viemärin tuuletus

haisee

Viemäri alkoi haista tässä päivänä eräänä ja ajattelin että viemärin tuuletus on tukossa. Tuuletusputki nousee katolle ja minä nousin myös todetakseni että putken päässä oli luminen hattu. Poistin sen ja kaadoin pari litraa kuumaa vettä putkeen koska putki näytti olevan jäätynyt umpeen pari metriä alempaa. Nyt taas on putken päässä n.10cm paksu luminen hattu. Kysymys: Voinko laittaa putkeen samanlaisen hatun kuin on takan korvausilman putkessa kivijalan vieressä? Vai pitääkö putki olla avoin? Entä voiko putken jäätymistä mitenkään estää? Eikös tuuletusputki mene suoraan viemäriin että veden kaatamisesta ei ole vaaraa?

17

54117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putkimies

      Jos tuuletusputkea ei ole eristetty katolle asti kunnolla on mahdollista putken huurtuminen tukkoon asti.

      Myös katolla oleva osa on hyvä olla eristettyä mallia.

      Jos tuuletusputki kulkee kylmässä tilassa kovin pitkästi, saattaa huurtumista eristyksistä huolimatta tapahtua.

      Hattu putken päässä pahentaa ongelmaa. Lämpimän ilman virtaus on aika pientä jolloin huurre tarttuu hattuunkin.

      Vettä kestää kaataa. Kesällähän sinne sataa jonkin verran.

      • ei huuretta

        Minä antaisin sellaisen neuvon.Ota katolle lähtevän putkenliitos irti jostain läheltä lattiaa ja hae putkiliikkeestä alipaine venttiili.Laita tämä siihen lattiasta nousevaan putkeen 75/110 Minulla on olut alipaine venttiili yli 20v ei koskaan jäädy eikä anna hajuja


      • putkessa
        ei huuretta kirjoitti:

        Minä antaisin sellaisen neuvon.Ota katolle lähtevän putkenliitos irti jostain läheltä lattiaa ja hae putkiliikkeestä alipaine venttiili.Laita tämä siihen lattiasta nousevaan putkeen 75/110 Minulla on olut alipaine venttiili yli 20v ei koskaan jäädy eikä anna hajuja

        Alipaineventiili tulee asentaa kaikkien sen palvelevien viemäripisteiden ylimmän mahd. vedenpinnan yläpuolelle.....

        Yleensäkin käyttö vain poikkeustapauksissa.

        Putkiliikeestä löytyy vesikaton yläpuolelle asennettava tuuletusviem. jäätymissuoja.


      • Vesimies
        putkessa kirjoitti:

        Alipaineventiili tulee asentaa kaikkien sen palvelevien viemäripisteiden ylimmän mahd. vedenpinnan yläpuolelle.....

        Yleensäkin käyttö vain poikkeustapauksissa.

        Putkiliikeestä löytyy vesikaton yläpuolelle asennettava tuuletusviem. jäätymissuoja.

        kun ei minun talossa ole mitään tuuletus venttiiliä viemäriputkistossa. Eli kyllä tuo vesi kait on mennyt sinne mihin pitääkin koska ei ainakaan takaisin ole tullut. Eli miksi pitäisi olla kyseinen venttiili?
        Rakennus yksikerroksinen.


      • putkessa
        Vesimies kirjoitti:

        kun ei minun talossa ole mitään tuuletus venttiiliä viemäriputkistossa. Eli kyllä tuo vesi kait on mennyt sinne mihin pitääkin koska ei ainakaan takaisin ole tullut. Eli miksi pitäisi olla kyseinen venttiili?
        Rakennus yksikerroksinen.

        Viemärissä esiintyvien paineenvaihteluiden tasaamiseksi. Eli ettei esim. pesualtaan vesilukosta häviä vedet viemärin alipaineen takia.


      • Vesimies
        putkessa kirjoitti:

        Viemärissä esiintyvien paineenvaihteluiden tasaamiseksi. Eli ettei esim. pesualtaan vesilukosta häviä vedet viemärin alipaineen takia.

        tarvitse ruveta ajattelemaan venttilin laittoa kun on toiminut moitteetta 22 vuotta. Ei koskaan ole imenyt vesilukoista vettä joten nyt kuitenkin tiedän miksi sellainen on olemassa.
        KIITOS


      • putkessa
        Vesimies kirjoitti:

        tarvitse ruveta ajattelemaan venttilin laittoa kun on toiminut moitteetta 22 vuotta. Ei koskaan ole imenyt vesilukoista vettä joten nyt kuitenkin tiedän miksi sellainen on olemassa.
        KIITOS

        tartte. Jos ei viemäreissä ole putouskorkeutta paljon (yksikerroksinen) ja jos etäisyydet ei ole pitkiä, toiminee, kuten jo totesit.


      • Karstajaakko
        putkessa kirjoitti:

        tartte. Jos ei viemäreissä ole putouskorkeutta paljon (yksikerroksinen) ja jos etäisyydet ei ole pitkiä, toiminee, kuten jo totesit.

        Moi. Luin mielenkiinnolla yllä olevan keskustelun viemärin tuulettamisesta. Hankimme vähän aikaa sitten 2.keroksisen omakotitalon jossa on sellainen "näppärä" ratkaisu että viemärin tuuletusputki loppuu yläkerran veskiin. Sitä ei siis ole viety katosta läpi, ei edes hormiin.

        Putken päässä on tötsä (hattu) jossa on jonkinnököinen "suodatin" jonka kai pitäisi sitten toimia hajunpoistjana. Toimii suunnilleen yhtä hyvin kuin 80-luvulla myynnissä olleet kenkien "hajunpoistajat", ken muistaa.

        Laitoin röörin kiinni kannella, jo loppui viemärin hajut. Mutta kysymykset kuuluu siis

        1) Mitä tapahtuu kun tuuletusputken (toisessa kerroksessa) laittaa umpeen. Tuntuu että siellä on pikemminkin ylipainetta kuin alipainetta. Kai se sitten pieraisee läpi jostain veisilukosta jos paine on liian kova. Mutta mitään vauriota tai vaara ei voine syntyä?

        2) Oikea ratkaisu olisi tietenkin viedä putki ulos ja katolle. Mutta onko oiekasti olemassa sellaista hiilisuodantnta joka toimisi käytännössä jos viemärin tuuletusputki loppuu sisätiloihin, vessaan?

        Jussi


      • Kax_Jax
        putkessa kirjoitti:

        tartte. Jos ei viemäreissä ole putouskorkeutta paljon (yksikerroksinen) ja jos etäisyydet ei ole pitkiä, toiminee, kuten jo totesit.

        Moi.

        Luin mielenkiinnolla yllä olevan keskustelun viemärin tuulettamisesta. Hankimme vähän aikaa sitten 2.kerroksisen omakotitalon jossa on sellainen "näppärä" ratkaisu että viemärin tuuletusputki loppuu yläkerran veskiin. Sitä ei siis ole viety katosta läpi, ei edes hormiin.

        Putken päässä on tötsä (hattu) jossa on jonkinnököinen "suodatin" jonka kai pitäisi sitten toimia hajunpoistajana. Toimii suunnilleen yhtä hyvin kuin 80-luvulla myynnissä olleet kenkien "hajunpoistajat", ken muistaa.

        Laitoin röörin kiinni kannella, jo loppui viemärin hajut. Mutta kysymykset kuuluvat siis

        1) Mitä tapahtuu kun tuuletusputken (toisessa kerroksessa) laittaa umpeen. Tuntuu että siellä on pikemminkin ylipainetta kuin alipainetta. Kai se sitten pieraisee läpi jostain veisilukosta jos paine on liian kova. Mutta mitään vauriota tai vaaraa ei voine syntyä?

        2) Oikea ratkaisu olisi tietenkin viedä putki ulos ja katolle. Mutta onko oikeasti olemassa sellaista hiilisuodantnta joka toimisi käytännössä jos viemärin tuuletusputki loppuu sisätiloihin, vessaan?

        Jussi


      • allu6969666
        Kax_Jax kirjoitti:

        Moi.

        Luin mielenkiinnolla yllä olevan keskustelun viemärin tuulettamisesta. Hankimme vähän aikaa sitten 2.kerroksisen omakotitalon jossa on sellainen "näppärä" ratkaisu että viemärin tuuletusputki loppuu yläkerran veskiin. Sitä ei siis ole viety katosta läpi, ei edes hormiin.

        Putken päässä on tötsä (hattu) jossa on jonkinnököinen "suodatin" jonka kai pitäisi sitten toimia hajunpoistajana. Toimii suunnilleen yhtä hyvin kuin 80-luvulla myynnissä olleet kenkien "hajunpoistajat", ken muistaa.

        Laitoin röörin kiinni kannella, jo loppui viemärin hajut. Mutta kysymykset kuuluvat siis

        1) Mitä tapahtuu kun tuuletusputken (toisessa kerroksessa) laittaa umpeen. Tuntuu että siellä on pikemminkin ylipainetta kuin alipainetta. Kai se sitten pieraisee läpi jostain veisilukosta jos paine on liian kova. Mutta mitään vauriota tai vaaraa ei voine syntyä?

        2) Oikea ratkaisu olisi tietenkin viedä putki ulos ja katolle. Mutta onko oikeasti olemassa sellaista hiilisuodantnta joka toimisi käytännössä jos viemärin tuuletusputki loppuu sisätiloihin, vessaan?

        Jussi

        meilläkin on saman lainen systeemi. yläkerras vessaan menee ja siellä sitten on koneellinen ilmanvaihdin


      • Anonyymi
        Vesimies kirjoitti:

        kun ei minun talossa ole mitään tuuletus venttiiliä viemäriputkistossa. Eli kyllä tuo vesi kait on mennyt sinne mihin pitääkin koska ei ainakaan takaisin ole tullut. Eli miksi pitäisi olla kyseinen venttiili?
        Rakennus yksikerroksinen.

        Hyvänkysymys, onko jollain vastausta. Miksi putki tarvitaan? Tyyhjentääkö alipaine vessapöntön cesilukon?


      • Anonyymi
        Kax_Jax kirjoitti:

        Moi.

        Luin mielenkiinnolla yllä olevan keskustelun viemärin tuulettamisesta. Hankimme vähän aikaa sitten 2.kerroksisen omakotitalon jossa on sellainen "näppärä" ratkaisu että viemärin tuuletusputki loppuu yläkerran veskiin. Sitä ei siis ole viety katosta läpi, ei edes hormiin.

        Putken päässä on tötsä (hattu) jossa on jonkinnököinen "suodatin" jonka kai pitäisi sitten toimia hajunpoistajana. Toimii suunnilleen yhtä hyvin kuin 80-luvulla myynnissä olleet kenkien "hajunpoistajat", ken muistaa.

        Laitoin röörin kiinni kannella, jo loppui viemärin hajut. Mutta kysymykset kuuluvat siis

        1) Mitä tapahtuu kun tuuletusputken (toisessa kerroksessa) laittaa umpeen. Tuntuu että siellä on pikemminkin ylipainetta kuin alipainetta. Kai se sitten pieraisee läpi jostain veisilukosta jos paine on liian kova. Mutta mitään vauriota tai vaaraa ei voine syntyä?

        2) Oikea ratkaisu olisi tietenkin viedä putki ulos ja katolle. Mutta onko oikeasti olemassa sellaista hiilisuodantnta joka toimisi käytännössä jos viemärin tuuletusputki loppuu sisätiloihin, vessaan?

        Jussi

        Sisätilassa oleva tuuletusputken hatussa ei ole suodatinta, vaan läppä, joka päästää ilman sisään viemäriin, kun sinne tulee alipainetta (esim. vessanpyttyä vedettäessä vesitulppa voi imaista hajulukon tyhjäksi ja päästää hajut sisälle). Kun viemäriin tulee ylipainetta, tuo läppä painuu kiinni ja estää, jottei haju tule ulos. Vanha läppä voi toimia huonosti ja päästää hajuja sisälle. Kannattaa uusia hattu tai mieluummin vetää vesikaton yläpuolelle sen tuuletusputken.


    • putki pete

      tuuletusputkia ei saa missään nimessä mennä tukkimaan, tietää vaikeuksia.
      Jos tuuletusputki katolla huurtuu, riittää perinteinen konsti, laske katolta tuuletusputkeen kuparijohtoa niin pitkästi että yltää eristettyyn tilaan, jätä johto siihen pysyvästi. Takuuvarmasti tuuletusputki pysyy aina sulana, kupari johtaa hyvästi lämpöä ja pieni reikä putkessa riittää.

      ei muuta kuin kokeilemaan

    • PuuhaPete123

      Tyhmä kysymys.. mutta mihin tuo tuuletusputki johtaa? siis viemäriin tietysti :) mutta voiko siihen tuuletusputkeen tehdä liitoksen ja liittää esim lattiakaivon tai vessanpöntön tjs? Vanha talo ja ainoa keino saada talon toiseen päähän ns. kakkosvessa olisi käyttää tuota ko. tuuletusputkea siihen. Toinen vaihtoehto olisi piikata koko kämpän lattiat auki ja etsiä jostain muu putki mikä nyt ei tule kysymykseen. Mitään piirrustuksia ei ole niin viemäröinneistä kuin sähköistäkään olemassa..

    • DIY-rakentaja

      Kyllä siihen voi liitoksen tehdä. Yksikerroksisissa taloissa tuo tuuletusputki nousee usein linjaston päästä ja se on siis sitä samaa "pääputkea" mihin ne kaikki muutkin putket yhdistyvät haroituksilla koko talosta matkan varrelta.

      • toinen_vaan

        arkista vain että ei 90 asteen mukaa liitoksen jälkeen (paska jää jumiin)


      • Porno-Jalmari

        Ollut varmaankin jumissa jo seitsemän vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe