Millaisia kokemuksia löytyy valmistakkojen leivinuuneista, esim. tulikiven ym. Tekeekö noilla mitään vai onko muurattu massiivinen leivinuuni ainoa järkevä vaihtoehto. Suunnitelmissa on pienehkö omakotitalo ja siihen pienehkö takka-leivinuuni-systeemi. Jos tuollaisella kevyehköllä leivinuunilla ei ole mitään virkaa, niin yksi vaihtoehto on jättää koko laitos pois ja ottaa nekin neliöt parempaan käyttöön. Pelkkää takkaa en halua, enkä myöskään massiivista muurattua leivinuunia (vie liikaa neliöitä). Taloon tulee kaukolämpö, ja puut olisi ostopuita, joten lämmitysmielessä tulisija on turha.
Valmistakkojen leivinuunit
10
10189
Vastaukset
- Sami2
Minusta tärkeintä on, että takkaleivinuunissa on lämmitettävä leivinuuni. Siis sellainen, että siellä voi polttaa tulta. Ainakin Kermansavella ja Nunnauunilla on "edullisemmin" tehtyjä lämpölaatikoita, joten niitä kannattanee välttää. Vuolukiviuuneista katso Tulikivi ja Vuoleri.
- tuli tehtyä
Nunnaunni Marketta Solo
Leivinuunissa ei pidetä tulta ollenkaan, leivinuuni lämpenee ainakun takkaa polttaa = kätevää ja vähemmän sotkua ja ennenkaikkea sitä tulee käytettyä sehän lämpiää meillä joka päivä talvella, ei tarvitse enää erikseen alkaa polttamaan tulia leivinuunissa ja sotkemaan hiillosten kanssa, kaupunki asunnossa...
Leivin uunin mittarin olen joskus vetänyt 300 asteeseen silloin ei enää tarvitse villasukkia kotona!- meilläkin
Mun kokemukset vastaavasta nunnauunista on ihan toista. Leivinuuni = nokipesä, jossa ei tosiaankaan mitään leipää paisteta. Ainoa, mihin sitä voi periaatteessa käyttää, on ruokien hauduttaminen kannellisessa astiassa. Siis nimenomaan sotkuista hommaaa oikeaan leivinuuniin verrattuna!
Jos meidän leivinuunin mittari näyttää 300 astetta, niin olo- ja takkahuoneessa ei voi enää olla. Lämpö nousee vähintää 30:neen asteeseen.
Vaan sille alkuperäiselle kysyjälle:
Laita ihmeessä tulisija vaikka vain ihan varmuuden vuoksi. Kuka voisi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja jos talon lämmitys on ainoastaan kaukolämmön varassa, niin vilu tulee lämpöjen katketessa.
Sellanen oikea takka-leivinuunisysteemi on ihan käyttökelpoinen, vaikkei se kolmea tonnia painaisikaan. - hienosti
meilläkin kirjoitti:
Mun kokemukset vastaavasta nunnauunista on ihan toista. Leivinuuni = nokipesä, jossa ei tosiaankaan mitään leipää paisteta. Ainoa, mihin sitä voi periaatteessa käyttää, on ruokien hauduttaminen kannellisessa astiassa. Siis nimenomaan sotkuista hommaaa oikeaan leivinuuniin verrattuna!
Jos meidän leivinuunin mittari näyttää 300 astetta, niin olo- ja takkahuoneessa ei voi enää olla. Lämpö nousee vähintää 30:neen asteeseen.
Laita ihmeessä tulisija vaikka vain ihan varmuuden vuoksi. Kuka voisi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja jos talon lämmitys on ainoastaan kaukolämmön varassa, niin vilu tulee lämpöjen katketessa.
Sellanen oikea takka-leivinuunisysteemi on ihan käyttökelpoinen, vaikkei se kolmea tonnia painaisikaan.Meillä tulikiven tlu2800. Hyvä levinuuni, paistaa pitkään ja hyvin. Takkaa lämmitettäessä nousee leivinuunin lämpö n 80-100 asteeseen,voi hauduttaa. Leivinuunilla kun lämäyttää pariinsataan asteseen niin voi paistaa koko päivän, ja vaika vielä lihoja yön yli. Eli 5v kokemuksella toimii.
- takkauuni
meilläkin kirjoitti:
Sellanen oikea takka-leivinuunisysteemi on ihan käyttökelpoinen, vaikkei se kolmea tonnia painaisikaan.Nunna Wilma Solo
Mistä se noki sinne leivinuuniin tulee kun siellä ei tultakaan polteta? Itse olen tyytynyt 250 asteiseen uuniin. Uunissa voi siis tehdä kaikkia niitä ruokia mihin 250 astetta riittää. Mielestäni todella rentouttava talvi-iltojen viettotapa, takkatulen loisteessa, ruoan kypsymistä odotellessa. Kokemus tosin vasta viime talven mittainen. - takasta
takkauuni kirjoitti:
Nunna Wilma Solo
Mistä se noki sinne leivinuuniin tulee kun siellä ei tultakaan polteta? Itse olen tyytynyt 250 asteiseen uuniin. Uunissa voi siis tehdä kaikkia niitä ruokia mihin 250 astetta riittää. Mielestäni todella rentouttava talvi-iltojen viettotapa, takkatulen loisteessa, ruoan kypsymistä odotellessa. Kokemus tosin vasta viime talven mittainen.Noki tulee siitä kun palokaasut kiertää leivinuunin kauttta, eli leivinuunin lasiluukusta siis näkyy liekit takkaa poltettaessa. Tai näkyisi, jos lasi ei olisi niin nokinen. Vaan turha sitä on putsata, kun menee mustaksi samantien.
Siis näin meillä, muunlaisiakin ja parempia ratkaisuja on toki olemassa. - nokipesä
meilläkin kirjoitti:
Sellanen oikea takka-leivinuunisysteemi on ihan käyttökelpoinen, vaikkei se kolmea tonnia painaisikaan.Päinvastaista kommenttia Nunnauunin leivinuunista.
>Leivinuuni = nokipesä, jossa ei tosiaankaan mitään leipää paisteta.
>Ainoa, mihin sitä voi periaatteessa käyttää, on ruokien hauduttaminen kannellisessa astiassa.
>Siis nimenomaan sotkuista hommaaa oikeaan leivinuuniin verrattuna!
Aamulla lämmitin uunin 300 asteeseen. Nyt kun katsoin uuniin niin nokea siellä oli ainoastaan 5 cm. luukun reunasta. Muuten noet olivat palaneet pois hiillosvaiheessa. Arinalla tietenkin oli vähän harmaata tuhkaa, kun uunia ei oltu uuniharjalla putsattu, kun ei ollut tarvetta. Ei siis mikään nokipesä. Noki johtuu yleensä liian vähäisestä ilmansaannista. Ruokaakin uunissa on tänäänkin laitettu ilman kansia. Ensin paistettiin pannukakku, ja sitten lohi. Hyvää tuli.
>Jos meidän leivinuunin mittari näyttää 300 astetta, niin olo- ja takkahuoneessa ei voi enää olla.
>Lämpö nousee vähintää 30:neen asteeseen.
Aamulla tosiaan lämmitin uunin 300 asteeseen, ja vieläkin 11 tunnin päästä mittari näyttää 210 astetta. Nyt olkkarissa on 23 astetta lämmintä, Tämä johtuu siitä, että takan päältä katosta imetään ilmaa ilmanvaihtokoneelle, josta se palautetaan makuuhuoneisiin. Lämpö siirtyy siis muihinkin huoneisiin, eikä olkkarissa ole tukala olla. - Nimetön
nokipesä kirjoitti:
Päinvastaista kommenttia Nunnauunin leivinuunista.
>Leivinuuni = nokipesä, jossa ei tosiaankaan mitään leipää paisteta.
>Ainoa, mihin sitä voi periaatteessa käyttää, on ruokien hauduttaminen kannellisessa astiassa.
>Siis nimenomaan sotkuista hommaaa oikeaan leivinuuniin verrattuna!
Aamulla lämmitin uunin 300 asteeseen. Nyt kun katsoin uuniin niin nokea siellä oli ainoastaan 5 cm. luukun reunasta. Muuten noet olivat palaneet pois hiillosvaiheessa. Arinalla tietenkin oli vähän harmaata tuhkaa, kun uunia ei oltu uuniharjalla putsattu, kun ei ollut tarvetta. Ei siis mikään nokipesä. Noki johtuu yleensä liian vähäisestä ilmansaannista. Ruokaakin uunissa on tänäänkin laitettu ilman kansia. Ensin paistettiin pannukakku, ja sitten lohi. Hyvää tuli.
>Jos meidän leivinuunin mittari näyttää 300 astetta, niin olo- ja takkahuoneessa ei voi enää olla.
>Lämpö nousee vähintää 30:neen asteeseen.
Aamulla tosiaan lämmitin uunin 300 asteeseen, ja vieläkin 11 tunnin päästä mittari näyttää 210 astetta. Nyt olkkarissa on 23 astetta lämmintä, Tämä johtuu siitä, että takan päältä katosta imetään ilmaa ilmanvaihtokoneelle, josta se palautetaan makuuhuoneisiin. Lämpö siirtyy siis muihinkin huoneisiin, eikä olkkarissa ole tukala olla.Meilläkin on wilma solo ja en saa leivinuunia 180 astetta kuumemmaksi (tulipesä täudessä liekissä tunnin)kuinka paljon puuta tarttee että sen saa 300 asteeseen?
- Luutiina
takasta kirjoitti:
Noki tulee siitä kun palokaasut kiertää leivinuunin kauttta, eli leivinuunin lasiluukusta siis näkyy liekit takkaa poltettaessa. Tai näkyisi, jos lasi ei olisi niin nokinen. Vaan turha sitä on putsata, kun menee mustaksi samantien.
Siis näin meillä, muunlaisiakin ja parempia ratkaisuja on toki olemassa.Nokea saa myös pois, kun muistaa luutia leivinuunin ennen kuin sinne laittaa ruuan. Eli sen jälkeen, kun hiilet on pudotettu pois ja lämmön annettu tasaantua niin sen jälkeen uuni luuditaan lämpöiseen veteen kastetulla harjalla (Itse olen luutinut niillä takkaseteissä olevilla harjoilla). Ainakin arina puhdistuu näin jolloin leipiä kehtaa laittaa suoraan arinalle. Meillä sama ongelma leivarissa, että se nokeentuu. Oikealla käytöllä ongelmaa saa vähennettyä.
- Neuvontapalvelu
Nimetön kirjoitti:
Meilläkin on wilma solo ja en saa leivinuunia 180 astetta kuumemmaksi (tulipesä täudessä liekissä tunnin)kuinka paljon puuta tarttee että sen saa 300 asteeseen?
10kg kuivaa puuta/ uunin painotonni kun poltat niin toimii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082