Koirallani (jättirotu 8kk) todettiin irtopala kyynärnivelessä 5 kk iässä. Aikaisemmin kävimme luustosairauksia tuntevalla ell, joka oli sitä mieltä että luutuminen edistyy hyvin ja leikkaukseen ei ole tarvetta. Tämä tapahtui siis 3 viikkoa sitten.
Eilen koira ei laittanut painoa toiselle etujalalle lainkaan, ja vein sen toiselle eläinlääkärille, luustospesialisti hänkin. Röntgenkuvissa ei ollut muutosta tapahtunut ja ell oli sitä mieltä että tulisi leikata nivel ja siistiä nivelen pinta ettei tulisi nivelrikkoa.
Hassua että kahdella eläinlääkärillä , jotka osaavat ja tuntevat näitä juttuja, voi olla niin erilainen kanta asiaan.
Millaisia kokemuksia irtopaloista? Leikkausaika on varattu viikon päähän mutta silti vähän arveluttaa että menisikö ohi ilman leikkausta ja mikä olisi paranemisennuste ja oireet aikuisena ilman leikkausta tai leikattuna..
Kyynärnivelen irtopala
5
6828
Vastaukset
- leikata
ei nuo itsestään ohi mene.....
- meillä kävi näin
Omalla koirallani(ei jättirotu) todettiin olkapäässä irtopala 5kk ikäisenä. Ell. lähetti kuvat spesialistille, joka pyysi kontrollikuvia 1kk päästä. Sillon kuvattiin toinenkin olkapää varmuuden vuoksi, vaikkei oireillut ja niin löytyi sieläkin irtopala. Leikkaustuomio oli edessä. Olin jo ekojen kuvien jälkeen vaihtanut koiran jättirotujen penturuoalle. (aikaisemmin söi kasvattajan suosittelemaa penturuokaa).
Kolmannet kuvat lähetettiin taas 2kk.n kuluttua ja kyllä oli riemu suuri kun irtopalat olivat liuenneet ja kolot nivelissä alkaneet täyttyä. Eli leikkausta ei tarvittu. Koira on nyt 3,5v. ja kisaa agilityssä, eikä ole oireillut.
Luulen kuitenkin, että isokokoisen koiran koihdalla leikkaus on ehkä oikea vaihtoehto, mikäli parannusta ei näy. Paranevat leikkauksesta hyvin ja aikas nopeasti. Keskustele vielä vaikka ell.n kanssa ja miettikää mikä on parasta. - hihhuli
meillä kävi näin kirjoitti:
Omalla koirallani(ei jättirotu) todettiin olkapäässä irtopala 5kk ikäisenä. Ell. lähetti kuvat spesialistille, joka pyysi kontrollikuvia 1kk päästä. Sillon kuvattiin toinenkin olkapää varmuuden vuoksi, vaikkei oireillut ja niin löytyi sieläkin irtopala. Leikkaustuomio oli edessä. Olin jo ekojen kuvien jälkeen vaihtanut koiran jättirotujen penturuoalle. (aikaisemmin söi kasvattajan suosittelemaa penturuokaa).
Kolmannet kuvat lähetettiin taas 2kk.n kuluttua ja kyllä oli riemu suuri kun irtopalat olivat liuenneet ja kolot nivelissä alkaneet täyttyä. Eli leikkausta ei tarvittu. Koira on nyt 3,5v. ja kisaa agilityssä, eikä ole oireillut.
Luulen kuitenkin, että isokokoisen koiran koihdalla leikkaus on ehkä oikea vaihtoehto, mikäli parannusta ei näy. Paranevat leikkauksesta hyvin ja aikas nopeasti. Keskustele vielä vaikka ell.n kanssa ja miettikää mikä on parasta.Olkapään irtopala on yleensä helpommin leikattavissa ja paranemisennuste on parempi kuin kyynärpäällä..
Oma kertomukseni kyynärnivelleikkauksesta löytyy tuolta nimimerkillä hihhuli:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000128&posting=22000000018711492
on sen verran pitkä juttu etten viitsi sitä kokonaisena tähän kopsata.
- kultainen noutaja
Meidän kultsilta leikattiin molemmat kyynärnivelet 7kk ikäisenä viime syksynä. Toinen oli niin huonossa kunnossa, ettei kaikkea saatu kuntoon. Siirryimme luonnonmukaiseen ravintoon ja olemme antaneet paljon c-vitamiinia. Koira menee kuin aropupu, eikä ole oireillut kertaakaan leikkauksen jälkeen. Tammikuussa nivelet kuvataan jälleen ja toivottavasti ne kuvat näyttää hyviltä.
Jos joku epäilee koiransa nivelissä vikaa, niin ne kannattaa hoitaa mahdollismman pian. Tulee vähemmän vahinkoa. - ------------------------
katso kohta: ODIN eskarilainen.
http://www.lemmikkipalstat.net/PetTV/arkisto_4.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809