jossa onkin uudet vankiperhetyön linjaukset.

      Useimmat ihmiset jotka viljelevät täällä naiiveja kommenttejaan vangeista tai heidän omaisistaan, kertoo todellakin enemmän heistä itsestään. Toisaalta, he kirjoittavat usein asiasta, josta ei ole minkäänlaista kokemusta. Ei mitään faktoihin perustuvaa realismia, saati että että olisivat perehtyneet aiheeseen, suurinosa ei osaisi, vaikka yrittäisi hiukan sivistyä.

    • Broken family

      Oma lapseni reagoi voimakkaasti siihen kun kävi isäänsä näkemässä vankilassa. Poikamme 6v. rupesi ottamaan tatuointeja ja pitämään Pitbull merkkisiä vaatteita.
      Myös puhe rupesi sammaltamaan ja teki hermostuneita liikkeitä jota amfetamiinin käyttäjillä näkee. Viikkorahojansahän säilytti kindermunassa jota piti hivakassa , eikä suostunut käyttämään lompakkoa kuten muut ikäisensä pojat.

      • Realpitti

        Ei vaikuta hyvältä tämä poikasi käytös. Voi olla että kasvettuaan liittyy vanhaanliittoon, tarkkaile poikaasi jos hän rupeaa käyttämään vyölaukkuja sekä tekemään youtubeen punttivideoita.


    • Anonyymi

      Vankilassa perhetapaamisissa on iso huone jossa erillinen makuuhuone keittiö ja olohuone WC ja suihku. Leikkikaluja, TV, pelejä, kahvinkeitin, jopa kortsuja yöpöydällä. Lapsi ei edes tiedä menevänsä vankilaan ellei osaa lukea vankilan kylttejä, koska mentiin sivu ovesta sisään ovikelloa painamalla. Näytettiin henkilöllisyys ja kerrottiin ketä tullaan tapaamaan. Meidät ohjataan huoneeseen jonne isä tuodaan tai oli jo odottamassa. Eli siis ihan ihan iso kaksio kyseessä. Verhot ja taulut seinällä olis viihtynyt vaikka pidemmänkin aikaa ☺️

    • Anonyymi

      Entä jos tekijä ei ole rikollinen vaan syytetty väärä ilmiannettu turhaan ja saanu tuomion siitä ja joutuu tämän takia luopuu kaikista mitä hän rakastaa sen perheestä varsinki vaan sen takia koska valtio söi sen oikeuden ja ihmiset

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe