Meikäläisen GS:n kattoikkuna/luukku (malliltaan avattava) pitää hieman meteliä kun vauhti nousee yli 100km/h, onkos se korjattavissa vai kuuluukos ominaisuuksiin?
Kattoikkuna
2
861
Vastaukset
- mja
Ei pitäisi suhista. Kokeile ensiksi käsikirjassa mainittua toimenpidettä ("jos ikkuna ei sulkeudu kunnolla") Eli paina kattomoottorin katkaisijan keskellä oleva pyöreä nappi pohjaan ja pidä siellä.
Oletan että olet jo tarkistanut, ettei lasin ja tiivisteiden väliin ole jäänyt mitään roskia tms. Kannattaa avata lasi, imuroida kaikki raot kapealla suulakkeella ja puhdistaa (avatun) lasin sisäreunan pinta lasinpuhdistusaineella. Itse käsittelen säännöllisesti myös kumisen tiivistelistan kumilistojen hoitoon tarkoitetulla silikonilla. Muulloinkin kuin talvella.
Tässä vaiheessa olet varmaan jo huomannutkin ettei Scenicin luukkua käytännössä voi pitää auki kaupunkinopeuksien yläpuolella, sen verran kovat on suhinat. Ja kesällä aurinko kuumottaa avatusta luukusta suoraan kupoliin.
Ihmettelin pitkään mitä avaajan 1. pykälä tekee (paitsi aiheuttaa kovan suhinan) koska mitään ei näytä tapahtuvan. Katselin sitten ulkoa: 1. asennon tarkoitus on nostaa takareuna ylös ja pitää etureuna kiinni. Sinänsä ihan fiksu ajatus, mutta mitoituksessa on tullut pikku kämmi: lasi nousee etureunastaan juuri sen verran että tiivisteen ja lasin väliin jää muutaman mm:n ilmarako joka aiheuttaa helkkarinmoisen suhinan. Koeta kurkkia ulkopuolelta, sulkeutuuko tämä rako varmasti kokonaan luukun "kiinni" asennossa.
Perussyy siihen että Scenicin kattoikkuna ylipäätään metelöi avonaisena, on se että luukku jää avattuna kattopinnan yläpuolelle. Tavallinen kattoluukku menee avattaessa kattorakenteen sisään, jolloin kattoon ei jää suhisevaa pintaa ajoviimaa vasten. Scenicissä tämä ei ole mahdollista, koska takaosassa ei ole kattoa, vaan toinen ikkuna. Ranskalaiset ovat ilmeisesti ihastuneet laajoihin lasipintoihin ja tässäkin on disaineri päässyt insinöörien edelle. Hankaluuksia tulee myös talvella: isojen lasipintojen alle kerääntyy jäätä ym, mitkä pyrkivät kampeamaan laseja . Tämänkin ongelman olisi voinut eliminoida lisäämällä kehykseen ja lasin reunoihin lämmitysvastukset. Nyt jääpalat ritisevät listoissa jo marraskuusta lähtien.
Turha keksintö koko panoraamakatto. Itse en käytä luukkua olleenkaan (paitsi puhdistettaessa) ja etummainen sisäverhokin on enimmäkseen kiinni. Takaluukku riittää ihan hyvin valokatteeksi. Katselin kaverin Peugeot 407 farkussa, missä on vakiona iso kiinteä kattoikkuna puoliväliin saakka. Siinä oli moottorilla toimiva sisäverho. Säästyy monilta Scenicin ongelmilta. Voi olla että Renault siirtyy myöhemmin kokonaan Lattitude -tyyppiseen kiinteään kattoikkunaan.- Kysyjä.
Kiitos kunnollisesta vastauksesta, täytyy mennä tutkimaan tarkemmin miten lasi menee tai pitäisi mennä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392487
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381363- 841323
- 631201
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40949Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.123842- 31761
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait0750Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi25623Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58596