Niin eli tarkoituksena olisi vaihtaa 19v vanha öljykattila samalla kun ostamme talon mutta mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon jos meinaa lämmittää pääasiassa puilla ja öljyllä silloin kuin laiskottaa.
Tietysti yhdistelmäkattila ( asennus) pitää hommata mutta mitä muuta olisi järkevä ajatella
öljykattilan vaihtaminen puu/öljy yhdistelmäkattilaksi
17
13025
Vastaukset
- ainakin
varaaja. Ei tule he.....vettiäkään ilman sitä. On meinaan piippu niin piessä että, kun polttaa kituuttaa puita jatkuvasti
- .......
Älä sekoa vaan noihin yhditelmäkattiloihin, ovat varsinaisia puunpolttokattiloita, siis hyötysuhde huono.
Hanki kunnon puukattila(ei yläpalo) ja siihen 1-2 kuution varaaja, johon varavoimanlähteeksi sähkövastus. Ei tuo sähkä kuitenkaan ole paljon kalliimpi kuin öljy ja kun on kunnon varaaja, et edes varajärjestelmää usein tarvitse. Ilman varaajaa puunpoltto on aika tuskaista puuhaa. Lisäksi jos varaajan viedeen pistää yhdistelmäkattilan, niin varaajan saaminen täyteen kovalla pakkasella vaatii jatkuvaa pannuhuoneessa ravaamista.- ei yhdistelmäkattilaa
vaan hyvä puukattila ja vastukset poikkeustilanteen varalle.
- samaa mieltä
ei yhdistelmäkattilaa kirjoitti:
vaan hyvä puukattila ja vastukset poikkeustilanteen varalle.
edellisten kanssa.Jos kuitenkin välttämättä haluaa kaksoispesäkattilan niin Ala-Talkkarilla on mallistossa semmoinen jossa puupuoli on alapaloinen.Toimivuudesta en osaa sanoa,mutta periaatteessa pienen varaajan kanssa saattaisi olla ok.
- kaksarimies
samaa mieltä kirjoitti:
edellisten kanssa.Jos kuitenkin välttämättä haluaa kaksoispesäkattilan niin Ala-Talkkarilla on mallistossa semmoinen jossa puupuoli on alapaloinen.Toimivuudesta en osaa sanoa,mutta periaatteessa pienen varaajan kanssa saattaisi olla ok.
En epäile lainkaan, etteikö pelkkä puukattila olisi hyvä vaihtoehto, parempi monesti kuin se kaksoiskattila, joka itsellä on. Mutta. Piipun pituus ja hormin koko pitää ottaa huomioon. Monet puukattilat vaativat varsin pitkän piipun ja ison hormin toimiakseen. Hyvästä kattilasta ei paljon iloa ole, jos se ei vedä.
- kille3
Ehdotuksesi on varmaan oikeansuuntainen, mutta lisäsin siihen tuon äsken mainitsemani aurinkokerääjät, saisit ainakin osan/jopa puolivuotta ilmaista energiaa.Itselläni on kaytössä ja hyväksi havaittu.
- Anonyymi
Olet oikeassa. KOkemusta on yhdistelmäkattilasta. Ongelma nyt on, miten päästä siitä eroon edullisesti, on nimittäin aika kallis pieti muuttaa se normi puukattilaksi ja suurentaa varaajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet oikeassa. KOkemusta on yhdistelmäkattilasta. Ongelma nyt on, miten päästä siitä eroon edullisesti, on nimittäin aika kallis pieti muuttaa se normi puukattilaksi ja suurentaa varaajaa.
Ei kovin kallis päästä kattilasta eroon kun katkaisee liitännät vie peräkärryllä metallikeräykseen.
- bongattu
Pellettikeskusteluista bongasin Rican vaihtopolttokattilan http://www.rica.fi/index.php?article_id=379
Siinä on erillinen puukattila ja alla pelletti/öljy-pesä. Ei siis perinteinen yhdistelmäkattila... - kattilassa
vielä käyttöikää jäljellä 20 vuotta ja vaihdon hinnalla lämmität taloasi 10 vuotta öljyllä.
- juuri talon ostanut
jaa itse olen ymmärtänyt asian niin että niiden käyttöikä olisi ~20 vuoden paikkeilla mutta jos käyttöikä on 40 vuotta niinkuin sinä asian ilmoitit niin sittenhän sitä on turha ruveta vaihtamaan.
- ......
Kyllä 20 vuotta vanha pannu alkaa olla riski-iässä, joten kannattaa vaihtaa ainakin parin kolmen vuoden sisällä. Jos vedet pesään menevät, tapahtuu se kuitenkin pahimpana pakkaskautena ja silloin ei paljon naurata, LVI-miehet kun ovat nykyään aikalailla vaikeasti saatuvilla olevia.
- AP_
juuri talon ostanut kirjoitti:
jaa itse olen ymmärtänyt asian niin että niiden käyttöikä olisi ~20 vuoden paikkeilla mutta jos käyttöikä on 40 vuotta niinkuin sinä asian ilmoitit niin sittenhän sitä on turha ruveta vaihtamaan.
Vaihdoin tänäkesänä oman kattilani, vanha oli -60 luvun alusta oleva Jämä Miniter (hitsattu levykattila), ihan kunnossa sekin oli mutta ei oikein hyvä nykyisessä kiinteän polttoaineen käytössä.
Jämän tilalle laitoin 22 vuotiaan Arimaxin alapaloisen puukattilan, eikä ole yhtään pelottanut että se olisi tiensä päässä ;)
- lhm
"Tietysti yhdistelmäkattila ( asennus) pitää hommata mutta mitä muuta olisi järkevä ajatella"
Asiat järjestykseen.
1. Pääasiassa puilla = ilmaista/halpaa puuta tarjolla? Riittääkö puuta?
2. Jos ei riitä, vaan joutuu ostamaan, niin kannattaa harkita pellettiä. Jos riittää, niin pitää miettiä, että kuinka usein on valmis lämmittämään.
3. Oletetaan, että riittää. On tiedossa, että paljonko talo on kuluttanut öljyä ja siitä voi päätellä, että paljonko energiaa tarvitaan. Tiedossa on myös se, että kuinka usein on valmis lämmittämään. Tällä perusteella hankitaan riittävä varaaja. Itse olen sitä mieltä, että kovillakin pakkasilla pitää olla varaa viettää pari päivää poissa. Tosin tällöin ei ole kuuman käyttöveden kulutusta.
Kattila valitaan vasta, kun polttoaine ja varaaja on valittu. Puukattila ja sähkövastukset varaajassa on hyvä, jos puuta riittää. - 40 v vanha kattila
ensin onko kattilasi valurautaa. Sitä ei kannata vaihtaa, parempaa/kestävämpää et saa.
- kille3
Jos sulla on kaksoispesä kattila ja se vielä ehyt
harkitteppa lisänä aurinkokerääjät katolle ja varaaja 1000-3000l. Saat noin puolen vuoden lämmön ja käyttöveden ilmaiseksi.Kun kerran aiot puilla lämmittää, hyvä. Sitten niinkuin sanoit poissaolessanne vain poltin pälle.Meillä toiminut kauan. Otappa yhteyttä vvv.rica.fi siellä ainakin osataan neuvoa lisää. - Anonyymi
On nämä yhdistelmäkattolatkin kehittyneet ajoista, jolloin oli yhteiset lämmönvaihtimet kummallekin puolelle. Siitä huolimatta pieniä kompromisseja kummastakin. Mutta ei tosiaan niin huonoja enää ku men vuosina. Itse huolisin kyl.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107221Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009