14 liikennekuolemaa vuodessa !

Laittomasti ja turhaan

Jos joku eilen katseli FST:n ohjelmia, niin tulipa mainio kooste Helsingin autoliikenteen ja suojatieliikenteen ristiriidasta. Kyllä Helsingissä on vielä paljon opittavaa suojatien kunnioituksessa, niin törkeästi jopa elävässä kuvassa ajeltiin. Paikan päällä tilanne on vielä surkeamppi. Haastatellut kaikki vakuuttivat kuitenkin ajavansa aina sääntöjen mukaan. Missähän ne rikkurit sitten piileskelevät?Ruostissahan saanee 1000 kruunun sakon, jos ei anna tilaa suojatiellä jalankulkijalle. Milloinhan suomen poliisi ottaa käyttöön parhaan aseensa: 200 euroa sakkoa jokaiselle, joka ei päästä jalankulkijaa suojatielle! Tämä olisi vähintään kohtuullista! Tulisi lisämäärärahaa poliisille Hesassa rutkasti joka päivä, ja valvontaa päästäisi lisäämään entisestään.
Poliisi ei vain itse tajua tätä markkinatalouden periaaatetta. Näinhän liikeyrityksetkin lisäävät kannattavuuttaan. Ansaitsemalla enemmin kuin tuhlaavat.

18

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noudattava

      Helsingissä ajelen jonkin verran ja noudatan sääntöjä erityisesti kevyen liikenteen väistämisessä. Joudun kuitenkin tekemään poikkeuksia joskus. En vain uskalla pysähtyä, kun takana tuleva on valmiiksi persuksissani ja hullunkiilto silmissä. Silloin on vain yritettävä päästä tilanteesta aiheuttamatta vaaraa...

      • roto

        Miten se yksi ämmä meinas jäädä kolmen eri auton alle kun ylitti suojatietä päin punaista valoa.


    • mie vuan

      vaiheessa kun jalankulkijat alkavat saada saman sakon kävellessään päin punaisia.... Ja kun katsoo hommaa Helsingin ytimessä, niin harva menee vihreillä valoilla.... eli on vikaa molemmissa osapuolissa. Toista on vaan helpompi syyttää, kun sillä on olevinaan rahaa (kun on auto saatu hankittua).

      • sama

        Jepjep, autoilijaahan on aina helppo syyttää, kun sen törttöily muka aina johtaa pahempiin seuraamuksiin. En vaan ymmärrä mitä eroa lopputuloksella on, jos autolla ajetaan jalankulkijan yli tai jalankulkija kävelee auton alle. Henki menee ja peltiä vääntyy joka tapauksessa.


      • tyhmälle
        sama kirjoitti:

        Jepjep, autoilijaahan on aina helppo syyttää, kun sen törttöily muka aina johtaa pahempiin seuraamuksiin. En vaan ymmärrä mitä eroa lopputuloksella on, jos autolla ajetaan jalankulkijan yli tai jalankulkija kävelee auton alle. Henki menee ja peltiä vääntyy joka tapauksessa.

        Autolla päin punaista, joku jää alle ja kuolee -> sääntöjä rikkonut selvisi mustelmitta, kuollut oli syytön tapahtumaan.

        Kävellen päin punaista, jää alle ja kuolee -> sääntöjä rikkonut oli kärsivänä osapuolena, kuollut aiheutti itse tapahtuman.

        Onko tämä yksinkertainen asia liian vaikea ymmärtää?


      • V. Erkki
        sama kirjoitti:

        Jepjep, autoilijaahan on aina helppo syyttää, kun sen törttöily muka aina johtaa pahempiin seuraamuksiin. En vaan ymmärrä mitä eroa lopputuloksella on, jos autolla ajetaan jalankulkijan yli tai jalankulkija kävelee auton alle. Henki menee ja peltiä vääntyy joka tapauksessa.

        en ymmärrä tätä autoilioiden puolustelua? kun on yksiselitteinen laki että suojatie on jalankulkijan aluetta, jossa olevaa autoilijan on väistettävä, niin ei mitään selityksiä että no kun ne tekee niin tai näin pitäisi olla. Tämä on yksi harvoja lakipykäliä, jossa ei ole mitään tulkinnanvaraa niinkuin myös lähtevän bussin väistämisestäkin on samoin. Niitä vaan väistetään jostain syystä paljon mielummin kun jalankulkijaa? Tulisiko liian isoja lommoja törmäilyssä?


