Olen 33v. mies ja kärsinyt ajoittaisista kivuista ylävatsassa vasemmalla puolella kylkikaaren sisäpuolella jo pari vuotta. Lekurista sain vain näräsryslääkkeitä, ja käskettin tulla takaisin jos kipu muuttuu jatkuvaksi. Välillä kipu nousee ylemmäs ja tuntuu jo enemmänkin rintakivulta, ja joskus se pahenee niin että tuntuu kuin koko vas. "yläneljännes" olisi tulessa, kuitenkin se(kipu) alkaa aina vatsasta em. paikasta.
Kipujen aikana vatsa on aina löysällä, lisäksi nälän tunne on voimakkampi ja lähes jatkuva.
Osaisiko joku vihjaista mikähän ihme vatsasyndrooma mulla on riesana?
Ylävatsakipu VASEMMALLA puolella
15
60819
Vastaukset
- Syynä ärtynyt paksusuoli -s...
Ärtynyt paksusuoli oli termi mitä erikoislääkäri käytti tuosta vaivasta. Itselläni ollut ihan vastaavaa. Tuo kohta, vasen puoli vatsan yläosissa, on kuulemma kipeä siitä syystä, että suolistossa on ilmaa, joka usein jämähtää tuohon suolen kohtaan. Suolistoperäinen kipu johtuu suolen venymisestä, muuten suolta voi vaikka polttaa ilman, että sitä mitenkään tuntisi.
Vinkkinä ota selvää mitkä ruoka-aineet eivät sinulle sovi, joko itsenäisesti tai menet ruoka-aineallergiatesteihin terveyskeskukseen. - keliaakikkokin
Heips! Onko sinusta otettu keliakia verikokeet? Tosin keliakia ei aina edes näy verikoetuloksissa, mutta toisilla tulos on tätäkin kautta selvä. Minulla ainakin keliakia oireili juuri kertomallasi tavalla, ja samaa "tuskaa" koen nytkin,jos hairahdun syömään jotain gluteenia sisältävää ruokaa. Tuntuu viheliäiseltä ja "rampauttaa" ainakin hetkeksi täysin tuo vaivasi. Vai kuinka?
- Kössi.
Epäilemättä mitään. Kuluuko kaljaa?
- FD1
Joo mulla on samantyyppistä vaivaa ollut n puoli vuotta. Ja kyllä on kaiken näköistä vaivaa ehdoteltu. mm divertikuloosia ne ehdottelivat keväällä, mutta nyt sekin on varmistunut että ei se sitäkään ole. Refluksitauti mulla on jo ollut pari vuotta joten ei se sitäkää ole koska ne oireet tuntuvat erilaisilta. Hieman tuo haima itseä epäilyttää kun ovat jo aikuistyypin diabeteksen mulle diagnosoineet. ja KYLLÄ juon olutta/ viinaa ihan omiksi tarpeiksi mutta en mielestäni nyt mitään hulluja määriä. mutta silti jotenkin vaan tuntuu että se olisi suolistoperäistä.
- FD1
Niin ja minä olen 27 vuotias mieshenkilö.
- Menee hermo
Itsellä ollut jo pitkään vatsaongelmia ja kipu tuntuu vasemmalla puolella. Välillä vihloo kunnolla. Keliakia-kokeet otettu ja ei mitään ongelmaa niissä. Kipu voi alkaa esim. kun sidon kengännauhoja ja asento on kippurainen.
Työssä istun ja se ei tunnu mukavalta.
Ilmaa kertyy ja asiakaspalvelussa tuottaa hankaluutta. Ulosteet välillä ripulia, ei kuitenkaan verilöydöksiä.
Maksa ok ja verikokeet mýös.
Ihmettelen ja asia vaivaa. - Kannattaa testata
Menee hermo kirjoitti:
Itsellä ollut jo pitkään vatsaongelmia ja kipu tuntuu vasemmalla puolella. Välillä vihloo kunnolla. Keliakia-kokeet otettu ja ei mitään ongelmaa niissä. Kipu voi alkaa esim. kun sidon kengännauhoja ja asento on kippurainen.
Ilmaa kertyy ja asiakaspalvelussa tuottaa hankaluutta. Ulosteet välillä ripulia, ei kuitenkaan verilöydöksiä.
Ihmettelen ja asia vaivaa.Itselläni on todettu kaksi kertaa helikobakteeri. Tuntemattomissa vatsan pitkäaikaisissa kipuoireissa kannattaa aina pyytää lääkäriä tekemään helikobakteeri koe. Itselläni bakteeri todettiin tähystyksen koepalasta.
Bakteeri häädetään rankalla penisiliini kuurilla joka kannattaa aloittaa muulloin kun työssä ollessa. - gastropanelilla
Menee hermo kirjoitti:
Ihmettelen ja asia vaivaa.heliko ja sit vatsan ultra. eiköhän tuolla selviä.
- Minäukko
gastropanelilla kirjoitti:
heliko ja sit vatsan ultra. eiköhän tuolla selviä.
Minulla myös ollut samantyylistä oireilua pitkään. Ensin löytyi laktoosi-intoleranssi.
Hieman väheni maidon poisjätöllä, mutta oireilu alkanut vaivata taas. On tähystetty molemmista päistä (Gastroskopia Kolonoskopia) ja tehty ylävatsan ultraäänitutkimus. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan havaittu. Mistä voisi olla kyse? Alkoholia en käytä juuri ollenkaan. - Minäukko
Minäukko kirjoitti:
Minulla myös ollut samantyylistä oireilua pitkään. Ensin löytyi laktoosi-intoleranssi.
Hieman väheni maidon poisjätöllä, mutta oireilu alkanut vaivata taas. On tähystetty molemmista päistä (Gastroskopia Kolonoskopia) ja tehty ylävatsan ultraäänitutkimus. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan havaittu. Mistä voisi olla kyse? Alkoholia en käytä juuri ollenkaan.Minullakin otettiin keliakia ja helikobakteerikoe gastroskopian koepalasta.
Ei ollut kumpaakaan. - jonttu--80
Minäukko kirjoitti:
Minullakin otettiin keliakia ja helikobakteerikoe gastroskopian koepalasta.
Ei ollut kumpaakaan.Joo täällä samanlaista ja harrastan kilpatasolla urheilua,niin tuo liika proteiinin määrä mitä joskus kov ien reenien aikana tulee nautittua,niin aiheuttaa juuri tuota ilmaa paksusuoleen
ja kipu alkaa,näin siis minulla..
- uei2
Täällä kans ollut nyt viikon kestänyt. Röntgen ja sydänfilmi otettu, ei mitään. Kai se on soitettava uus aika.
- LääketiedeköKehittynyt
Samoja oireita, tähystetty, ei muita löydöksiä, kuin pari pientä divertikkeliä, joihin nyt yritän etsiä muuta, kuin leikkaushoitoa.
Oireettomaksi pääsee, kun jättää valtaosan ruoista ja nautintoaineista pois, eli syö vain niitä, mistä ei aiheudu oireita.
Tuntuu epätoivoiselta ja keskiaikaiselta, ettei vieläkään 2019, ole muita hoitomenetelmiä divertikkeleihin, kuin radikaalit leikkaukset, joissa silvotaan kehoa, eli leikataan pätkiä paksusuolesta ja sen hermoradioista, eli aiheutaan varmasti, muita vaivoja tilalle.
Pitäisi olla jo lempeämpiä, säästävämpiä täsmähoitoja, pieniin divertikkelihin, jos niitä on vähän. Miksi ei ole ? - LääketiedeköKehittynytEi
Kysytään vielä tässäkin ketjussa, jos vaikka lääkäreitä osuisi paikalle, että miksi niitä divertikkelejä, ei "imetä" sinne suolen sisäpuolelle, nurin päin, eli kuten esim. peräpukamat ovat ja siitä sitten "lenkitetä", tai "hirtetä", kuten sanotaan, niitä pois kuten pukamia ?
Ei luulisi 2019, paljon kehutulle, kehittyneelle lääketieteelle, olla ylivoimainen saavutus ja teko.
Aika keskiaikaisilta vaikuttavat, nuo suolten pätkimiset ja silpomiset, siellä on kuitenkin, ihmisen tärkeitä hermoratoja ym. - Anonyymi
Minulla todettu divrtikuuloosi,eli suolen umpipussitauti,se aiheuttaa kipuja eri paikoissa suoliston alueella välillä koviakin .Sain lääkäriltä kahta kipu/tulehdus lääkettä Panabol 1g ja Vimovo 500mg ne auttaa kipuun!?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124280MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822161Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5551701Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991425Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331078Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903- 171874
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868