Löytyykö keneltäkään Nautical Almanac 2000, olisi
hyvä olla Avomerikippari kurssilla mutta sitä ei ole enää myynnissä...Mikä on hinta ???
Kiitos, terv..
Göran
Avomeri Kipparikurssi
65
8461
Vastaukset
- Lammikkolaivuri
Leikitäänkö tämän päivän kipparikursseilla todellakin elettävän vuotta 2000? Eihän vuoden 2000 almanakalla olisi enää juuri mitään tekoa tämän hetken merenkulussa!
Almanakkoja 2006 on toki myynnissä maailmalla. Tässä tiedot yhdestä ostopaikasta:
http://www.amazon.com/2006-Nautical-Almanac-Commercial/dp/0939837676/sr=8-1/qid=1158653327/ref=pd_bbs_1/104-3591392-0601507?ie=UTF8&s=books
Onko Suomen Navigaatioliitossa vain tehty päätös, ettei almanakan välitystoimintaa jatketa?
No, ainakin Oksitanian Gascognesta kotoisin oleva Nautical Armagnac on nautinnoksemme yhä tarjolla. Ei hätää nän virtuaalivaltameriveneilijän kannalta siis!- ollenkaan
Paikan määrittelyMENETELMÄ on aivan sama ollut vuonna 2000 kuin nytkin. Eikä niillä kursseilla koskaa ajeta oikeassa laivassa vuorokausirajan yli vaikka asia monta kertaa laskuihin vaikuttaakin. Jos 1% avomerilaivureista tosiaan tulee käyttämään sekstanttia paikan määrittelyyn, niin hankkii hän varmaan kyseiselle ajalle sopivan almanakan. Harjoittelussa toimii vanhentunutkin hyvin.
Espoossa sai NA:n panttia vastaan lainaksi kurssin ajaksi mutta järjestävien seurojen toimissa on näköjään eroja.
- gps:n varalle
Vähän asian vierestä, löytyykö toimivaa tietokoneohjelmistoa/laskinta, joka sisältäisi tuon Nautical Almanic:in - ja olisi päivitettävissä- ja jolla voisi suorittaa tuon paikanmäärityksen nopeasti ja ilman monimutkaisia (ja virhealttiita) laskutoimituksia.
Onko kellään kokemusta tällaisesta tositilanteessa?- Arska
Löytyypä hyvinkin sopiva softa. Minusta tämä Brasialainen Navigator (PC:lle) on hyvä.
Ilmaisversiollakin pääsee hyvin alkuun (Navigator light free shareware).
The shareware versions do all the calculations needed for celestial navigation, including:
* Automatic altitude corrections, including Index Error, Parallax, refraction and height of the eye.
* Full astronomical calculations for Sun, Moon, 4 planets and 56 stars.
* Nautical Almanac calculations, from 1950 to 2050.
* Full information for all celestial objects used in celestial navigation (rise, set, transit and twilights)
* List of visible stars with polar chart. Select the best stars to observe using the mouse.
* Calculation of Lines Of Position (LOP)
* Transport and edition of Lines of Position.
* Calculation of the astronomical position - Your position.
* Lunar calculation.
* Easy-to-use user interface.
ks. http://www.tecepe.com.br/nav/
- Avomerikippari
Minulta löytyy Espoossa, laita postia jos kiinnostaa yrittaja at gmail piste com
Avomerilaivurikurssin kaikki laskutoimitukset perustuvat vuoden 2000 almanakkaan joten uudemmalla ei tee mitään. - turha kurssi
Tuon nostalgiakurssin paikanmääritys tähdistä ja sekstantin käyttö ei saisi oikean AVOMERILAIVURI-kurssin annista viedä suurtakaan osaa. Tärkeää tietysti, mutta tosiasiassa paikanmääritys auringon (ja esim. pohjantähden avulla) riittäisi. Sen opettaisi nopeasti, saataisi aikaa oikeasti hyödylliseen:
- Muonitus ja (turva- ym)varustelu avomerimatkoilla
- Veneen kunnostus ja tarkastus avomerimatkaan
- Säätietojen ja -karttojen saanti radioteitse
- Radio- ja satelliittikommunikaatiovälineet
- "Heavy Weather Sailing", myrskyssä selviäminen
- Tapaturmat avomerellä, ensiapu ja avun saanti
tuossa alkua todelliselle avomerikipparin kurssille, millähän sitä nykyistä Avomerilaivuri-kurssia saisi vastaamaan nykypäivän tarpeita- siitä ole kysymys
Olet ymmärtänyt väärin. Kysymyksessä on Suomen NAVIGAATIOLIITON kurssi. Ei siihen pidä kuulua mitään muonitusjuttuja.
Opettaja totesikin heti alkupuheenvuorossaan, että kurssilla ei ole mitään käyttöä tosielämässä. Oman kokemukseni mukaan kuuluu sarjaan "mukava tietää"-jutut.
Ja onhan se viiri paljon komeampi kuin joku saaristolaivurin viiri. - arvoisa herra
kertoisi minulle, miten tehdään paikannus yksin pohjantähden avulla. Siis myös pituusaste. En ole avomerilaivuri, en merikapteeni enkä lentonavigaattori, mutta tiedän sen, että tähtitieteellinen navigointi on kokonaispaketti, eikä sitä voi jakaa. Kuka sitä ikinä enää tarvitsee, se on eri juttu. Kiva on tietää, sen tiedän.
- se opettaja
siitä ole kysymys kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin. Kysymyksessä on Suomen NAVIGAATIOLIITON kurssi. Ei siihen pidä kuulua mitään muonitusjuttuja.
Opettaja totesikin heti alkupuheenvuorossaan, että kurssilla ei ole mitään käyttöä tosielämässä. Oman kokemukseni mukaan kuuluu sarjaan "mukava tietää"-jutut.
Ja onhan se viiri paljon komeampi kuin joku saaristolaivurin viiri.kun kerran totesi kurssistaan, että "kurssilla ei ole mitään käyttöä tosielämässä"
Toiset käy kursseja huvikseen, toiset taas kaipaisivat ihan tosielämässä hyödynnettäviä oppeja. Tarvitsevat sopivaa jatkoa saaristo- ja rannikkolaivurikursseihin. - make
arvoisa herra kirjoitti:
kertoisi minulle, miten tehdään paikannus yksin pohjantähden avulla. Siis myös pituusaste. En ole avomerilaivuri, en merikapteeni enkä lentonavigaattori, mutta tiedän sen, että tähtitieteellinen navigointi on kokonaispaketti, eikä sitä voi jakaa. Kuka sitä ikinä enää tarvitsee, se on eri juttu. Kiva on tietää, sen tiedän.
Kahdellankaan pisteellä ei päästä mihinkään eli käytännössä pitää olla ainakin kolme tähtitieteellistä mittauspistettä niin virhekolmio on riittävän pieni.
Tuo avomerinavigaatiokurssihan kestää samana opiskelumäärän kuin rannikko- ja saaristolaivurikurssit yhteensä. - kesto
make kirjoitti:
Kahdellankaan pisteellä ei päästä mihinkään eli käytännössä pitää olla ainakin kolme tähtitieteellistä mittauspistettä niin virhekolmio on riittävän pieni.
Tuo avomerinavigaatiokurssihan kestää samana opiskelumäärän kuin rannikko- ja saaristolaivurikurssit yhteensä.Kyllä kahdella sijoittajalla jo päästään riittävän lähelle. Pitää ottaa huomioon, että tähtiä ei ole tarkoitus käyttää saaristossa vaan avomerellä, jolloin muutaman MPK:n virhe ei ole ongelma.
Me kokoonnuimme koko lukuvuoden kerran viikossa ja istuimme 4 tuntia kuunnellen luentoja ja tehden harjoituksia. Ainakin tällaiselle aikuisikään ehtineelle vauhti oli sopiva mutta varmaan nuorelle, hyvämuistiselle yliopisto-opiskelijalle turhan verkkainen. - hieman lisää
make kirjoitti:
Kahdellankaan pisteellä ei päästä mihinkään eli käytännössä pitää olla ainakin kolme tähtitieteellistä mittauspistettä niin virhekolmio on riittävän pieni.