      • The Rat
        V. Erkki kirjoitti:

        en ymmärrä tätä autoilioiden puolustelua? kun on yksiselitteinen laki että suojatie on jalankulkijan aluetta, jossa olevaa autoilijan on väistettävä, niin ei mitään selityksiä että no kun ne tekee niin tai näin pitäisi olla. Tämä on yksi harvoja lakipykäliä, jossa ei ole mitään tulkinnanvaraa niinkuin myös lähtevän bussin väistämisestäkin on samoin. Niitä vaan väistetään jostain syystä paljon mielummin kun jalankulkijaa? Tulisiko liian isoja lommoja törmäilyssä?

        Nimen omaan tulkinnanvaraa tuossa jalankulkijoiden kohdassa on.

        Nimittäin se milloin jalankulkija on "astumassa" suojatielle. Minusta tämä tapahtuu joko silloin kun jalankulkija on liikkeessä suojatien reunassa kohti suojatietä tai toinen jalka ilmassa/suojatiellä siinä reunassa seisomassa. Joidenkin mielestä siinä lähistöillä haahuilu riittää.

        Sitten ovat vielä nämä jotka kuvittelevat että aina pitäisi pysähtyä, vaikka laki ei velvoita sinne päinkään. Voihan sitä ajaa niin jalankulkijan edestä kuin takaakin ohi, kunhan ei aiheuta häiritötä kyseiselle kulkijalle.

        Bussin väistämisessä taas ei ole juuri tulkinnanvaraa. Pysäkkiä lähestyvä väistää pysäkiltä lähtevää. Kohdalla olevan ei tarvitse väistää.


      • Silmät auki ajellaan, kiitos
        The Rat kirjoitti:

        Nimen omaan tulkinnanvaraa tuossa jalankulkijoiden kohdassa on.

        Nimittäin se milloin jalankulkija on "astumassa" suojatielle. Minusta tämä tapahtuu joko silloin kun jalankulkija on liikkeessä suojatien reunassa kohti suojatietä tai toinen jalka ilmassa/suojatiellä siinä reunassa seisomassa. Joidenkin mielestä siinä lähistöillä haahuilu riittää.

        Sitten ovat vielä nämä jotka kuvittelevat että aina pitäisi pysähtyä, vaikka laki ei velvoita sinne päinkään. Voihan sitä ajaa niin jalankulkijan edestä kuin takaakin ohi, kunhan ei aiheuta häiritötä kyseiselle kulkijalle.

        Bussin väistämisessä taas ei ole juuri tulkinnanvaraa. Pysäkkiä lähestyvä väistää pysäkiltä lähtevää. Kohdalla olevan ei tarvitse väistää.

        Ei tarvitse jalankulkijan jalan olla jalka tien puolella tai muutakaan.
        Jos kulkija ontien reunassa tai tuntumassa selvästi rintamasuunta tien poikki, hän on astumassa suojatielle. Oli jalka ilmassa tai viisi senttiä maan sisällä.

        Ei pitäisi olla ongelmallista.

        Muttaku ei viitti, eikä jaksa jarrutella.


      • The Rat
        Silmät auki ajellaan, kiitos kirjoitti:

        Ei tarvitse jalankulkijan jalan olla jalka tien puolella tai muutakaan.
        Jos kulkija ontien reunassa tai tuntumassa selvästi rintamasuunta tien poikki, hän on astumassa suojatielle. Oli jalka ilmassa tai viisi senttiä maan sisällä.

        Ei pitäisi olla ongelmallista.

        Muttaku ei viitti, eikä jaksa jarrutella.

        Sinä tulkitset noin, minä näin.

        Erona se että sinä joudut sitten pysähtelemään ja viittoilemaan sille kulkijalle että "mene nyt, perkele". Minä ajan ohi ja annan jalankulkijan tulla kun hän haluaa. Jotkut eivät halua.

        Katsos, laki ei kiellä seisomasta siinä suojatien vieressä ilman pienintäkään aikomusta sille astua. Siksipä olen ottanut linjan että teen tilaa vain niile jotka ovat selvästi astumassa.

        Suojatietähän lähestytään sellaisella nopeudella että onnettomuutta ei voi sattua ellei jalankulkija tule Evilänä tilanteeseen - ja silloin saa kyllä syyttää jo itseään.


      • opiskelijajalkamies
        Silmät auki ajellaan, kiitos kirjoitti:

        Ei tarvitse jalankulkijan jalan olla jalka tien puolella tai muutakaan.
        Jos kulkija ontien reunassa tai tuntumassa selvästi rintamasuunta tien poikki, hän on astumassa suojatielle. Oli jalka ilmassa tai viisi senttiä maan sisällä.

        Ei pitäisi olla ongelmallista.

        Muttaku ei viitti, eikä jaksa jarrutella.

        Tulkinnasta ei ole niissä tapauksista epäselvää, jossa tällainen kulkija on jäänyt töytäistyksi. Näistähän alunperin on kysymys. Mutta kun automiehet tekevät omia tulkintojaan omaan pussiinsa päin vetäen joka v:::n tilanteessa, niin ne 14 kuollutta ja lähes 300 loukkaantunutta SUOJATIELLÄ VUODEN aikan ovat faktaa. Siinä ei tarvi tulkita enää mitään muuta kun ymmärtää muutama numero! Jos olisi tulkittu oikein 300:n jalkamiehen aikeet, olisi noilta onnettomuuksilta vältytty. Tämä ei tee kuin vajaa 1 oikea tulkinta päivässä yhdeltä autoilijalta vuodessa. Onko tämäkin liikaa vaadittu?
        Se ei liene autoilijalle ylivoimaista. Tai -no ehkäpä onkin -miten ne nopeusrajoitusten tulkinnat teillä menikään hidastetöyssyistä valitetaan kun kovaa ajettaessa auton helmat särkyy, 30 rajoitus tulkitaan=50, 40=60, 50=70, 80=100, 120=150,jne.. Ehkä äly ja numerotieto eivät vaan sovi samaan autoon yhtäaikaa...


      • Silmät auki ajellaan, kiitos kirjoitti:

        Ei tarvitse jalankulkijan jalan olla jalka tien puolella tai muutakaan.
        Jos kulkija ontien reunassa tai tuntumassa selvästi rintamasuunta tien poikki, hän on astumassa suojatielle. Oli jalka ilmassa tai viisi senttiä maan sisällä.

        Ei pitäisi olla ongelmallista.

        Muttaku ei viitti, eikä jaksa jarrutella.

        joka kymmenes viittoilee vaan minua menemään ja siirtyvät muutaman metrin päähän, vaikka olenkin saanyt jo kymppitonnin painosen jakeluauton pysähtymään. Tätäkin tapahtuu lähes päivittäin helsingin keskustassa.


      • Utelias
        jannetin82 kirjoitti:

        joka kymmenes viittoilee vaan minua menemään ja siirtyvät muutaman metrin päähän, vaikka olenkin saanyt jo kymppitonnin painosen jakeluauton pysähtymään. Tätäkin tapahtuu lähes päivittäin helsingin keskustassa.

        se TVssä esiintynyt vaarallinen TNT-kuski?


      • Utelias kirjoitti:

        se TVssä esiintynyt vaarallinen TNT-kuski?

        yleensä ottaen väistän jalankulkijoita jotka on astumassa suojatielle, tai jo suojatillä. jos jalankulkija roikkuu puolessavälissä jalkakäytävää, tai sen toisella puolella, eikä ole selkeästi aikomassa astua suojatielle, niin jätän väistämättä


    • T_A_N_E

      stadissa liikkuisi mikään jos jalankulkijat pitäisi aina päästää ensin.

      • keskustasta

        Niin tilaa tulee jalankulkijoille!
        Onkohan siellä Stadissa siis joku vika itsessään? Vai onko vika liikennesuunnittelussa? Vai Eu-tyyppisessä lainsäädännnössä, jolla muualla maailmassa pärjätään oikein hyvin esimerkiksi Pariisissa, jossa on väkeä ollut aina helevetillisesti? Onkohan liikaa vielä vähän maalaisia ahtautunut vaan samaan paikkaan? Siis näitä 70-lukulaisia maitolaiturillaistuskelijoita?
        Kehä 1:n sisäpuolen joukkoliikenne kuntoon, ja parkkitalot sisääntuloväylille ja henkilöautot veke. Siinä on paras ratkaisu!


    • kunhan pykälät

      menee oikein ja proceduuri ,jalankulkija hengestä viis, siis käytänössä taitaa olla ihan sama jos viereisellä kaistalla ajava ajaa päälle, ei mulle sillä ainakaan olisi mitään väliä oliko se sä vai naapurinsetä?

    • periaatteet eivät

      tietenkään päde tässä tilanteessa. Vastoin yleistä harhaluuloa, poliisi ei saa mitään bonusta sakoista, eivätkä ne millään tavoin kohdistu poliisin budjettiin. Kyllä kaikki sakkorahat "=vapaaehtoinen avustus valtiolle" menevät lyhentämättöminä valtion pussiin ilman mitään korvamerkintää.

      • tekivätkin fiksun tempu

        Siellähän vasta poistettiin keskusta-alueella suurin osa suojateistä.

        Tämä tehtiin juuri sen takia, koska suojateillä jalankulkijat ryntäilivät autojen alle aivan miten sattuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe