Yritin googlettaa, mutta en löytänyt vastausta, vika voi olla minussa tai googlessa, mutta siispä: miksi punainen ja keltainen lasi on kalliimpaa kuin muu lasi. Tai onhan tässäkin eroavaisuuksia, mutta siis tarkoitan niitä punaisia ja keltaisia laseja, jotka ovat kalliimpia kuin muut. Mikä niiden tekemisprosessissa on vaativampaa kuin muissa väreissä?
Miksi punainen lasi kalliimpaa?
10
7917
Vastaukset
- se on
se väriaine kalliimpaa...niin mulle kaupantäti kerran selitti.
- JEPn
Samasta syystä kuin punainen maalikin, elikkä pikmentti maksaa enemmän.
- lukenut,
JEPn kirjoitti:
Samasta syystä kuin punainen maalikin, elikkä pikmentti maksaa enemmän.
että 50-60-luvun designkaudella suupuhalletussa punaisessa lasissa käytettiin mm. kultaa, joka tietysti on suoraan verrannollinen tuotteen hintaan.
- punainen36
lukenut, kirjoitti:
että 50-60-luvun designkaudella suupuhalletussa punaisessa lasissa käytettiin mm. kultaa, joka tietysti on suoraan verrannollinen tuotteen hintaan.
Riihimäen Lasi ei ainakaan ole käyttänyt kultaa - punainen väri on tehty pääosin seleenillä.
- Chiwie
punaiseen väriin on käytetty tuotteesta riippuen kultaa jolloin hinta on tietenkin noussut. myöskin punaisen värin onnistuminen poltossa on paljon vaikeampaa kuin muiden värien sillä se syystä jota en tosin tiedä muuttuu helposti poltettaessa esim. ruskeaksi tai mustaksi. Hankala väri saada onnistumaan.
- Chiwie
näin olen ymmärtänyt,mutta voin olla myös väärässä.
- tarutaru
Chiwie kirjoitti:
näin olen ymmärtänyt,mutta voin olla myös väärässä.
chiwie on oikeassa.
terv, lasimuotoilun opiskelija
- Tuomas E
Punaisessa lasissa on käytetty aikaisemmin kultaa,
mutta nykyään kultakloridia- AuCl3. Se on vesiliukoista punaruskeaa kiteistä suolaa, jota lisätään mänkiin (lasihiekkaan) yleensä veteen liuotettuna. Kaytetään siis "kultarubiinin" , eli erään punaisen valmistukseen.- Anonyymi
Tuomas kertoo satuja , Lasimuseon sivuilta löytyy toisenlainen tarina.
- Anonyymi
Minulla on kuusi punaista ryyppylasia. Ne ovat selvästi sarjatuotantoa (muotissa puristettuja) mistä voinee päätellä että on olemassa joku luotettava punaisten lasien valmistusmenetelmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003124279- 132142
- 1861981
- 1041413
- 701268
- 73927
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57912IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2859Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119787Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59697