Tutankhamonin hauta

J.E.S.

Olemme tilanneet matkan Luxoriin. Sittemmin kävi ilmi, että matkanjärjestäjän (Domina Travel) järjestämänä voi päästä Tutankhamonin haudalle vain maanantaisin, jolloin me olemme menossa/tulossa. Mitä kautta voisimme tilata käyntimatkan kyseiseen kohteeseen etukäteen, jotta varmasti pääsisimme näkemään meille tärkeän kohteen?

15

3750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

Että Dominan kanssa pääsee haudalle vain maanantaisin??? Tuskin retkeä järjestetään samana päivänä jolloin lento tulee kaupunkiin. Eikä tarkkoja retkipäiviä varmasti edes tiedä vielä, eihän kausi edes ole alkanut vielä Egyptissä!

Tutankhamonin haudalle pääsee länsirannan/kuninkaiden laakson retkellä mutta sisäänpääsy on yleensä erillinen, n. 10 €. Jos haluatte käydä VAIN ja ainoastaan Tutankhamonin haudalla, sitten kannattaa mennä laaksoon omin toimin.

• Ex-opas

Sisäänpääsymaksu Tutankhamonin hautaan on 70 LE ja vain paikallisella valuutalla voi lipun ostaa ja ainoastaan käteisellä. Tavallinen lippu Kuninkaiden Laakosoon maksaa 55 LE (ainakin viime talvena) ja sillä pääsee 3 omavalintaiseen hautaan (mutta ei Tutankhamonin hautaan, joka on nro62.). Tutankhamonin hauta ei ole laakson kaunein taikka erikoisin hauta, sillä se on kiireessä tehty, eikä alunperin edes tarkoitettu Tutankhamonille... Alueella paljon kauniita hautoja, osa tuntemattomimpien henkilöiden, mutta ehdottomasti näkemisen arvoisia =)

• asiallinen_tuntija

Menkää omatoimisesti sinne Länsirannalle, muutenkin järkevämpää kuin matkatoimistojen ylihintaiset ja sisällöiltään surkeat retket. Taksin tai polkupyörät kun vuokraa päiväksi (hyvin helppoa), niin loistava päivä on taattu.

Tutankhamonin hauta ei ole kovinkaan erityisen hieno, joten tutkailkaa kunnolla opaskirjoja ja valitkaa niiden mukaan hienoimmat haudat. Älkääkä missatko Deir El Bahari-temppeliä, Medinet Habua, Kuningatarten laaksoa (vähän turisteja ja fantastisia hautoja) saati Työläisten kylää. Hauskaa matkaa, ja unohtakaa ne matkatoimistojen retket, itsekseen on kivempaa ja näkee enemmän.

• Kohti Abu Simbelia

Kauneushan on katsojan silmissä, mutta kertokaahan, että mitkä olisivat parhaat kohteet
      Kuninkaiden laaksossa (ja koko länsirannalla)teidän mielestänne?
      Lähdössä omatoimiretkelle ja tutkinnan/kyselyn mukaan esim. Seti 1 (muumiolla?) ja Ramses 3 tai 9, Tuthmosis 3 olisi ihan jees Kuninkaiden laaksossa...
      Memnonin kolossit ja Hashepsutin on tietenkin listalla, mutta mitä muuta ja miksi?
      Kuningattarien laaksossa ajattelimme käydä ainakin Nefertarin, mutta mistä muuta???
      Päivä (=klo 6.00-21.00) aikaa Luksorin länsirannalla? Antakaa lisää vinkkejä omatoimiretkelle! Kiitti!

• Abu Simbeliin....

Ei kai tuo vierailuaika Kuninkaiden laaksossa ole kiinni päivästä (itse olen menossa la tai su), vaan ajasta (itse olen menossa klo 6.00 alkaen...)?
        Jos on lisävinkkejä myös Abu Simbeliin tai Assuaniin, olisi kiva kuulla!

• ja Aswan
        Abu Simbeliin.... kirjoitti:

Ei kai tuo vierailuaika Kuninkaiden laaksossa ole kiinni päivästä (itse olen menossa la tai su), vaan ajasta (itse olen menossa klo 6.00 alkaen...)?
        Jos on lisävinkkejä myös Abu Simbeliin tai Assuaniin, olisi kiva kuulla!

Viime talvena kävimme molemmissa paikoissa Luxorista käsin. Teimme 2 päivän matkan ja olivat käymisen arvoisia. Reissua kannattaa kysyä paikallisesta matkatoimistosta tai hotellista jossa asutte. Itse järjestimme matkan paikallisten ihmisten avustuksella ja kaikki sujui loistavasti. Maksoimme 2 päivän retkestä hotelliyöpymisineen, edestakaisesta junamatkasta Luxor-Assuan, yksityistaksin käytöstä Assuanissa, edestakainen matka taksilla Assuanista Abu Simbeliin 100 €/hlö. Lisäksi kävimme Assuanissa Kitchener-saarella, Assuanin padolla ja Philaen temppelillä ja taksi kuljetti meidät paikasta toiseen. Assuanissa on mielenkiintoisia kohteita, kuten Nuubialainen museo, Elephantine Saari, Aga Khanin mausoleumi.

Abu Simbeliin joutuu matkustamaan poliisisaattueessa, joten siksi matka kannattaa varata esim. matkatoimiston kautta, joka järjestää luvat yms tarvittavat paperit.

• Ex-opas

Ehdottomasti suosittelen Medinet Habua, uskomattoman hyvin säilynyt paikka ja upea temppeli. Denderaa suosittelen myös, tosin sinne pitää mennä poliisisaattueessa taikka erillisellä laivalla.

Kuninkaiden laakosta suosittelisin hautaa nro9 (Ramses6:nnen), mikäli on auki, oli viime talven kiinni. Haudat nro14 ja 47, 14 on aivan upea kaksoishauta ja 47 on keskeneräinen mutta alkumetrit käytävästä kauniisti säilyneet. Hauta nro34 on upealla paikalla ja hieno, erikoinen hauta. Hauta nro15 on muumio (tuntemattoman henkilön), itse hauta ei erikoinen. Hauta nro11 on hieno ja monimuotoinen. Siinäpä muutama suositeltava, mukavaa reissua =)

• hauta

Olen itsekin menossa Egyptiin ensi vuonna ja sunnittelen jo kovasti matkaa. Haluaisin itsekin käydä kuningattarien laaksossa Nefertarin haudassa, mutta se on kiinni. On ollut jo pari vuotta. Mutta laaksosta varmasti löytyy muitakin mielenkiintoisia hautoja.

• haudat
        hauta kirjoitti:

Olen itsekin menossa Egyptiin ensi vuonna ja sunnittelen jo kovasti matkaa. Haluaisin itsekin käydä kuningattarien laaksossa Nefertarin haudassa, mutta se on kiinni. On ollut jo pari vuotta. Mutta laaksosta varmasti löytyy muitakin mielenkiintoisia hautoja.

Viime talvena Nefertarin hauta oli tosiaan kiinni, mutta muut siellä olevat haudat ovat näkemisen arvoisia. Kävimme 3 haudassa ja niiden värit olivat upeat ja muutenkin tosi hienoja. Suosittelen käyntiä siellä vaikkei Nefertarin hautaan pääsisi. Lisäksi Ainakin viime talvena siellä oli melko vähän porukkaa, joten liikkumaan pääsi vapaasti ja kiireettömästi. Tammikuussa lähdemme taas Luxoriin ja tarkoitus olisi tsekata muutama hauta Kuningasten Laaksosta. :-)

• asiallinen_tuntija

Tässä sen verran kattava lista että välttämättä yksi päivä ei riitä; mitään en näistä jättäisi pois!

- Deir-El Bahari (eli Hatsepsutin temppeli)
        - Medinet Habu
        - Kuninkaiden laakso
        - Kuningatarten laakso
        - Deir-El Medina eli työläisten kylä

Lisäksi kannattaa katsastaa hienoimmat ylhäisöhaudat.

• Nessu

Kun kävin Luxorissa, kuninkaidenlaaksossa oppaamme sanoi, ettei Tuthankamonin haudassa näkemistä ole. Lisäksi Vaadittiin aikamoisia lisämaksuja, että pääsisi sinne. Muut haudat olivat ilmaisia joten jätimme sen haudan väliin..

• outoa

että opas sanoo ettei Tutankhamonin haudassa ole mitään nähtävää. Eihän se kaikista kaunein ole, eikä Tutankhamon ollut merkittävä hallitsija, mutta nykypäivänä hän on haudan aarteiden vuoksi kuuluisa ja tunnetuimpia faraoita. Hauta on sen takia mielenkiintoinen ja onhan siellä muumio. Eikä se pääsymaksu ole niin kovin suuri 70L.E. Minä ainakin maksan sen mielelläni jotta on varaa kunnostaa hautoja ja säilyttää ne jälkipolvillekin. Mutta tämä on taas yksi mielipide muiden joukossa.

• Jaanuli
        outoa kirjoitti:

että opas sanoo ettei Tutankhamonin haudassa ole mitään nähtävää. Eihän se kaikista kaunein ole, eikä Tutankhamon ollut merkittävä hallitsija, mutta nykypäivänä hän on haudan aarteiden vuoksi kuuluisa ja tunnetuimpia faraoita. Hauta on sen takia mielenkiintoinen ja onhan siellä muumio. Eikä se pääsymaksu ole niin kovin suuri 70L.E. Minä ainakin maksan sen mielelläni jotta on varaa kunnostaa hautoja ja säilyttää ne jälkipolvillekin. Mutta tämä on taas yksi mielipide muiden joukossa.

Kävimme Kuninkaiden laaksossa viime keväänä. Myös meille opas sanoi samaa - ettei hauta ole maksamisen arvoinen? Haudassa ei myöskään ole muumiota, vaan se on siirretty (olikohan se nyt) egyptiläiseen museoon Kairoon.

• käynyt
        Jaanuli kirjoitti:

Kävimme Kuninkaiden laaksossa viime keväänä. Myös meille opas sanoi samaa - ettei hauta ole maksamisen arvoinen? Haudassa ei myöskään ole muumiota, vaan se on siirretty (olikohan se nyt) egyptiläiseen museoon Kairoon.

kuninkaiden laaksossa Tutankhamonin haudassa ja se todellakin on näkemisen arvoinen. Myöskin muumio on haudassaan.

• Ex-opas
        käynyt kirjoitti:

kuninkaiden laaksossa Tutankhamonin haudassa ja se todellakin on näkemisen arvoinen. Myöskin muumio on haudassaan.

Tutankhamonin hauta on toki sinänsä merkittävä, että se oli ainoa melkein koskematon hauta aina vuotaan 1922 saakka ja aarteita täynnä (syy, minkä takia juuri tästä vaatimattomasta nukkehallitsijasta tuli se tunnetuin). Se ei kuitenkaan ole moninainen, eikä taiteidensa puolesta merkittävä. Toki näkemisen arvoinen, mutta esim. minulla monseti ryhmässä ihmisiä, jotka eivät mielellään maksaneet ekstraa ja sen takia kysyivät minulta, onko näkemisen arvoinen.. Joten rehellisesti sanoin, että kauniimpia ja monimuotoisempiakin hautoja alueelta löytyy, mutta toki suosittelin myös kyseistä Tutankhamonin hautaa.

Tutankhamonin muumio on edelleen hänen haudassaan (sitä ei ole mahdollista nähdä, sillä se on sargofaginsa suojissa), sitä ei aiota siirtää, koska se on hyvin hunossa kunnossa useiden tutkimuksien takia. Eli te, joille opas oli sanonut, että muumio on Kairossa, on antanut väärää tietoa. Kairossa (museossa) ovat toki kaikki (mahdollisesti joitain kaivaukseten yhteydessä "kadonneita" eli tutkijoiden salaisiin kokoelmiin päätyneitä lukuunottamatta) aarteet Tutankhamonin haudasta, eli kasvonaamio, uloin kultainen sargofagi, muumiotipöytiä, vaatteita jne. Museo on ehdottomasti näkemisen arvoinen ja siellä menisi usempikin päivä kierrellessä rikkauksia!

Mutta kuten joku aiemmin sanoi, mielipidekysymyshän nämä haudat ovat. Senpä takia olen aina kertonut kaikki auki olevat haudat ja myös, mitä niissä sisällä on (erikoisuudet, värit, muodot jne), jolloin jokainen voi itse käydä katsastamassa ne omat mielenkiinnon kohteet =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3693
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2519
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      38
      2413
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2225
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1619
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      45
      1596
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      16
      1581
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      288
      1383
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      132
      1376
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1315
    Aihe