Tuo avomerinavigaatiokurssihan kestää samana opiskelumäärän kuin rannikko- ja saaristolaivurikurssit yhteensä.Kyllähän kahdellakin sijoittajalla paikan saa. Ja virhekolmio on äärettömän pieni. Kolme on ilman muuta luotettavampi, ja se pitää ottaa ilta- ja aamuhämärässä. Vakaata kurssia kulkevassa rahtilaivassa otetaan auringon puolipäiväkorkeus ja tukeehan tämä yksikin sijoittaja paikannusta.
Pohjantähti yksinään ei merenkulkijaa paljoa auta, vaikka eräs puheenvuorossaan siihen viittasi. Leveysasteen toki saa karkeasti jopa osaamatta ihmeempiä laskutoimituksia. Ja kompassisuunnan saa tarkistettua. - JRxxx
se opettaja kirjoitti:
kun kerran totesi kurssistaan, että "kurssilla ei ole mitään käyttöä tosielämässä"
Toiset käy kursseja huvikseen, toiset taas kaipaisivat ihan tosielämässä hyödynnettäviä oppeja. Tarvitsevat sopivaa jatkoa saaristo- ja rannikkolaivurikursseihin....ei ole vielä valjennut, miksi kukaan viitsii niitä kursseja istua. Tentithän saa läpi parin tunnin itseopiskelulla.
- vähempikin
hieman lisää kirjoitti:
Kyllähän kahdellakin sijoittajalla paikan saa. Ja virhekolmio on äärettömän pieni. Kolme on ilman muuta luotettavampi, ja se pitää ottaa ilta- ja aamuhämärässä. Vakaata kurssia kulkevassa rahtilaivassa otetaan auringon puolipäiväkorkeus ja tukeehan tämä yksikin sijoittaja paikannusta.
Pohjantähti yksinään ei merenkulkijaa paljoa auta, vaikka eräs puheenvuorossaan siihen viittasi. Leveysasteen toki saa karkeasti jopa osaamatta ihmeempiä laskutoimituksia. Ja kompassisuunnan saa tarkistettua.Valtamerten ylityksissä auttavan tarkan sijainnin saa vähälläkin. Pohjantähden korkeus ja rannekellon avulla auringon lasku- ja nousuaika riittää. Jos on Nautical-kalenteri käytössä, ei pohjantähteäkään tarvitse.
- ennenkuin ymmärrät
arvoisa herra kirjoitti:
kertoisi minulle, miten tehdään paikannus yksin pohjantähden avulla. Siis myös pituusaste. En ole avomerilaivuri, en merikapteeni enkä lentonavigaattori, mutta tiedän sen, että tähtitieteellinen navigointi on kokonaispaketti, eikä sitä voi jakaa. Kuka sitä ikinä enää tarvitsee, se on eri juttu. Kiva on tietää, sen tiedän.
lukemasi. Kuka on puhunut navigoinnista pelkän pohjantähden avulla?
Millainen "kokonaispaketti" se tähtitieteellinen navigointi on? Onhan se hienoa osata, mutta jos todella joudut sekstanttiin (hätänavigointi) turvautumaan, pyrit varmasti yksinkertaisiin caseihin, esim. aurinko ja pohjantähti. - haka olet,
JRxxx kirjoitti:
...ei ole vielä valjennut, miksi kukaan viitsii niitä kursseja istua. Tentithän saa läpi parin tunnin itseopiskelulla.
tai sitten tentit ovat jotain muuta kuin 1970-luvun alussa, jolloin itse kävin kurssin ja suoritin tentin. Veneeni oli tuolloin pikkuinen fiskari, ja avomerilaivurikurssi houkutteli nimenomaan älyllisenä haasteena, ei niinkään välittömän käyttökelpoisuutensa vuoksi (joka oli tietenkin olematon).
- menettelit?
JRxxx kirjoitti:
...ei ole vielä valjennut, miksi kukaan viitsii niitä kursseja istua. Tentithän saa läpi parin tunnin itseopiskelulla.
Jos yhden illan lukemisen jälkeen läpäisit tentin, olen todella kateellinen ja onnittelen vilpittömästi. Omaat todella mahtavan omaksumiskyvyn. Sitä kannattaisi hyödyntää jollakin tavalla muuten kuin netissä kirjoittelemalla. Tai ehkä olet jo hyödyntänyt ja rahat riittävät ja saat nyt tehdä mitä haluat, mene ja tiedä.
- swdfsda
JRxxx kirjoitti:
...ei ole vielä valjennut, miksi kukaan viitsii niitä kursseja istua. Tentithän saa läpi parin tunnin itseopiskelulla.
Todella kovaa uhoamista opistotason koulutuksen omaavalta hepulta...
- avomerestä
ennenkuin ymmärrät kirjoitti:
lukemasi. Kuka on puhunut navigoinnista pelkän pohjantähden avulla?
Millainen "kokonaispaketti" se tähtitieteellinen navigointi on? Onhan se hienoa osata, mutta jos todella joudut sekstanttiin (hätänavigointi) turvautumaan, pyrit varmasti yksinkertaisiin caseihin, esim. aurinko ja pohjantähti.jos avomerestä puhutaan ja halutaan valmentaa ihmisiä toimintaan siellä, niin enemmän kun puolet maailman avomerialueista on sellaista, missä Pohjantähti ei näy lainkaan. En ole avomerilaivurikurssia käynyt, joten ei ole varmaa tietoa, paljonko siellä haaskataan aikaa nippelitiedon opetukseen. Asiat voitaisiin mielestäni suunnitella uudelleen siten, että paikanmäärityslaskut voisi laskea aurinkokennolla toimivalla funktiolaskimella. Mutta kyllä ne pallotähtitieteen perusteet on opittava, jos vähänkään haluaa itseään avomerilaivuriksi kutsua.
- JRxxx
haka olet, kirjoitti:
tai sitten tentit ovat jotain muuta kuin 1970-luvun alussa, jolloin itse kävin kurssin ja suoritin tentin. Veneeni oli tuolloin pikkuinen fiskari, ja avomerilaivurikurssi houkutteli nimenomaan älyllisenä haasteena, ei niinkään välittömän käyttökelpoisuutensa vuoksi (joka oli tietenkin olematon).
...en tarkoittanut avomeri-, vaan saaristo- ja rannikkotenttejä, joihin tuossa aiempana viitattiin. Avomeritenttiä en ole vielä edes harkinnut, kun en keksi sille mitään tarvetta. Se voi olla jo vähän kinkkisempi juttu, kun en ole ikinä harjoittanut mitään tähtitieteellistä navigointia (ellei ilmansuunnan katsomista auringosta oteta lukuun :)). En edes ole ikinä onnistunut paikallistamaan Pohjantähteä, vaikka teoriassa tiedänkin, miten se Otavan perusteella onnistuu...
Mutta ne I- ja II-tentit ovat niin "yleistietoa" sisällöltään, etten käsitä, miksi kukaan viitsii niiden vuoksi kursseilla istua. - jonka tunnet ja osaat
avomerestä kirjoitti:
jos avomerestä puhutaan ja halutaan valmentaa ihmisiä toimintaan siellä, niin enemmän kun puolet maailman avomerialueista on sellaista, missä Pohjantähti ei näy lainkaan. En ole avomerilaivurikurssia käynyt, joten ei ole varmaa tietoa, paljonko siellä haaskataan aikaa nippelitiedon opetukseen. Asiat voitaisiin mielestäni suunnitella uudelleen siten, että paikanmäärityslaskut voisi laskea aurinkokennolla toimivalla funktiolaskimella. Mutta kyllä ne pallotähtitieteen perusteet on opittava, jos vähänkään haluaa itseään avomerilaivuriksi kutsua.
Olen muutaman valtameriylitykseni aikana vastannut veneen navigoinnista ja kokeillut Atlantilla paikanmääritystä sekstantin avulla. Toivotonta touhua mainingeissa, aivan yhtä tarkan tuloksen saa auringon nousu/laskuaikojen ja taulukon avulla.
"jos avomerestä puhutaan ja halutaan valmentaa ihmisiä toimintaan siellä" niin moni muu asia ajaa tähtitieteellisen navigoinnin ohi. - On viiri
siitä ole kysymys kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin. Kysymyksessä on Suomen NAVIGAATIOLIITON kurssi. Ei siihen pidä kuulua mitään muonitusjuttuja.
Opettaja totesikin heti alkupuheenvuorossaan, että kurssilla ei ole mitään käyttöä tosielämässä. Oman kokemukseni mukaan kuuluu sarjaan "mukava tietää"-jutut.
Ja onhan se viiri paljon komeampi kuin joku saaristolaivurin viiri.PETER *CAFE SPORT*
- toistaa
jonka tunnet ja osaat kirjoitti:
Olen muutaman valtameriylitykseni aikana vastannut veneen navigoinnista ja kokeillut Atlantilla paikanmääritystä sekstantin avulla. Toivotonta touhua mainingeissa, aivan yhtä tarkan tuloksen saa auringon nousu/laskuaikojen ja taulukon avulla.
"jos avomerestä puhutaan ja halutaan valmentaa ihmisiä toimintaan siellä" niin moni muu asia ajaa tähtitieteellisen navigoinnin ohi.Avomerilaivuri on Suomen Navigaatioliiton pätevyys navigointitaidoille. Samaan tapaan kuin saaristo- ja rannikkolaivuri. Ei niiden tarkoitus ole valmentaa ketään pärjäämään merellä veneen kanssa vaikka aina täälläkin joku mainostaa saaristolaivurikurssien hyödyllisyyttä. No sen verran otan takaisin, että saaristokursseilla ohjelma on vielä kohtuullisen lähellä käytäntöä mutta siitä eteenpäin kun mennään niin etäännytään käytännöstä melko paljon.
- hiukan ihmettelen
toistaa kirjoitti:
Avomerilaivuri on Suomen Navigaatioliiton pätevyys navigointitaidoille. Samaan tapaan kuin saaristo- ja rannikkolaivuri. Ei niiden tarkoitus ole valmentaa ketään pärjäämään merellä veneen kanssa vaikka aina täälläkin joku mainostaa saaristolaivurikurssien hyödyllisyyttä. No sen verran otan takaisin, että saaristokursseilla ohjelma on vielä kohtuullisen lähellä käytäntöä mutta siitä eteenpäin kun mennään niin etäännytään käytännöstä melko paljon.
Kirjoitit saaristo-, rannikko- ja avomerilaivurikursseista:
"Ei niiden tarkoitus ole valmentaa ketään pärjäämään merellä veneen kanssa"
Onko todella näin? Jos näin on, asiaan pitää saada muutos. - ojaan kaada
hiukan ihmettelen kirjoitti:
Kirjoitit saaristo-, rannikko- ja avomerilaivurikursseista:
"Ei niiden tarkoitus ole valmentaa ketään pärjäämään merellä veneen kanssa"
Onko todella näin? Jos näin on, asiaan pitää saada muutos.Noin kuuluu vanha sananlasku. Mutta tottahan se on, että eivät navigaatioliiton kurssit mitään veneily- tai merenkulkukouluja ole. Itse olen vain kotimaanliikenteen laivuri, mutta enpä nyt sen paremmin alemmuus- kuin ylemmyyskomplekseista ole kärsinyt. Sujuvasti keskustelen kaikesta ja erityisesti navigointiin liittyvästä niin veneilijöiden kuin vaativissa tehtävissä toimivien ammattimerenkulkijoidenkin kanssa.
- ei löydy
On viiri kirjoitti:
PETER *CAFE SPORT*
Hortasta. Kirjoita nimi oikein. Tarkista nimi jonkun siellä käyneen jutusta.
- Toope
make kirjoitti:
Kahdellankaan pisteellä ei päästä mihinkään eli käytännössä pitää olla ainakin kolme tähtitieteellistä mittauspistettä niin virhekolmio on riittävän pieni.
Tuo avomerinavigaatiokurssihan kestää samana opiskelumäärän kuin rannikko- ja saaristolaivurikurssit yhteensä.Onko kenelläkään käsitystä mikä olisi paikannustarkkuus käytännössä, jos esim. auringon mitattu korkeus heittäisi veneen keikkumisen vuoksi 3 astetta ja lukemaa lukiessa myöhästyisi oikeasta ajankohdasta 2 minuuttia? Riippuu varmaan missä päin palloa ollaan, mutta suuruusluokkana. Vai tuonko täysin teoreettiseen tähtitieteilyyn turhaan tämmöisen käytännön näkökulman.
- paikasta, kuten sanoit
Toope kirjoitti:
Onko kenelläkään käsitystä mikä olisi paikannustarkkuus käytännössä, jos esim. auringon mitattu korkeus heittäisi veneen keikkumisen vuoksi 3 astetta ja lukemaa lukiessa myöhästyisi oikeasta ajankohdasta 2 minuuttia? Riippuu varmaan missä päin palloa ollaan, mutta suuruusluokkana. Vai tuonko täysin teoreettiseen tähtitieteilyyn turhaan tämmöisen käytännön näkökulman.
Oletetaan, että kyse on auringon keskipäiväkorkeudesta. Kolmen asteen kulmavirhe on kolme astetta leveydessä. Jos aurinko on matalalla (korkea leveys) ei tuo aikavirhe kovin paljoa haittaa. Kaksi astetta han se on enintään maan pinnalla, mutta käytännössä paljon pienempi, kun on kerran keskipäivähavainnosta kyse. Keskipäivähavainto ei ei toisaalta kerro pituusasteesta paljon mitään, ellei aurinko ole aivan lähellä zeniittiä, ja silloin ei taida edes kannattaa yrittää.
Että puhutaan nyt vaan minuuttien kulmavirheestä ja sekuntien aikavirheestä tai ei sitten puhuta tähtitieteellisen paikannuksen tarkkuudesta lainkaan. - huomautan
Toope kirjoitti:
Onko kenelläkään käsitystä mikä olisi paikannustarkkuus käytännössä, jos esim. auringon mitattu korkeus heittäisi veneen keikkumisen vuoksi 3 astetta ja lukemaa lukiessa myöhästyisi oikeasta ajankohdasta 2 minuuttia? Riippuu varmaan missä päin palloa ollaan, mutta suuruusluokkana. Vai tuonko täysin teoreettiseen tähtitieteilyyn turhaan tämmöisen käytännön näkökulman.
Että tähtieteily ja nimenomaan pallotähtitieteen käytännön sovellukset ovat vieläkin todellista työtä jollekin. Älä yhtään irvistele teorioista. Ja kaikkiin käytännön mittauksiin liittyy mittausvirheiden suuruden arviointi myös.
- keinukkaan niin,
Toope kirjoitti:
Onko kenelläkään käsitystä mikä olisi paikannustarkkuus käytännössä, jos esim. auringon mitattu korkeus heittäisi veneen keikkumisen vuoksi 3 astetta ja lukemaa lukiessa myöhästyisi oikeasta ajankohdasta 2 minuuttia? Riippuu varmaan missä päin palloa ollaan, mutta suuruusluokkana. Vai tuonko täysin teoreettiseen tähtitieteilyyn turhaan tämmöisen käytännön näkökulman.
saat olla tyytyväinen, jos osut Inkooseen halutessasi Hesaan.
Perinteinen avomerinavigointi on tarkoittettu, ettei vahingossa aja valtameren saaren ohi, tai yöllä törmää siihen. Sitten, kun maata on näkyvissä, siirrytään rannikkonavigointimenetelmiin. - vmg
keinukkaan niin, kirjoitti:
saat olla tyytyväinen, jos osut Inkooseen halutessasi Hesaan.
Perinteinen avomerinavigointi on tarkoittettu, ettei vahingossa aja valtameren saaren ohi, tai yöllä törmää siihen. Sitten, kun maata on näkyvissä, siirrytään rannikkonavigointimenetelmiin.Kävin taannoin avomerikurssin pätevän opettajan johdolla. Laskukaavat ovat varsin simppeleitä. Kun kysytään yhtä asiaa, se pystytään loogisesti johdattelemaan tuntemalla muut, ja näinhän se on kun taivaankappaleet ja sekstantin korkeus merenpinnasta yms. tarvittavat suureet tunnetaan.
Sekstantilla kuulemma oikein kokenut käyttäjä tankkerin kannella saamaan paikan parin kaapelinmitan päähän. Keikkuvan veneen kannella tarkkuus voi olla parhaimmillaan kymmeniä maileja. Näin siis sanoi erittäin kokenut kouluttaja, en minä enkä kaverini mutu.
Eniten hyötyä oli merkintälaskusta. - kaapelinmitan
vmg kirjoitti:
Kävin taannoin avomerikurssin pätevän opettajan johdolla. Laskukaavat ovat varsin simppeleitä. Kun kysytään yhtä asiaa, se pystytään loogisesti johdattelemaan tuntemalla muut, ja näinhän se on kun taivaankappaleet ja sekstantin korkeus merenpinnasta yms. tarvittavat suureet tunnetaan.
Sekstantilla kuulemma oikein kokenut käyttäjä tankkerin kannella saamaan paikan parin kaapelinmitan päähän. Keikkuvan veneen kannella tarkkuus voi olla parhaimmillaan kymmeniä maileja. Näin siis sanoi erittäin kokenut kouluttaja, en minä enkä kaverini mutu.
Eniten hyötyä oli merkintälaskusta.päähän mistä? Oikeasta paikastako? Joka olisi esim. GPS:llä otettu. Jo pelkkä Datum-ero voi olla enemmän. Voisi tietysti ajatella, että kaksi kokenutta havaitsijaa havaitsee yhtäaikaisesti. Mutta tulee eroa heidän välilleen keskimäärin enemmän kuin pari kaapelinmittaa, mutta ei ehkä puolta mailia enempää. Keikkuvan veneen kannelta PARHAIMMILLAAN kymmeniä maileja. Mistä tämä voisi johtua? Kyllä sen silmän, käden ja vartalon yhteistoiminnan pitäisi tarkempaa olla. Mutta jos sanotaan, että matalan aluksen kannelta aallokossa, niin tilanne on toinen. Ei näy horisonttia, ainoastaan aallonharjoja. Siitä tulee kyllä reippaasti kulmavirhettä.
- mutta
paikasta, kuten sanoit kirjoitti:
Oletetaan, että kyse on auringon keskipäiväkorkeudesta. Kolmen asteen kulmavirhe on kolme astetta leveydessä. Jos aurinko on matalalla (korkea leveys) ei tuo aikavirhe kovin paljoa haittaa. Kaksi astetta han se on enintään maan pinnalla, mutta käytännössä paljon pienempi, kun on kerran keskipäivähavainnosta kyse. Keskipäivähavainto ei ei toisaalta kerro pituusasteesta paljon mitään, ellei aurinko ole aivan lähellä zeniittiä, ja silloin ei taida edes kannattaa yrittää.
Että puhutaan nyt vaan minuuttien kulmavirheestä ja sekuntien aikavirheestä tai ei sitten puhuta tähtitieteellisen paikannuksen tarkkuudesta lainkaan.Eikös meno ole n.450 metriä sekunnissa ,2 minuuttia aika paljon ?
- vaan, mutta
mutta kirjoitti:
Eikös meno ole n.450 metriä sekunnissa ,2 minuuttia aika paljon ?
Sanoin jo oletuksen, että havaitaan auringon yläkulminaatiota korkeilla leveysasteilla. Ei se auringon korkeuskulma parissa minuutissa silloin mihinkään muutu. Ja korkeuskulmaahan sillä sekstatilla havaitaan. Tämähän on yksi leveysasteen määritystapa. Kytätään vaan toistuvilla havainnoilla auringon suurinta keskipäiväkorkeutta. Ja se määrää leveysasteen, kellonajasta ei tarvitse tietää mitään, kunhan tietää oikean päivämäärän ja pallonpuoliskon, eli UTC:n muutaman tunnin tarkkuudella.
- pituusaste
vaan, mutta kirjoitti:
Sanoin jo oletuksen, että havaitaan auringon yläkulminaatiota korkeilla leveysasteilla. Ei se auringon korkeuskulma parissa minuutissa silloin mihinkään muutu. Ja korkeuskulmaahan sillä sekstatilla havaitaan. Tämähän on yksi leveysasteen määritystapa. Kytätään vaan toistuvilla havainnoilla auringon suurinta keskipäiväkorkeutta. Ja se määrää leveysasteen, kellonajasta ei tarvitse tietää mitään, kunhan tietää oikean päivämäärän ja pallonpuoliskon, eli UTC:n muutaman tunnin tarkkuudella.
Eikö siihen kello vaikuta.
- vaikka et
pituusaste kirjoitti:
Eikö siihen kello vaikuta.
raukka asiasta mitään tiedä. Kello on välttämätön pituusastemäärityksessä, siitä on Dava Sobel niminen naisimmeinen kirjoittanut kirjan ja kelloseppä Harrisonin tarina on tieteen ja Englannin lordien pölkkypäisyyden historian legendaa. Mutta minäpä kerron sinulle salaisuuden. Pituusastetta ei voi määrittää auringon puolipäiväkorkeushavainnon avulla.
- pähkinänkuoressa
vaan, mutta kirjoitti:
Sanoin jo oletuksen, että havaitaan auringon yläkulminaatiota korkeilla leveysasteilla. Ei se auringon korkeuskulma parissa minuutissa silloin mihinkään muutu. Ja korkeuskulmaahan sillä sekstatilla havaitaan. Tämähän on yksi leveysasteen määritystapa. Kytätään vaan toistuvilla havainnoilla auringon suurinta keskipäiväkorkeutta. Ja se määrää leveysasteen, kellonajasta ei tarvitse tietää mitään, kunhan tietää oikean päivämäärän ja pallonpuoliskon, eli UTC:n muutaman tunnin tarkkuudella.
Ennen vanhaan laivoilla otettiin aamulla ja illalla auringon korkeus. Nämä kumpikin määräsivät pituusasteen. Auringon puolipäiväkorkeus määräsi leveysasteen. Merkintälaskuun eli vakaaseen suuntaan perustuen nämä havainnot voitiin yleensä piirtää kartalle. Lisäksi otettiin aamu ja iltahämärässä kolmen tähden fixi. Niillä saatiin paikka kummankin koordinaatin suhteen kerralla. Yhdistettiin tietysti merkintälaskuun. Kuuta olisi ollut mahdollista käyttää myös päivällä, mutta kuun efemeridin tarkka laskeminen havaintohetkelle oli sen verran työläs homma, että se laistettiin, ellei ollut asiaan tosissaan vihkiytynyt. Tässä on ollut puhetta virhekolmiosta. Kolmen tähden fixissä se kertoo havaintojen sisäisestä tarkkuudesta jotain, mutta jos kronometri oli päässyt ryömimään, niin pituusaste oli pielessä joka tapauksessa, ja sille ei ollut kontrollia ennen radiosignaalien aikakautta.
Kirjoitteli eräs kotimaanliikenteen laivuri, joka ei ole koskaan ollut valtamerellä vesillä, ei isossa laivassa eikä veneessä. - vielä asiasta
pähkinänkuoressa kirjoitti:
Ennen vanhaan laivoilla otettiin aamulla ja illalla auringon korkeus. Nämä kumpikin määräsivät pituusasteen. Auringon puolipäiväkorkeus määräsi leveysasteen. Merkintälaskuun eli vakaaseen suuntaan perustuen nämä havainnot voitiin yleensä piirtää kartalle. Lisäksi otettiin aamu ja iltahämärässä kolmen tähden fixi. Niillä saatiin paikka kummankin koordinaatin suhteen kerralla. Yhdistettiin tietysti merkintälaskuun. Kuuta olisi ollut mahdollista käyttää myös päivällä, mutta kuun efemeridin tarkka laskeminen havaintohetkelle oli sen verran työläs homma, että se laistettiin, ellei ollut asiaan tosissaan vihkiytynyt. Tässä on ollut puhetta virhekolmiosta. Kolmen tähden fixissä se kertoo havaintojen sisäisestä tarkkuudesta jotain, mutta jos kronometri oli päässyt ryömimään, niin pituusaste oli pielessä joka tapauksessa, ja sille ei ollut kontrollia ennen radiosignaalien aikakautta.
Kirjoitteli eräs kotimaanliikenteen laivuri, joka ei ole koskaan ollut valtamerellä vesillä, ei isossa laivassa eikä veneessä.Kaikki paikannukset merkittiin lokikirjaan. Kun sitten lähestyttiin rannikkoa ja saatin paikannus rannan suhteen, niin sekin merkittiin tunnollisesti lokikirjaan. Jos paikka poikkesi huomattavasti tähtitieteellisten määritysten tuloksesta, oli se kapteenille vähän ikävä juttu joka tuli ainakin laivanvarustajan tietoon, puhumattakaan sotalaivoista. Tuohon aikaan piti tietää ja osata eikä vain jauhaa pastaa.
- noin, taasko
vaikka et kirjoitti:
raukka asiasta mitään tiedä. Kello on välttämätön pituusastemäärityksessä, siitä on Dava Sobel niminen naisimmeinen kirjoittanut kirjan ja kelloseppä Harrisonin tarina on tieteen ja Englannin lordien pölkkypäisyyden historian legendaa. Mutta minäpä kerron sinulle salaisuuden. Pituusastetta ei voi määrittää auringon puolipäiväkorkeushavainnon avulla.
olen erehtynyt.
Olen nimittäin aina ymmärtänyt, että puolipäivä, jolloin aurinko on korkeimmillaan, on longitudiriippuvainen. Näin ollen myös mielestäni pystyn määrittelemään pituusasteen auringon ja kellon avulla. Auringon absoluuttinen korkeus ei siihen tietenkään vaikuta mutta maximikorkeus vaikuttaa. - sääntöjä
noin, taasko kirjoitti:
olen erehtynyt.
Olen nimittäin aina ymmärtänyt, että puolipäivä, jolloin aurinko on korkeimmillaan, on longitudiriippuvainen. Näin ollen myös mielestäni pystyn määrittelemään pituusasteen auringon ja kellon avulla. Auringon absoluuttinen korkeus ei siihen tietenkään vaikuta mutta maximikorkeus vaikuttaa.Käytössä on optinen havaintolaite, jolla voidaan mitata vain korkeuskulmia (horisonttiin nähden). Silloin tulee armotta eteen geometriasta johdettavat lainalaisuudet. Leveysaste mitataan kohteesta jonka korkeuskulma pysyy mahdollisimman muuttumattomana. Taivaankappaleet ylä tai alakulminaatiossaan täyttävät tämän ehdon. Pohjantähti vallan erinomaisesti, mutta Pohjantähti taitaa olla valovoimaltaan liian heikko havaittavaksi hämärän tultua (eli ajankohtana kun tähdet eivät vielä edes näy paljaalla silmällä, vaan tarvitaan kaukoputki sekstantissa).
Pituusaste (tai aika, ihan miten vaan halutaan ajatella) määritetään sellaisesta taivaankappaleesta, jonka korkeuskulma muuttuu mahdollisimman nopeasti. Eli taivaankappale sijaitsee lähellä taivaanpallon ekvaattoria ja on ensi vertikaalissa. Aurinko klo 6 tai klo 18 paikallista aikaa täyttää hyvin tämän ehdon matalammilla leveyksillä, eli siellä missä tapahtuu pääosa avomerinavigoinnista.
Mitä korkeammille leveyksille mennään, sitä hitaampi on taivaankappaleiden korkeuskulmamuutos ajan funktiona. Navan läheisyydessä ei pituusastemääritys onnistu sekstantilla. Eipä sillä ole paljoa merkitystäkään, itse navallahan ei ole edes pituusastetta. - edellinen
kaapelinmitan kirjoitti:
päähän mistä? Oikeasta paikastako? Joka olisi esim. GPS:llä otettu. Jo pelkkä Datum-ero voi olla enemmän. Voisi tietysti ajatella, että kaksi kokenutta havaitsijaa havaitsee yhtäaikaisesti. Mutta tulee eroa heidän välilleen keskimäärin enemmän kuin pari kaapelinmittaa, mutta ei ehkä puolta mailia enempää. Keikkuvan veneen kannelta PARHAIMMILLAAN kymmeniä maileja. Mistä tämä voisi johtua? Kyllä sen silmän, käden ja vartalon yhteistoiminnan pitäisi tarkempaa olla. Mutta jos sanotaan, että matalan aluksen kannelta aallokossa, niin tilanne on toinen. Ei näy horisonttia, ainoastaan aallonharjoja. Siitä tulee kyllä reippaasti kulmavirhettä.
No hei, mitä yleensä määritetään? Oma sijainti vai naapurin sijainti? Esimerkkinä kouluttaja käytti tätä tankkerikipparikaverinsa paikanmääritystä sekstantilla.
Eli siis sekstantti vs. sofistikoitunut elektroninen paikanmääritys. Se ei ole ensikertalaiselle helppoa edes kiinteällä maaperällä. Been there, done that. - Niin...
ei löydy kirjoitti:
Hortasta. Kirjoita nimi oikein. Tarkista nimi jonkun siellä käyneen jutusta.
Kyllä se noin on viirissä.Mutta Café sillä ylämerkillä,sori.Ymmärrän kyllä ettet löydä kyseistä kuppilaa netissä purjehtien.Mutta jos joskus satut Hortan satamaan "pääsemään" niin polttoaine laiturilta "linnaa" kohti ylös kadulle ja vasempaan kalasataman suuntaan pari/kolme sata metriä niin sieltä se löytyy:)
- JRxxx
sääntöjä kirjoitti:
Käytössä on optinen havaintolaite, jolla voidaan mitata vain korkeuskulmia (horisonttiin nähden). Silloin tulee armotta eteen geometriasta johdettavat lainalaisuudet. Leveysaste mitataan kohteesta jonka korkeuskulma pysyy mahdollisimman muuttumattomana. Taivaankappaleet ylä tai alakulminaatiossaan täyttävät tämän ehdon. Pohjantähti vallan erinomaisesti, mutta Pohjantähti taitaa olla valovoimaltaan liian heikko havaittavaksi hämärän tultua (eli ajankohtana kun tähdet eivät vielä edes näy paljaalla silmällä, vaan tarvitaan kaukoputki sekstantissa).
Pituusaste (tai aika, ihan miten vaan halutaan ajatella) määritetään sellaisesta taivaankappaleesta, jonka korkeuskulma muuttuu mahdollisimman nopeasti. Eli taivaankappale sijaitsee lähellä taivaanpallon ekvaattoria ja on ensi vertikaalissa. Aurinko klo 6 tai klo 18 paikallista aikaa täyttää hyvin tämän ehdon matalammilla leveyksillä, eli siellä missä tapahtuu pääosa avomerinavigoinnista.
Mitä korkeammille leveyksille mennään, sitä hitaampi on taivaankappaleiden korkeuskulmamuutos ajan funktiona. Navan läheisyydessä ei pituusastemääritys onnistu sekstantilla. Eipä sillä ole paljoa merkitystäkään, itse navallahan ei ole edes pituusastetta....onko jotain syytä, miksi Pohjantähden asemesta ei voisi käyttää jotain Otavan tähdistä? Se on ainakin minun mielestäni koko tähtitaivaan helpoimmin tunnistettava kuvio (en ole ikinä onnistunut tunnistamaan Pohjantähteä, vaikka tiedän sen Otavaan nojaavan hakutavan, en vaikka olisi joku ollut vieressä sanomassa, että "tuo se on" :))
- paikasta
JRxxx kirjoitti:
...onko jotain syytä, miksi Pohjantähden asemesta ei voisi käyttää jotain Otavan tähdistä? Se on ainakin minun mielestäni koko tähtitaivaan helpoimmin tunnistettava kuvio (en ole ikinä onnistunut tunnistamaan Pohjantähteä, vaikka tiedän sen Otavaan nojaavan hakutavan, en vaikka olisi joku ollut vieressä sanomassa, että "tuo se on" :))
Kyllä Otavan tähdet tulisivat ilmeisesti kun lähellä päiväntasaajaa valitaan tähteä pohjoisen suunnalta. Tähdistä fixiä otettaessa ei tähtikuvioiden tunnistus paljoa auta. Korkeuskulma on laskettava valmiiksi ja asetettava sekstanttiin. Sitten kun hämärä koittaa, niin tähdätään siihen suuntaan, missä tähden pitäisi ennakkolaskun mukaan olla ja kun kaukoputkessa nähdään tähti, niin siihen on napattava. Yöllä, eli silloin kun tähtikuviot näkyvät, ei voi tehdä mitään paikannusta, koska horisontti ei näy. Tai voihan sitä tehdä, jos on keinohorisontti eli lentokonesekstantti. Mutta minun käsitykseni mukaan niitä ei merellä paljoa käytetty.
- pikkuisen
edellinen kirjoitti:
No hei, mitä yleensä määritetään? Oma sijainti vai naapurin sijainti? Esimerkkinä kouluttaja käytti tätä tankkerikipparikaverinsa paikanmääritystä sekstantilla.
Eli siis sekstantti vs. sofistikoitunut elektroninen paikanmääritys. Se ei ole ensikertalaiselle helppoa edes kiinteällä maaperällä. Been there, done that.Sinulla on ihan kiinteällä maalla merkitty paikka, jonka koordinaatit tiedät suurella numeerisella tarkkuudella. Mitä ne koordinaatit kertovat. Sanoppa se. Ne kertovat sijainnin suhteessa johonkin paikkaan. Mihin paikkaan? No onhan koordinaatistolla aina Origopiste. Missä se on. Näytä se minulle yhtä suurella ilmaisutarkkuudella! Kunhan näihin kysymyksiin annat selkeitä vastauksia, niin jatketaan sitten kaskustelua todellisista ja konkreettisista mittaustarkkuuksista.
- muitakin mutta
JRxxx kirjoitti:
...onko jotain syytä, miksi Pohjantähden asemesta ei voisi käyttää jotain Otavan tähdistä? Se on ainakin minun mielestäni koko tähtitaivaan helpoimmin tunnistettava kuvio (en ole ikinä onnistunut tunnistamaan Pohjantähteä, vaikka tiedän sen Otavaan nojaavan hakutavan, en vaikka olisi joku ollut vieressä sanomassa, että "tuo se on" :))
Pohjantähden käytön idea on, että se on pohjoisnavan yläpuolella. Laskut ovat melko yksinkertaisia verrattuna mihin tahansa muuhun tähteen joita toki voi käyttää.
- menee yli hilseen
pikkuisen kirjoitti:
Sinulla on ihan kiinteällä maalla merkitty paikka, jonka koordinaatit tiedät suurella numeerisella tarkkuudella. Mitä ne koordinaatit kertovat. Sanoppa se. Ne kertovat sijainnin suhteessa johonkin paikkaan. Mihin paikkaan? No onhan koordinaatistolla aina Origopiste. Missä se on. Näytä se minulle yhtä suurella ilmaisutarkkuudella! Kunhan näihin kysymyksiin annat selkeitä vastauksia, niin jatketaan sitten kaskustelua todellisista ja konkreettisista mittaustarkkuuksista.
Siis ongelma tähtinavigoinnissa on yksinkertaisesti, että olet Laajasalossa vaikka luulet laskujen perusteella olevasi Inkoossa.
Missä on origo tai joku tietty koordinaatti, on epäoleellista mutta karttajärjestelmä nyt vaan on jaettu tietyllä tavalla ja sen mukaan mennään. - aikaisemmin todettiin
muitakin mutta kirjoitti:
Pohjantähden käytön idea on, että se on pohjoisnavan yläpuolella. Laskut ovat melko yksinkertaisia verrattuna mihin tahansa muuhun tähteen joita toki voi käyttää.
Jos halutaan puhua avomerinavigoinnista, niin puhutaan sitten koko maapallon puitteissa. Ja Pohjantähti ei näy eteläisellä pallonpuoliskolla. Eri leveysasteilla täytyy käyttää vähän eri menetelmiä ja niksejä. Suunnan ja siten kompassivirheen tarkistuksen saa Pohjantähdestä ketterästi, mutta unohdetaan se varsinaisen paikanmäärityksen osalta.
- Pohjantähteä
aikaisemmin todettiin kirjoitti:
Jos halutaan puhua avomerinavigoinnista, niin puhutaan sitten koko maapallon puitteissa. Ja Pohjantähti ei näy eteläisellä pallonpuoliskolla. Eri leveysasteilla täytyy käyttää vähän eri menetelmiä ja niksejä. Suunnan ja siten kompassivirheen tarkistuksen saa Pohjantähdestä ketterästi, mutta unohdetaan se varsinaisen paikanmäärityksen osalta.
Avomerellä (lue valtamerellä) suomalaiselle veneilijälle se tavallisin tapaus on pohjoinen Atlantti, esimerkiksi Karibialta paluu.
Pohjantähdestä saa helposti ja aika tarkasti määriteltyä leveyspiirin ilman laskutoimituksia tai taulukoita.
Pituuspiirin saa Atlantin oloihin riittävän tarkasti auringon nousu- tai laskuajan perusteella, taulukko tarvitaan. Tai sitten ilman taulukkoa nousu- JA laskuajan pohjalta. Pieni lokin ja päivän ajosuunnan mukaan tehty korjaus on tietysti tarpeen. - asioista puhumme
Pohjantähteä kirjoitti:
Avomerellä (lue valtamerellä) suomalaiselle veneilijälle se tavallisin tapaus on pohjoinen Atlantti, esimerkiksi Karibialta paluu.
Pohjantähdestä saa helposti ja aika tarkasti määriteltyä leveyspiirin ilman laskutoimituksia tai taulukoita.
Pituuspiirin saa Atlantin oloihin riittävän tarkasti auringon nousu- tai laskuajan perusteella, taulukko tarvitaan. Tai sitten ilman taulukkoa nousu- JA laskuajan pohjalta. Pieni lokin ja päivän ajosuunnan mukaan tehty korjaus on tietysti tarpeen.mutta näkökulmat ovat kovasti erilaiset.
- käyttämään sekstanttia
asioista puhumme kirjoitti:
mutta näkökulmat ovat kovasti erilaiset.
Sanotaan, että sekstantin käyttöön varautuminen on nykyään turhaa, avomerellä kaikilla on GPS:lle varalaitekin. Salamanisku mastoon saattaa kuitenkin tuhota kaiken veneen elektroniikan, sellaisenkin, jota ei ole kytketty sähköihin (vara-gps pitäisi siksi säilyttää peltipurkissa).
Jos elektroniikka on noin tuhoutunut, veneessä on varmasti kriisitilanne ja vastuullisilla melkoinen stressi. Navigoinnin pitää olla mahdollisimman yksinkertaista. Tässä tilanteessa arvostaisin tuota yksinkertaista auringonlasku-pohjantähti-ratkaisua, vaikka se ei ole "koko maapallon kattava yleispätevä ja ehdottoman tarkka navigointimalli". Mutta en ajaisi ohi Azoreista. - ihmettä
käyttämään sekstanttia kirjoitti:
Sanotaan, että sekstantin käyttöön varautuminen on nykyään turhaa, avomerellä kaikilla on GPS:lle varalaitekin. Salamanisku mastoon saattaa kuitenkin tuhota kaiken veneen elektroniikan, sellaisenkin, jota ei ole kytketty sähköihin (vara-gps pitäisi siksi säilyttää peltipurkissa).
Jos elektroniikka on noin tuhoutunut, veneessä on varmasti kriisitilanne ja vastuullisilla melkoinen stressi. Navigoinnin pitää olla mahdollisimman yksinkertaista. Tässä tilanteessa arvostaisin tuota yksinkertaista auringonlasku-pohjantähti-ratkaisua, vaikka se ei ole "koko maapallon kattava yleispätevä ja ehdottoman tarkka navigointimalli". Mutta en ajaisi ohi Azoreista.Onko perinteinen kompassi jo unohdettu kokonaan? Harvalla veneilijällä on tuo vara GPS aina mukana.
- JRxxx
paikasta kirjoitti:
Kyllä Otavan tähdet tulisivat ilmeisesti kun lähellä päiväntasaajaa valitaan tähteä pohjoisen suunnalta. Tähdistä fixiä otettaessa ei tähtikuvioiden tunnistus paljoa auta. Korkeuskulma on laskettava valmiiksi ja asetettava sekstanttiin. Sitten kun hämärä koittaa, niin tähdätään siihen suuntaan, missä tähden pitäisi ennakkolaskun mukaan olla ja kun kaukoputkessa nähdään tähti, niin siihen on napattava. Yöllä, eli silloin kun tähtikuviot näkyvät, ei voi tehdä mitään paikannusta, koska horisontti ei näy. Tai voihan sitä tehdä, jos on keinohorisontti eli lentokonesekstantti. Mutta minun käsitykseni mukaan niitä ei merellä paljoa käytetty.
...valaisevasta vastauksesta. Jos siis käsitän oikein, niin tähtiin perustuva paikanmääritys edellyttää jonkinlaatuista peruskäsitystä sijainnista, jotta sekstantin osaa suunnata oikeaan suuntaan ja korkeuteen? Muutenhan ei voi tehdä laskelmia oikein ja toisaalta voisi erehtyä katsomaan aivan väärän tähden perään? Tai suorastaan ISS:n, sehän kuulemma on ainoa ihmisen tekemä laite avaruudessa, joka on paljain silmin maasta nähtävissä...
- filosofiaa
JRxxx kirjoitti:
...valaisevasta vastauksesta. Jos siis käsitän oikein, niin tähtiin perustuva paikanmääritys edellyttää jonkinlaatuista peruskäsitystä sijainnista, jotta sekstantin osaa suunnata oikeaan suuntaan ja korkeuteen? Muutenhan ei voi tehdä laskelmia oikein ja toisaalta voisi erehtyä katsomaan aivan väärän tähden perään? Tai suorastaan ISS:n, sehän kuulemma on ainoa ihmisen tekemä laite avaruudessa, joka on paljain silmin maasta nähtävissä...
Tähtitaivas on uniikki. Jos vaan UTC-kellonaika on tiedossa, niin oman paikan pystyy selvittämään katsomalla tähtitaivaalle. Maalla homma onnistuu helposti tasaimella varustetun tukevasti seisovan havaintokojeen avulla. Mutta merellä on käytössä ainoana orientointikohteena horisonttiviiva. Ja se kun ei näy pimeässä. Ja tähdet eivät näy päivällä. Niin sen takia ollaan hämärän rajamailla ja joudutaan ennakkolaskuhin, että tähti löytyisi siinä vaiheessa kun muut ihailevat juuri viimeisiä säteitään näyttävää aurinkoa. Täydellisen auringonpimennyksen aikanahan homma hoituisi helposti. Mutta kyllä minä sen lyhyen hetken aikana tekisin jotain muuta, kuin mittailisin sekstantilla tähtien korkeuskulmia.
- kuun valossa
filosofiaa kirjoitti:
Tähtitaivas on uniikki. Jos vaan UTC-kellonaika on tiedossa, niin oman paikan pystyy selvittämään katsomalla tähtitaivaalle. Maalla homma onnistuu helposti tasaimella varustetun tukevasti seisovan havaintokojeen avulla. Mutta merellä on käytössä ainoana orientointikohteena horisonttiviiva. Ja se kun ei näy pimeässä. Ja tähdet eivät näy päivällä. Niin sen takia ollaan hämärän rajamailla ja joudutaan ennakkolaskuhin, että tähti löytyisi siinä vaiheessa kun muut ihailevat juuri viimeisiä säteitään näyttävää aurinkoa. Täydellisen auringonpimennyksen aikanahan homma hoituisi helposti. Mutta kyllä minä sen lyhyen hetken aikana tekisin jotain muuta, kuin mittailisin sekstantilla tähtien korkeuskulmia.
ainakin valtamerillä, Suomenlahdesta en tiedä
- varmuutta navigointiin
käyttämään sekstanttia kirjoitti:
Sanotaan, että sekstantin käyttöön varautuminen on nykyään turhaa, avomerellä kaikilla on GPS:lle varalaitekin. Salamanisku mastoon saattaa kuitenkin tuhota kaiken veneen elektroniikan, sellaisenkin, jota ei ole kytketty sähköihin (vara-gps pitäisi siksi säilyttää peltipurkissa).
Jos elektroniikka on noin tuhoutunut, veneessä on varmasti kriisitilanne ja vastuullisilla melkoinen stressi. Navigoinnin pitää olla mahdollisimman yksinkertaista. Tässä tilanteessa arvostaisin tuota yksinkertaista auringonlasku-pohjantähti-ratkaisua, vaikka se ei ole "koko maapallon kattava yleispätevä ja ehdottoman tarkka navigointimalli". Mutta en ajaisi ohi Azoreista.Vastaus otsikkoon: Miksi vara GPS
(tässä, koska vastausketju jo maksimissa, ei ota useampaa porrasta)
"Onko perinteinen kompassi jo unohdettu kokonaan?"
Saaristossa kompassia voi käyttää GPS:n varajärjestelmänä paikan määritykseen, avomerellä ei, siellä se näyttää vain suunnan. Jokin varajärjestelmä paikanmääritykseen pitää olla. Sekstantti taulukot Ok, mutta hankalia eivätkä toimi huonolla säällä. Vara-GPS on halpa, helppo käyttää ja toimii aina, siksi vara-GPS.
"Harvalla veneilijällä on tuo vara GPS aina mukana. "
Ehkä sen muistaa ottaa mukaan aina, kun lähtee ylittämään valtamerta. - väärää tietoa
kuun valossa kirjoitti:
ainakin valtamerillä, Suomenlahdesta en tiedä
Kuun valon luoma horisontti ei ulotu tosihorisonttiin. Tämän kertovat kaikki tähtitieteellistä navigointia käsittelevät oppikirjat. Diletantit pois keskustelusta.
- hyvissä olosuhteissa
väärää tietoa kirjoitti:
Kuun valon luoma horisontti ei ulotu tosihorisonttiin. Tämän kertovat kaikki tähtitieteellistä navigointia käsittelevät oppikirjat. Diletantit pois keskustelusta.
kirkkaalla säällä ja täysikuun lähipäivinä taivaanranta on vaalea ja erottuu selvästi ja hyvin terävänä tummasta merestä.
- tosi lööperiä
kuun valossa kirjoitti:
ainakin valtamerillä, Suomenlahdesta en tiedä
Järjestelmäkin kieltäytyy jatkamasta tätä ketjua. Alla tämä eräs väittää, että täysikuu valaisee taivaanrantaa laajemmaltikin. Pötyä puhuu. Saattaa olla, että kuun valo heijastuu lähialueella olevia sumuhiukkasista ja luo vaikutelman vaaleasta taivaanrannasta. Mutta pitäisi uskoa tässä tapauksessa, mitä viisaammat oppikirjoissa sanovat.
- ihmettä
käyttämään sekstanttia kirjoitti:
Sanotaan, että sekstantin käyttöön varautuminen on nykyään turhaa, avomerellä kaikilla on GPS:lle varalaitekin. Salamanisku mastoon saattaa kuitenkin tuhota kaiken veneen elektroniikan, sellaisenkin, jota ei ole kytketty sähköihin (vara-gps pitäisi siksi säilyttää peltipurkissa).
Jos elektroniikka on noin tuhoutunut, veneessä on varmasti kriisitilanne ja vastuullisilla melkoinen stressi. Navigoinnin pitää olla mahdollisimman yksinkertaista. Tässä tilanteessa arvostaisin tuota yksinkertaista auringonlasku-pohjantähti-ratkaisua, vaikka se ei ole "koko maapallon kattava yleispätevä ja ehdottoman tarkka navigointimalli". Mutta en ajaisi ohi Azoreista.Voisin veikata, että aika harva tällä palstalla selailee omalla veneellä valtameriä. Tai jos seilaa niin ei ainakaan kysele neuvoja tältä palstalta. Oletin siis, että seilataan Itämerellä jossa ei edes tarvita sekstanttia.
- Atlantille
tosi lööperiä kirjoitti:
Järjestelmäkin kieltäytyy jatkamasta tätä ketjua. Alla tämä eräs väittää, että täysikuu valaisee taivaanrantaa laajemmaltikin. Pötyä puhuu. Saattaa olla, että kuun valo heijastuu lähialueella olevia sumuhiukkasista ja luo vaikutelman vaaleasta taivaanrannasta. Mutta pitäisi uskoa tässä tapauksessa, mitä viisaammat oppikirjoissa sanovat.
toteamaan, näkyykö horisontti vai ei.
Kun kuu muodostaa keinohorisontin sumusta tai kosteasta ilmasta, horisontti näkyy pehmeänä. Usein horisontti kuitenkin kuutamolla kirkkaina öinä valtamerellä näkyy terävänä, kuin veitsellä leikattuna. Nuo oppikirjasi taitavat varoitella aloitelevaa navigaattoria pysymään aina varmoissa tapauksissa.
Sitäpaitsi, oletko ajatellu millä eteisyydellä horisontti on 2 m korkeudelta katsottuna. Ja mille etäisyydelle tulee tavallisen yöilman kosteuden kuunvalossa muodostama horisontti. Siis kuinka suuri kulmaero näille tulee, mietipä sen merkitystä. - uskosi vaan
tosi lööperiä kirjoitti:
Järjestelmäkin kieltäytyy jatkamasta tätä ketjua. Alla tämä eräs väittää, että täysikuu valaisee taivaanrantaa laajemmaltikin. Pötyä puhuu. Saattaa olla, että kuun valo heijastuu lähialueella olevia sumuhiukkasista ja luo vaikutelman vaaleasta taivaanrannasta. Mutta pitäisi uskoa tässä tapauksessa, mitä viisaammat oppikirjoissa sanovat.
Pääsääntöhän on että ei pidä uskoa ennen näkee. Mutta on toisinkin päin, älä silmä pieni usko mitä vaan. Kuun valo ei riitä valaisemaan ilmakehää ja siksi on mahdotonta nähdä kuun valossa todellista horisonttia. Lähimpiin aallonharjoihin nähden minä en vaivautuisi korkeuksia mittaamaan. Kertoohan sekin paikasta jotain, mutta jos tekee astronomiset havainnot oikeaan aikaan suunnitelmallisesti ja pitää huolen merkintälaskusta, ei ole mitään syytä haaskata aikaa tuollaisiin hasardihavaintoihin. Esimerkkinä, ettei pidä uskoa kaikkea mitä näkee. AirNewZealand teki 70-luvun lopulla turistilennätyksiä Etelänapamantereelle katsomaan maisemia ilmasta. No tälle kohtalokkalle lennot lentäjät saivat yhtiöltä virheellisen plaanin (oma lukunsa kuinka tämä on mahdollista). Joka tapauksessa he olivat kohteella 20 NM väärässä paikassa. Aikansa kaartelivat ja sitten lensivät turvallisesti kohti selvästi näkemäänsä horisonttia. Sää oli kirkas joka suuntaan. Viiden sekunnin ajan lentäjät kerkisivät tajuta, että jotain on pielessä. Sitten DC-10 törmäsi Mt Erebuksen kylkeen ja meni tuhannen päreiksi. Nämä lentäjät eivät olleet lukeneet oppikirjoista varoitusta, että Arktiksessa lumikiteistä voi syntyä sellainen haloilmiö joka on täsmälleen oikean horisontin näköinen.
Ihaile sinä vaan sitä kuuhorisonttiasi. Se on kuitenkin vähemmän vaarallista. - "Atlantille"
tosi lööperiä kirjoitti:
Järjestelmäkin kieltäytyy jatkamasta tätä ketjua. Alla tämä eräs väittää, että täysikuu valaisee taivaanrantaa laajemmaltikin. Pötyä puhuu. Saattaa olla, että kuun valo heijastuu lähialueella olevia sumuhiukkasista ja luo vaikutelman vaaleasta taivaanrannasta. Mutta pitäisi uskoa tässä tapauksessa, mitä viisaammat oppikirjoissa sanovat.
Tankkerin sillalta tehtävien mittausten on oltava tarkkoja, aikanaan avomerinavigointikurssilla opettaja, ent. tankkerikippari, korosti tarkkuutta ja varmuutta.
Tankkerin sillalta horisontti on 15 nm päässä ja sekstantista saa 0,1 asteen lukemat, paikka saadaan vähintäin muutaman mailin toleranssilla.
Merenkäynnissä purjeveneen avotilasta hyvä jos saa asteen tarkkuudella sekstantin lukemat, horisontti on 3 nm päässä, paikannustarkkuus 30-60 nm. Sekin riittää, kun vaan pitäisi löytää ne Azorit.
Väitätkö, että kirkkaina kuutamoöinä 3 nm päässä olevaa saarta ei voi nähdä? - ainoastaan
tosi lööperiä kirjoitti:
Järjestelmäkin kieltäytyy jatkamasta tätä ketjua. Alla tämä eräs väittää, että täysikuu valaisee taivaanrantaa laajemmaltikin. Pötyä puhuu. Saattaa olla, että kuun valo heijastuu lähialueella olevia sumuhiukkasista ja luo vaikutelman vaaleasta taivaanrannasta. Mutta pitäisi uskoa tässä tapauksessa, mitä viisaammat oppikirjoissa sanovat.
Täysikuun valossa ei näy horisontti. 3 mpnk:n matkan päässä olevasta saaresta voi nähdä maastoheijastuksen.
Epävarmaan horisonttiin nähden saadusta korkeudesta ei ole mitään hyötyä. Yksi sijoittajahan siitä vaan tuloksena on. Mikä hemmetin kiire on, olisi pitänyt ottaa kunnon fixi iltahämärässä tai sitten odottaa aamuhämärää. Jos nyt yön aikana pelkää ajavansa noiden Azoreiden päälle, niin kuunvalossahan ne näkyvät, itse juuri todistit. - *** - kurssilainen
toistaa kirjoitti:
Avomerilaivuri on Suomen Navigaatioliiton pätevyys navigointitaidoille. Samaan tapaan kuin saaristo- ja rannikkolaivuri. Ei niiden tarkoitus ole valmentaa ketään pärjäämään merellä veneen kanssa vaikka aina täälläkin joku mainostaa saaristolaivurikurssien hyödyllisyyttä. No sen verran otan takaisin, että saaristokursseilla ohjelma on vielä kohtuullisen lähellä käytäntöä mutta siitä eteenpäin kun mennään niin etäännytään käytännöstä melko paljon.
Luulen ettei käsiteltävistä asioista tosiaan ole välitöntä hyötyä 99,9%:lle kurssilaisista jotka harrastavat parhaimmillaankin saaristoveneilyä, useimmat vielä järviveneilyä, jossa maisemanavigointi ja tavallisimmat merimerkit on se tarvittava juttu.
Itsekään en ole lähdössä valtamerta ylittämään mutta olenkin mukana älyllisen haasteen ja mielenkiinnon vuoksi. Sen voin parin teknisen tutkinnon suorittaneena sanoa ettei ainakaan minulle asiat ole ollenkaan itsestään selviä, koskaan ei ole näitä asioita joutunut aiemmin pohtimaan. Esim. kuun liikkeet maapallon ympärillä on olleet minulle aika lailla mystisiä.
On siis kiva ymmärtää mistä navigoinnissa on pohjimmiltaan kyse, eikä vain tahdottomana painella laskimen tai gepsin nappeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 475318
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise913248- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834