Ylävatsakipu VASEMMALLA puolella

johnnyBcash

Olen 33v. mies ja kärsinyt ajoittaisista kivuista ylävatsassa vasemmalla puolella kylkikaaren sisäpuolella jo pari vuotta. Lekurista sain vain näräsryslääkkeitä, ja käskettin tulla takaisin jos kipu muuttuu jatkuvaksi. Välillä kipu nousee ylemmäs ja tuntuu jo enemmänkin rintakivulta, ja joskus se pahenee niin että tuntuu kuin koko vas. "yläneljännes" olisi tulessa, kuitenkin se(kipu) alkaa aina vatsasta em. paikasta.
Kipujen aikana vatsa on aina löysällä, lisäksi nälän tunne on voimakkampi ja lähes jatkuva.
Osaisiko joku vihjaista mikähän ihme vatsasyndrooma mulla on riesana?

15

55241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syynä ärtynyt paksusuoli -s...

      Ärtynyt paksusuoli oli termi mitä erikoislääkäri käytti tuosta vaivasta. Itselläni ollut ihan vastaavaa. Tuo kohta, vasen puoli vatsan yläosissa, on kuulemma kipeä siitä syystä, että suolistossa on ilmaa, joka usein jämähtää tuohon suolen kohtaan. Suolistoperäinen kipu johtuu suolen venymisestä, muuten suolta voi vaikka polttaa ilman, että sitä mitenkään tuntisi.

      Vinkkinä ota selvää mitkä ruoka-aineet eivät sinulle sovi, joko itsenäisesti tai menet ruoka-aineallergiatesteihin terveyskeskukseen.

    • keliaakikkokin

      Heips! Onko sinusta otettu keliakia verikokeet? Tosin keliakia ei aina edes näy verikoetuloksissa, mutta toisilla tulos on tätäkin kautta selvä. Minulla ainakin keliakia oireili juuri kertomallasi tavalla, ja samaa "tuskaa" koen nytkin,jos hairahdun syömään jotain gluteenia sisältävää ruokaa. Tuntuu viheliäiseltä ja "rampauttaa" ainakin hetkeksi täysin tuo vaivasi. Vai kuinka?

    • Kössi.

      Epäilemättä mitään. Kuluuko kaljaa?

    • FD1

      Joo mulla on samantyyppistä vaivaa ollut n puoli vuotta. Ja kyllä on kaiken näköistä vaivaa ehdoteltu. mm divertikuloosia ne ehdottelivat keväällä, mutta nyt sekin on varmistunut että ei se sitäkään ole. Refluksitauti mulla on jo ollut pari vuotta joten ei se sitäkää ole koska ne oireet tuntuvat erilaisilta. Hieman tuo haima itseä epäilyttää kun ovat jo aikuistyypin diabeteksen mulle diagnosoineet. ja KYLLÄ juon olutta/ viinaa ihan omiksi tarpeiksi mutta en mielestäni nyt mitään hulluja määriä. mutta silti jotenkin vaan tuntuu että se olisi suolistoperäistä.

    • FD1

      Niin ja minä olen 27 vuotias mieshenkilö.

      • Menee hermo

        Itsellä ollut jo pitkään vatsaongelmia ja kipu tuntuu vasemmalla puolella. Välillä vihloo kunnolla. Keliakia-kokeet otettu ja ei mitään ongelmaa niissä. Kipu voi alkaa esim. kun sidon kengännauhoja ja asento on kippurainen.
        Työssä istun ja se ei tunnu mukavalta.
        Ilmaa kertyy ja asiakaspalvelussa tuottaa hankaluutta. Ulosteet välillä ripulia, ei kuitenkaan verilöydöksiä.
        Maksa ok ja verikokeet mýös.
        Ihmettelen ja asia vaivaa.


      • Kannattaa testata
        Menee hermo kirjoitti:

        Itsellä ollut jo pitkään vatsaongelmia ja kipu tuntuu vasemmalla puolella. Välillä vihloo kunnolla. Keliakia-kokeet otettu ja ei mitään ongelmaa niissä. Kipu voi alkaa esim. kun sidon kengännauhoja ja asento on kippurainen.
        Työssä istun ja se ei tunnu mukavalta.
        Ilmaa kertyy ja asiakaspalvelussa tuottaa hankaluutta. Ulosteet välillä ripulia, ei kuitenkaan verilöydöksiä.
        Maksa ok ja verikokeet mýös.
        Ihmettelen ja asia vaivaa.

        Itselläni on todettu kaksi kertaa helikobakteeri. Tuntemattomissa vatsan pitkäaikaisissa kipuoireissa kannattaa aina pyytää lääkäriä tekemään helikobakteeri koe. Itselläni bakteeri todettiin tähystyksen koepalasta.
        Bakteeri häädetään rankalla penisiliini kuurilla joka kannattaa aloittaa muulloin kun työssä ollessa.


      • gastropanelilla
        Menee hermo kirjoitti:

        Itsellä ollut jo pitkään vatsaongelmia ja kipu tuntuu vasemmalla puolella. Välillä vihloo kunnolla. Keliakia-kokeet otettu ja ei mitään ongelmaa niissä. Kipu voi alkaa esim. kun sidon kengännauhoja ja asento on kippurainen.
        Työssä istun ja se ei tunnu mukavalta.
        Ilmaa kertyy ja asiakaspalvelussa tuottaa hankaluutta. Ulosteet välillä ripulia, ei kuitenkaan verilöydöksiä.
        Maksa ok ja verikokeet mýös.
        Ihmettelen ja asia vaivaa.

        heliko ja sit vatsan ultra. eiköhän tuolla selviä.


      • Minäukko
        gastropanelilla kirjoitti:

        heliko ja sit vatsan ultra. eiköhän tuolla selviä.

        Minulla myös ollut samantyylistä oireilua pitkään. Ensin löytyi laktoosi-intoleranssi.
        Hieman väheni maidon poisjätöllä, mutta oireilu alkanut vaivata taas. On tähystetty molemmista päistä (Gastroskopia Kolonoskopia) ja tehty ylävatsan ultraäänitutkimus. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan havaittu. Mistä voisi olla kyse? Alkoholia en käytä juuri ollenkaan.


      • Minäukko
        Minäukko kirjoitti:

        Minulla myös ollut samantyylistä oireilua pitkään. Ensin löytyi laktoosi-intoleranssi.
        Hieman väheni maidon poisjätöllä, mutta oireilu alkanut vaivata taas. On tähystetty molemmista päistä (Gastroskopia Kolonoskopia) ja tehty ylävatsan ultraäänitutkimus. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan havaittu. Mistä voisi olla kyse? Alkoholia en käytä juuri ollenkaan.

        Minullakin otettiin keliakia ja helikobakteerikoe gastroskopian koepalasta.
        Ei ollut kumpaakaan.


      • jonttu--80
        Minäukko kirjoitti:

        Minullakin otettiin keliakia ja helikobakteerikoe gastroskopian koepalasta.
        Ei ollut kumpaakaan.

        Joo täällä samanlaista ja harrastan kilpatasolla urheilua,niin tuo liika proteiinin määrä mitä joskus kov ien reenien aikana tulee nautittua,niin aiheuttaa juuri tuota ilmaa paksusuoleen
        ja kipu alkaa,näin siis minulla..


    • uei2

      Täällä kans ollut nyt viikon kestänyt. Röntgen ja sydänfilmi otettu, ei mitään. Kai se on soitettava uus aika.

    • LääketiedeköKehittynyt

      Samoja oireita, tähystetty, ei muita löydöksiä, kuin pari pientä divertikkeliä, joihin nyt yritän etsiä muuta, kuin leikkaushoitoa.
      Oireettomaksi pääsee, kun jättää valtaosan ruoista ja nautintoaineista pois, eli syö vain niitä, mistä ei aiheudu oireita.
      Tuntuu epätoivoiselta ja keskiaikaiselta, ettei vieläkään 2019, ole muita hoitomenetelmiä divertikkeleihin, kuin radikaalit leikkaukset, joissa silvotaan kehoa, eli leikataan pätkiä paksusuolesta ja sen hermoradioista, eli aiheutaan varmasti, muita vaivoja tilalle.
      Pitäisi olla jo lempeämpiä, säästävämpiä täsmähoitoja, pieniin divertikkelihin, jos niitä on vähän. Miksi ei ole ?

    • LääketiedeköKehittynytEi

      Kysytään vielä tässäkin ketjussa, jos vaikka lääkäreitä osuisi paikalle, että miksi niitä divertikkelejä, ei "imetä" sinne suolen sisäpuolelle, nurin päin, eli kuten esim. peräpukamat ovat ja siitä sitten "lenkitetä", tai "hirtetä", kuten sanotaan, niitä pois kuten pukamia ?

      Ei luulisi 2019, paljon kehutulle, kehittyneelle lääketieteelle, olla ylivoimainen saavutus ja teko.

      Aika keskiaikaisilta vaikuttavat, nuo suolten pätkimiset ja silpomiset, siellä on kuitenkin, ihmisen tärkeitä hermoratoja ym.

    • Anonyymi

      Minulla todettu divrtikuuloosi,eli suolen umpipussitauti,se aiheuttaa kipuja eri paikoissa suoliston alueella välillä koviakin .Sain lääkäriltä kahta kipu/tulehdus lääkettä Panabol 1g ja Vimovo 500mg ne auttaa kipuun!?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe